Nekromanti Politiskt obundna fack

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ska då sommarjobba och funderar då på att både betala a-kassa och ansluta mig till ett fack.

Men eftersom jag helst utav allt vill ha ett fack som inte är bundet till något parti så blir det svårt. Finns det något som är det, eller som åtminstone inte är bundet till något av dom rikaste, typ Socialdemokraterna eller centern?

EDIT: Sommarjobbet varar i tre månader, och det kan resultera i en längre anställning efter dom tre månaderna.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
TCO förbunden skall du tillhöra om du är tjänsteman och de är helt partipolitiskt obundna.

A-kassorna är helt obundna organisationer.

Är du däremot kollektivanställd (arbetare) så blir det klurigare, där är det LO förbunden som har avtal och de har en koppling till Socialdemokraterna eller kanske Syndikalisterna.

Sommarjobbar du bara så kolla in vad du har för alternativ. T.ex om du pluggar på högskola/universitet så är det mer prisvärt att ta ett studerandemedlemskap fram tills du vet om du läser vidare efter sommaren eller inte. Kolla in Tria som täcker flest utbildningar, täcks du inte in där kan du lätt hitta Vårdförbundet eller Lärarförbundets hemsidor ;-)

Och när det gäller a-kassan så ta med beräkningen att det är tolv månaders karens innan du kan utnyttja det, lite osäker på hur det blir om du börjar plugga (de reglerna har bytts ett par gånger på senare år och jag har aldrig jobbat för en a-kassa). Ring och prata med dem om det kan vara någon vits för dig.

-Gunnar (föräldraledig)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
MrG said:
Och när det gäller a-kassan så ta med beräkningen att det är tolv månaders karens innan du kan utnyttja det, lite osäker på hur det blir om du börjar plugga (de reglerna har bytts ett par gånger på senare år och jag har aldrig jobbat för en a-kassa). Ring och prata med dem om det kan vara någon vits för dig.
Det hade jag tänkt ha som följdfråga, om det hade varit lönt, iom att jag -kanske- får fast anställning.

Jag har nog tänkt gå med i något fack, förutom a-kassan, men eftersom det är så tätt med partibundna fackföreningar så kanske det inte blir så. Fast, syndikalisterna kan jag väl gå med på att hjälpa.

Ska nämnas att jag har noll koll överhuvudtaget, så jag har absolut inget emot folk som vill säga vad man ska göra.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Vad är det för jobb?

Det är nämligen där momentet om de har någon som helst koppling till något parti eller inte ligger. Arbetarförbunden har en koppling, medan tjänstemannaförbunden saknar det. T.ex Unionen som är Sveriges näst största förbund saknar helt koppling till något politiskt parti.

Om du får 'fast anställning' så rekommenderar jag verkligen att du går med i en a-kassa. Det heter formellt inte ens fast anställning idag utom tills vidare och utan a-kassa så gäller inga andra skydd heller. Om du får en lön över 18.700 i månaden så vill du också fundera på en kompletterande inkomstförsäkring (vilket visserligen ingår i många fackavvgifter idag).

-Gunnar (som duckar den kluriga frågan om när man är arbetare och när man är tjänsteman)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Paxen said:
Jag har nog tänkt gå med i något fack, förutom a-kassan, men eftersom det är så tätt med partibundna fackföreningar så kanske det inte blir så. Fast, syndikalisterna kan jag väl gå med på att hjälpa.
Bara för att reda upp ett eventuellt missförstånd: syndikalisterna är inte ett parti, utan en politisk fackförening. SAC (facket) är syndikalisternas organisation. De håller inte på med partipolitik som så.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
MrG said:
Vad är det för jobb?

Det är nämligen där momentet om de har någon som helst koppling till något parti eller inte ligger. Arbetarförbunden har en koppling, medan tjänstemannaförbunden saknar det. T.ex Unionen som är Sveriges näst största förbund saknar helt koppling till något politiskt parti.

Om du får 'fast anställning' så rekommenderar jag verkligen att du går med i en a-kassa. Det heter formellt inte ens fast anställning idag utom tills vidare och utan a-kassa så gäller inga andra skydd heller. Om du får en lön över 18.700 i månaden så vill du också fundera på en kompletterande inkomstförsäkring (vilket visserligen ingår i många fackavvgifter idag).

Kundtjänst hos Telia, så jag vet inte riktigt vad det räknas som.

Får förresten försöka få in det i mitt huvud att det heter tills vidare. Umgås med för mycket gammalt folk.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Paxen said:
Kundtjänst hos Telia, så jag vet inte riktigt vad det räknas som.

Får förresten försöka få in det i mitt huvud att det heter tills vidare. Umgås med för mycket gammalt folk.
I så fall rekommenderar jag Unionen som förbund (tjänstemannasidan och helt partipolitiskt obundet).

Det finns kvar en överenskommelse på Telia från gamla televerkstiden att man brukar få välja om man vill räknas till tjänstemannasidan (Unionen) eller LO-sidan (pinsamt kommer jag inte på det förbundets namn i huvudet). Den principen finns annars bara inom staten, annars brukar man vara bunden av avtal.

Syndikalisterna kanske inte är något parti, men det har hänt att de tagit ut sina medlemmar i politisk strejk. (Då det är vild strejk och man inte har det vanliga skyddet i lagen kan det ge skit, men tror att det senast på Telia bara gav folk en karensdag). De har inte heller något inflytande över avtalen, vilket jag tycker är lite synd. Det missar lite vitsen med ett fack att vara med i ett som inte vill sitta med och förhandla villkoren på arbetsplatsen.

-Gunnar (som ber om ursäkt, jag som borde vetat bättre än kalla syndikalister för ett parti)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Kollade på avtalet en extra gång och visst fan stod Unionen med i ett hörn så jag ska nog kolla upp dom så får vi se.

Tack för hjälpen!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Paxen said:
Men eftersom jag helst utav allt vill ha ett fack som inte är bundet till något parti så blir det svårt. Finns det något som är det, eller som åtminstone inte är bundet till något av dom rikaste, typ Socialdemokraterna eller centern?
Jag vill bara informera om en sak:
Centerpartiet har inga kopplingar till ett fack, det finns inget fack idag som donerar pengar till Centerpartiets verksamhet.

Att Centerpartiet är Sveriges rikaste parti (fram till dess att Socialdemokratiska arbetarepartiet säljer sina fastigheter) är att man var ägare till en massa tidningar förut.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Kolla upp noga vad som gäller för a-kassan om du börjar plugga igen.

Att man inte får a-kassa medan man pluggar är ju allmänt känt, men jag har även hört flera säga att man förlorar sin upparbetade a-kassa om man börjar plugga igen.

Så om du jobbar nu och betalar in till a-kassan så kommer de pengarna vara kastade i sjön om du börjar plugga, för de kommer inte räknas om du skulle bli arbetslös efter att du har pluggat klart.

Nu är jag inte alls 100 på hur det här ligger till, men jag råder dig att kolla upp det noga innan du börjar ge bort pengar till a-kassan.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Om jag minns rätt så är saken för tillfället att du inte får några mer dagar att räkna av från din karens medan du pluggar, men du måste fortfarande betala en avgift.

Men rådet är väldigt sunt att kolla med a-kassan (och i det läget direkt med a-kassan och inte med facket, de är skiljda organisationer enligt lag)

-Gunnar (tycker att a-kassa och fack ska vara självklart när man jobbar, medan man pluggar räcker det med facket ;-) )
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Persson said:
Paxen said:
Men eftersom jag helst utav allt vill ha ett fack som inte är bundet till något parti så blir det svårt. Finns det något som är det, eller som åtminstone inte är bundet till något av dom rikaste, typ Socialdemokraterna eller centern?
Jag vill bara informera om en sak:
Centerpartiet har inga kopplingar till ett fack, det finns inget fack idag som donerar pengar till Centerpartiets verksamhet.

Att Centerpartiet är Sveriges rikaste parti (fram till dess att Socialdemokratiska arbetarepartiet säljer sina fastigheter) är att man var ägare till en massa tidningar förut.
Jag menade aldrig att centern var bundet till ett fack, jag tog bara upp ett exempel på ett rikt parti. No offense.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
De allra flesta A-kassor har dessutom regler gällande hur mycket man måste jobba under en viss tidsperiod för att ha en chans att få ut någon ersättning, och dessa nivåer är oftast nazistiskt höga och inget du kommer upp i om du enbart sommarjobbar - 75% deltid under ett halvår är till och med inte nog i vissa fall.

Utöver att vilja bidra till andra arbetslösas försörjning (om man är solidaritetsjunkie eller något, jag vet inte...) är det alltså i rätt många fall meningslöst att vara med i a-kassan om man inte har fast heltidsanställning.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Foggmock said:
De allra flesta A-kassor har dessutom regler gällande hur mycket man måste jobba under en viss tidsperiod för att ha en chans att få ut någon ersättning, och dessa nivåer är oftast nazistiskt höga och inget du kommer upp i om du enbart sommarjobbar - 75% deltid under ett halvår är till och med inte nog i vissa fall.
Bara ett förtydligande, alla a-kassor har samma regler. Det kan förekomma lite olika tolkningar, men i lagen har de samma regler och får inte göra några undantag.

-Gunnar (fast som tidigare nämnt fråga a-kassan om allt som har med a-kassan att göra)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Foggmock said:
syndikalisterna kan jag väl gå med på att hjälpa
Isåfall är väl SAC ett rätt uppenbart val? :gremlaugh:
Fast vitsen med facket är väll inte bara att hjälpa facket utan också hur mycket facket kan hjälpa dig?

-Gunnar (som visserligen tycker att man ska vara med i facket för att hjälpa facket, men inte bara)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
SAC är ju av tradition och hävd ett väldigt stridsvilligt förbund, om du sätter dig på en SAC-medlem kan du räkna med blockad. :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Foggmock said:
SAC är ju av tradition och hävd ett väldigt stridsvilligt förbund, om du sätter dig på en SAC-medlem kan du räkna med blockad. :gremsmile:
Fast blockad eller vilda strejker ger inte alltid samma resultat som man kan få vid förhandlingsbordet. Nyttan med att vara med i ett fack som har förhandlingsrätten kan vara rätt så stor. Och personligen vill jag gärna ha nytta av facket även när jag inte är satt på, som t.ex att säkra att jag får löneförhöjning en gång om året.

-Gunnar (kan visserligen vara partisk)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Sorry att jag svarar så sent, men då jag sommarjobbat just med att informera om sådana här regler så tänkte jag att jag skulle reda ut ett par saker.

Grundprincipen för att få a-kassa är att man under de senaste 12 månaderna innan man söker a-kassa ska ha jobbat minst 6 månader med minst 40 timmar i månaden (halvtid alltså).

Sen börjar det krångliga, och det gäller då framförallt när man studerar... Under tiden som du studerar så kan du inte få a-kassa, det innebär i princip att om du pluggat under våren och sökt en kurs till hösten så kan du inte få a-kassa under sommaren. När studierna är helt avslutade så kan man få hoppa över den tiden som man studerat om man är över 25 år och om det varit heltidsstudier.

Räknar man med att vara under 25 år när man avslutar sina studier så är det alltså meningslöst att vara med i a-kassan men även här finns en undantagsregel som säger att om man jobbat heltid under ett år innan studierna så är man ändå berättigad till a-kassa.

Nästa finess är att det finns något som heter ersättning på grundnivå vilken är 320kr per dag. Har man inte varit medlem i a-kassan under tiden man jobbat så kan man ändå få ersättning på denna nivå om man jobbat heltid under hela året (och annars räknas det ner så om man jobbat halvtid under ett år får man 160kr per dag, halvtid under ett halvår 80kr per dag). Även här gäller att man måste jobbat minst 6 månader minst 40 timmar per månad.

Om man är medlem i a-kassan och har varit det i 12 månader, och oavbrutet sedan man jobbade, när man blir arbetslös så får man istället 80% av lönen (max 640kr per dag).

Min rekommendation (vilket jag kan ge nu när jag inte längre jobbar för a-kassan, där var dom väldigt noga med att vi inte fick försöka göra reklam för a-kassan eller så) skulle nog vara att avvakta med medlemsskap tills du vet om du ska jobba i höst.

Det innebär i så fall att du kommer förlora pengar om du blir arbetslös efter 6 men innan 15 månader (då du under tre månader till bara kommer få ersättning på grundnivå), men tjäna lite pengar om du jobbar längre än ett år.

Framförallt om du börjar studera så kommer du då vara tvungen att fortsätta betala avgiften varje månad för att när du slutat studera om du först hittar jobb i minst 3 månader och sen blir arbetslös innan det gått ett år kunna få den högre ersättningen.

Slutligen så vet jag inte om det sker några ändringar första juli i år, vilket det brukar göra, och a-kassans informatörer är inte försäljare vilket gör att informationen därifrån brukar vara mycket bra, så rekommenderar jag att du ändå ringer unionens a-kassa och får förklarat för dig vad som gäller. 0770-777788
 

abe_UBBT

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
42
Fast SAC och andra fack utan kollektivavtal (hamnarbetare och tågförare tex) får ju alltid miniminivån. Så alla får löneförhöjning. De har ju nåt att sätta emot vid en förhandling när LO/TCO/SACO har fredsplikt. SAC:s strejker och blockader är ju inte "olagliga" - vid Lunds lasarett lyckades man misnak arbetsbelastningen rätt mycket, som gynnar alla. Men Kommunal ville hellre vara vän med regionen.

Det blir en ritual med MBL/LAS, som i praktiken innebär att man kan skjuta några veckor på ett beslut och att folk ändå blir "bortförhandlade" i kön etc

Och hur ofta har man inte hört. - Ja, den striden är körd, vi förlorade i AD 1987 i den frågan. Med den synen förhärskande hade vi fortfarande suttit i grottor... :S

Sedan varierar det väldigt mycket lokalt hur kampvilliga LO/TCO är. Tyvärr tänker de och agerar som chefen, ofta tillhör man samma parti (sossarna) och agerar "ansvarsfullt" för kommunekonomin.

Att agera ensam SAC:are på en arbetsplats kan nog kännas rätt tungt med. Så man får nästan avgöra från det lokala sammanhang.
 
Top