Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Det finns väl några iallafall? Lejonkungen, Madagaskar, Egypten. Men finns det några bra historier så är det väl coolt med fler filmer som utspelar sig i Afrika...
Jo, om vi räknar med remaken av lejonkungen och räknar alla tre Madagaskar som enskilda filmer får jag det till sex filmer på trettio år varav en handlar om människor och inte om talande djur. Bra filmer allihop måste dock sägas 🙂
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Mycket spännande tråd. Diskussionen om AIs vara eller icke låter jag bli här (jag är inte direkt odelat positiv), men det är ju fantastiskt att man som otecknande ensam spelskapare kan få i alla fall hyfsade bilder.

Men det verkar vara lite av en djungel. Om jag skulle vilja generera figurer i typ sago-gulligt-anime-stil, tänk fem huvuden höga, typ vattenfärg, vilken ska kan ge sig på? Stable diffusion? Midjourney? Någon annan?

(edit för att telefonen gjorde en miljard fel)
Såhär en månad senare snubblade jag över _CHEYENNE_. Ganska nära, utan att man behöver anstränga sig.

Prompt: A low fantasy poor and destitute knight in worn armor, style by moebius

Riddare 1.jpg

Riddare 2.jpg

Som en bonus kan man lätt få en färgteckning genom att köra den genom aZovyaRPGArtisTools

Riddare 3.jpg
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Okej, det här var att nytt sätt att göra ai-bilder. Jag använde min Piruett GPT-chatbot (som ärligt talat funkar sådär bra) och frågade vad Piruett har skrivit om karkioner. Inte så mycket tydligen, men den tog fram ett citat där det nämndes en karkionryggsäck. Tydligen nämns en sån i nån tabell någonstans, troligen i Sinkan. Oklart.

Anyway, "Skapa en bild av en karkionryggsäck" skrev jag då. Och fick denna bild, som helt uppenbart föreställer en karkions ryggsäck. Jag köper det rakt av.
karkion.jpg
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Inte lätt att få fram en Karkion! Dalle3 kan efter en massa tjat konstruera antingen en supervältränad karkion eller en överviktig karkion. Inget däremellan.

DALL·E 2023-11-15 19.07.13 - Illustrate a 'karkion' with a humanoid body that has a slim, untr...jpg
Illustrate a 'karkion' with a humanoid body that has a slim, untrained physique, representing its scholarly nature rather than that of a warrior. The creature features a sleek, panther-like head with intelligent, observant eyes. It is covered in luxurious, golden fur and has large, black, bat-like wings. The karkion is adorned with a simple, tasteful hip cloth. The background should be ethereal and mystical, befitting a creature of ancient wisdom and magic. The art style should be detailed, emphasizing the fantastical elements of this high-fantasy creature.

DALL·E 2023-11-15 19.07.00 - Create an illustration of a 'karkion' with a humanoid form that h...jpg
Create an illustration of a 'karkion' with a humanoid form that has an overweight and scholarly physique. The creature has a panther-like head with a wise and gentle expression, and its body is covered in golden fur. It possesses large, black, bat-like wings that are folded behind it. The karkion is wearing an elegant hip cloth that signifies its academic status. The setting is a magical library or study, filled with ancient books and scrolls, to reflect its nature as a learned being. The image should have a fantasy art style, with attention to the textures of the fur and the ambient lighting of the scholarly environment.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
I midjourney verkar "panther" vara vädligt hårt förknippad med marvelfiguren Black Panther, så alla försök blir ungefär så här

onebluecandle_Illustrate_a_karkion_with_a_humanoid_body_that_ha_deeba240-0f41-40d8-985a-45b334...jpg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
View attachment 15188
Create an illustration of a 'karkion' with a humanoid form that has an overweight and scholarly physique. The creature has a panther-like head with a wise and gentle expression, and its body is covered in golden fur. It possesses large, black, bat-like wings that are folded behind it. The karkion is wearing an elegant hip cloth that signifies its academic status. The setting is a magical library or study, filled with ancient books and scrolls, to reflect its nature as a learned being. The image should have a fantasy art style, with attention to the textures of the fur and the ambient lighting of the scholarly environment.
Haha, den här är ju bara bäst.
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Jag gjorde också ett försök på Karkionen, i Stable Diffusion. Det var snudd på omöjligt att få en tanig Karkion.

Karkion.jpg

Att få in så många olika moment i bilden var trixigt, med vissa bitar som ska vara svarta och andra leopardfärgade. (Leopard fungerade bättre än panter.) Lyckligtvis har SDs IPAdapter blivit mycket bättre på att klippa och klistra de senaste dagarna, så det gick att generera vingarna separat.
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Jag testade ritprogrammet Krita med en Stable Diffusion-plugin idag. Rita, skriv en en prompt och Krita genererar en bild.

Prompt: A noble woman rides and ostrich on the street of a fantasy town.

Jag snodde det vinnande bidraget från Chronopia-tävlingen som bild, men man kan rita på en 3-årings nivå och få ut fina bilder. Det här var första försöket, men jag är rätt säker på att man kan få ut bättre bilder när man lärt sig lite.

chronopia winner.jpg
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Genererade en massa bilder för att speltesta Los Reyes Magos med några vänner över Roll20 och blev lite paff. Det här är ju rätt stört ändå.

Prompt: prisoner in orange jump suit, face, 1995, digital drawing, not too realistic, as if painted for an rpg
1700857182759.png

OK alla fyra är vita män.

Men lägg till asian i prompten:
Prompt: prisoner in orange jump suit, face, asian, 1995, digital drawing, not too realistic, as if painted for an rpg
1700857218184.png

Då blev det kvinnor direkt... alltså. Jag vet liksom inte hur jag ska reagera på det. Jag blir inte förvånad, men rätt besviken ändå.
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Genererade en massa bilder för att speltesta Los Reyes Magos med några vänner över Roll20 och blev lite paff. Det här är ju rätt stört ändå.

Prompt: prisoner in orange jump suit, face, 1995, digital drawing, not too realistic, as if painted for an rpg
View attachment 15311

OK alla fyra är vita män.

Men lägg till asian i prompten:
Prompt: prisoner in orange jump suit, face, asian, 1995, digital drawing, not too realistic, as if painted for an rpg
View attachment 15312

Då blev det kvinnor direkt... alltså. Jag vet liksom inte hur jag ska reagera på det. Jag blir inte förvånad, men rätt besviken ändå.
Testade i SD och fick bara män i båda varianterna. Annars är själva tekniken sån att den speglar våra fördomar.

Bonusprompt: Los Reyes Magos, SCP Foundation, Secure, Contain, Protect, 1995, Delta Green

Los Reyes.jpg
 
Top