Nekromanti Polisens framtoning

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
okej alla mordutredare är soffliggare och orkar inte springa 100 meter utan att få en hjärtattack, ser dom en pistol så börjar dom gråta dom stackarna...
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
kan du väl göra själv, det är ju du som sitter på all kunskap enligt dig själv...

Det krävs nog att man är psykiskt stark nog att klara av att hålla sig frisk och hälsosam för att klara av en så psykiskt påfrestande utmaning som en mordutredning...
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
ska du dra ditt tjänstevapen om du ser tex ett vanligt slagsmål eller en väskryckare, snattare eller liknande?

Låter som om du blir en riktigt bra polis :gremsmile:
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
"Som martyrskap räknat måste detta ligga rätt nära skalans nollpunkt... i nivå med att vara indignerad över att det regnar eller så...

tiden läker alla sår, även de minsta "
Du har inte vandrat i mina mockasiner i tusen mil. Så du känner ju inte mig. Inte ditt fel. Hur kan du veta hur starkt jag brinner för detta? Jag anser mig ha kommit till jorden för att lösa mordfall, för det finns absolut ingenting jag har en sådan fallenhet för som just detta. Det finns ingen annan begåvning hos mig som är så stark som just denna. (Om det kan vara till någon tröst för Janten Crom så har alla mina tio vänner, min släkt, kurskamrater på univeritetet och många doktorer och ett par professorer också sagt att jag tycks ha stor talang för just detta. Men Crom vet väl bättre än dem va? Han känner ju mig tror han). Jag har kämpat för det målet sedan 1994, men har stoppats av myndigheterna många gånger på grund av bristande ekonomi och svårigheter med C-språk. Sedan har jag stoppats av polishögsskolans sjuka krav också. Då känner man bitterhet. Jag är inte arg på dig, men är det något jag hatar så är det självrättfärdiga dyrkare av Jantelagen, sådana som Crom.

Jag kan massor om mordutredningar, men får inte yrkesarbeta med min stora dröm. Sedan kommer den arroganta typen Crom och ifrågasätter min kompetens utan att ha några som helst bevis för att jag skulle vara en sådan idiot som han antar. Om vi levde på 1600-talet hade jag kastat handsken i ansiktet på Crom. Han är utmanad, vi får se om han vågar komma hem till mig på sina höga hästar och testa mig på att utreda mord. Fast jag tvivlar på att han har stake nog. Han är skyldig mig en offentlig ursäkt efteråt.

Dessutom Crom: hur menar du att det skiljer sig från verkligheten att titta på en videoinspelning av ett förhör och att se det i verkligheten. På vilket sätt menar du att jag skulle ha fördel av att se en videoinspelning av ett förhör? Hur kan det vara något annat än en nackdel?

Sanningen är nog att Crom är väldigt rädd för att jag kanske är mycket duktig på att utreda mord, för då faller hans bild av verkligheten samman. Fast vad han är rädd för i det fallet bör nog han själv besvara, om han har ballar nog.

Slutligen anser jag att Crom skall bevisa han också, att han har kompetens på detta område, för snacka går ju - eller hur Crom? Om du utmanar min kompetens på det vidriga självrättfärdiga, jantekaxiga viset du gjorde bör du vara karl nog att visa att du har rätt att näpsa mig - för att du kan mer än mig i ämnet. Eller hur? Vad fan kan du då? Kom igen nu då översittare Crom. Visa vad du kan om mordutredningar som du tycker är så bra att du har rätten att platta till mig. Jag tror inte att du ens vet vad kännetecknen är för en organiserad mördare. Kan du ens nämna fler än tre?
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
ska du dra ditt tjänstevapen om du ser tex ett vanligt slagsmål eller en väskryckare, snattare eller liknande?

Låter som om du blir en riktigt bra polis
Det var ett skämt. Förstår du inte skillnaden mellan skämt och allvar bör du avhålla dig från att diskutera och låta de vuxna göra det.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
jag strider inte för att någon ska vara vältränad och korkad...

men hälsan måste alla poliser ha i skick...
är man korkad så får man skaffa sig ett annat jobb helt enkelt där man slipper tänka..

Ja jag vet att polisen är uppdelad i rotlar.. men oavsett vilken rotel man är i så bör man kunna hantera ordningsärenden vid sittuationer där resurserna brister vid större evengemang eller tex sjukskrivningar osv i mindre distrikt..
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Ja jag vet att polisen är uppdelad i rotlar.. men oavsett vilken rotel man är i så bör man kunna hantera ordningsärenden vid sittuationer där resurserna brister vid större evengemang eller tex sjukskrivningar osv i mindre distrikt..
Varför det? Är det inte smidigare att utbilda och anställa fler poliser?
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
du tror väl inte på riktigt att en teoretisk fråga motsvarar verkligheten?

Nej jag vågar verkligen inte besöka dig i uppsala.. du är för bra på att slåss och kan träffa kanten på en tändsticksask på 10m avstånd har jag hört...

nåja nu ska jag sluta mobba dig för att du är så smart innan dom låser tråden.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

Och du förvånas över att du inte kan bli polis...
Du kortade av mitt citat. Så oförskämt av dig. Kan du inte citera korrekt bör du avhålla dig från diskussion. Att du går till personangrepp måste tyda på att du saknar intelligentare argument. Ungefär som att man börjar slåss då man inte har argument längre, hade vi träffats live?

Skilj på politiska åsikter och person. Vi lever i en demokrati, trots allt - där det skall vara ok att tycka som man vill. Enligt mitt verkliga citat (det du valde att redigera) så hade jag tvivel ändå kring att det skulle vara bra att göra en revolution, men du valde att tolka mig så illasinnat du bara kunde. Tack för det. Vad rar du är!

Försök att uppträda civilicerat och gå inte till personangrepp. Annars blir jag förbannad och personangrepp är jag också jävligt duktig på. Varför inte ringa mig så kan vi skrika förolämpningar i telefon till varandra? :gremgrin: Är det det du har behov av?
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
men snälla du, tar du inte detta lite väl personligt nu :gremsmile:
Jag är en person på internet som inte är någonting att bry sig om :p

Om det nu är din största dröm att bli mordutredare så far ut och jogga nån gång i veckan till att börja med..
Jag vet inte hurdan form du har men om du verkligen drömmer om någonting så är det ju bara att börja kämpa för det.
Till slut klarar nog även du av dom där sjukt höga kraven ska du se :gremsmile:
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
visst är det det men tror du inte att det också finns en anledning till att man skär ner polisen just nu...

pengar växer inte på träd och det gör inte yrkeskunniga poliser heller verkar det som.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Stopp i deltråden!

Är ni blinda eller kan ni bara inte läsa? Krille har redan bett er att upphöra med den här deltråden. Vill ni varandra något mer kan ni ta det privat. Här på forumet vill vi inte ha det.

Jag hoppas att vi inte kommer att behöva be er lägga av igen.

/Kalle
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Enligt böckerna "Maffia" av Thomas Lappalainen och "Cosa Nostra" av Giovanni Falcone så har maffian faktiskt manipulerat valen i Italien och USA många gånger.



Visst, kan man, men det är fortfarande inte värt besväret för att få rätt lokala polisman. President är liksom lite större.
Så större val är lättare att manipulera än små menar du? Förklara gärna varför, för jag finner inte detta logiskt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Så större val är lättare att manipulera än små menar du? Förklara gärna varför, för jag finner inte detta logiskt.
Jag har redan förklarat ved jag menar i ett annat inlägg:

"Du missar det viktiga. Meningslösheten i att påverka ökar snabbare än enkelheten när enhetsstorleken minskar.

Någon med tillräcklig makt för att styra ett sådant val har tillräcklig makt för att inte behöva bry sig ett skit om vad en enstaka snut som agerar i några kvarter tycker om vad han gör."

Klarare?
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Du missar det viktiga. Meningslösheten i att påverka ökar snabbare än enkelheten när enhetsstorleken minskar.

Någon med tillräcklig makt för att styra ett sådant val har tillräcklig makt för att inte behöva bry sig ett skit om vad en enstaka snut som agerar i några kvarter tycker om vad han gör.
Aha. Vad det så du tänkte. Visst det verkar ju logiskt vad beträffar små kvarterspoliser, varrför ska en maffiaboss bry sig om dem? Där har du rätt. Fast polischefer är en annan femma det. Där vore det väldigt praktiskt med folk som är ägda av maffian, om man tänker ur maffians eget perspektiv.

Enligt en god vän till mig (som haft fel förut) så tillsätts de flesta eller alla polischefer politiskt redan idag. (Genom indirekt demokrati alltså). Många saknar polisutbildning bland cheferna utan är bara yrkespolitiker med lämpliga lojaliteter för dem som tillsatt dem. Förmodligen därför som polisen överlag är så inkompetent. Fast jag har inte själv undersökt detta, så jag vet inte om det är sant. Fast var inte Björn Eriksson bara en yrkespolitiker? Nån som vet?

Även jag är emot val av poliser, fast inte för att jag tror att det inte skulle gå att genomföra i praktiken, utan för att jag inte tror dessa är kompetenta nog, om yrkespolitiker får delta i valen. Polischefer bör ha gått den långa vägen och ha polisutbildning.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Självklart har du fel, eller nja. helt säker är jag inte. Men en polis kanske inte arbteart med endast en tjänst under sitt liv, utan polisutbildningen är bred och skall i mina ögon vara bred och en polis får inte den exakta drömtjänst denne vill ha under sitt yrkesliv utan byter arbetsuppgifter under sitt liv i tjänst många gånger.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Några tips angående brottsutredning.

Ok, då ska jag på ett väldigt försiktigt sätt försöka ge dig några tips och råd om hur du kanske skulle kunna komma närmare ditt drömyrke, det är väl okej? Om inte, så kan du ju sluta läsa och istället ignorera det jag tycker.

Jag tycker att du visar uppenbar brist på självbehärskning (och nu kastar jag väl sten i glashus, kanske). Om det är så som du antyder, att Crom är tonåring (vilket jag väl får tro dig, med tanke på att du hävdar dig vara en fantastisk personkännare), så kan jag tycka att det är lite märkligt hur han tycks ha fått dig fullständigt ur balans i den här tråden. Med mycket enkla medel har en ung tonåring fått en medelålders man med brottsutredarambitioner att tappa självbehärskningen så till den milda grad att han svär och raljerar utan dess like. Skulle du reagera likadant i ett förhör om en förhärdad brottsling log i mjugg mot dig och ifrågasatte din kompetens? Jag tror det. Förhöret misslyckat, troligtvis.

Jag uppfattar också att du behöver jobba på din ödmjukhet, med tanke på hur du reagerar på varje form ifrågasättande. Du exploderar liksom i ansiktet på varje stackars sate som (med all rätt, med tanke på hur kaxigt du trädde in i tråden) yttrar någon typ av ifrågasättande. Den egenskapen skulle försvåra (om inte omöjliggöra) tjänstgöring i en arbetsgrupp. Om någon kollega pekade på dig och sa att "hey, det här är galet, du behöver göra en ny analys" misstänker jag att din reaktion skulle leda till att den kollegan skulle be chefen att förflytta dig. Ut på gatan.

Hur skulle du förresten ta kritik från en chef? Särskilt med tanke på hur illa du tycker om polisen just nu så misstänker jag att den krocken inte skulle bli vacker. Du förstår, i hiearkiska organisationer får man hela tiden kritik och beröm, feedback. Klarar man inte av att ta feedback platsar man inte i en hierakisk organisation. Tyvärr.

Att ifrågasätta en person som ganska onyanserat (och utan arbetslivserfarenhet inom området) hävdar sin egen förträfflighet är inte jante. Det är sunt förnuft och en naturlig reaktion. Ibland får jag in nyinryckta soldater som varit med i FBU (ungdomshemvärnet, typ) som har en otrolig tilltro till sin militära förmåga. Ganska snabbt tas detta ur dem, när de plötsligt slår in i den hårda vägg som kallas verkligheten. Skulle du klara den kollisionen?

Som sagt, det här var några tips utdelade i all ödmjukhet. Jag har ju baserat min uppfattning av dig efter vad jag läst i tråden, så den kanske är helt uppåt väggarna. Jag är ju inte lika van att göra gärningsmannaprofiler som du. Men jag är en inte helt pjåkig personkännare.

Om nu allt jag har skrivit är fel, och du bara spelat teater i den här tråden, lite för skojs skull, så förstår jag inte vad som egentligen hindrar dig. Fyskraven är så löjligt låga att många handikappade skulle klara av dem (eller ja, vissa rullstolsbundna får väl rulla istället för att springa, men ändå). De är snarare att se som en hälsokontroll än ett test av den sökandes fysiska förmåga. När man livslånga drömmar om att bli något så kan man inte låta sådana krav stå i ens väg. Då vill man helt enkelt inte tillräckligt mycket, utan får hålla sig till att gnälla på forum istället :gremsmile:

Tjingeling!

- Vitulv
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Re: Några tips angående brottsutredning.

En vis man har talat :gremsmile:

Själv sitter jag hemma nu och darrar av skräck i väntan på att en viss medlem på detta forum vars namn jag inte tänker nämna ska ringa mig eller i värsta fall till och med besöka mig här på Åland :gremsuck:
 
Top