Jag fick ett mejl idag från Rajapack:
”Kära kund,
Från och med den 1 september kommer en separat
förpackningsavgift att redovisas på våra fakturor för vissa förpackningar.
Bakgrunden är
de nya reglerna inom PPWR som tydliggör producenternas ekonomiska ansvar för insamling och återvinning av förpackningar.
När ansvarar RAJAPACK för rapporteringen till NPA?
För de förpackningar som RAJAPACK tillhandahåller och där RAJAPACK är registrerad producent enligt gällande regelverk ansvarar vi för rapportering och betalning av förpackningsavgifter till Näringslivets Producentansvar (NPA). Kostnaden vidarefaktureras därför som en separat förpackningsavgift på fakturan.
Om ni som kund enligt gällande lagstiftning själva är producent för vissa förpackningar eller förpackningar som ni sätter på marknaden under eget namn eller varumärke, ansvarar ni själva för eventuell registrering, rapportering och betalning av sådana avgifter. Producentansvaret kan endast innehas av en part för respektive förpackning.
Varför finns förpackningsavgiften?
Förpackningsavgiften är
lagstadgad och gäller alla verksamheter som använder förpackningar i sin värdekedja. Avgiften täcker bland annat:
- Ökade kostnader för insamling och återvinning
- Anpassning till skärpta krav från myndigheterna
- Drift av retursystem godkända av Naturvårdsverket
Förpackningsavgiften kommer att justeras i enlighet med de vid varje tidpunkt gällande avgifterna från NPA.”
Jag tolkar det som att mitt företag inte behöver redovisa/betala själv för förpackningsmaterial. Producenten ordnar det och lägger kostnaden på oss köpare. Kan det stämma?