Nekromanti Polisens framtoning del II

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Helikoptermössa och bira under tjänstetid sänker direkt mitt förtroende rejält.
De där mössorna är ju så mycket häftigare än svenska polisens små pluttmössor!
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Pluttmössor... skulle det vara båtmössan tro?


Vi har ju också fina skärmisar att dra på om det skulle regna eller om vi vill försöka fixa solförmörkelse. Uniformen lite gammal men mössan kvarstår



Annars kan vi slå till med den 'nya' vintermössan som gör att man ser ut som en polis från yttre inavelshålan a la' Fargo



Varför vi inte får en mörkblå olles brorsa är det INGEN som förstår, men det är klart, varför ha pratiska och snygga grejjor som personalen i yttre tjänst vill ha. Ge mig miffomössan bara...

<font size="1">[edit :stavning]</font size>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Polisens framtoning del II (ot)

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Helikoptermössa och bira under tjänstetid sänker direkt mitt förtroende rejält.


--------------------------------------------------------------------------------



De där mössorna är ju så mycket häftigare än svenska polisens små pluttmössor!
Håller med! LP-smugglarmössa ftw!!! :gremgrin:

/Anders
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
De där mössorna är ju så mycket häftigare än svenska polisens små pluttmössor!
Helikoptermössor har man i bananrepubliker och i diktaturer med mindervärdeskomplex.

Dewil
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
Annars kan vi slå till med den 'nya' vintermössan som gör att man ser ut som en polis från yttre inavelshålan a la' Fargo

Varför vi inte får en mörkblå olles brorsa är det INGEN som förstår, men det är klart, varför ha pratiska och snygga grejjor som personalen i yttre tjänst vill ha. Ge mig miffomössan bara...
Äh, den mössan är ju snygg, och har lite pondus, bara ni som har störda associationer.
En olles brorsa ser ju ut som en dagismössa, och skulle möjligtvis passa en polisuniform som bestod av en färgglad overall i bävernylon. :gremwink:
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Aj....

Mitt ego fick sig just en kniv i ryggen.

F.ö så borde ni kolla in våra dagismuffar på uniform M/04. Det är puffar som finns i ärmen som vi kan dra fram om vi skulle behöva dölja reflexernna vid säg mörker och fara.. typ en kille med en älgstudsare... (nej, nej jag tycker att det är 'jättebra grejjer', det är bara det att det är en idiot som tagit fram den och därmed så funkar det därefter... suck)

(sä här säger polisfacket om just M/04)

Införandet av uniform m/04 visar hur det kan gå när man inte samverkar och inte skaffar sig fakta. Eftersom man i stort sett valde bort bärprov har vi fått ett plagg med sämre tygkvalitet som är dåligt på att stå emot vind och fukt. Vi har fått ett plagg som inte passar kvinnor och som har en krånglig och opraktisk reflexlösning. Hela m/04 är egentligen bara en enda jättekostnad för staten för ett prov utan värde. Man kan hoppas att Rps inte kommer att hantera uniformsfrågan så i fortsättningen.

Emma Cronberg, huvudskyddsombud

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Annars kan vi slå till med den 'nya' vintermössan som gör att man ser ut som en polis från yttre inavelshålan a la' Fargo

Varför vi inte får en mörkblå olles brorsa är det INGEN som förstår, men det är klart, varför ha pratiska och snygga grejjor som personalen i yttre tjänst vill ha. Ge mig miffomössan bara...
Kom igen, en stickad mössa är alldeles för civil! Huvudologi, ju! Dessutom är en klassisk öronlappsmössa varm och skön. Okej, den s.k. björnfittan som flottan hade förr är tuffare, men öronlappsmössan är bättre.



Ett utbrett missförstånd är att en björnfitta är vilken lurvig vintermössa som helst och används i stor utsträckning som benämning på försvarets vintermössa. Den äkta björnfittan är emellertid den vintermössa för officerare som kan beskådas på bilden ovan. Som ni ser är den i grunden en vanlig båtmössa men den är fodrad och framför allt så är sidorna nedfällbara som öronlappar. Den som har sett denna mössa i verkligheten förstår benämningen, något man knappast kan säga om en lurvig mössa i allmänhet.

Dewil

<font size="1">Edit: lade till en bild med bildtext</font size>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Den som har sett denna mössa i verkligheten förstår benämningen, något man knappast kan säga om en lurvig mössa i allmänhet.
Säg inte det. Hur många tror du det är som har detaljstuderat björngenitalier (och dessutom kunnat berätta om det efteråt) till den milda grad att de kan säga något sådant med säkerhet? :gremwink:

/Anders
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Säg inte det. Hur många tror du det är som har detaljstuderat björngenitalier (och dessutom kunnat berätta om det efteråt) till den milda grad att de kan säga något sådant med säkerhet?
Vad björnen beträffar har jag, mycket riktigt, ingen aning, men flottans gamla björnfittemössa liknar... de yttre delarna av ett kvinnligt könsorgan. Till skillnad från alla andra mössor som slarvigt kallas björnfitta.

Dewil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Säg inte det. Hur många tror du det är som har detaljstuderat björngenitalier (och dessutom kunnat berätta om det efteråt) till den milda grad att de kan säga något sådant med säkerhet?
Eller vill berätta det efteråt...

Fast det är ju klart, internet är internet, så det finns säkert björnporr någonstans. Gentlemen, start your browsers...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Björnporr? Nej tack.

Ingen fortsatt diskussion om björnars genitalier eller förekomsten av björnporr i denna tråd är ni snälla.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Vad björnen beträffar har jag, mycket riktigt, ingen aning, men flottans gamla björnfittemössa liknar... de yttre delarna av ett kvinnligt könsorgan. Till skillnad från alla andra mössor som slarvigt kallas björnfitta.

Dewil
Inte för att jag vill spä på björnporr i tråden, men att slarvigt kalla plagg för björnfitta har jag upplevt i ännu mer opassande sammanhang. Visst, jag kan hålla med om att mössan på bilden på sätt och vis liknar ett kvinnligt könsorgan, men det här björnfitteriet är icke förbehållet till enbart mössor. Nästan alla plagg med någon form av päls eller pälsliknande material verkar kallas för björnfitta. Te.x om du har en jacka med pälskrage på eller en luva med pälskant så kan även detta kallas för björnfitta.

Detta kanske skiljer sig runt om i sverige men i mina krokar så har detta gjort sig påminnt (visserligen är inte Intelligens per capita särskilt högt i "mina krokar", men ändå). Undrar vad denna benägenhet att kalla klädesplagg för björnfittor beror på?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,157
Location
Lund
Varje poisman jag träffat har varit sådan oavsett sammanhang. Han står i kön och köper korv - samma attityd. Han står och blickar över ett torg där verkligen ingenting händer och ingenting heller hänt de senaste 5-6 åren - samma sak. Man träffar honom i privatlivet, som pappa till en klasskamratska - samma sak.
Jag tror att det är lite från person till person. Men uttalar man sig generellt skulle jag säga att det är en yrkesskada. Känner och har umgåtts ganska mycket med yrkesmilitärer och känner igen samma beteende hos dem. Peka med hela handen, kommendera, inte kunna släppa yrkesjargongen (stavas det så?) när man talar med "civilister" till vardags etc. Jag tycker man vänjer sig vid det hela, och precis som du kan tom. finna viss humor i det :gremsmile: Jag har funnit att det är enklast att inte uppröra sig över detta och även inse att man själv gör likadant ibland faktiskt....

C.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag byggde upp en viss antipati mot kranks retorik i den här tråden, men trots det så tolkade jag clownjämförelsen som en jämförelse med politiker, inte poliser.

Och förresten, om nån politiker läser det här: Jag tycker också att ni är clowner. Hela bunten. :gremgrin:

Jag tror alla i tråden behöver dra ett par djupa andetag och kanske försöka sluta tolka det meningsmotståndaren skriver på värsta möjliga sätt.

Med reservation för att krank faktiskt menade att jämföra clowner, politiker och poliser. Isåfall är det jag som varit för sansad och gentil i min tolkning.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Plattfötter i horskor

Nu är inte 5 cm så mycket men går det att förflytta sig snabbt och säkert i så hög klack?
Jag reagerade mer över att reglementet specifikt nämner "skor som bärs av kvinnlig personal", vilket får det att låta som horskor är OK för oss grabbar! :gremgrin:

Erik
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Med reservation för att krank faktiskt menade att jämföra clowner, politiker och poliser. Isåfall är det jag som varit för sansad och gentil i min tolkning.
Tja... Om jag ska läsa mitt inlägg ordagrant, och nu inte i mening att åter upprepa mina argument, ty jag önskar inte stöta mig mera med ordningsmakten vare sig på forumet eller i verkligheten, om jag slipper...

Jag jämför clowner, politiker och poliser, där den jämförande punkten är "när de gör något som ser roligt ut, så skrattar man". Någon vidare bemärkelser, som t.ex att polisen generellt i sig själva skulle vara löjliga eller clownartade, menades aldrig. Möjligen i den mån att den lokala polisen i den här staden relativt ofta beter sig på ett sätt som fått mig att bli full i skratt, men det är mer en effekt av de individer som är poliser i Hudiksvall och deras agerande, än av poliskåren i stort.

Däremot jämställer jag politiker med clowner. Meningen "om det är någon skillnad" ämnades åt clownerna och politikerna, inte åt poliserna. Jag medger att meningsuppbyggnaden måhända var en smula oklar på den punkten, och om man tolkat det på annat sätt ber jag om ursäkt. Jag menade inte att poliser är clowner, utan att politiker är till förvillelse lika clowner.


I övrigt, om nu någon fortfarande läser mina inlägg, vill jag be om ursäkt om det jag skrivit i den här tråden någonstans tolkats som personliga påhopp eller elaka anklagelser mot individer; det har faktiskt aldrig varit min mening. Jag trodde att man i dagens samhälle kunde skilja på "mig själv" och "mitt yrke", uppenbarligen var så icke fallet och i det ljuset kan såklart mina inlägg och min argumentation tyckas frånstötande, upprörande etc. Och då ber jag också om ursäkt.

//krank, för tydlighetens skull
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Brott och problem på mindre orter

Det är klart att det kanske är en annan sorts problem och situationer som man behöver hantera i en större stad men även på mindre orter finns svåra samhällsproblem representerade.
Jag bor i en stad med ca 6000 innevånare, så liten att om man råkar kalla huvudorten "sta'n" tror folk att man pratar om Piteå eller Skellefteå. Vi har vår beskärda del av våldsbrott, droger och elände. Under de år jag bott här har folk i min närhet blivit misshandlade, mordhotade och jagade av ett ungdomsgäng, blivit bortjagade från en by för att de inte ville ta parti i en släktfejd, blivit utsatta för upprepade våltäktsförsök på krogen, blivit mordhotade av en vettvilling med gevär som ansåg sig "vakta" sitt jobb (han hade tagit med studsaren till jobbet för att ingen skulle komma in och "stjäla"), samt blivit nedslagen när han protesterade mot två tonårskillar som hoppade upp och ned på parkerade bilar.

En högstadieskola jag jobbar på hade under en period ingen datorsal eftersom datorerna blev vandaliserade och allt löst stulet så fort de blev reparerade/återställda.

Ett gäng bröt sig in och hotade, slogs och vandaliserade på ett studentboende eftersom de ansåg att de som bodde där hade fått grejer de inte fått och det var minsann orättvist.

Släktfejden jag nämnde ovan är inte den enda.

Jag känner mig knappast otrygg men det gjorde jag inte i Stockholm heller. Mycket våld utövas inom hemmets fyra väggar eller specifikt på krogen (Arvidsjaur är, per capita, krogtätare än Stockholm!). Jag misstänker att det är något Arvidsjaur har gemensamt med resten av Sverige, dock.

Ett socialt problem som saknas är hemlösa missbrukare etc. som kan råka illa ut själva (bli nedslagna av ungdomsgäng, trakasserade av väktare, whatever) eller utsätta folk för hot eller besvärligheter. Vi har problem med missbruk, arbetslöshet etc men folk som inte har någonstans att bo fryser ihjäl, helt enkelt. Så det är inte för att vi saknar de sociala problem som gör at folk hamnar i den hemska situationen... :gremfrown:

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om vi skulle få en bonus för varje OBot så skulle ju objektiviteten flyga ut genom fönstret.
Som ett hemskt exempel på hur det kan bli: När min farsa jobbade som sjöman på 60-talet och gick mellan hamnar i södra USA och Nordsjöhamnarna blev de varnade när de hade landpermis i Staterna, för poliserna där måste döma ut en viss mängd böter varje månad för att kunna vara säkra på sin löning, och det är mycket enklare att sätta dit en utländsk sjöman än en lokal snubbe för att ha tittat misstänkt på en postlåda. (Kocken, som hade oturen att vara utlänning och svart, blev arresterad för detta hemska brott, och redaren fick mer eller mindre lösa ut honom...)

Erik
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Plattfötter i horskor

Äh, kom igen! Det är ingen slump att en av killarna i Village People var utklädd till polis...
Med detta i bakhuvudet så får förresten meningen "Take him downtown" en helt annan innebörd. :gremgrin:

/Anders
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Horskorninjas

Nu är inte 5 cm så mycket men går det att förflytta sig snabbt och säkert i så hög klack?
Ja. Inte för oss vanliga dödliga kanske men, det finns särskilda individer som kan det. Horskorninjas. Jag har själv bevittnat en vän som uppenbart hade sådana ninjakrafter. Hon kan göra vad som helst obehindrat i stilettklackar. Springa, hoppa, sparka .... Inklusive klättra i träd med dem-
 
Top