Nekromanti Pools - för och nackdelar?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag kanske är obstinat men jag ser inte att det behöver vara så mycket knepigare med en pöl?
Inte mycket, jag menade små nyanser, kan också vara invant av min ungdom med t100 och t20, så rutin på olika system kan säkert väga in...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Inte mycket, jag menade små nyanser, kan också vara invant av min ungdom med t100 och t20, så rutin på olika system kan säkert väga in...
Är man klassiskt skolad i DoD och Mutant och ADD (som jag är) så ligger ju t100 och t20 nära till hands. :gremlaugh: Men jag ser ändå inte riktigt samma problem som andra i den här tråden med pölar?

C.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Pölar är bra. De gör det intuitivt att addera och subtrahera (bara att lägga till/ta bort tärningar), man kan göra roliga trix med dom och pölar är fysiska på ett annat sätt än enkeltärningssystem. Om man man hjälper en annan rollperson så ger man en tärning till den andre, är man riktigt skicklig så känner man tyngden av mängden tärningar i handen, etc.

Bara man har koll på sannolikheten i det system man konstruerar och undviker att addera resultat av många tärningar, så ser jag inga större problem med pölar. Tvärtom uppvägs de få nackdelarna av allt roligt man får med pölar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
kändes som att det var mer intiutivt
Problemet är att det som känns på ett visst sätt ofta känns olika från person till person, och vad som är intuitivt beror på för-förståelse, som ju också varierar från person till person.

Jag tycker inte om pölarna på grund av sannolikhetsproblem, men i motsats till Krille är jag mycket snabbare på att dela upp tärningar etc, och långsammare på att lägga ihop tal - dessutom måste jag fånstirra på tärningarna och räkna högt och på fingrarna för allt mer komplicerat än typ 4 + 4.

Jag har förut snackat om spel som passar olika sätt att tänka eller (framförallt) olika inlärningsstilar. Jag borde titta seriöst på det igen.

Erik
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
sannolikhetsproblem? visst det kanske är lite jobbigare att räkna på men så fruktansvärt omöjligt är det väl ändå inte...?

speciellt inte om jag programmerar något litet finurligt program som räknar ut det åt mig :gremwink:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Gillar din tanke om att låna ut sina tärningar till andra, får vibbar av understöd för en framrusande soldat eller kanske en kille som hjälper sin lite mer tafatte kompis att skalda till sin käresta på balkongen :gremwink:

Bara av nyfikenhet här, ungefär hur många tärningar att addera ihop tycker du är för många?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Utlåningstanken kommer från Burning Wheel, som har ett ganska enkelt och standard pölsystem (alla tärningar som visar 4-6 är "successes" och man behöver X antal successes för att klara en handlig). Där måste man verkligen fysiskt ge en tärning för att ens hjälp ska fungera, vilket är lite charmigt. Man lätt se då om det var kompisens tärning som hjälpte en över gränsen :gremsmile:

Jag har inga problem att addera tärningar, alltså räkna "successes". Däremot är det knöligt att räkna ihop resultatetav många tärningar, särskilt om de blir fler än 3-4 stycken. Jag är rätt visuell av mig, så att urskilja lyckade tärningar från misslyckade är går lätt. Antagligen delvis därför jag gillar pölar.

Det är också en grej man kan hålla i åtanke: eftersom en del inte är så visuella, men kanske räknar snabbt som attan, så finns det alltid några som ogillar pölar och andra som gillar dom. Därför är sådana här trådar ofta lite meningslösa, det är bättre att presentera ett pölsystem för att sedan efterfråga tankar runt just ens egna system, snarare än pölar i största allmänhet. Ingen kommer någonsin göra ett rollspel som alla gillar ändå...

/Fredrik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Utlåningstanken kommer från Burning Wheel, som har ett ganska enkelt och standard pölsystem (alla tärningar som visar 4-6 är "successes" och man behöver X antal successes för att klara en handlig).

Borde ju finnas d6or med hälften av sidorna omärkta, andra halvan märkta, så man verkligen kan se det direkt och bara behöver "räkna symbolerna". (WW har tydligen nWoD-tärningar med success-siffrorna märkt med en annan färg än misslyckande-dito.)

Okej, det blir lite mer problematiskt när man har olika "färger" (minns inte vad den korrekta BW-termen är), men...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
BW - OT

Okej, det blir lite mer problematiskt när man har olika "färger" (minns inte vad den korrekta BW-termen är), men...

Shades.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
BWs pölsystem är ändå ett av de bästa jag sett.. för det mesta så har de flesta som slår standardfärgen (shade) Black.. vilket betyder att man måste slå en 4:a eller bättre för en succes. Annars är det Gray (trea eller bättre) eller White (tvåa eller bättre). Men som sagt, för de flesta slag är det Black som gäller...

Hade man inte haft olika shades så hade det ju funkat med en pöl med mynt som singlas... krona eller klave, flipp eller flopp. Som i gamla Prince Valiant av Greg Stafford.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Hade man inte haft olika shades så hade det ju funkat med en pöl med mynt som singlas... krona eller klave, flipp eller flopp. Som i gamla Prince Valiant av Greg Stafford.

Går det inte att få exploderande tärningar och så också? (Har inte 100% koll på BW som sagt.)

Sen är ju d6or bra för pölsystem just för att det är en tärning de flesta faktiskt har en större hög av också. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
man har open ended-slag för vissa grejer (minns inte exakt vilka nu), men i regel inte..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
BWs pölsystem är ändå ett av de bästa jag sett.. för det mesta så har de flesta som slår standardfärgen (shade) Black.. vilket betyder att man måste slå en 4:a eller bättre för en succes. Annars är det Gray (trea eller bättre) eller White (tvåa eller bättre). Men som sagt, för de flesta slag är det Black som gäller...
Fast i sedvanlig BW-anda så kunde man inte välja de logiska namnen 4, 3 och 2 på det utan för in ett omotiverat begrepp som saknar direkt koppling till det man vill beskriva...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad kallar du dina ljusare och mörkare D20 du hade i exemplat ovan? Var ju inte direkt klart som korvspad, direkt.. ;-)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Fast i sedvanlig BW-anda så kunde man inte välja de logiska namnen 4, 3 och 2 på det utan för in ett omotiverat begrepp som saknar direkt koppling till det man vill beskriva...
Inte för att det här biter, men... för det första så spelar shades väldigt sällan in. De gånger det är relevant händer det också något extraordinärt, så problemet dyker knappast upp mer än nån gång per kampanj. Sedan så tycker jag det är ändå hyfsat intuitivt med svart som mundan, solid, enkelt; grå som heroiskt, mitt emellan vitt som är det övernaturliga. Desto ljusare, desto mäktigare.

Jag antar att du inte spelat så mycket BW, de flesta saker funkar smidigt under faktiskt spel, oavsett om det verkar krångligt när man läser reglerna. Regelsystemet ger en konsekventa och rimliga resultat oftare än många andra system enligt min erfarenhet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vad kallar du dina ljusare och mörkare D20 du hade i exemplat ovan? Var ju inte direkt klart som korvspad, direkt.. ;-)
Jodå.

Light = Light damage
Dark = Deadly damage

Jag nämner till och med det sambandet i reglerna.

I mitt fall är det inte heller onödigt, färgerna korresponderar direkt till färgerna på de använda tärningarna. I BW så är det bara ersättningar för siffervärden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag antar att du inte spelat så mycket BW, de flesta saker funkar smidigt under faktiskt spel, oavsett om det verkar krångligt när man läser reglerna. Regelsystemet ger en konsekventa och rimliga resultat oftare än många andra system enligt min erfarenhet.
Jag betvivlar inte ett ögonblick att det går att lära sig. Det jag vänder mig mot är att de lagt onödiga inlärningströsklar som inte tillför någonting för läsaren. Det här är dessutom långt ifrån enda exemplet, spelet är fullt av sådana klantigheter, så fullt att jag tröttnade ur ganska fort när jag läste det och antagligen aldrig kommer att bry mig om att spela det. Om de inte brytt sig om att tänka på vad som behövs och vad som bara krånglar till det i onödan så behöver inte jag bry mig tillbaka.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
I mitt fall är det inte heller onödigt, färgerna korresponderar direkt till färgerna på de använda tärningarna. I BW så är det bara ersättningar för siffervärden.
Så det förutsätter att jag har speciella tärningar för just det spelet? Visst hade jag väl själv antagligen valt att ha två olika färger på tärningarna men borde ju funka med att slå tärningarna separat eller nått sånt, i vilket fall du kunde nöjt dig med Light och Deadly rakt av.

Eller har jag missuppfattat det hela?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
eller ännu bättre, som GW skriver, 2+ 3+ 4+

Tycker hela det där systemet låter väldigt likt just GW, vilket iof inte är konstigt, de är ju i princip bägge pölsystem...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Så det förutsätter att jag har speciella tärningar för just det spelet? Visst hade jag väl själv antagligen valt att ha två olika färger på tärningarna men borde ju funka med att slå tärningarna separat eller nått sånt, i vilket fall du kunde nöjt dig med Light och Deadly rakt av.

Eller har jag missuppfattat det hela?
Jag förutsätter att du har flera tärningar, där några är ljusare än några av de andra. Jag tror de flesta kan fix det. Anledningen till att jag kopplade det till Light och Dark var för att undvika missförstånd (i stil med det klassiska "Öh, vilken var tiotal???).
 
Top