Nekromanti Polisens framtoning

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
I Trobergs tråd om rättsamhället så dök det upp en del diskussioner om polisens framtoning. Jag valde att starta en ny tråd om det eftersom det inte är helt on-topic i den ursprungliga tråden.

Jag tycker själv att polisen idag har en alltför militär framtoning i vardagliga situationer. Precis som Troberg skriver skall polisen inge trygghet och förtroende, och inte skrämmas. Något som är intressant i sammanhaget är rikspolisstyrelsens utredning om ett nytt uniformssystem, mer om det kan man läsa här.

Även om en ny uniform inte är lösningen på alla problem så tycker jag att det är ett steg i rätt riktning.

Något jag tror ytterligare skulle förbättra polisens anseende hos folket är om man ökade fotpatrullerna. Idag verkar det som att polisen är alltför underbemannade och flänger mellan brottsplats och brottsplats i sina bilar.

Med fler poliser, eller omfördelning av arbetsuppgifter, skulle polisen få mer möjlighet att varva brottsutredning och larmutryckning med att vistas bland vanligt folk. Något jag tror skulle uppskattas av både Svensson och poliserna själva (som slipper se elände hela tiden).

Vad tror ni?

- Vitulv
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ny uniform vet ja ginte om den gör någon nytta, trubblet är att de ska jobba i den också. En ljusare uniform ser skitig ut snabbare, vilket innebär att man ser sjaskig ut snabbare, och skor istället för kängor... ja, det är verkligen vad man vill ha på fötterna om man ska gå och springa och stå hela dagarna :gremwink:

Däremot tror jag vi är på samma linje när det gäller att de ska synas mer. Som det är nu så ser du en polis och samtalar med dem när det hänt något dåligt. Efter ett tag associerar man synen av en polis till "vad har hänt här?" och hemskheter. Det är ju knas. Så mer poliser som bara går runt och tjötar med folk. Mänskligt ansikte.


Storuggla, antabus
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Som ett tillägg kan sägas USA som har en motsatt agenda - deras polisuniformer görs för att vara så skrämmande som möjligt. Färgen är svart och med mycket metallskrot på.

Jag tycker inte att det är rätt väg att gå. Och de ser jävligt läskiga ut - första mötet jag hade med en var vid immigration på LAX i Los Angeles. Polisen hjälpte tullarna och skrek en i ansiktet när man anlände. Tjenare liksom. Att polisen i USA har dåligt rykte förstår jag. Men å andra sidan lever de i en annan situation än här i Sverige - med mängder av skjutvapen och droger. Jag fattar inte hur man kan slappna av efter att ha det som jobb i åratal?
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag tycker att polisuniformer ska se ut som i England, leve bobbyhjälmen!


Jag skulle gärna se fler kvinnliga poliser och en blandad åldersgrupp med gamla rävar och nyutexaminerade poliser. De måste självklart röra sig i ickebrottsliga sammanhang för att diskutera och informera.

MEN om jag själv blir utsatt för något brott vill jag att polisen som kommer till min undsättning ska vara en tvåmetersman med läderjacka beströdd med reflexer och bling, kängor, en dräglande schäferhund och en batong i ett stadigt grepp. :gremlaugh:

Jag har faktiskt begärt polishandräckning en gång i mitt arbete som hälsoskyddsinspektör. En korvgubbe sålde korv på Lidingöloppet utan tillstånd. Jag stod snällt i kö, bad om tillståndet och han bara fnös åt mig och sa att sånt sket väl han i, han tänkte sälja korv och vad fan skulle jag göra åt det?

Så jag tittade mig omkring och se där stod en kvinnlig polis. Jag bad henne om polishandräckning och hon ställde upp. Hon drog ner mössan över sina isblåa ögon, sträckte upp sig i sin amazonkvinnelängd, stegade fram till den första personen i kön och sa: Kön slutar HÄR! Den här verksamheten är stängd av hälsoskyddsmyndigheten. Alla i kön försvann på fem sekunder. Korvgubben blev galen och skrek och domderade men hon var Stålkvinnan och stod fast. Jag beundrade henne så mycket att det gjorde ont.

Jag är övertygad om att det finns poliser som är dåliga, på samma sätt som det finns olämpliga lärare, sjuksköterskor och läkare. Den lilla klicken undantagen är jag ändå full av beundran för de som väljer dessa typer av yrken. Varför riskera att felbehandla någon, att tjata på skoltrötta elever eller att tjafsa med fulla fjortisar för hundrade gången på stan när man kan jobba i lugn och ro på ett kontor eller arbeta med döda ting? För många är yrkesvalet ett kall, en vilja att göra världen bättre och de som ägnar större delen av sitt liv åt att skydda, laga och utveckla andra människor förtjänar min respekt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror som många andra att polisen måste vara mer ute på gatorna, och inte häcka på kontor. Kanske skulle man även kunna tänka sig att bredda polisyrket, det är ju stor skillnad att utföra pappersarbete på kontor, utreda mord, utreda ekonomiska brott, eller att brotta ner fyllerister på stan. Ändå måste alla gå genom samma sak på polishögskolan, om jag förstått rätt.

...man kan ju faktiskt tänka sig närsynta handikappade poliser som utreder ekobrott. Till exempel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad tror ni?
Jag skulle tycakatt det vore ämlans bra om polisen kunde finnas mer ute & pattrulera. Finnas bland folk, helt enkelt vara mer synligga. Det tror jag skulel ändra lite på synen av poliser faktiskt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
De poliser jag tjatat med (nykter som onykter) har varit mycket vänliga, jag har då aldrig varit rädd för en svensk polis. Dessutom fattar jag inte varför man skall byta uniform. Den är okej, de ser ut som en slags "räddningstjänst" och det bör de väl göra också?
Mörkblå pikétröja, mörkblå byxor och jacka, och så den lilla snutmössan... De ser ut så som jag alltid har sett svensk polis, och jag är nöjd.

Men...
De borde vara många, många fler bara, det är det enda felet.
De borde vara många fler patrullerande både i radiobil och till fots. Mer poliser!
Men det där med den babblande mannen som visar vägen till glasskiosken i en välordnad uniform blir bara löjligt. Vi skall väl inte ha bylingar som imiterar den tjocke polisen i Anderssonskans Kalle?

Jag förespråkar nog, lite tveksamt, en hårdare svensk polis. De borde få bruka lite mer våld under vissa omständigheter än de får. Ingen pardon mot farliga bråttslingar!
De är faktiskt våra beskyddare mot våld och tung kriminell verksamhet emellanåt (då de inte leker med fortkörning och fördruckna småungar), inte våra dagisfröknar. Folk skall ha en medfödd respekt för polis och ordningsmakt, inte se dem som någon "bästa polaren" tycker jag.

En ordningssam rättfram polis som visar vart skåpet står är en polis jag har vördad respekt för. Så kan de vara lite hårdare och mer "hela handen" så tycker jag det är bra. Se bara på respektlösheten idag, idag skjuter man en polis om det behövs, eller misshandlar honom om han är "jobbig" mot en, det är fel. Det vore bättre om kriminella busar sket på sig när polisen kom.

P.S. Men inga "misstag" och missbruk av makten skall förstås förekomma, hårdare straff för det. D. S.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Något jag tror ytterligare skulle förbättra polisens anseende hos folket är om man ökade fotpatrullerna.
Själv skulle jag nog mest få en dålig smak av polisstat i munnen om man inte kunde gå ner på stan utan att se en snut i varje hörn. Jag är ju själv jävligt inaktiv både vad gäller aktivist-aktiviteter och demonstrerande, men jag har tillräckligt mycket anekdotiska bevis från mina kära kamrater för att jag ska känna mig lite lätt orolig i maggropen varje gång jag ser en polis.

Men så är det som det är med mig och auktoriteter också - jag gillar dem inte alls och litar på dem ännu mindre. Det gäller militärer och chefer också, jag blir obehaglig till mods när jag ser såna också. Fast främst folk i uniform. Jag får alltid för mig att de vill mig illa...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Fast främst folk i uniform. Jag får alltid för mig att de vill mig illa..."

Vad ont har busschaffisarna gjort dig? :gremshocked:


Storuggla, det gör kanske ont att få en buss på sig...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vänner som blivit den nya generationens yrkesmilitärer, de poliser jag mött, brandmän jag känner... De är alla mycket trevliga killar och tjejer som alla har inställningen att de vill ta hand om folk och hjälpa till, bevara ordningen och ta hand om de medborgare som det står i deras plikt att göra.

Jag tror att du enbart läst artiklarna om de militärer och poliser, de väldigt få just också, som missbrukat sin makt och gjort skada. Men jag bannar dig inte för det, för jag anser just att det är den bilden som media vill leverera till oss. Att kasta skit på polis och ordningsmakt och försöka likna dem med diktatur-ländernas fascistkårer är något som verkar roa de "ordningssamma" ländernas mediafilurer mer eller mindre. Kanske tycker journalisterna här i Sverige att vi har för tråkiga ordningsmakter eller något?

Nå, jag föreslår att du bör hitta riktigt underlag för din "fobi" eller att du faktiskt snackar lite men någon inom dessa yrken någon gång, du kommer att bli förvånad.
Så hoppas jag att den dagen (hoppas självklart att den dagen inte kommer, men ifall) ditt hem brinner, att du inte flyr i skräck från brandmannen som försöker hjälpa dig. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Kanske tycker journalisterna här i Sverige att vi har för tråkiga ordningsmakter eller något?
Sedan har jag en hel del kamrater som blivit utsatta för en massa skit också, samt att jag själv ett par gånger fått glåpord kastade efter mig... Se'n vet jag efter diskussioner med en del poliser jag mött ungefär hur en hel del poliser ser på anarkister, kommunister och annat "drägg".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Jag får alltid en olustig känsla när jag ser en polis. Jag har aldrig råkat i trubbel med någon, har inga dåliga erfarenheter, eller ens kompisar som åkt dit för saker (eller, okej, men bara när de förtjänat det). Ändå är min första tanke när jag ser en polis "hoppas att jag inte gör något olagligt". Så skall det ju inte vara. Sedan om det är för att de verkar så militäriska, eller om det är för att man aldrig ser dem snacka med folk utan att det är arrestering på gång, det vet jag inte. Men så bor man i Karlskoga, också.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Fast faktum är att polis begår mängder med övergrepp. En del saker jag sett, och hört om, har varit helt sjuka. Sedan ska poliser vara trevliga, för det kan man faktiskt kräva av dem i deras yrkesutövning. Det finns alldeles för mycket dryga snutar och varför ska man acceptera det bara för de är poliser?

Nästan alla uniformsyrken, speciellt sådana där du får använda våld, drar alltid till sig en människor som helt uppenbarligen inte ska arbeta med sånt. Så även inom polisen. Problemet är att de skyddar varandra och på så sätt kan de fort sätt att missbruka sina befogenheter. Om det var så att poliser anmäler varandra när de gör dumma saker istället för att täcka upp för varandra så skulle min syn på dem vara en annan, och troligtvis även medias.

När poliser blir angripna, och ibland dödade, så försvaras alltid polisledningen den massiva insatsen med att det varit ett angrepp på demokratin. Om det är på det viset så är varje övergrepp en polis begår ett angrepp av demokratin på medborgaren. Det ska straffas hårdare än om en annan medborgare begår handlingen. Så är det inte eftersom det uppenbarligen är helt ok att spöa upp människor ibland och ändå få fortsätta behålla jobbet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Konstigt säger jag, vardagsmat säger kanske du...
De flesta gånger när jag mött poliser, och det på fyllan eftersom jag alltid drucken i hågen får för mig att jag skall snacka med den polis som finns på plats, har jag haft hår ned till halva ryggen, skinnpaj, skitiga och trasiga bandtröjor, jeans etc. Varit ett "drägg" som normalt folk säger. Jag är dessutom väldigt old school vänster, kalla mig kommunist om ni vill, i mina politiska åsikter... men ändå har jag aldrig råkat ut för något.

Jag har haft vänner som råkat i luven på polisen, men då måste jag faktiskt säga att de alltid gjort sig förtjänta av det de då mött.
- Nu insinuerar jag inte att du och dina vänner gjort något, jag bara säger som det är ur min synvinkel. Förklarar liksom varför jag resonnerar som jag gör, och varför jag inte tror på ditt generaliserande resonnemang.
Jag beklagar dessutom om dina vänner eller du själv råkat ut för saker oprovoserat, för det är just den sortens missbruk av makt jag blir förbannat pissed off av att se.

Dock tror jag inte, även om jag själv har somliga "farliga" och bestämda åsikter om övermakten, riktigt på den där idén som många lägger fram om att vår polis skulle vara som de stenhårda söderarmerikanska snutarna på film, och hata allt som är vänster eller inte helt, rent och konservativt. Det känns liksom som propaganda för att vända saker som vandaliseringen i Göteborg till en martyrgrej. Där tycker jag att de poliser som tog till våld (men inte eldvapen!) gjorde rätt. Kastar någon sten på mig och pucklar på mig, någon som dessutom slår sönder allt i sin väg, ja nog fan skulle jag svänga min batong över ansiktet på den skitstöveln, inte bara stå och se på medan galenskapen råder.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Vadå, av polisen? I vilket sammanhang då?
Mjorå. Vill minnas att jag och några polare åkte förbi några poliser efter att ha framgångsrikt demonstrerat mot det ena eller det andra, och vi skrattade gott åt dem som stod där och såg så frustrerade ut över att inte ha fått göra något... och så klämmer någon av gubbsen ur sig ett "jävla kommunistjävel"... Vet att det hänt ett par gånger till, men pga bristande minne och dåvarande alkoholrus kan jag inte riktigt redogöra för de exakta omständigheterna, men ändå...


Jag skiter i och för sig i glåporden, för min del får poliser gärna kalla mig för pisshink eller avskräde eller vad de nu känner för - det jag fann intressant var snarare att glåporden generellt haft politisk karaktär när jag hört dem riktade från polis mot mig själv eller någon, och att denna karaktär varit ganska strikt antivänster. Av vidare diskussioner med mera vänligt inställda poliser, som inte alls kände till min politiska hemvist, har jag förstått att det värsta man kan vara är, typ, "kommunist". Med vilket man menar vem som helst som inte gillar när folk tar till våld, som vill höja skatterna, eller som vill ha mer jämlikhet i samhället i stort.

90% av de poliser jag träffat och faktiskt talat med har varit riktiga machoidioter. Av någon anledning verkar yrket attrahera nationalister, konservativa, machofånar och annat pack.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Du tjatar ofta om att dina kompisar blir verbalt och fysiskt misshandlade av snutar, fast väldigt få andra personer verkar ha upplevt det i samma utsträckning som du (och jag pratar om både vänster och höger här). Kan det vara så att din attityd och syn på poliser har haft inverkan? Att du inte berättar hela sanningen här?

Det tror nämligen jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
"Mjorå. Vill minnas att jag och några polare åkte förbi några poliser efter att ha framgångsrikt demonstrerat mot det ena eller det andra, och vi skrattade gott åt dem som stod där och såg så frustrerade ut över att inte ha fått göra något... och så klämmer någon av gubbsen ur sig ett "jävla kommunistjävel"... Vet att det hänt ett par gånger till, men pga bristande minne och dåvarande alkoholrus kan jag inte riktigt redogöra för de exakta omständigheterna, men ändå..."

Låter inte bara som uselt ämbetsutövande, utan dessutom ett försök till provokation. Jävligt suspekt.

"90% av de poliser jag träffat och faktiskt talat med har varit riktiga machoidioter. Av någon anledning verkar yrket attrahera nationalister, konservativa, machofånar och annat pack."

Jag har känt (mer eller mindre) tre presumtiva poliser. Två av dem gick i gymnasiet med mig, och var väl sådär vardagsauktoritära som en hel massa människor är när man pratar med dem. "Hårda tag" och sådär, men inte sådär extramacho eller nationalistiska. Den tredje gick rent utav en gymnasieutbildning som skulle vara förberedande för uniformsyrken, men fick lägga av efter att han försökt expandera sin knarklangningsbiz (som delades av hans far) till skolan. Så vidare smart var han nog inte i alla fall, men jag har inte så bra koll på resten av hans åsikter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Att du inte berättar hela sanningen här?
Uh, what?
Jag har varit väldigt tydlig med vad jag tycker. Däremot kanske vi har lite olika umgänge, och upplevt olika snutar.

Sedan ska det kanske sägas att jag och kamraterna främst upplevt snutar när vi inte varit hemma i den lilla staden Hudiksvall, där snutarna är betydligt färre och snarare kan kännetecknas som auktoritära men inkompetenta. Man ser dem mest när de vältrar sig ner till den lokala korvmojjen eller har fartkontroll, liksom.

(däremot är de fortfarande oerhört macho-auktoritärt dryga när man snackar med dem)
 
Top