Nekromanti Polisens framtoning

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”Sådan brottslighet tycker jag att det är viktigare att man tar itu med än att man stoppar snattare (Eller, vilket Hudikpolisen brukar pyssla med, åka och spendera två timmar med att vrålstirra på tjugotalet ungdomar som har en städad och ordningssam fest).”

Sen kan man ju fråga sig om snatteri verkligen är det bästa exemplet på brottslighet som polisen skulle kunna göra något åt genom att vara ute på stan. Mer eller mindre grov misshandel, våldtäkter, väpnade personrån och annat skoj i den riktningen känns ju som vettigare skäl till ökad polisiär närvaro på gatorna. Men visst, vill man göra det lätt för sig så kan man ju blunda för att sådant förekommer och envetet fortsätta hävda att polisen inte gör någon nytta.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag får alltid för mig att de vill mig illa...

Allvarligt - du kan få psykologisk hjälp med det, paranoia är inte en bra åkomma. It's all in your mind. Och varför skulle de (=uniformerna) bry sig om just dig?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Mer eller mindre grov misshandel, våldtäkter, väpnade personrån och annat skoj i den riktningen känns ju som vettigare skäl till ökad polisiär närvaro på gatorna.
I och för sig ser ju jag det hela ur perspektivet "där jag bor", och där är det farligaste man kan stöta på som ensam tjej som vandrar hem om natten vanligtvis en ganska harmlös blottare.

De grova misshandlarna sker här istället i hemmet liksom våldtäkterna (vad jag vet är det där de sker till större delen i statistiken i stort...), och väpnade personrån sker sällan i de områden som skulle få polisiär närvaro - om man nu inte menar "en polis i varje gathörn" rent bokstavligen, även områden som ligger lite utanför stan, och såvida man inte menar 24/7.

Det ser helt säkert annorlunda ut i större städer. Jag är inte dummare i huvudet än att jag inser detta.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Diskutera snällt!

Anklagelser om paranoia etc är inte trevliga. Försök hålla en civiliserad ton i diskussionen.

Mvh

Moderator Dnalor
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Men så är det som det är med mig och auktoriteter också - jag gillar dem inte alls och litar på dem ännu mindre. Det gäller militärer och chefer också, jag blir obehaglig till mods när jag ser såna också. Fast främst folk i uniform. Jag får alltid för mig att de vill mig illa...
Det låter som att du lider av en mild form av paranoia. Jag tycker att det är tråkigt för din skull, men att du baserar dina argument på den gör att det blir svårt att ta dig på allvar i diskussioner som denna.

Så... det låter jag helt enkelt bli med.

- Vitulv
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det två olika sorters poliser eller? För det finns lite subtila skillnader i deras uniformer. Jag vill också minnas att Italien har flera olika polisiära organisationer med olika fokus.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Och varför skulle de (=uniformerna) bry sig om just dig?
Jag vet inte. En bidragande orsak skulle ju kunna vara om jag, som nu ett helt teoretiskt exempel, skulle ha omkring en miljon eller så i piratkopierad mjukvara. I teorin.

Mest är det väl att jag finner uniformer hotfulla. Särskilt när jag har kamrater som varit med och fått spö i Göteborg och andra fina ställen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Nu är jag inte säker, men jag tror att de i Italien har två typer av poliser; vanliga snutar, och Carabinieri, som är en sorts paramilitära poliser.

I Spanien har man ju vanlig polis, och guardia civil som också är paramilitärer, som jag förstått.

Kanske vanligt i medelhavsområdet?

- Vitulv
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Som sagt...

Anklagelser om mentalsjukdom bidrar inget till diskussionen och främjar inte diskussionsklimatet, så dylika klarar vi oss utan.

Tack

/Dnalor
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Men så är det som det är med mig och auktoriteter också - jag gillar dem inte alls och litar på dem ännu mindre."

Och ändå studerar du till lärare, ett yrke där du verkligen är en synlig myndighetsperson med auktoritet. :gremsmile:

Visst, visst man ska lära ungdomarna att vara självständiga individer och ifrågasätta samhället, men det är ju inte som att de lyssnar på läraren enbart för att han är en sympatisk farbror eller att lärarna egentligen själva vill bli ifrågasatta. I många fall sitter eleverna enbart i klassrummet som en följd av socialt tryck och samhällets förväntningar, inte för att de bryr sig om ämnet eller läraren. Du kommer råka ut i situationer där du kommer att åberopa din egen auktoritet som främsta argument för att du har rätt också, tro mig. :tekopp:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Gendarmer är vad de heter i Frankrike, och det är också, har jag för mig, den generella termen. Det rör sig om militära styrkor med befogenhet och uppgift att agera poliser.

EDIT: Det finns visst en wikipediaartikel också. Där nämns att dessa organisationer, genom att vara en hybrid av militär och polis, bland annat haft en viss roll i att återupprätta ordningsväsendet i till exempel forna Jugoslavien. Något du har koll på?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mest är det väl att jag finner uniformer hotfulla. Särskilt när jag har kamrater som varit med och fått spö i Göteborg och andra fina ställen.
Jag har också kamrater som har varit med och fått spö i Göteborg och andra fina ställen, och jag delar som bekant inte din uppfattning.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Nu är jag inte säker, men jag tror att de i Italien har två typer av poliser; vanliga snutar, och Carabinieri, som är en sorts paramilitära poliser."

Är det ett sätt att i smyg blanda in militären i polisarbetet eller vad är egentligen skälet till att sådana organisationer existerar?

För övrigt så tror jag bara att det blir strul och prestigekonflikter när flera olika polisiära organisationer existerar parallellt med varandra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Och ändå studerar du till lärare, ett yrke där du verkligen är en synlig myndighetsperson med auktoritet.
Det är en frågeställning jag konstant brottas med, tro mig. Däremot är det ju så att jag helt enkelt tror att jag kan göra mest nytta som lärare, och att jag trivs ganska bra i klassrum, så jag får så lov att svälja auktoritets- och demokratiproblemet i lärarrollen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag är ledsen Walle, men jag har faktiskt inget bra svar på varför man väljer att ha en paramilitär styrka utöver den rent polisiära. Det jag kan säga som är ganska intressant är att man vanligtvis väljer paramilitär polis för att agera kravalltrupp i Kosovo. De verkar helt enkelt ha resurserna och träningen för att klara just den uppgiften bättre än vanliga poliser från respektive medelhavsland. Dessutom kommer paramilitärerna bättre överrens med renodlade militära förband och chefer.

Gendarmerie och Carabinieri är med i KFOR (den militära delen av de internationella kosovostyrkorna) medan deras renodlade polisiära landsmän jobbar för FN.

Varför det är så vet jag inte.

- Vitulv
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Carabinieri är nationell och fungerar även som militärpolis, till skillnad från den vanliga polisen som är lokal. Se deras polisiära verksamhet som en kombination av militärpolis och FBI. Utöver det är de en egen vapengren, vid sidan av armé, flygvapen och flotta.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Jag tycker att man jämt på Cops brukar se en massa snutar som springer runt i otroligt fåniga samt alltför korta och trånga kortbyxor. Sådana som slutar halvvägs upp på låret, liksom. Riktigt, riktigt löjligt, alltså.

De där italienarna däremot, de hade skrämmande uniformer. Stört läskiga. Jag tror att den marockanska polisen ser ganska obehagliga ut också, att döma av vad jag har sett i Bourne Ultimatum och Babel.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Mest är det väl att jag finner uniformer hotfulla. Särskilt när jag har kamrater som varit med och fått spö i Göteborg och andra fina ställen.
Inte för att jag på något sätt försvarar dina kamraters handlingar i vare sig göteborg eller någon annanstans (då jag inte vet något om deras sak eller exakt vad de gjorde). Men för att klanka ner lite på polisen: när några finniga studenter med vänsterintressen ska gå parad så finns det plötsligt jättemånga snutar som ställer upp, men när Berit 72 ringer och säger att en påtänd galning håller på och försöker bryta sig in i hennes hus så har polisen "inga resurser" och lägger sedan på luren. :gremgrin:

(Ja jag vet att Magnus Betnér har sagt någt liknande, men det hör faktiskt inte hit)

//Coffe_Kanon - som fortfarande inte lägger sitt liv i polisens händer
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
personligen anser jag att svenska polisen skulle fimpa den där fula mössan dom har :p annars är det inte några fel på deras uniform. Att påstå att deras uniform är "skrämmande" tycker jag är löjligt...
Om uniformen skall ändras så bör polisen själv bestämma hur den skall se ut..

Angående fotpatruller så gör dom egentligen ingen större nytta än väktare...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Men för att klanka ner lite på polisen: när några finniga studenter med vänsterintressen ska gå parad så finns det plötsligt jättemånga snutar som ställer upp, men när Berit 72 ringer och säger att en påtänd galning håller på och försöker bryta sig in i hennes hus så har polisen "inga resurser" och lägger sedan på luren.
Jo, det är också lite intressant. Man hade tydligen också resurser att sätta in... Ja, nu har jag inte videon framme, men nog var det ett gäng poliser man kunde avsätta för att slå till mot två finniga nördar och deras serverpark? Man har resurser att slicka röv på Antipiratbyrån, medans andra grejer tycks vara mer lågprioriterade.

Då föredrar jag nästan lilla Hudik, där polisen mumsar varmkorv och är sådär allmänt auktoritärt dryg när man har med dem att göra. Det var i och för sig skitkul när de hade några hurtiga jävlar från polishögskolan på besök, då jävlar blev det utryckningar, och vilket pådrag... Halvalkisarna som bor på hörnan i mitt hus fick en gäst de inte ville ha (en rätt störig men ganska harmlös helalkis). De ringde till polisen för att få honom utslängd. Då fick man nöjet att se tre stora, starka unga poliser lyfta ut en lealös gubbe på 50 som inte verkade vare sig svårhanterlig eller motsträvig. De såg ut som om de verkligen önskade (och låtsades som om) att det de höll på med faktiskt var ett seriöst tillslag mot något allvarligt, och att de faktiskt behövde vara så många. Vi hade hemskt roligt åt hela händelsen.
 
Top