Positiva nyheter?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag är rätt trött på att väldigt mycket som man hör på nyheterna i dag är negativt. Covid, ryssar i östersjön, drönare, ukraina, vårdkris, kris i skolan, kris i transportvärlden pga diesel, elpriser etc etc.

Så när jag ser saker så enkelt som denne: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...usna-gaddan-pa-bild-i-sjon-valloxen-i-knivsta

Jag vet inte, jag blir lite fånigt glad. Jag kommer på mig själv med att sakna Sörmlands nyheter från min ungdom där den lokala nyheter från Rundtuna var en kossas tvillingfödsel.

Finns det någon tidning eller web-publikation som excellerar på positiva nyheter?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Tack! Jag hade mest i tankarna om det fanns någon vanlig tidning som hade mer av den mixen, men de där var kul. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Samma här, Ram! Jag har helt enkelt dragit ner på nyhetsläsandet och tittandet, och istället börjat läsa eller titta på nåt annat. Kanske kan vara en tanke annars?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag har testat och det funkar inte så bra för mig. Jag jobbar hemifrån med systemmodellering och jobbar bäst när jag tar många korta pauser från arbetet (tänk någon minut säkert 10 ggr/h eller mer) så jag swappar friskt mellan fönster. Jag har typ surfat slut på internet dock (i min lilla bubbla) så lite refresh på nyheter har jag ganska stort behov av.

Det eller fler intressanta platser att kolla på... :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag jobbar hemifrån med systemmodellering och jobbar bäst när jag tar många korta pauser från arbetet (tänk någon minut säkert 10 ggr/h eller mer) så jag swappar friskt mellan fönster.
100% igenkänning. Jag kan bara av all välvilja rekommendera att du gör allt du kan för att sluta med det där beteendet. Jag har varit sjukskriven för utbrändhet mer än en gång... så jag vet lite vad jag pratar om. Det där beteendet blev värre ju närmare väggen jag kom.

Tyvärr är det riktigt svårt att sluta. WRNU är bättre än nyheter.

Börja göra små övningar hemma på golvet. Situps. Squats. Planks. Bicep Curls. Armhävningar. Upphopp (om du inte har en granne under). Vad som fungerar för dig. Lägg in ditt tränande i ett kalkylark, notera hur många repetitioner du gör varje vecka, och förbättra dig LITE varje vecka. Du kan börja med 4 övningar och 10 repetitioner av varje första veckan. Så kan du lägga till några repetitioner, eller någon ny övning varje vecka. Efter några månader börjar din träning inte vara så obetydlig längre. Gamification.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Good news ?

The Omicron wave is far more infectious but it seems in the US at least that deaths are a smaller percentage of infections than in previous waves. My state is still hit pretty hard by Delta but numbers out of places where Omicron is in full swing have overall been promising. Obviously getting covid and surviving is still no joke, but its better this way.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tekniktidningar, exempelvis Ny Teknik, brukar fokusera på innovationer och tekniska nyheter. Det kanske kan vara något?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det finns två fantastiska Youtube-kanaler: "Periodic Videos" och "Sixty Symbols". Men ... lite ... långa att titta på när man bara byter flik flera gånger i timmen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Good news ?

The Omicron wave is far more infectious but it seems in the US at least that deaths are a smaller percentage of infections than in previous waves. My state is still hit pretty hard by Delta but numbers out of places where Omicron is in full swing have overall been promising. Obviously getting covid and surviving is still no joke, but its better this way.
I had Covid a few weeks ago, my entire family except my wife actually got it. Including my brothers and their wives and children got it approximately at the same time despite no contact between families and strict quarantine protocol. We had omicron and the worst part was the loss of smell and taste, but it is back now. I cannot know that my sense of smell and taste is as good as it was before, but it feels like it is, and that is enough for me. So Omicron is so far indeed good news for most of the world. It is not only in the USA that the mortality rate from covid has dropped while the infection is surging. So with a little luck we are getting closer to an endemic covid world instead of a permanent state of pandemic that never ends.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag har testat och det funkar inte så bra för mig. Jag jobbar hemifrån med systemmodellering och jobbar bäst när jag tar många korta pauser från arbetet (tänk någon minut säkert 10 ggr/h eller mer) så jag swappar friskt mellan fönster. Jag har typ surfat slut på internet dock (i min lilla bubbla) så lite refresh på nyheter har jag ganska stort behov av.

Det eller fler intressanta platser att kolla på... :)
Jaru... Här är lite sajter att surfa, iaf! En del känner du säkert till, men men..
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag följer James Webb-teleskopet på lite olika ställen, bla på Youtube. Allt har hittills gått bra (mindre bränsle än förväntat har förbrukats, vilket förlänger teleskopets livslängd). Om några månader kommer högst sannolikt de första bilderna, som lär vara fantastiska. De stora riskmomenten har dessutom klarats av vid det här laget. Något kan säkert krångla, men enligt astronomerna är det inte sannolikt. Jag tror att vi kommer att lära oss mycket. Och ja, exoplaneter med liv KAN dyka upp. Föreställ er reaktionen om de hittar en planet täckt av prunkande grönska.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Samma här, Ram! Jag har helt enkelt dragit ner på nyhetsläsandet och tittandet, och istället börjat läsa eller titta på nåt annat. Kanske kan vara en tanke annars?
Okunskap = salighet
 
Top