Nekromanti Politiskt obundna fack

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Ja, jag tycker du bör gå med i ett fack, det är en trygghet och vi blir också starkare tillsammans...

Men när det kommer till den politiska kopplingen, så får jag väl säga att det är synd att inte TCO har en sådan. Om man tittar historiskt så är det så att det inte har räckt med den fackliga kampen för att få till bra villkor. Därför måste man ha en politisk koppling.

Sedan finns det problem med den politiska kopplingen till Socialdemokraterna som vi inom LO har, Socialdemokraterna vill inte alltid göra som vi vill att dom skall göra :gremtongue: Därför har vi också fått ett S som har glidit iväg och tappat sina ursprungliga frågor, de frågor som gynnar dig och mig, varesig du är tjänsteman eller arbetare. Man har blivit ett socialliberalt parti.
Men för den skull så kan vi inte sluta engagera oss i det partiet, eller sluta rösta på dem, för det finns igentligen inga andra alternativ för oss... Vad vi måste göra är att stärka oss, och engagera oss mera i politiken.(det gäller alla medborgare, varesig man är vänster eller höger)

Men tro mig, utan den politiska kopplingen så skulle vi som medarbetare vara kraftigt tillbakatryckta och vi skulle ha haft ett samhälle med mycket större klassklyftor, svag mot star, rik mot fattig etc.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Sant, men det handlar om att man hjälper sigsjälv genom att hjälpa andra... tillsammans är vi starka.
Det är nödvändigt att vi går samman, som individer är vi bara en mot en enormt resursstark motpart. Tillsammans så kan vi vara en sund motpol.

Det är balansen mellan medarbetarna(fack) och arbetsgivarna som gjort de Svenska företagen så framgångsrika. Den svenska modellen skulle inte fungera utan den balansen.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Innan 2006 så beräknades räknade a-kassan tillbaka 2 år för att ta fram ersättningen, sedan tog man de 6 högsta avlönade månaderna för att få fram ersättningen. Den tiden har kortats av till 1 år. Så studier påverkar a-kassan negativt...

Sorry det är hårt att vara ung och plugga idag :gremfrown:

PS: jag är lite osäker på om beräkningsgrunden var 6 månader kan vara 12 månader...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
lokomotiv said:
Men för den skull så kan vi inte sluta engagera oss i det partiet, eller sluta rösta på dem, för det finns igentligen inga andra alternativ för oss...
Det där vet jag inte om jag håller med om. Hade det funnits några vänsterpartier i sverige så hade det väl varit en bra idé att rösta på dem, men varför ska man rösta på en hoper liberaler som egentligen inte skiljer sig nämnvärt från sina s.k motståndare utom i enstaka småprocent och skitfrågor?

Nä; visa mig ett fack som tillhör ett parti som faktiskt fortfarande vill göra skillnad, så kan jag engagera mig där...

Som lärare har jag iofs två alternativ just nu; och det ena alternativet vill inte ha några icke färdigutbildade lärare... =)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ja det stämmer att studier inte är a-kassegrundande däremot kan tiden man studerat vara överhoppningsbar under de förutsättningar jag listat vilket alltså innebär att om man jobbat innan studierna eller på sommarloven så kan det jobbet eventuellt vara grundande för a-kassan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag kan inte svara på hur det var tidigare men idag är det alltså så att man kollar på genomsnittslönen under alla 12 månaderna (men en del månader kan eventuellt hoppas över om man till exempel studerat, varit sjukskriven eller suttit i fängelse).

För att faktiskt debattera lite också så tycker jag att din slutsats att det är hårt att vara ung och plugga är lite förhastad, snarare är det väl hårt att vara ung och arbetslös om något, att plugga är ju fortfarande rätt lyxigt, särskilt i jämförelse med... typ alla andra länder.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
abe said:
Fast SAC och andra fack utan kollektivavtal (hamnarbetare och tågförare tex) får ju alltid miniminivån. Så alla får löneförhöjning. De har ju nåt att sätta emot vid en förhandling när LO/TCO/SACO har fredsplikt. SAC:s strejker och blockader är ju inte "olagliga" - vid Lunds lasarett lyckades man misnak arbetsbelastningen rätt mycket, som gynnar alla. Men Kommunal ville hellre vara vän med regionen.
Klart du som SAC-ansluten har rätt till löneförhöjning om det finns ett kollektivavtal, men du är inte med och förhandlar om den och i vissa avtal är det ingen mini-nivå (främst SACO och Ledarna som är förtjusta i den typen av avtal) och då är potten noll.

Men rätten till potten och löneförhandling årligen ligger i kollektivaavtalet (som även brukar vara grund för anställningsavtalet, eller vi vissa fall så gott som samma) och i det finns också fredsplikten. Så är du anställd hos en arbetsgivare med kollektivaavtal har du fredsplikt oavsett vilket förbund du är med i. Är du anställd hos en arbetsgivare som saknar kollektivavtal så har du strejkrätt (och kan strejka för att få kollektivavtal).

Och förresten tågförare och hamnarbetare har också kollektivavtal (ST/Seko hos tågförare, än fler parter har jag för mig hos hamnarbetare (jag har inte arbetat med den gruppen lika direkt))

-Gunnar (som varit med när man förbereder för strejk för att få kollektivavtal)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
lokomotiv said:
Sant, men det handlar om att man hjälper sigsjälv genom att hjälpa andra... tillsammans är vi starka.
Det är nödvändigt att vi går samman, som individer är vi bara en mot en enormt resursstark motpart. Tillsammans så kan vi vara en sund motpol.

Det är balansen mellan medarbetarna(fack) och arbetsgivarna som gjort de Svenska företagen så framgångsrika. Den svenska modellen skulle inte fungera utan den balansen.
Har jag sagt emot det ber jag om ursäkt! Jag är helt för att alla ska vara med i fackförbund och helst skulle jag se att förbunden var färre och starkare.

Och man ska inte se fackförbunden som opolitiska bara för att de är politiskt obundna. Även TCO, SACO, SAC och Ledarna (har jag glömt någon som inte är LO) jobbar med politiska frågor och påverkar arbetsmarknaden.

lokomotiv said:
Telia organiseras av Seko
Tackar, jag kom på det senare men var inte vid datorn. Men det korrekta svaret är att Telia organiseras av Unionen och Seko (och även SAC och SACO har medlemmar där).

-Gunnar (är hellre med i ett parti som jag tycker bra om och ett fack jag trivs med och försöker påverka båda i deras respektive demokratiska organisationer än att de ska sitta ihop)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Och förresten tågförare och hamnarbetare har också kollektivavtal (ST/Seko hos tågförare, än fler parter har jag för mig hos hamnarbetare (jag har inte arbetat med den gruppen lika direkt))

Hamnarbetare organiseras av Transportarbetarförbundet (LO) eller Hamnarbetarförbundet (ej LO). Sedan kanske de finns någon SACO eller Unionist med på kontoret, men de riktiga hamnbudsarna är något av de två.


Storuggla, Seko klubb 119
 
Top