Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

Ingen annan som gjort AI-videos?
Jag har ju sysslat med film och har nu gjort en liten testvideo. Jag skall säga att den inte är helt seriös. Har försökt klippa ihop på ett bra sätt, det är huvudsyftet.

Gjord med Z-image Turbo.
Prompt: At the globe theater, Shakespeare is writing on his laptop, while the actors dressed in full costume is rehearsing the play on the stage. A half full tankard of ale is placed on the table.
1771693888162.png

Vad gör man när man har två identiska kylskåp, men olika fabrikat (rebranding är vanligt i den branschen) och därmed olika logga?

Man gör en egen logga.

Så, vad signalerar att det är ett kylskåp? Vad är det coolaste man kan tänka sig, kallare än absoluta nollpunkten?

En vithaj med kostym och solglasögon!

20260222_1042_Image Generation_simple_compose_01kj2bn922eryvwzv90bhns5ea.png

Om ni var i ett fantasyland (http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/2. Nations/Ashkar.html) där folket tror att det här är helvetet och att det är deras plikt att lida, så att de kan få ett bättre liv i nästa liv, och var ute i djungeln och hittade det här templet, med reliefer med folk som stympar sig själv framför något som är borthackat ur relieferna, skulle ni finna det aningen olycksbådande?

20260305_1700_Image Generation_simple_compose_01kjzbmwadef8a9y70t9fds1re.jpg

Och blir det mer eller mindre olycksbådande när de här snubbarna dyker upp?

View attachment 28733
Åh stenhårda! För mina tankar till De Mäktiga 22 som jag fantiserade ihop för en tid sedan. Tycker att det är en rolig idé med 22 krigarveteraner som under olika fantasyäventyr kan hjälpa spelgruppen på olika sätt. Samtliga 22 med eget namn och karaktärsdesign. (y)

Nja, snarare "fem galna kultister som dyrkar smärta och självskadebeteenden". Därav törnena de har lindade runt kroppsdelar.

Ett lite roligt och användningsbart användningsområde för AI'n är att skapa någon form av Moodboard eller kollage på något som man är intresserad av. Det ger en snabb visuell bild av stämning och känsla. Detaljerna i bilderna är inte det viktiga utan känslan - dvs färg, form, etc.

Jag har börjat använda det för att få en snabb bild av spel/böcker utan att läsa om dem. Går så klart även att kombinera med en textrecension om man så vill det, men jag gillar att få stämningen förklarad visuellt.

Den här fick jag när jag bad om ett Moodboard till ett välkänt spel (ni kan nog gissa vilket):

1772805899184.jpeg

Här är ett annat till ett spel som ni nog också kan gissa er fram till:

1772805850605.jpeg

Och här är ett när jag bad den göra ett till mitt egna lilla projekt. Man kan se skillnaden i stämning (och jag tycker det stämmer bra med det jag skrivit hittills):

1772805831570.jpeg

Testade att göra ett kollage om Heroica, men jag råkade använda en agent som jag specat för Efter Ragnarök så den skapade en bild för "Heroica i Efter Ragnrök", dvs en blandning :). Så nu vet vi hur det blir om vi blandar spelen...

1772808455238.jpeg

När jag tittar på bilderna i den här tråden känner jag ingen ”mood” alls. Det är bara generisk, digital ai-estetik. Jag känner typ … ingenting. För mig är det här anti-inspiration. Helt själlöst.

Jag tror inte alla verkar ha samma definition av "mood board" som jag har. För mig skall en sådan vara ett försök att fånga en stämning jag har genom att blanda artefakter på ett eklektiskt sätt - de kanske på ytan inte tycks ha något gemensamt, men genom att ingå i samma kollage ges de ny mening, man kan se nya kopplingar. Det är alltså till någon liten del ett uttryck för kreativitet.

Det är inte att be en robot producera ett knippe bilder som redan är 100% identiska med varandra.

Back