Nekromanti Pools - för och nackdelar?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Medhåll, BW är smidigt i spel... och ganska lätt att fatta om man lär sig det via spelande... däremot skulle boken inte lida av att förtydligas här och där... en lätt omstrukturering skulle inte sitta helt fel.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Därför är sådana här trådar ofta lite meningslösa, det är bättre att presentera ett pölsystem för att sedan efterfråga tankar runt just ens egna system, snarare än pölar i största allmänhet. Ingen kommer någonsin göra ett rollspel som alla gillar ändå...
Ok, jag tar det som en uppmaning och bryter mitt långa lurk och presenterar istället det system jag gillar bäst, nämligen mitt eget (givetvis...)

Din kunskap mäts i hur många tärningar du slår. Det är runt 3-4 normalt men kan vara högre eller lägre. Värdet du ska slå lika med eller under bestäms av din talang. En framgångstärning räcker för att ha lyckats, och i konfliktsituation vinner den med flest framgångstärningar.

Fördelarna med detta är flera, bland annat slipper man situationer där personer med hög smidighet och aldrig har hållit i en värja är lika bra som en veteran på femtio år, och vice versa. Snarare kunskap kombinerat (inte adderat) med talang avgör skicklighet vilket jag tycker avspeglar verkligheten bättre. Sedan blir inte tärningshögarna oändligt stora heller och ingen är 100% säker på att lyckas, vilket är en del av poängen med att orka slå ett tärningsslag. Systemet går fort och är helt befriat från alla former av matematiska operationer, som addition, under spelets gång vilket är en viktig säljpunkt för mig.

Ja, jag kan tala mig varm om systemet men istället ska jag bara säga att jag insåg att jag har återuppfunnit Warhammers tärningsmekanism efter att ha testat spelet för första gången över nyår. Istället för att kunskap avspeglas i antal tärningar är det antal elaka goblins som avgöra tärningsantalet, men på samma sätt som i mitt system avgör tuffness och styrka etc vad man ska slå under (förutom att i Warhammer ska man slå över).

Just det, vi använder T20, men eftersom jag kom över en sjuk mängd T12 kanske det blir det nya T12 systemet istället! :gremsmile:
 
Top