Nekromanti Polisstaten vs Rejvare

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Masspsykos - coolt i teorin, ej i verkligheten

Årets coolaste ord?

Hur som helst, i skenet av nämnda fenomen tror jag att det räcker med ganska få våldsbenägna demonstranter för att piska upp en våldsstämning. Att polisen kör den aggressiva stilen bidrar förstås också. Men att flertalet demonstranter är fredliga är nog ingen garanti för att släcka ut våldstendenser.
Hehe. Jag gillar ordet :gremsmile:.

Naturligtvis finns det olika orsaker som bidrar till stämningen och skickliga manipulatörer kan ju lätt spela på detta för att få en större klunga folk göra vad den vill. (Hej diverse ledare) Det jag själv såg var att allting fick en ripple-effekt, där t.ex en person sprang skrikandes i panik därifrån så följde per automatik minst fem stycken dennes exempel. Och de som kunde tänkas hiva gatsten och slåss med polisen fick ju samma effekt om än i mindre skala då de som verkligen kan tänkas hiva gatsten var långt mindre än de som inte ville som tur var.

Därför det är såpass vitalt att plocka bort våldsverkarna innan demonstrationen kommer igång, så man slipper få det elementet om paniken kommer :gremsmile:.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Charge!

Hur är det med utbrända butiker och skadade civilister (ja, jag vet att ni var civilister, men det är inte det som är poängen)?

Som sagt var, kravaller är en extraordinär situation. Jag förstår att du är putt, men som sagt var, betänk polisens situation. Om det fanns människor där som inte hade sett poliserna innan de stormade (och polishästar är inte små), skulle du kunna tänka dig att det fanns poliser som inte hade sett barnvagnarna?

Om jag hade varit polisbefäl i det läget, med uppgiften att hålla en kravall begränsad, kravallen var på väg upp för gatan i rask takt och jag märkte att det fanns en folkmassa bakom avspärrningarna, då skulle nog jag också beordra att den skulle skingras. Jag skulle göra bedömningen att det skulle innebära större fara för liv och egenom att ha en kravall utan instängning, än en snabb och potentiellt våldsam skingring av folkassan, och beroende på tidspress så skulle jag väga risken som tillräcklig för att motivera skingringen trots risken för skada vid skingringen.
Poängen är att polisen uppfattade alla som potentiella hot. Närväl de hade omgrupperat och spärrat av avenyn valde de att göra ett kraftfullt anfall med den tyngsta arsenal de hade till bruk.

Därav kommer en ridande patrull från bron mot Stora Teatern bestående av uppemot tio ridande poliser med batonger i högsta hugg. Vid teatern var det lugnt och en hel del civila göteborgare som förvånat undrade vad sjutton som pågick. Jag berättade snabbt för dem vad som hänt och de kollade konstigt på mig, och jag fick bekräfta det hela. Då ser jag i ögonvrån dessa ridande poliser komma i snabb takt mot oss. (Nej jag hade inte huva eller mask på mig. Inte heller helsvarta kläder.) Jag tar min nyanlända klasskompis i handen och börjar springa därifrån samtidigt som jag säger "Spring. Polisen ser ingen skillnad på oss och huliganerna" när hon opponerar sig och säger att polisen inte tänker göra något.

Någon sekund senare hör & ser jag hur de två minderåriga pojkarna som pratade med oss strax innan blir nedslagna med varsin batong av dessa poliser som snabbt sköljer igenom de få folk som var vid teatern för att fortsätta uppåt på avenyn.

Efter att ha sett detta opponerar sig inte min kompis längre och vi springer igenom parken för att inte bli nedslagna enkom för att vi befann oss på fel plats vid fel tillfälle. Vi undflyr polisen genom hela språngmarschen och kommer slutligen fram till Pustervikskajen. Där vet inte folk vad som hänt. Börjar prata med Alexandra Pascalidou och hennes sällskap och de bara skakar på huvudet och säger "det kan inte hända i Sverige". Jopp.

Strax därefter kommer farbror blå in på bron och spärrar av den. Samtidigt som de kommer med ett stort antal piketbilar med poliser i och ställer sig utanför entrén. Och man hör deras kommunikation huruvida de skall storma och stänga ned all verksamhet på platsen, som då var själva motdemonstrationernas huvudkvartér med scener, föredrag, informationstält, matplatser, mediastuga med mera. Efter några väldigt långa traumatiska minuter får de order om att inte storma vår lilla zon av frihet. Om ni inte tror på mig, kan ni ju alltid höra av er till Pascalidou och få bekräftat det jag skriver här.

Scenen med bron blev dokumenterad och visades på SVT. Det övriga har inte nämnts vad jag vet.

Hoppas innerligt att det inte bara är jag som tycker det är väldigt överilat att stänga ned motdemonstrationens hjärta pga en händelse några kilometer därifrån.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det var ett exempel.

"Om jag hade varit polisbefäl i det läget, med uppgiften att hålla en kravall begränsad, kravallen var på väg upp för gatan i rask takt och jag märkte att det fanns en folkmassa bakom avspärrningarna, då skulle nog jag också beordra att den skulle skingras."

Var kravallen på väg i rask takt då (måste i så fall varit i väldigt rask takt eftersom poliserna inte ens hann prata med demonstranterna)?

Det var ett exempel. Om vi talar vad som egentligen hände så var demonstrationståget i en gata som var avspärrad med ett parkeringshus utan ingång till bottenplan på vänster sida och en smal sidgata på höger sida. Den var avspärrad av polisen och ett stort antal poliser stod vid avspärrningen. Vi hade stått stilla i kanske en kvart.

Då kommer anfallen från polisen. Demonstrationståget kunde inte ta sig längre fram, det fanns ingen väg att gå förutom bakåt tillbaka upp på avenyn.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Duell!

Jag vill bara göra en sak klart. Du och jag tycker fundamentalt olika i den här frågan. Det betyder inte att jag tycker att du är dum i huvudet eller något sådant. Jag tycker fundamentalt olikt många av mina vänner.
Det är lugnt. Man behöver inte tycka likadant för att anse att den andra faktiskt är en schysst människa :gremsmile:.

Det är så långt ifrån verkligheten du någonsin kan komma Vulf.
Tja, hela ditt inlägg är ett upprapande av vanliga vänsterargument gällande göteborgsveckan.

Jag ska inte gå så långt att säga att du medvetet ljuger (för jag har aldrig upplevt dig som en lögnare utan en schysst kille), men du är politiskt färgad och (misstänker jag) chockad av de krigsliknande scener som utspelades. Så jag tror att en hel del av det du skriver är fel.

Man kan ge sig in i långa diskussioner om det här, men jag har en väldigt enkel ståndpunkt. Bråkiga demonstranter ska man bunta ihop och ge ett kok stryk. Sedan ska de låsas in. Att fredliga demonstranter fått sig ett kok stryk är tråkigt, men inte polisens fel. Skulden ligger på de "svarta" i demonstrationstågen*.
Om du tycker att mina inlägg som beskriver händelsen som vänsterargument kan jag bara snällt påpeka att det är det som jag såg hända. Det är inte vinklat, det är skrivet så som jag uppfattade situationen. Är detta vänstervridet att skriva vad som hände i enlighet med vad man uppfattade?

Jag var inte chockad, däremot är jag förstummad över den ignorans att inta fakta i målet som finns bland så väldigt många kring det som hände i Göteborg. Det som hände där har inte hänt i Sverige tidigare. Det var något nytt. Chockartat. Förbluffande. Ingen på gatorna som var där för att fredligt demonstrera och gå på seminarium hade tänkt tanken att det skulle bli sådant bråk och att polisen skulle bruka skjutvapen mot demonstranter. Möjligtvis hade de våldsverkande demonstranterna sett detta potentiella scenario, men inte de som faktiskt tillhörde den absoluta majoriteten av de som var där för att demonstrera.

Jag har varit med i flera heta situationer och sett folk göra diverse dumma saker mot varandra, mot sina meningsmotståndare, mot privat egendom och mot poliser. Jag skulle vilja påstå att jag inte drabbades av panik där. Inte ens när jag var på avenyn några få meter från gatstenskastande adrenalinstinna hormonpaket och nekades inträde på caféet som låg där. Cafégästerna grät och skakade när de såg vad som utspelade sig på gatan utanför. Restaurangen nedanför hade inte förstått vad som höll på att hända så jag och min kompis gick in och påpekade för restaurangchefen att den nog skulle stänga och ta in sin uteservering NU om den inte ville att den skulle bli förstörd under bråket. Men man kanske gör sådant när man är drabbad av panik? :gremwink:

Man skall göra rätt och inte kollektivt bestraffa folk. Det som hände är lika dumt som diskrimination på grund av kön, sexuell läggning eller etniskt ursprung. Fast här var det de som var maskerade som fick bära hundhuvudet och få allt ansvar för att det spårar ur. Trots att de skötte sig exemplariskt framtill dess att de blev anfallna av polisen med allt annat än schyssta metoder.

Och ja. Det finns en paragraf i polislagen som ger polisen rätt att agera så som de gjorde, men då får de också inse konsekvenserna av sitt agerande. Vilket de också måste ha gjort då de på någon minut lyckades stänga av varje sidogata på avenyn efter att folkmassan drivits ut till Poseidon. Kort sagt, deras taktik var att hålla demonstranterna instängda på avenyn. Den väg som var öppen ledde mot Hvitfeltdska om du vet vilken väg det är.

Så det bottnar i att Polisen faktiskt får ta ansvar för sina handlingar också istället för att lassa över allt ansvar på den andra sidan i denna konflikt. Jag tar inte på mig något som helst ansvar för att det brakade loss då det var en fredlig demonstration utan något som helst lagvidrigt i sikte. Jag kanske skulle gått med den andra halvan av den större demonstrationen och spelat fotboll istället?

Den som var där vet vad som hände innan folkmassan gick ned på sidgatan vid toppen av avenyn.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,903
Re: Duell!

Oj vad många låååånga inlägg jag har att svara på. Du kan fetglömma att jag svarar på allt du skriver.

Det är svårt att diskutera det här ämnet när man alltid stöter på följande;

1. Du var inte där, så du har inte en jävla aning."

Nä, jag var väl inte det, och mitt fötroende för medierna är lägre än glocalnets priser. Men jag har ögon att se med. När jag ser maskerade män bränna allmän egendom och kasta gatsten så spelar det ingen roll hur reportaget vinklas. Uppebarligen har det hänt och jag har rätt att ha en åsikt om det.

2. "Polisen började allting, de provocerade fram allt våld och ingenting hade hänt om polisen inte startat kravallerna"

Det här är ett vanligt påstående från demonstranterna på plats. Jag tro att det är ren jävla lögn, precis som;

3. "Demonstranterna startade allting och är ensamma om skulden till kravallerna, polisen begick inga fel"

___


Med andra ord så gör tvåan och trean att argument ett inte betyder ett jota. Jag var inte där, men det spelar ingen roll förberoende på vem man frågar av de som var där så får man fundamentalt olika svar varav inget är trovärdigt.

Du berättar hur du upplevde det hela. Kan det vara så att du, trots att du var på plats, inte såg helheten av det som hände? Kan din upplevelse vara färgad av din "sida". Att det var ni mot polisen? Min erfarenhet är att man oavsett om man vill eller inte demoniserar sin motståndare. Många som har varit med om kravaller (må det gälla fotbollsbråk, nazistdemonstrationer/antinazistdemonstrationer eller vad som helst) påstår alltid att den andra sidan var den som startade bråket (men ofta att det var de själva som vann). Det gör också att jag har slutat lyssna på folk med egen erfarenhet av bråket när jag försöker bilda mig en uppfattning. De erfarenheterna som delges är ofta så otroligt vinklade av vi-, och domkänsla, ilska och andra faktorer att de är så nära lögner (omedvetna) man kan komma.

Jag säger inte att polisen gjorde ett kanonjobb i Göteborg, det gjorde de inte. Framförallt från polisbefälens sida så var en del beslut bedrövliga. Jag vägrar samtidigt att lasta polisen för att kravaller bröt ut och jag anser heller inte att den våldsutövning som av polisen är oförsvarbar, tvärtom. Det är tråkigt att fel personer fick stryk (iofs tycker jag att det är skitkul att Fogge fick stryk, det kan han gott ha :gremlaugh: ) och det bästa vore om det aldrig hände igen, men det kommer det att göra.

- Vulf
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det blev en kort duell.

Summariskt svar dårå på dig slöfock :gremwink:.

Du har helt rätt i att medias vinkling är .. sned.

Och att ensidigt lägga allt ansvar på en sida är lika snett.

Att sedan dra alla över en kam är lika fel det.

Den stora planen för polisens agerande anser jag mig faktiskt ha ett visst hum om och väver in det i mina intryck. Det är inte poliserna på gatan som är ondskan, däremot deras befäl som fattar alla beslut. Polisen på gatan har ju bara att agera ut de order de får från sina befäl vilket i sin tur leder till .. att det var så oerhört skönt att se & höra poliserna på Järntorget avsluta avspärrningen och gå emot direkta order då deras order var helt hjärndöd. Där pratar vi poliser som faktiskt har den större bilden och en förståelse av deras närbild som gjorde att de kunde ta det beslutet.

Vi får väl ta en öl så kan jag beskriva mer vad som hände, vilka förberedelser som både polis och demonstranter hade, deras historik och tidigare möten etc så du kan förstå hur snett allting var.

Det finns en stark anledning till att jag under lördag och söndag den veckan valde att spela Unreal Tournament med mina helt politiskt neutrala kompisar än att gå och demonstrera.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ådalen i kortform

okej, då vet vi

//netfeed, som är inne på sin 6-9:e bärs och nollandets andra dag
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
In&ut

Snabb fråga. Var du där och såg händelseförloppet med egna ögon eller i efterhand på TV?

Jag var inte själv på plats i Göteborg och jag vet bättre än att bedöma ett förlopp baserat på vad jag ser på TV. Däremot har jag en hyfsad uppfattning om graden av materiell förstörelse, som borde ge en fingervisning om ungefär hur våldsamt det gick till på plats. Jag har också kompisar som jobbade på Sahlgrenska under kravallerna. Sjukhuset drog katastroflarm, vilket man inte gör i brådrasket. Det säger något om omfattningen av våldsamheterna.

Men för att kontra, så misstänker jag att du inte har någon förstahandsinfo om hur våldsamt det har gått till på svenska FN-uppdrag?

Och för att förtydliga, så är jag inte helt övertygad om att militära insatser är det bästa vid kravaller i Sverige. Att det funkar utomlands är en sak, men det ser jag snarare som en "tillämpning" av många: FN-soldater ska till nöds också kunna bygga väg, skjuta prick, stå på post i 4-timmarspass och en massa annat i egenskap av soldater. I det läget behöver man generalister och då kan man också acceptera en lite mindre förfinad hantering av buset i de fall det blir aktuellt. I Sverige har vi dock andra möjligheter, och då ska vi utnyttja dem. Det jag finner mest intressant är att batongslag på svenska medelklassungdomar av någon anledning upprör betydligt mer än att chockgranater och vattenkanon används mot fattig lokalbefolkning, därtill i länder som saknar vår utbyggda sjukvård. Men det innebär förstås inte att våldsanvändning på hemmaplan automatiskt är rätt.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Ut & In

Snabb fråga. Var du där och såg händelseförloppet med egna ögon eller i efterhand på TV?

Jag var inte själv på plats i Göteborg och jag vet bättre än att bedöma ett förlopp baserat på vad jag ser på TV. Däremot har jag en hyfsad uppfattning om graden av materiell förstörelse, som borde ge en fingervisning om ungefär hur våldsamt det gick till på plats. Jag har också kompisar som jobbade på Sahlgrenska under kravallerna. Sjukhuset drog katastroflarm, vilket man inte gör i brådrasket. Det säger något om omfattningen av våldsamheterna.

Check. Som jag skrev. Polisen tog över 112 och prioriteringen av sjuka och skadade. De som skadats av polisen nekades vård och ambulans. Som jag skrivit tidigare. Och katastroflarm, innebär detatt det var 10 personer vid akuten vid ett och samma tillfäller under några timmar? Mer, mindre? Jag hade bara sjukvårdsutbildade vänner som agerade Sjukvårdstrupp och tog hand om skadade demonstranter. De hade fullt upp också kan jag meddela.

Men för att kontra, så misstänker jag att du inte har någon förstahandsinfo om hur våldsamt det har gått till på svenska FN-uppdrag?

Nope. Jag har varken gjort lump eller FN-tjänst. Däremot har jag två vänner som var nere i Bosnien och berättat vad de upplevt, samt ett fullt tjog med bosnier, serber, kroater och makedonier på jobbet som upplevde allting. Ingen av dem är Jugoslaver, utan alla höjer rösten och säger sin hemprovins när någon råkar fråga om de är Jugoslav. Men det är skillnad på bråk mellan obeväpnade demonstranter och krig :gremwink:. Och nej, de hittade inga vapen varken på Schillerska eller på Hvitfeldtska.

Det jag finner mest intressant är att batongslag på svenska medelklassungdomar av någon anledning upprör betydligt mer än att chockgranater och vattenkanon används mot fattig lokalbefolkning, därtill i länder som saknar vår utbyggda sjukvård.

Och folk & media blir begeistrade och får chockartade reaktioner över flodvågor i sydostasien men inte över det faktum att det dör mer folk i sjukdomar i den fattigare delen av världen per vecka än det gjorde totalt i flodvågskatastrofen. Periferi och centrum och närsynthet handlar det om. Klart mängder av folk inte reagerar över kravaller, krig och upplopp i ett annat land som ligger utanför vårt närområde.

Däremot när det inträffar något okänt som aldrig tidigare inträffat och som dessutom leder till att polisen tar till skjutvapen och skjuter skarpt in i en folkmassa, ja det förstår jag iaf varför det väcker ramaskri.

Sen vet jag inte riktigt om det som skedde på Hvitfeldtska och Schillerska kan kallas några betongslag mot medelklasskids då, framförallt den senare insatsen leddes av vår insatsstyrka mot terrorister..

Tilläggas kan att det var inte rogivande att se poliser i kravallutrustning med automatgevär stående på containrarna de använt för att spärra av demonstrationstågets vägar med. En sak om de kollat från tåget och mot det som tåget gick emot, nu riktade de sig mot tåget. Vilket intryck ger det?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Ut & In

Den här tråden börjar bli gammal så jag tror jag lägger ner. Du har presenterat en del fakta från Göteborgskravallerna som jag har svårt att tro på, men eftersom jag inte har möjlighet att kolla upp dem så ser jag det inte som meningsfullt att fortsätta diskutera. Hur som helst, om det är så illa som du beskriver det får man förstås hoppas att det så småningom kommer till allmän kännedom. Lite intressant är det dock att inga av alla de medier som grävt i händelserna (Uppdrag Granskning, DN, Aftonbladet, Expressen mfl) verkar ha nått fram till några sensationella avslöjanden (ok, jag vet, kapitalistkontrollerade medier bla bla, men den förklaringen är lite för enkel för mig).

Hur som helst, den här diskussionen har hamnat en smula på sned och jag tror att Gbg-kravallerna egentligen är ett dåligt exempel på det som åsyftades i trådstarten. I Gbg handlade det, IMHO, inte om någon medvetet kränkande insats utan snarare om att polisen pga bristfällig utbildning och samband lyckades mindre bra med att kontrollera en svår situation. Det är naturligtvis beklagligt, men jag tror inte att man löser det genom att hänga enskilda poliser. Här krävs insatser på högre nivå. När det gäller den typ av insats som beskrivs i trådstarten är det betydligt enklare att ta ställning, och här önskar jag mig definitivt ingen polisstat av amerikanskt snitt. Särskilt inte när det gäller något så meningslöst och omotiverat som kriget mot drogerna.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Det mesta är våldsammare

Naivt? Tja, det funkade ju faktiskt rätt bra fram till slutet på 90-talet. Det enda tillfälle där kravallpolis behövdes var ju i princip när GAIS och AIK möttes i fotboll.

Även fotbollen har blivit råare. Både retoriken på läktarna och slagsmålen i samband med matcherna. Existensen av firmor är mig veterligen ett ganska nytt fenomen.

Jag tror att de flesta blivit våldsammare. Poliser, fylleslagskämpar, demonstranter och fotbollsfans. Orsaken kan man ju undra över.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Tortyr

Man kan ge sig in i långa diskussioner om det här, men jag har en väldigt enkel ståndpunkt. Bråkiga demonstranter ska man bunta ihop och ge ett kok stryk. Sedan ska de låsas in.

Jag har en ståndpunkt som är att man inte ska använda tortyr som straffmetod. Det sägs att det inte ska användas i Sverige.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Tortyr

* Suck *

Jag har en ståndpunkt att man inte ska få bryta lagen, detta inkluderar att vara bråkig demonstrant ^^

Gäller även fjantar som Gudrun Schyman, Anders Björk och Per Garthon, åsiktsfriheten till trots ;D
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tortyr

"Jag har en ståndpunkt att man inte ska få bryta lagen, detta inkluderar att vara bråkig demonstrant"

Och poliser också antar jag? :gremtongue:
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Tortyr

Och poliser också antar jag?

Polisen agerar med lagstöd. Sen att de flesta inte vet vad polisen får / inte får göra är egentligen grunden i denna tråd.

Läs lagstöden, läs förarbeten, läs prejudicerande domar, därefter kan vi diskutera om vad som är rätt och fel i polisens agerande.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tortyr

"Polisen agerar med lagstöd."

Alltid?

"Läs lagstöden, läs förarbeten, läs prejudicerande domar, därefter kan vi diskutera om vad som är rätt och fel i polisens agerande."

Tja, det hade varit enklare och mer ärligt om du bara sa åt mig att hålla käften vilket trots allt är andemeningen i det som du skriver. Jag ska inte uttala mig om jag inte är jurist eller polis (för givetvis har samtliga poliser i vårt avlånga land lärt sig alla lagar, förarbeten och prejudikat utantill). Nu är den här tråden dock i praktiken död så det är knappast någon poäng att bråka om det.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Tortyr

Tycker du att det är konstigt att jag reagerar fränt mot era sandlådefasoner då ?

Det vore likadant om jag klampade in på Eon-forumet och började gnälla på regler som jag inte har en susning om. Gissa om det skulle bli ett j-la liv. (Har inte ens öppnat en eonbok ^^)

Och ja när du arbetar med lagstöd lär du dig dom, det blir rätt så lätt tjänstefel annars... Jag har själv tagit beslut som visat sig felaktiga, anmält detta till chef och därefter korrigerat mitt misstag genom att skriva ner vad som hänt och se till att den som fått beslutet mot sig fått reda på detta och att det är hävt pga mina felaktigheter.

Död är väl tråden när ingen längre skriver och jag ber så mycket om ursäkt att min tillgång till internet inte varit så stabil att jag kunnat medverka tidigare. Då hade nog tråden varit mera välfylld än nu :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tortyr

"Tycker du att det är konstigt att jag reagerar fränt mot era sandlådefasoner då ?"

Av oss två är du den som varit minst tolerant och mest barnslig. Jag misstänker att jag har blivit en symbol för andra personer och åsikter som inte längre är aktiva i tråden. Att tycka att även poliser borde följa lagen är väl inte särskilt kontroversiellt?

"Död är väl tråden när ingen längre skriver och jag ber så mycket om ursäkt att min tillgång till internet inte varit så stabil att jag kunnat medverka tidigare. Då hade nog tråden varit mera välfylld än nu"

Kanske hade den också varit låst. Din egen syn på händelseförloppet och ditt sätt att utrycka din åsikt borgar inte precis för givande diskussioner.

Vill du tvunget "diskutera" så föreslår jag att du väljer någon mer lämpad motpart som faktiskt var i Göteborg under kravallerna.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Tortyr

"Att tycka att även poliser borde följa lagen är väl inte särskilt kontroversiellt"

Nej inte det minsta. Tycker jag med.

Kanske hade den också varit låst. Din egen syn på händelseförloppet och ditt sätt att utrycka din åsikt borgar inte precis för givande diskussioner.

Vilken syn då, på vilket händelseförlopp ? Jag har inte sagt ett ljud om Göteborg men visst.. här kommer lite av mitt tyckande.

Alla har rätt att yttra sin åsikt. Att den fredliga demonstration mot globalisering och för bättre miljö och mindre utnytjande av tredje världen, mot militarisering av EU osv som var i Göteborg ballade ur pga av ett litet klientel som ville kasta sten är sorgligt och tråkigt.

Att polisledningen inte fungerade var även det tråkigt.

Att domstolsväsendet inte fällt några polischefer till ansvar är i mina ögon konstigt, men å andra sidan ser jag konstiga beslut varje dag och jag får gott bita i det sura äpplet.

Att folk blivigt dömda hårt är inte konstigt för upplopp bestraffas vanligen strängt.

Goda saker som kommit av en tråkig händelse är att polisen nu utbildar sig i en annan riktning än vad som var närvarande i Göteborg.

Att nya och mer moderna och belastningssäkra radiosystem nu kommer till räddningstjänst/polis

Att fler icke-dödliga vapen tas i betänkande för allas välmående.

Att reformer i ledande av stora insatser förändrats för att säkerställas allas trygghet.

Det jag irriterat mig på är att man inte förstår att när lagstöd inträder agerar polisen, inte förr men tyvärr ibland senare. Sen att kollegor gör övertramp är sorgligt men inget som en hel kår kan belastas för. Samma sak gäller t.ex att aktiva i ung vänster knappast kan ställas till ansvar för AFA's aktioner i olika demonstrationer.

Vad jag tyckt till om i tråden är väl snarast:
Att demonstranter som inte följer lagen faktiskt får ta konsekvenserna, att droger är bajs och att det kan behövas hårdare tvångsmedel för att få bukt med problematiken runtomkring detta och inget om Göteborg eller vad som hänt där.
 
Top