Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Jag har försökt skriva ner vad som händer i mitt huvud när jag använder AI för att göra kreativa saker.
La upp texten och bilderna på Piruett: https://piruett.se/2024/04/11/the-un-guide-to-midjourney/
Ja, ett bra exempel på att jobba med en AI som verktyg, snarare än att bara generera. Jag kan känna att saker känns själlöst när jag vet hur lite jobb det ligger bakom att generera. Verket i sig är inte själlöst, men min tankebana gör att den känns så. Din robot tycker jag däremot är engagerande då det är en stil jag inte skulle veta hur jag fick fram. Vad jag ser är inte vad som får min hjärna att snurra, utan min undran om processen för att få till den.

Själv känner jag alltid att jag vill ta mina genereringar "ett steg till". Någon sorts bildmanipulering som gör den mer "min". (Rent lagligt kan man inte få upphovsrätt på genereringar, men man får det på bearbetningar, så att göra en egen grej lägger ett lagligt skydd, om man är intresserad av sådant.)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Vad jag ser är inte vad som får min hjärna att snurra, utan min undran om processen för att få till den.
Jag tror det kommer vara så nu under en övergångsperiod. Lite som att man tidigigare satt och grunnade på "hur gjorde de det där" när man såg specialeffekter på film. Det tänker man inte på längre, för man vet att det är gjort med datorer. =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Skulle vilja ha en cool bild, svartvitt foto, på en 1930:s sci-fi serialpulpig Flash Gordon/Raygun Gothic-miljö. Någonstans i solsystemet, radiumdriven raket, mystisk miljö (okänd planet), några typiska äventyrare.
Any taker?
Jag försökte göra en pulpaktig bild av ett tentakelrymdmonster som håller Voyagers guldplatta (http://ffden-2.phys.uaf.edu/212_fall2003.web.dir/Brian_Herold/Pictures/plaque.jpg) i en tentakel och en skylt med texten "Send more nudes!" i en annan tentakel, men fick bara resultat som inte ens Lovecraft skulle kunnat beskriva. Någon som kan bättre?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag behöver desperat det här som en harlequin-roman:

439071845_368386079534809_4948428912488826729_n.jpg
439149985_368386152868135_1539746210934924990_n.jpg

Mitt försök till harlequin-blurb:

"Aisha was the jewel of Damascus, pious, clever and beautiful in equal measure. But her stern brothers knew this too, and guarded her with jealous fervor. She expected to marry Tariq, the emir's son, and always be a dutiful daughter and sister. But when she saw the captured crusader knight Alain de Planisolles, in an instant she knew her heart belonged to another. She would have to brave great danger, and break the strict confines her culture had placed upon her, to save this noble foreigner from the dreaded Assassins, who were always out for Frankish blood.
A dazzling romantic adventure in the age of the crusades, a swoonworthy meeting of the crescent and the cross".
 
Last edited:
Top