Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Här är lite eftersläntrare från gårdagen, följt av facit.

Min huvudprompt har varit en copy/paste av användarnamnen.

Min standardpromt i text_L, som jag använder i 90% av mina genereringar:

dramatic lighting, cinematic shot + dynamic composition, incredibly detailed, sharpen, details + intricate detail + professional lighting, film lighting + 35mm + anamorphic + lightroom + cinematography + bokeh + lens flare + film grain + HDR10 + 8K + Roger Deakins

+ negativ

overly bright

Jag använder SDXL i ComfyUI, så den lägger inte till något i promten av sig själv. De här är också i CrystalClearXL, vilket är en "neutral" basmodell.

Forum 2.jpg
Forum 10.jpg
Forum 11.jpg
Forum 17.jpg
Forum 19.jpg
Forum 12.jpg
Forum 22.jpg

Facit

Från min första post:

@Beastslayer
@Feuflux
@Stareater
@Mogger
@CapnZapp
@Hellzon
@ceruleanfive

Från dagens post:

@Caligo
@Bolongo
@obak
@stenhöna
@Gurgeh
@Gamiel
@mardak
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Här är lite eftersläntrare från gårdagen, följt av facit.

Min huvudprompt har varit en copy/paste av användarnamnen.

Min standardpromt i text_L, som jag använder i 90% av mina genereringar:

dramatic lighting, cinematic shot + dynamic composition, incredibly detailed, sharpen, details + intricate detail + professional lighting, film lighting + 35mm + anamorphic + lightroom + cinematography + bokeh + lens flare + film grain + HDR10 + 8K + Roger Deakins

+ negativ

overly bright

Jag använder SDXL i ComfyUI, så den lägger inte till något i promten av sig själv. De här är också i CrystalClearXL, vilket är en "neutral" basmodell.

View attachment 14753
View attachment 14754
View attachment 14755
View attachment 14756
View attachment 14757
View attachment 14758
View attachment 14759

Facit

Från min första post:

@Beastslayer
@Feuflux
@Stareater
@Mogger
@CapnZapp
@Hellzon
@ceruleanfive

Från dagens post:

@Caligo
@Bolongo
@obak
@stenhöna
@Gurgeh
@Gamiel
@mardak
"Ohh do me...do me now" :D
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Verkar som om Perchance, som jag lekt med de senaste dagarna, har ändrat sin UI. Nu finns det en miljard stilar att välja från.

Simon Hammar, Cute Anime:
View attachment 14738

Simon Hammar, fantasy portrait
View attachment 14739

Oavsett vilket, verkar Perchance i alla fall ha järnkoll på att jag (nästan) alltid spelar tjejer, i alla fall när jag spelar TV-spel.

EDIT: Det visade sig att den inte alls ändrat sig. Perchance har bisarrt många olika generators, och den här övre var https://perchance.org/ai-character-generator. Den tidigare jag använt var https://perchance.org/ai-art-character-gen. Något snarlika, kanske...

Simon Hammar, D&D Fantasy, CF Anime, Portrait, Medium:
View attachment 14741

Eftersom Perchance använder Midjourney (?), antar jag att det finns en hel del grejer i bakgrunden här, som jag inte riktigt kan styra... :p
Det där kan inte stämma. Enligt mina efterforskningar är du gammal som gatan:

Forum 8.jpg

Och några eftersläntrare till:

(Det är lite lustigt, eller oroande, att AI:n tolkar allt den inte känner igen som monster. Eller gator.)

@Anthrox
@LurkenW
@guldfink
@Ackerfors
@entomophobiac

Forum 23.jpg
Forum 24.jpg
Forum 25.jpg
Forum 27.jpg
Forum 26.jpg
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Tar jag fel, eller är ditt modersmål inte svenska? För det är långt ifrån döende (måhända aningen åsidosatt bland folk 15--30...)
Letade efter "språkpolis" på jakt efter mer lämplig tråd att svara i. Den bästa matchning låg dock i avsomnade "off topic" så det fick bli denna:

 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
(Det är lite lustigt, eller oroande, att AI:n tolkar allt den inte känner igen som monster. Eller gator.)
Det är mycket oftare på grund av din påverkan än vad du kanske tror.

Minsta lilla association från en ändring i prompten kan ge stort genomslag, eftersom datorn kan då styras i en helt annan riktning.

Genom att hålla på med prompt engineering inser man väldigt snabbt hur rasistisk världen är. Inte AI-datorn, den är bara en återspegling, men väl av internet. Som i sin tur är en återspegling av oss människor. AI prompts är att se världen helt avskalad alla former av medmänsklighet och "politisk korrekthet" - vi får se världen som den faktiskt representeras. Vad vi sedan tycker om detta har AIn inte den blekaste aning om.

Bara ett primitivt exempel: ändrar jag hårfärg ändrar datorn gärna hudfärg. Säger jag rik eller mäktig blir personen vit; säger jag fattig eller utstött kan personen direkt få mörkare hudfärg.

Detta ska vi inte diskutera här så för att återkomma till din observation: Om du noga studerar din kompletta prompt, kan du hitta något som du tror kan ha styrt datorn mot monster eller gator? Det kan vara MYCKET mera subtilt än du tror (och mycket mer subtitlat än mitt exempel).
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Det är mycket oftare på grund av din påverkan än vad du kanske tror.

Minsta lilla association från en ändring i prompten kan ge stort genomslag, eftersom datorn kan då styras i en helt annan riktning.

Genom att hålla på med prompt engineering inser man väldigt snabbt hur rasistisk världen är. Inte AI-datorn, den är bara en återspegling, men väl av internet. Som i sin tur är en återspegling av oss människor. AI prompts är att se världen helt avskalad alla former av medmänsklighet och "politisk korrekthet" - vi får se världen som den faktiskt representeras. Vad vi sedan tycker om detta har AIn inte den blekaste aning om.

Bara ett primitivt exempel: ändrar jag hårfärg ändrar datorn gärna hudfärg. Säger jag rik eller mäktig blir personen vit; säger jag fattig eller utstött kan personen direkt få mörkare hudfärg.

Detta ska vi inte diskutera här så för att återkomma till din observation: Om du noga studerar din kompletta prompt, kan du hitta något som du tror kan ha styrt datorn mot monster eller gator? Det kan vara MYCKET mera subtilt än du tror (och mycket mer subtitlat än mitt exempel).
Vill du ändra hårfärg på en kvinna till blond, ange "adorable" eller "beautiful".

Just att inte ge så mycket instruktioner till AI:n var en av ideerna runt det här experimentet. Ändå har jag fuskat lite. Att ha 3:4 som format gynnar porträtt. En "bonusprompt" med mycket termer från filmen ger ljussättning och bakgrund från filmer. Har AI:n väl hittat till "film", så ligger den typen av namn som forumiterna föredrar kanske nära typiska monsternamn. Det är inte givet att "Ackerfors" annars ska ge något som liknar en nybakad magiker, som just har fått diplom från magikerskolan.

Termen "promt engineering" är tjusig, men jag har alltid haft en känsla av att det är mer Cargo Cult över det hela. Man vet helt enkelt inte riktigt vad som påverkar eller inte.

För att ge sig in på ett kort stickspår: När de tränade en AI i USA på att ge straff till dömda brottslingar så gav den strängare straff när man gav den fikitive brottslingen ett afroamerikanskt namn, även om allt annat var lika. Man hade tränat AI:n på riktiga domar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vill du ändra hårfärg på en kvinna till blond, ange "adorable" eller "beautiful".

Just att inte ge så mycket instruktioner till AI:n var en av ideerna runt det här experimentet. Ändå har jag fuskat lite. Att ha 3:4 som format gynnar porträtt. En "bonusprompt" med mycket termer från filmen ger ljussättning och bakgrund från filmer. Har AI:n väl hittat till "film", så ligger den typen av namn som forumiterna föredrar kanske nära typiska monsternamn. Det är inte givet att "Ackerfors" annars ska ge något som liknar en nybakad magiker, som just har fått diplom från magikerskolan.

Termen "promt engineering" är tjusig, men jag har alltid haft en känsla av att det är mer Cargo Cult över det hela. Man vet helt enkelt inte riktigt vad som påverkar eller inte.

För att ge sig in på ett kort stickspår: När de tränade en AI i USA på att ge straff till dömda brottslingar så gav den strängare straff när man gav den fikitive brottslingen ett afroamerikanskt namn, även om allt annat var lika. Man hade tränat AI:n på riktiga domar.
Begreppet cargo cult innehåller två aspekter, varav jag bara tycker en är applicerbar här.

Att vi famlar runt i blindo är absolut sant, och försöker förtvivlat hitta regler där inga finnes.

Men cargo cult begreppet antyder dessutom att resultaten är skräp och utan värde. Det vill jag inte gå med på här. Istället är det jätteviktigt att bibehålla sin medvetenhet om "fjärilseffekten", att när jag ber om en synbarligen orelaterad sak, kan det trigga en värdering jag absolut inte vill ställa mig bakom, men som är lätt att missa.

Cargo kulter byggde fejkade landningsbanor och antenntorn i hopp om att det var existensen av dessa som gjorde att prylar magiskt uppenbarade sig, men fick inget resultat.

Här får vi resultat.

Så jag köper liknelsen, om vi dessutom tänker oss att våra antenntorn av gräs och grenar verkligen får containrar med billig kinesisk hemelektronik att fallskärmas ner till oss :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Såg att chatGPT-plus nu fått en direkt-integration med Dalle-3, och där någontans börjar det bli så lätt att till och med jag börjat göra lite bilder, men interfacet är bara text, så gissningsvis är det inte så intressant för de av er som redan grävt ner er i mer avancerade funktioner.

Jag har också prövat att köra stable diffusion lokalt på min laptop men det gick väl sådär och utan något vidare syfte så orkade jag inte gräva vidare i hurvida min dator är tillräcklig med fiffiga lösningar eller om det inte är så.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kan inte med att göra bilder i AI alls och jag har dessutom ett estetiskt sinne som är sämre än en mullvads. Kan någon göra En Minimoni bild!? :) Om ingen orkar eller vill så blir jag inte alls grinig då jag vet att jag inte har någon rätt att kräva något av någon, blev bara så smått avundsjuk på alla coola bilder!
 
Top