Nekromanti Polisens framtoning

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag blev så nyfiken att jag blev tvungen att läsa på om behörighetskraven på Polisens hemsida

Så här skriver de om krav på simkunnighet:

"Simintyget ska visa att du är godkänd på 150 m bröstsim, 25 m ryggsim utan armtag, hämta en docka från 1,5 m djup genom dykning från vattenytan och sedan bogsera dockan 10 m."

Att kunna simma 150 m, dvs 6 längder, en längd ryggsim och plumsa ner på grunt och plocka upp en docka anser jag vara ett rimligt krav på en polis även i utredande verksamhet. Jag som hobbyplaskar i motionssyfte skulle klara det idag trots att jag får ont i öronen av att dyka. Det måste vem som helst kunna träna upp. Samma sak med att klara Coopertestet (2 km löpning) på 9.30.

Är det dina drömmars mål att arbeta med brottsutredningar så är det bara att börja träna, går det inte pga fysiska anledningar är alternativet att söka dig till en annan organisation där du kan arbeta med utredningsverksamhet av andra slag och dra nytta av din analytiska förmåga. Eller att byta land om det finns länder där man kan utreda utan krav på fysik.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Jag blev så nyfiken att jag blev tvungen att läsa på om behörighetskraven på Polisens hemsida

Så här skriver de om krav på simkunnighet:

"Simintyget ska visa att du är godkänd på 150 m bröstsim, 25 m ryggsim utan armtag, hämta en docka från 1,5 m djup genom dykning från vattenytan och sedan bogsera dockan 10 m."

Att kunna simma 150 m, dvs 6 längder, en längd ryggsim och plumsa ner på grunt och plocka upp en docka anser jag vara ett rimligt krav på en polis även i utredande verksamhet. Jag som hobbyplaskar i motionssyfte skulle klara det idag trots att jag får ont i öronen av att dyka. Det måste vem som helst kunna träna upp. Samma sak med att klara Coopertestet (2 km löpning) på 9.30.

Är det dina drömmars mål att arbeta med brottsutredningar så är det bara att börja träna, går det inte pga fysiska anledningar är alternativet att söka dig till en annan organisation där du kan arbeta med utredningsverksamhet av andra slag och dra nytta av din analytiska förmåga. Eller att byta land om det finns länder där man kan utreda utan krav på fysik.
Tack för upplysningen. Jag hade fått mina uppgifter av en kamrat som arbetar på häktet i Uppsala och som även han vill bli polis. Bra att det inte var tre meter djup då. 1,5 meter borde jag klara.

Fast jag står fast vid att jag tycker det är löjligt och korkat av polisskolan att kräva att samtliga aspiranter skall vara vältränade, alldeles oavsett begåvning och vilken typ av polis man vill bli.

Eftersom jag har fobi för djupt vatten på grund av två tillfällen då jag varit en hårsmån från att drunkna spänner jag mig mycket i vattnet då jag simmar. 150 meter för mig är nog som 750 meter för dig. Är det rimligt att kräva att jag skall kunna det? Om vi hypotetiskt sett, för diskussionens skull säger att jag en dag får arbeta på rikskriminalen så tror jag att jag aldrig någonsin kommer att behöva rädda någon från att drunkna.

Att springa 2 km på 9,30 är tufft att träna upp för en lönnfet, pizzaälskande 36 åring. :gremlaugh: Då jag var 21 sprang jag visserligen 5km på 20 min, men det var innan jag gick upp 30 kg och fick svaga knän. 36-åringen Adam skulle dock blivit en bättre snut än 21-åringen Adam. På den tiden kunde jag inte gärningsmannaprofilering och jag hade sämre tålamod med andra människor.

Finns det för övrigt någon tuff person i Uppsala som är villig att hjälpa mig att komma i form? Jag har djävligt dålig självdiciplin då det handlar om att träna, något jag alltid hatat att göra då jag funnit då så tråkigt plus att jag egentligen äcklas av den egna kroppen. :gremlaugh:

Tack för din uppmuntran och din information från polisens hemsida. :gremsmile:
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

Poängen med det du citerade var att man genom nummerlapparna skulle få möjligheten att hålla farbror haffa personligt ansvarig, samtidigt som farbror tjyv inte enkelt kan hitta haffa's barn & hund.

Litar man inte på haffa så till den grad att man antar att poliser är onda & dåliga & inte kommer att assistera eventuell anmälan om tjänstefel då har man problem..
Speciellt då det inte krävs så stort "leap of faith" att misstänka domare, som nästa steg..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

Speciellt då det inte krävs så stort "leap of faith" att misstänka domare, som nästa steg..
Jag har inga problem med att inte lita på svenska rättsväsendet längre än jag kan kasta det... Det är inte bara poliserna som spöar folk jag ogillar, nämligen, utan även ett rättsväsende som lägger stor vikt vid att bevisa att en tjej tidigare uppvisat ett promiskuöst beteende i rättegången som gäller hennes våldtäkt - till exempel.

Rättvisa tycks vara något man kan hålla sig med om man har pengar och en respektabel samhällsposition. De som ligger längre ner eller helt enkelt är tjejer får finna sig i att det kan gå lite som det vill, och ofta åt helvete.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förtroende och fotpatruller

Lite motsägelsefullt, men jag tror att de flesta litar på de enskilda polismännen och poliskvinnorna medan polismyndigheten som organisation som genererar lågt förtroende.
Typ så. Det blir speciellt märkbart utanför storstäderna: i Tidaholm, en ort med ett av Sveriges största fängelser med förhärdade brottslingar i, finns inte längre en fast polis. Den får istället hämtas från Falköping, en halvtimme västerut. När man ringer till polisen hamnar man i sambandscentralen i Göteborg.

Det är säkert jättebra för polisens budget och samordning, men det är tokkasst för folks förtroende för polisen som organisation.

Du hittar ungefär samma åsikter om vårdcentraler och ambulanser också, för övrigt. Blir du sjuk i Tidaholm så tar det en halvtimme för ambulansen i Falköping eller på KSS i Skövde att hinna fram.

Däremot är det få personer som har något att klaga på när de väl får kontakt med de läkare, poliser eller ambulansförare som de till nöds råkar behöva. Det är bara det att det är ett sånt jefla meck att få tag på dem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kan jag så kan du!

Fast jag står fast vid att jag tycker det är löjligt och korkat av polisskolan att kräva att samtliga aspiranter skall vara vältränade, alldeles oavsett begåvning och vilken typ av polis man vill bli.
Man vet aldrig. Plötsligt en dag blir det toppmöte i Göteborg och alla stationsplufsare i hela landet kallas in för att banka på vänsterpacket. Då är de jävligt glada om de har lite kondition också, och skulle nån till nöds drutta i vallgraven så är det jefligt bra om polisen kan simma också.

Att springa 2 km på 9,30 är tufft att träna upp för en lönnfet, pizzaälskande 36 åring. Då jag var 21 sprang jag visserligen 5km på 20 min, men det var innan jag gick upp 30 kg och fick svaga knän.
Tja, kan en pizzaälskande trettisjuåring gå ner tolv kilo och sänka simtiden för en kilometer från 42 minuter till 32 minuter, så kan en trettisexåring också. Mitt primära mål är tvåsiffrigt, och i så fall har jag totalt sett gjort mig av med 27 kilo. Och mina knän är nog inte så mycket bättre än dina. Och inte heller har jag fått någon draghjälp för det - jag råkade bara ha en simhall på vägen hem och gav fan i att åka buss.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

Jo, det hade man kunnat och det gjorde man. Problemet med det var att straffet i fråga blev så lågt att det var skrattretande, och det störde ordningsvakterna i deras arbete och myndighetsutövning - efter den incidenten tvingades vakter som skulle göra ett ingripande fundera på om det var värt att göra sitt jobb gentemot risken att bli trakasserad av en tokfan på sin fritid, med den risk för familjen det innebar. Det förekom alltså en risk att folk kunde komma undan med en massa saker för att de kunde hota med att dyka upp vid ens postlåda, så att säga.
Och om folk måste fundera på om de ska sköta sitt jobb eller sova tryggt om natten så gör de ett sämre jobb än om de slipper.
Jag kan ta att ordningsvakter bara har nummer, de utövar inte en formell myndighetsutövning på samma sätt som polisen gör.

Hur svårt är det att göra att anmälningar mot polis utreds av en speciell myndighet då? Nu är inte jag en statsvetare eller politiker, men det låter som jävligt enkelt gjort om man bara vill. Och om myndigheten gör det behöver du inte göra det. Och även om du vill driva ärendet själv räcker ju numret i så fall, du ersätter helt enkelt namnet i fråga med konstapelns bricknummer?
Fast om det inte är en offentlig handling så kan jag ju inte koppla det till en person när jag ska driva ett rättsfall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

Du har en mobb. Vilket är enklast - "Alla på polisen tredje från vänster, han med potatisnäsan och mustaschen!" eller "Alla på 73!"?
Ärligt talat, med den röran som finns i en sådan situation så betraktar jag dem som likvärda. Eventuella skillnader är minimala jämfört med alla andra faktorer som far omkring.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

Jamen lysande..
Med så låg tilltro till polisiära/-rätts samhället så spelar det ju inte så stor roll om du kan se Haffa's namn eller inte, du litar ju inte på rättssamhället nog att ens våga åtala. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Fast den fina kårandan tillhör nog inte bara polisen... till exempel på mitt jobb så har det uppstått problem mellan våran snåla chef och nästan alla arbetare på golvet. I normala fall är det ett jäkla käbbel sinsemellan folket på golvet, men när det nu kommer ett utomstående hot så drar gruppmentaliteten igång och alla försvarar varandra.
Visst finns den på många ställen, men inte alla ställen sysslar med myndighetsutövning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
eller så kan maffiosos tvinga folk att rösta på fel polis... med eller utan anonymitet i omröstningsförfarandet så är ett hot mot till exempel ett barn ganska övertygande
Det faller på sin orimlighet. Att hota någons barn är väldigt stort arbeta och stor risk för att få en enda röst, en röst som du inte ens kan kontrollera eftersom den är hemlig. Enklare att hota poliser i så fall.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

Jag har inga problem med att inte lita på svenska rättsväsendet längre än jag kan kasta det... Det är inte bara poliserna som spöar folk jag ogillar, nämligen, utan även ett rättsväsende som lägger stor vikt vid att bevisa att en tjej tidigare uppvisat ett promiskuöst beteende i rättegången som gäller hennes våldtäkt - till exempel.

Rättvisa tycks vara något man kan hålla sig med om man har pengar och en respektabel samhällsposition. De som ligger längre ner eller helt enkelt är tjejer får finna sig i att det kan gå lite som det vill, och ofta åt helvete.
Väl talat. Jag håller med fullständigt. Svenska rättssystemet tycks vara uppbyggt för att skydda de med pengar och makt och de som begått fruktansvärda våldsdåd och illdåd. Brottsoffren bryr man sig inte om så länge de saknar makt och pengar, som sagt.

Typ: Det är synd om seriemördare och våldtäcktsmän, offren får skylla sig själva tycks de flesta svenskar med makt tycka.

Någon skrev någon gång att han fann det förvånade att beviskraven är så mycket högre vid våldtäckt än vid rån.

Ergo: En smart personrånare som rånar en kvinna borde enligt logiken alltså passa på och våldta kvinnan, för då höjs ju beviskraven till skyarna. Dessutom kan man ju i Sverige bara straffas för det grövsta brottet man begått, om man begår mer än ett vid samma tillfälle. Dvs straffen läggs inte ihop. Då får man alltså "licens" att våldta om man rånat, dräpt eller mördat någon. Vidrigt! :gremmad:

Det behövs en blodig revolution i Sverige tror jag, men om den utförs av fel personer kan saker förstås bli ännu värre... Hela rättssystemet är dock genomruttet och stinker som en vecka gammalt kadaver.

Nyligen var det föresten en polis som satt i en larmcentral som påstridigt hävdade att hedersmord inte förekommer i Sverige, som om fallen med Fadime och andra aldrig skulle ha inträffat! Den polisen borde omedelbart ha avskedats och skickats till en gruva i kiruna. :gremgrin:
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Kan jag så kan du!

Man vet aldrig. Plötsligt en dag blir det toppmöte i Göteborg och alla stationsplufsare i hela landet kallas in för att banka på vänsterpacket. Då är de jävligt glada om de har lite kondition också, och skulle nån till nöds drutta i vallgraven så är det jefligt bra om polisen kan simma också.
Som Hasse Alfredsson sa då han spelade LIndeman och Lindeman: Då slår jag dem med batongen! :gremgrin:

Druttar jag i vallgraven får jag väl antingen se till att ha rep och änterhake med mig vid utryckningen (just in case) eller skita i eländet och vandra vidare till de sälla jaktmarkerna. :gremlaugh:
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Kan jag så kan du!

Tja, kan en pizzaälskande trettisjuåring gå ner tolv kilo och sänka simtiden för en kilometer från 42 minuter till 32 minuter, så kan en trettisexåring också. Mitt primära mål är tvåsiffrigt, och i så fall har jag totalt sett gjort mig av med 27 kilo. Och mina knän är nog inte så mycket bättre än dina. Och inte heller har jag fått någon draghjälp för det - jag råkade bara ha en simhall på vägen hem och gav fan i att åka buss.
Hurtbulle där! Jätteduktigt, jag är klart imponerad, men hmm, jag har mellan sex och åtta kilometer till stan. Gå i smällkalla vintern!? Are you insane!? :gremlaugh: Skämt åtsido: jag tvivlar faktiskt kraftigt på min förmåga att gå ned i vikt. Tyvärr.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Klart jag är knäpp!

Hurtbulle där! Jätteduktigt, jag är klart imponerad, men hmm, jag har mellan sex och åtta kilometer till stan. Gå i smällkalla vintern!? Are you insane!?
Japp. Jag har fyra kilometer till jobbet. Chefen har två kilometer kortare och åker bil varje dag. Det är bara en fråga om vilja, våld och vapenfett! :gremgrin:
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Det faller på sin orimlighet. Att hota någons barn är väldigt stort arbeta och stor risk för att få en enda röst, en röst som du inte ens kan kontrollera eftersom den är hemlig. Enklare att hota poliser i så fall.
Enligt böckerna "Maffia" av Thomas Lappalainen och "Cosa Nostra" av Giovanni Falcone så har maffian faktiskt manipulerat valen i Italien och USA många gånger. Jag skulle kunna nämna fler böcker, men man får passa sig för att raljera här. (Oj då, jag kunde inte låta bli att nämna en tredje nedan)...

Jag finner det rimligt att anta att valen i Italien och USA också sker anonymt, fast det bara är så i teorin. I praktiken kan man faktiskt på olika sätt övervaka hur folk röstar. Maffian har de resurserna. Enligt en bror och en brorson till en av USAs största maffiabossar någonsin hade maffian manipulerat J.F. Kennedys val. De skrev senare en bok tillsammans. Den heter "Maffians hämnd". Den är skriven av Sam Giancana (namne till maffiabossen, brorsonen) och Chuck Giancana. (Brodern till maffiabossen). De framlägger där hela historien om hur maffiabosskungen ("Capo di tutti capi", bossarnas boss) Sam "Mooney" Giancana skulle ligga bakom mordet på JFK. Så du är lite naiv om du tror att demokratiska val inte kan manipuleras.

Förövrigt stal George Bush presidentskapet, som de flesta väl känner till, men det var i och för sig en annan historia och hade vad jag vet inget med maffian att göra. Det visar dock också på att demokratiska val kan manipuleras, bara man har tillräckligt med pengar och makt. :gremcool:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

"Fast om det inte är en offentlig handling så kan jag ju inte koppla det till en person när jag ska driva ett rättsfall."

Varför inte? "Polisman 73 var dum mot mig" skriver du. Sen kollar granskande myndighet upp vem polisman 73 är. Alternativt, om du nu vill stämma polismän för saker de gjort i jobbet så anmäler du polisman 73 och sedan får domstol och de där fylla i resten. Så jäkla svårt ska vet väl inte vara?

Förresten, ordningsvakterna har sin lista hos polisen som är deras överordnade. Lämpligen borde då justitiedepartementet eller vilka det nu är som basar över polisen ha listan på poliser.


Storuggla, snögubbe saboterade tåg!
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Förtroende och fotpatruller

Det är säkert jättebra för polisens budget och samordning, men det är tokkasst för folks förtroende för polisen som organisation.
Bra för budgeten, visst, men om vi ska fortsätta med sjukvårdsliknelsen (jag har god inblick i sjukvårdsorganisation) så är många organisationsförändringar i offentlig verksamhet illa planerade och illa genomförda, ofta under tidspress. Dessutom, tjänstemän i beslutsposition måste ta hänsyn till politiska beslut, och trots att jag till fullo stöder systemet med representativ demokrati kan man inte komma ifrån att många politiker är riktiga amatörer...

Tanken med en organisationsförändring kan vara god men det måste genomföras på ett bra sätt också. Och inte för ofta.

Gordeg
 
Top