Nekromanti Portaler?

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Ni vet vad jag talar om, inget rollspel verkar komplett utan dem! Portaler som leder till hemska mardrömmsdimensioner eller underliga drömvärldar. Faktum är att de är med så mycket i allting att de känns uttjatade. Jag menar, valvgångar, ljusblixtar, speglar, garderober, maskiner, pelare av makt, hål i marken, alla dessa har gjorts tusen gånger tidigare.

Frågan jag vill ställa är: hur ser en portal ut som inte är kliché?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Frågan jag vill ställa är: hur ser en portal ut som inte är kliché?
En kampanj som jag hade var hela huset en portal (eller snarare en TARDIS) och mekaniken en klassisk gammal huvudbrytare i källare. Spelarna verkade inte se den komma i alla fall...

Samma sak förresten i en rymdkampanj med en rymdanomali som jag beskrev som ett hål i rymden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Oj, vilken svår fråga.. Jag tyckte inte blixtar var så himla kliché.. Varför tycker du sådant är klichigt?

Bara spontant kan jag tänka mig att allt man kan tränga igenom kan fungera som portaler. Att vandra under en stege ansågs bringa olycka för att man kunde passera in i en annan dimension.. Så om man lägger ett snöre på marken i en ring, så kan det fungera som en portal.. Om man pressar sig igenom mellan stolsbenen på en stol som står på golvet eller något annat som man kan gå igenom så kan man komma in i nya världar..

Även om det finns något som kan omsluta en, så kan det fungera som en portal.. En mantel kan fullständigt omsvepa en.. En sjö likaså, liksom en skugga.. Garderoben kan sägas är en kombination mellan de två, då denna både bildar något man kan gå igenom och sedan omsluter en..

Speglingar antas vara reflektioner från andra världar.. Tänk dig speglar, men även spegelbilder i skedar eller vattenytor (återigen kommer sjön in i bilden).. Fundera lite över vad som kan spegla något, sluta om något eller där något kan passera igenom och du får en portal.. Vill du ha något helt oklichigt så fundera i helt nya banor istället.. Gl, hf..

/Han som gjorde en liten snabb analys om portaler, men som nu ska på firmafest. Skål!
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Oj, vilken svår fråga.. Jag tyckte inte blixtar var så himla kliché.. Varför tycker du sådant är klichigt?
Jag tänkte då mer på "don´t go in to the light!", att man går in i ljus som lyser under en viss tid. Åh andra sidan så skulle blixtar (dvs. värder-blixtar) fungera rätt bra (förutom att det för mina tankar till "back to the future")
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
En kampanj som jag hade var hela huset en portal (eller snarare en TARDIS) och mekaniken en klassisk gammal huvudbrytare i källare. Spelarna verkade inte se den komma i alla fall...
En kul och originel idé, men ändå så har det gjorts förut i Douglas Adams "Dirk Gently's Holistic Detective Agency."

(=P)
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Musik?

Det jag ska använda i ett litet kort-äventyr där spelarna hamnar i en drömvärld är en liten flickas speldosa, en sån där trälåda med vev på du vet. Det tror jag spelarna kommer känna är både oväntat och stämningsfullt. =)

En annan twist på en klassisk "portal", jag använt var i ett bröderna Lejonhjärta äventyr (utspelades i Nangijala några år efter Katlakriget) där Bad Guys ville stänga porten från vår värld till Nangijala. Det var en kamp mot klockan mot deras fiender för dem att ta sig till portalen först; rollpersonerna hade tidigare splittrats i två grupper. De visste dock inte vad portalen var för nånting och letade runt på en bondgård efter nånting magiskt med 25 svarta ryttare på väg åt deras håll... Nästan för sent anländer den andra halvan av gruppen och skriker åt dom FLICKAN!! FLICKAN!!!

... En liten bondflicka som suttit och lekt på gårdsplanen hade de inte lagt märke till och var också själva portalen (med nån flummig tanke bakom hela den grejen att barnet var det enda sanna i hela berättelsen, som hade lögn som ett stort tema). De blev härligt förvånade =)

(ursäkta att detta var dåligt skrivet, har väldigt bråttom iväg)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
En kul och originel idé, men ändå så har det gjorts förut i Douglas Adams "Dirk Gently's Holistic Detective Agency."
Fast det var inte en portal, det var väll en tidsmaskin? Men okejrå, lite gjort var de väll :gremtongue:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Den dag jag skulle jag nog använda mig av en dörr som helt enkelt dimper ner framför mina slp´s. Den kommer fram ur tomma intet & sedan försvinner så fort någon stänger efter sig.

/ Johan K, som just har betalat sina räkningar.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Spökbussen kändes förresten inte en kliché, men det gjordes på LinCon -95 :gremlaugh:
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
av mig said:
Portaler som leder till hemska mardrömmsdimensioner eller underliga drömvärldar.
Jag skulle tillagt "eller som flyttar en i tid eller rum"... men jag ville spara på bokstäverna.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag skulle tillagt "eller som flyttar en i tid eller rum"... men jag ville spara på bokstäverna.
Så på avdelningen tidmaskin, hade det som såg ut som en våg och kom från UNIVERSITETs galna veteskapsmän. Spelarna tittade lite förvirrat på den och konstateade att man kunde ställa in reglagen på den. Och varför hade den åtta siffror, efter att testa nollställt den och ställt sig på den, kollat in var de verkade vara (samma ställe år 0 tog en stund att plocka) åkte de förvirrat tillbaka.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En resa

Om man tar till höger vid avfarten till Slappträsk och sedan siktar på Snorkråksbranten öster om Avliden och bara går rätt igenom tallskogen kommer man i själva verket till en av Saturnus-kolonierna under den lemuriska eran, där skogen också var ganska tallrik.

Eller en smäll på käften: Jag tror det var i Mark Twains En yankee vid kung Arthurs hov som en snubbe blir förflyttad tusen år tillbaks i tiden eftersom han får en skiftnyckel i huvet.

En uttjatad variant som jag sällan sett i rollspel (förutom ett konventsäventyr till Kult) är att dö. Fast det kanske är lite final.

Erik
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Jag tror inte att ordet "kliché" är intressant här, eftersom de flesta varianter redan är gjorda enorma mängder gånger. Istället bör man nog fokusera på "snygga" lösningar, alternativt "passande".

Intresanta varianter på portaler kan vara:
<ul type="square">[*]Drycker - Drick bara en klunk. Kan vara kul att feldosera.
[*]Lek - Om man leker glömmer man ibland bort tid och rum.
[*]Sår - Något för häxor? Man skär sig och åker.
[*]Droger - Snygg och hemsk klassiker.
[*]Musik - En variant av besvärjelser.
[*]TV-spel - 80-talsklassiker!
[*]Berg- och dalbana - Ni såg väl den tecknade D&D-serien?
[*]Ihåliga träd - "The Nightmare Before Christmas" hade dörrar på sina.
[*]Höga hastigheter - Funkar i sci-fi.
[*]Kunskap - Om man vet hur så börjar det bli jobbigt att hålla sig kvar på samma ställe.[/list]
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Gå bakom en lyktstolpe.

Vurtfjädrar á la Jeff Noon som amn stoppar in i munnen för att bli uppkopplad till en kollektiv drömvärld i en gammal gummas skalle som endast existerar för att någon drömmer om henne.

en transistor radio som man tunar verkligheten med.

en passare som man ritar nycklar med.

en leksaks snurra

en lunchlåda typ fetiotalets usa

ett singlat mynt

hålen i en ost

mormors underbyxor som man har på huvudet. observera att alla hennes underbyxor fungerar. ibland även andra underkläder.

bollhavet på mc donalds. tro mig saker försvinner där och man vet aldrig vad man hittar.

julmust

den kombinerade indianen och ciggarett automaten på lokala puben olympus mons.

välj själv.

- ostro
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Re: Portaler? (spoiler för Masks of Nyarlathotep!)

Jag vet inte om det är jätteorginellt men en portal som jag tycker är både läskig och annorlunda är tavlan i London-delen av Masks of Nyarlathotep.

Tittar man på den för länge blir den 3D och bilden blir levande - vattnet krusar sig, serpenterna rör på sig osv. Tittar man ännu längre så transporteras man till platsen och tiden som tavlan avbildar - och det är ingen trevlig plats!

Det mest otrevliga är att det inte finns något sätt att komma tillbaka (ännu en investigator borta)

Torbjörn
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Feuflux och de magiska speglarna :)

Folk tycker spegelportaler är klichéer. För oss kulturellt obevandrade är egentligen ingenting riktiga klichéer eftersom vi inte kommer i kontakt med tillräckligt många böcker osv. Neo pillar på en spegel i Matrix, Långben&Musse kommer till underlandet genom en spegel, Spegelmästarböckerna har jag inte läst med titeln hintar lite... och sen kommer jag inte på mer utan betänketid.

Om ni SL:ade ett scenario och nämnde att spegel som inredning i ett rum, skulle era spelare då fram och testa att gå genom den för att det verkade rimligt att det var en portal? (Förutsatt att det inte var första gången ever som ni beskrev rumsinredning och gjorde dom paranoida...)

Om det nu uppdagades en spegelportal och spelarna kommenterade att det var kliché så skulle jag inte bli förvånad. :gremlaugh:

Kräver en spegelportal att man hamnar i en värld som liknar vår? Att grejer vi ser i spegeln ska kunna finnas i den värld man hamnar i. Det känns mest logiskt iaf, ingen stenålder eller Star Wars.

Nu måste jag gå och peta på badrumsspegeln och se om nåt händer. See you on the other side. :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Munnen på en flodhäst

När jag var liten (typ, ensiffrigt) hade jag en rätt kufisk samling små hårdplastfigurer - cowboys, indianer, astronauter, djur från zoo, djur som var cartooniga, några bluecollar workers av okänt ursprung - i en liten lunchväska. Jag kallade gänget för "dom i matlådan".

Iaf, många av dem hade olika superkrafter eller speciella förmågor; folk brukade få det när jag fantiserade. Bland dem var en cartoonig, gapande flodhäst som jag ansåg var hela gängets högkvarter.
Hans käft var en portal till ett lagom mysigt och ombonat pojkrums-HQ som alla höll till i när de inte var ute på äventyr. Man hoppade helt enkelt in i hans uppspärrade gap, och istället för att åka ner i en trång och fuktig strupe så rutschkanade man ut i ett rum många gånger större än flodhästen själv. Sist av alla så svalde han sig själv på nåt vänster. När man skulle ut igen så fick han följaktligen börja med att rapa upp sig...

Dock fanns det en hake - man kunde hamna i fel strupe om han skulle råka hicka till el dyl under genomfarten... och hans vrångstrupe ledde rakt ut i The Void.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Feuflux och de magiska speglarna :)

För oss kulturellt obevandrade är egentligen ingenting riktiga klichéer eftersom vi inte kommer i kontakt med tillräckligt många böcker osv.
Du spelar för lite rollspel och läser för lite serier! :gremcool:

En del klichéer är arketyper, och det är ju något fint.

Men om jag använde en spegel skulle jag nog bygga på just det där med speglandet... som i en korny Mandrake-stripp när dom kommer in i en totalt bakvänd värld (ni vet, poliser rånar bovar, det är förbjudet att inte köra över folk på gatan, etc,), eller den spegeldimension som beskrivs i Manual of the Planes; den knyter ihop alla speglar överallt.

Erik
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
En sublimal portal

Nå bollhavet var inte helt fel ide, jag blev rätt tänd på de rätt bisarra, fåniga och ändå skrämmande att inse att McDonalds bollhavet inte har någon botten och sedan synen och känslan när man försvunnit nerunder ytan omgiven på alla sidor av runda färgglada plastbollar. Jag blev lite kär i det faktiskt.

Nå min ide skulle vara att ändra förväntningarna en portal innebär. De här tydliga övergången till att vara i en annan värd skulle jag skippa, utan jag skulle köra på en ide om att man titt som tätt gick in i en annan värld och inte riktigt märker det.

Ett klassrum till exempel. Man går in där, tar med sig sin penna och papper har sin historielektion, gäspar går ut igen och fortsätter skoldagen, utan att märka att när man var i historia klassrummet var man i en annan verklighet. Utan man får bra en speciell känsla där, att allt liksom ligger på en lite högre tonart eller något sånt, ljudet av pennan mot pappret är mer rasslande, ljust skapare, röster mer inträngande till tonläget och ens tankar drar lite åt ett annat håll. Detta rum ligger i ena annan dimension, men man kommer inte att märka de förrän man kanske märker att vissa saker fungerar annorlunda där. Där kanske man plötsligt kan stanna pennan i luften när den faller från bänken, eller så känns inte smärta alls eller något annat skumt, men någon aspekt av verkligheten fungerar inte som normalt där. Liksom en liten ficka i vår värld som ligger i en annan värld.
 
Top