Nekromanti Polisstaten vs Rejvare

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Som jag skriver i tråden här nedan om det numer polisstatsaktiga USA, ville jag lyfta lite mer på just detta fakta.

Denna länk beskriver en hel del om vad som hände då militären stormade ett rejv häromdagen. Enligt uppgifter hade rejvet alla tillgängliga tillstånd, betalat alla avgifter och hade licensierade säkerhetsvakter utposterade som tog hand om alla droger och illegala substanser vid entrén.

Det intressanta är att polisen/militären där varken behöver tillstånd, arresteringsorder, domstolsorder, åklagarorder eller bevis om att brott begåtts för att fullständigt köra över folk på detta viset. Allting under regeringens jakt på terrorister som de riktigt osmakligt använder för att bedriva sitt äldre krig mot droger och andra saker de vill stävja.

Se upp. Snart är detta även på väg hit till Sverige. Att låta miltiären använda vapen & våld gentemot medborgare i Sverige är bara en början, en början som redan är på väg att bli verklighet.

Är det nu man skall hoppas man vaknar upp ur (mar)drömmen?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det intressanta är att polisen/militären där varken behöver tillstånd, arresteringsorder, domstolsorder, åklagarorder eller bevis om att brott begåtts för att fullständigt köra över folk på detta viset
Nyfiket: gäller det bara den federala, eller kan också den statliga eller lokala polisen "leta efter terrorister"?

Erik
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Nåja... det var en version av vad som hände. Sen att patriot act ger jänkarna en hel massa konstiga tvångsmedel och 'verktyg' har dom bara sig själva att skylla.

Om din oro är emot dina egna demokratiska rättigheter så tror jag att du kan känna dig rätt så lugn i Sverige. Att polisen vill använda militär är enbart av logistiska skäl. Till exempel: Antalet polishelikoptrar/piloter är inte jämbördigt med behovet transport i oländig terräng, utspisning mm. Att ställa värnpliktiga att utföra tvångsmedel mot människor annat än i bevakningssyfte tror jag är något som ingen vill vara chef för.

Angående 'sitt äldre krig mot droger' skulle jag bara vilja säga att... anything that works, im game !

Droger är skräp i sin renaste form och så de folk som kränger skiten. De skall omebelbums lagföras och inte en tår kommer fram i mina ögonvrår å deras vägnar. Jag är helt klart för hårdare och kraftfullare tvångsmedel när det gäller knark, du skall gripas, häktas och lagföras hårt om man så hittar en endaste cabbe/joint/benzo/roppe eller vad du nu föredar.

Hit me ^^
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ja, för det finns ju inget värre än när folk tar substanser som påverkar deras sinnesstämning och fungerar beroendeframkallande, utan att skada någon annan, i syfte att må bra. :gremsuck:

Snacket om att det går att försvara med kultur kan glömmas direkt, man har rökt cannabis och opium jäävligt länge.

God created weed, man created alcohol. Whom do you trust? :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Och ett svar.

Det intressanta är att polisen/militären där varken behöver tillstånd, arresteringsorder, domstolsorder, åklagarorder eller bevis om att brott begåtts för att fullständigt köra över folk på detta viset
Nyfiket: gäller det bara den federala, eller kan också den statliga eller lokala polisen "leta efter terrorister"?
Såvitt jag förstått av mina undersökningar är det även lokala myndigheter som får göra på detta viset. Undantaget är om ens county eller state har antagit en lag om att inte anta denna Patriot Act II som är den som är sista pusslet i verket. Alla dessa lagar har olika innebörd och var för sig är de inte så hemska, men när alla är antagna (som de nu är) så är det däremot en helt annan bild.

Så svaret på din fråga är ja, alla polisdistrikt i USA får ta hjälp av militär när de vill såtillvida inte dess county eller state röstat ned att anta lagen ifråga. Och det är runt 200 städer/countyn som röstat ned att den skall antas hittils. Utah är dock starkt konservativt med över 70% i senaste valet till Bush och även väldigt kristet styrt. Så chansen att att de säger nejtack till denna lag är inte så stor.

/me som har stort intresse av dylika frågor :gremsmile:.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Skippa DEA och kommentera insatsen

Nåja... det var en version av vad som hände. Sen att patriot act ger jänkarna en hel massa konstiga tvångsmedel och 'verktyg' har dom bara sig själva att skylla.
Ja. Det finns flera olika varianter där alla är värre än den andra, förutom då sheriffens version som säger att de inte hade alla tillstånd som krävs för ett rejv. Och enligt sheriffens pressmeddelande var det 250 ungdomar på plats, enligt diskjockeyn var det över 1500. Dessutom står det på annat ställe som diskuterar det hela att den nationella organisationen för rejvarrangörer rekommenderar att anlita en advokat för att få alla papper rätt, så att polisen inte kan göra dylika insatser igen med DEA pamfletter i högsta hugg.

Om din oro är emot dina egna demokratiska rättigheter så tror jag att du kan känna dig rätt så lugn i Sverige. Att polisen vill använda militär är enbart av logistiska skäl. Till exempel: Antalet polishelikoptrar/piloter är inte jämbördigt med behovet transport i oländig terräng, utspisning mm. Att ställa värnpliktiga att utföra tvångsmedel mot människor annat än i bevakningssyfte tror jag är något som ingen vill vara chef för.
Jaså? Om vi kollar tillbaka till Ådalen var det en väckarklocka som gav genomslag framöver. Det var väl först under EU-toppmötet i Göteborg som det återigen visade sitt fula tryne, där statens förlängda arm använde onödigt våld och dessutom överdriver och tillochmed hittar på bevis för att fälla åtalade. Ännu idag har inte en enda polis fällts, trots att det finns bevis tillräckligt för att fälla många. Dessutom har domstolarna dömt ut hårdare straff än andra tingsrätter gjort i liknande fall av åtal, i många fall avsevärt hårdare.

Sedan kan vi diskutera vad polisen har gjort här i Malmö till exempel under ett flertal fredliga demonstrationer då de kommer in och avbryter dessa och massarresterar hundratals med människor utan att berätta varför. Sedan när det valsas runt i media och tingsrätt så läggs det ned efter ett slag på grund av brist på bevis. I de flesta fall har åskådare filmat hela episoden inklusive ljud som visar klart och tydligt vilka polismän och poliskvinnor som gått över gränsen men inte ens det räcker för att få fällande domar.

Sedan kan tilläggas att det verkar som om en stor majoritet av amerikanska medborgarna inte är medvetna om att dessa lagar är instiftade, än mindre vad de innebär. Ändå skall de skylla sig själv? Vad har de gjort för fel?

Och militären skall inte assistera polisen, det är inget att diskutera. En stenhård barriär skall råda mellan dessa två organisationer. Tills annat beslut är fattat i Riksdagen såklart.

Angående 'sitt äldre krig mot droger' skulle jag bara vilja säga att... anything that works, im game !
Även om rejvet ifråga hade licenserade vakter som genomsökte alla fordon och personer innan de fick tillträde till området, som dessutom konfiskerade allt de hittade? Hur berättigar du då att en större enhet kamoflerade män med automatgevär, schäferhundar och granater stövlar in och använder mer våld än nödvändigt mot godtyckligt utvalda personer?

Har du sett filmen som finns ute på internet kring händelsen där man kan se polisen/militären göra entré och vad de gör? Den filmen ger det jag läst hittils verifikation. Dock ser man inget av tårgasgranaten som sades användas för att skingra folkmassan.

Wikipedias sida kring händelsen har länkar till filmen. Se den vetja.
Intressant och hetsig diskussion om en film som går att ledda ned, som någon på rejvet släppt ut på internet.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Skippa DEA och kommentera insatsen

Och militären skall inte assistera polisen, det är inget att diskutera. En stenhård barriär skall råda mellan dessa två organisationer. Tills annat beslut är fattat i Riksdagen såklart.
Att barriären mellan militär och polis i Sverige är lagstadgad är ingenting att diskutera. Om den bör fortsätta att vara det kan man däremot gärna prata om tycker jag.
För min del vore det utmärkt om polisen fick använda en hel del utrustning och personal från försvaret i de situationer det vore till hjälp för polisen. Självklart under polisiärt befäl och i enlighet med de lagar som reglerar polisens arbete och befogenheter.

Angående händelsen i Utah så verkar den obehaglig. Enligt vittnesmål behandlades en del personer onödigt illa vid ingripandet och det är förstås inte bra. Men någon internationell katastrof handlar det knappast om.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Citatsökning [OT]

I Battlestar Galactica citerar kaptenen någonstans ifrån och säger något i stil med att militären och polisen måste vara skilda, för att syftet med militären är att skydda staten andra fientliga stater och polisens syfte är att upprätthålla statens lagar. Om de blir samma sak är det lätt att folket blir statens fiende och att militären sätts in för att skydda den.

Så, var kommer det här ifrån? Det lät väldigt citerat, men jag kan inte hitta det. Det är säkert allmängods, men någon bör ju ha resonerat så först, eller i varje fall skrivit det först. Någon som vet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Demokratiska rättigheter [OT]

Om din oro är emot dina egna demokratiska rättigheter så tror jag att du kan känna dig rätt så lugn i Sverige.
Tja, enligt mig borde det definitivt vara en demokratisk rättighet att få punda så mycket man vill... :gremsmirk:

Likfullt, tolkar jag dig rätt anser du att polisen och samhället kan ta till vilka övergrepp som helst i drogbekämpningens namn. Det ser ut som antitesten till demokrati i mina ögon.

- Ymir, reagerar
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Demokratiska rättigheter [OT]

Likfullt, tolkar jag dig rätt anser du att polisen och samhället kan ta till vilka övergrepp som helst i drogbekämpningens namn. Det ser ut som antitesten till demokrati i mina ögon
Dessutom vete fan om det är effektivt. Kina är inte demokratiskt, polisen har otroliga befogenheter och knarkhandlare kan mig veterligen bli skjutna för det dom gör, men det har inte stoppat knarkhandeln.

"Kriget mot drogerna" i USA har heller inte haft särskilt stor effekt på antalet personer som förstör sina liv med knark varje år, mej veterligen. Däremot har det hållit knarkpriserna uppe och gjort de stora knarkhandlarna, tämligen vedervärdiga typer, feta, rika, mäktiga och lyckliga. Med hjälp av amerikanska skattebetalares pengar... :gremcrazy:

Erik
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,924
Re: Skippa DEA och kommentera insatsen

där statens förlängda arm använde onödigt våld
Skojar du? Onödigt? Den jäveln försökte använda dödligt våld mot våra poliser, polisens svar var vare sig onödigt eller upprörande. Hannes Westberg (för det var väl så han hette) hade ägnat en hel dag till att provocera poliser både genom verbala tillmälen och genom att hota med tillhyggen (jodå, det finns gott om film som porträtterar den här lille ligisten).

Varje gång jag ser bilderna från göteborg slås jag av hur lite det skjuts. Det viss hur många bildsekvenser som helst där jag anser att polisen har inte bara rätt, utan nästan skyldighet att skjuta.

En person som kastar två kilo tunga gatstenar mot poliser eller misshandlar butiksägare skall inte få ta sig därifrån. Han har visat varför han är där och vad han tänker ägna resten av dagen till. Han skall tas ner!

Just göteborgkravallerna är kanske det absolut bästa exemplet på en situation där jag helt klart hade stött ett militärt ingripande. Bandvagnar hade t.ex. varit suveränt för att skydda göteborgarnas stad från en mörk massa antidemokrater utan respekt för övriga medborgare.

Och ja, ett militärt ingripande hade resulterat i fler skadade ligister. Det ser jag inte som ett problem då det (förutom att ha en fostrande effekt) också skulle innebära färre krossade rutor, misshandlade medborgare och brinnande egendom (just det, sådan egendom som du och jag betalar för).

Ådalen får inte fortsätta spöka i svensk lagstiftning.

- Vulf
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är The Patriot Act (bara namnet säger en del om vad man är om man inte stödjer den) och lagarna däri tidsbegränsade? Gäller det bara så länget kriget mot terrorn pågår (vilket iofs vore en rätt svävande tidsbegränsning) eller är det något som amerikanarna kommer att få leva med under lång tid framöver? Har egentligen The Patriot Act gjort att kriget mot terrorn kan bedrivas effektivare eller används den framförallt mot de egna medborgarna?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skippa DEA och kommentera insatsen

I något nummer av Ordfront (som jag givetvis inte hittar nu men det borde vara ifrån 2003) intervjuades en av ledarna för en grupp aktivister vars enda syfte var att åka runt till olika demonstrationer och slåss mot polisen. Han åberopade någon slags konstig logik som handlade om att han och hans kompisar på något sätt bidrog till demokratin genom att öppna folks ögon för vilka svin polisen var. En rätt skrämmande intervju och en rätt skrämmande person.

Jag tror att mångas bild av demonstranterna i Göteborg och på andra toppmöten är att det är unga, arga och våldsamma ligister som bara åker dit för att förstöra. Men trotsallt utövas våldet och förstörelsen endast av en liten andel av den totala mängden demonstranter. De flesta andra är skötsamma, å ena sidan pratas det högt och brett om att dagens ungdomar inte engagerar sig i politiken tillräckligt, å andra sidan så får de bara skit när de väl väljer att göra det bara för att de inte använder sig av de tröga partipolitiska kanalerna. Varför inte respektera att majoriteten av demonstranterna är skötsamma och sikta in sig på rötäggen istället?

Om inte polisen klarar av att hantera en demonstration eller skilja på våldsamma demonstranter och fredliga, varför skulle då militären kunna göra ett bättre jobb? Polisen som yrkeskår är väl ändå betydligt mer välutbildad och erfaren när det gäller sådana situationer än en militär som till största delen består av gröna värnpliktiga? Om någon soldat får panik så blir också konsekvenserna mycket, mycket värre. Jag har kompisar som är engagerade i Hemvärnet och som vid ett flertal tillfällen deltagit i olika slutövningar för befälselever, övningar som har handlat om motsättningar mellan etniska grupper och andra situationer som man kan råka ut för under till exempel ett FN-uppdrag. Det som de har berättat för mig har inte precis fått mig att få ökat förtroende för militären som "crowd controller". Det som hände i Ådalen skulle mycket väl kunna hända igen det betvivlar jag inte.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Demokratiska rättigheter [OT]

"Tja, enligt mig borde det definitivt vara en demokratisk rättighet att få punda så mycket man vill..."

Hur mycket "fri vilja" som det handlar om i slutändan beror rätt mycket på vilken sorts droger som det handlar om. Ett fokus på att bekämpa heroin, kokain, amfetamin och andra tyngre droger hade nog varit rätt vettigt. Jag har blivit gradvis mer övertygad om att hasch och mariujana egentligen inte är så farligt (tja, det är riskabelt på samma sätt som rökning dvs om du puffar på regelbundet under mycket lång tid så ökar risken för lungcancer rätt mycket, men det har nog mer att göra med sättet man intar drogen än drogen i sig). Men att helt legalisera allting är jag fortfarande emot. Visst har vi redan idag många fullt lagliga produkter som inte precis är hälsosamma, men sedan länge har vi också problem med människor som inte klarar av att hantera till exempel alkohol. Det finns egentligen ingen anledning att öppna dörren för en tillväxt ibland missbrukarna. Är den frihet vi vinner genom att öppna dörren för en legaliseringen av alla former av droger verkligen tillräckligt stor för att kompensera för de problem som också uppstår?

Men allt det här har hursomhelst diskuterats för inte så värst länge sedan.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Se upp. Snart är detta även på väg hit till Sverige. Att låta miltiären använda vapen & våld gentemot medborgare i Sverige är bara en början, en början som redan är på väg att bli verklighet."

Öh, vi har ingen Patriot Act. I varje budget så skär vi ner ytterligare förband och det blir färre och färre militärer här i landet. Varje gång bristen på poliser diskuteras så poängteras det väldigt nog att det aldrig kan komma på fråga att ersätta polisen med varken militär eller vaktbolag. Om nu någon folkpartist skulle vilja låta militärer avrätta folk för att de svurit i kyrkan så kommer han aldrig få majoritet i riksdagen för det och remissinstanserna kommer spöa skiten ur honom.

Jag är mer rädd för tullen än jag är för militären och polisen rent ut sagt.


Storuggla, jävla momspåslagare
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Och väktarna då?[NT]

Är du inte rädd för dem, dessa bestar med namnbrickor och ficklampor (och emellanåt baskrar har jag hört)? :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Haha!

Tja, ärligt talat så beror det på vilket företags uniform de har på sig. Men shit vad läskiga de är, med ficklampa, nyckelklippa och reflexbrallor! :gremshocked:
Fast baskern har vi gått ifrån mer och mer i Stockholm, den är ful, opraktisk och kall om vintern och varm om sommarn. Den suger. Det är bara övergödda wannabemilitärer och uniformskåtbockar som gillar baskrar.


Storuggla, keps är bättre
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Och en fråga till!

"Så svaret på din fråga är ja, alla polisdistrikt i USA får ta hjälp av militär när de vill såtillvida inte dess county eller state röstat ned att anta lagen ifrågaSå svaret på din fråga är ja, alla polisdistrikt i USA får ta hjälp av militär när de vill såtillvida inte dess county eller state röstat ned att anta lagen ifråga"

Fast det kunde de ju redan innan 9/11 i och med att det bara är att ringa guvernörn och be honom ropa in nationalgardet. Jag kollade på wikipediasidan och där stog det att det var SWAT-tomtar men inget om militärer. En snabb page find på den sidan gav inget på varken national guard, military eller army. Var kan man läsa om vika som faktiskt genomförde den här räden?


Storuggla, regnblöt katt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Demokratiska rättigheter [OT]

snicksnack...
att jänkarna knarkar så mycket beror på den utbredda villfarelsen att ta en joint är inte är så farligt... det genomsyrar ju kulturen, man kan ju tom se folk röka på i filmer riktade till "svensson" som "9 to 5" med Dolly Parton... jänkarna är betydligt mer drogliberala som folk, även om inte regeringen är det. Dom flesta amerikaner jag känner tar en joint eller två eller tre som vi tar en helgfylla.. det är helt normalt.

Det är därför dom knarkar.. (plus samhällsklasser som ser knarklagning som enda sättet att göra sig en snabb hacka)..

Har inget med kriget mot drogerna att göra.
 
Top