Nekromanti Polisens framtoning del II

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Däremot var det ju lite kul när jag var på en ganska trevlig fest med ett gäng ungdomar i en park, där en tjejkompis fyllde år. Då kom hudiks hela poliskår (2-3 pers) och ställde sig och stirrade på oss. De hade såklart inget konkret att gnälla på, för vi var väldigt lugna och så. Inte ens högljudda, liksom. Efter nån timme började vi tröttna på att farbror blå tittade över axeln när vi satt och drog snuskiga skämt eller raggade på hyfsat jämnåriga personer av diverse kön, och gav oss på att sjunga lustiga visor som "Barn av vår tid" för dem. Då muttrade de något om att vi borde städa upp efter oss sedan, och sedan åkte de... Sånt tycker hudikpolisen att de har tid med. Antar att det inte var så mycket som hände den kvällen...
Även om ni var någorlunda städade så visste nog poliserna, visa av erfarenheten, att ett gäng ungdomar med birakassar har större potential för att skapa/råka ut för bråk än de andra medborgare de hade som alternativ att hålla ögonen på.

Men visst, det är lite surt att sitta där på filten med sin picknickkorg och behöva känna sig som en potentiell brottsling trots att man är hur skötsam som helst. Jag har varit där själv.

/Anders
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Samma sak när man såg fyra snutar dra ut en hyfsat aspackad och väldigt lealös snubbe ur en lägenhet i närheten av där jag bor. Han var tydligen en objuden och ovälkommen gäst hos halvfyllona på hörnet, och de hade aspiranter i stan den veckan... Sålunda - fyra kraftiga Farbror och Tane Blå mot en lealös snubbe. De var inte elaka eller så, det var bara proportionaliteten i det hela som fick oss att garva...
Hm. Om du får tilldelad dig/känner till ungefär följande information:
Ett gäng mer eller mindre kända alkisar har ringt polisen för att få hjälp att få ut en ensam kille från deras lägenhet. Eventuellt har de själva någon form av historia vad gäller våld, motstånd mot tjänsteman eller dyl. i bagaget också. Eventuellt har de hävdat att det är bråkigt när de ringde.

Du skall dit och få ut killen. Hur många polare skulle du vilja ha med dig...?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tror du har rätt Walium, har ingen statistik, så jag går på personlig erfarenhet och magkänsla... har bott i både en liten stad i Småland och i Stockholm, och jag upplever Stockholm MYCKET lugnare. Både när det gäller småbrott i stil med villainbrott, bråk i skolan och "våld på stan" och slagsmål på krogen. Kanske beror på att i småstan är allt koncenterat på en liten yta.

Sen när man hör att nån nisse flippat ut och mördat frun och/eller grannen och/eller barnen så är det nästan alltid i en liten håla. (iofs oftast i Norge, av nån anledning.) Har väldigt svårt att se "Rödeby-fallet" hända i Stockholm, om det inte handlar om grannbråk i Södertälje (sade han sjukt fördomsfullt) :gremgrin:...

Men jag sitter ju som sagt inte på nån statistik, så jag kan ha råfel.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Känns skönt att höra att kollegan i goa huddik fick göra skäl för lönen :gremlaugh:

Att fyra bär på en kan ju vara att han inte vill gå själv... Det är bra nog bökigt att ta ut en gubbe på två om han är halvt medvetslös alt. passificerar sig. Vi har ju iom ingripandet ansvar för honom och då kan man ju inte gå runt å tappa folk på asfalten.

Sen kanske det var fyra aspiranter på sitt första lägenhetsbråk och alla ville hjälpa till, vad vet jag :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Sen kanske det var fyra aspiranter på sitt första lägenhetsbråk och alla ville hjälpa till, vad vet jag
Jag gissar nog mer på det här alternativet, jag. Nog för att poliser brukar vara mycket bra på att ta sig själva på helt sjukt stort allvar, men de här tog priset, det riktigt lös "ambitiös aspirant" om dem i kroppsspråk etc.

Nåja, jag ville mer illustrera hur det kan se ut i små hålor som hudik än egentligen gnälla. Jag menar - visst, de löser inte så många inbrott och de tar inte särdeles många knarkbrottslingar heller, men i gengäld är de, för att vara poliser, relativt roliga att ha att göra med. Alltså, de är lika dryga och "full of themselves" som de flesta snutar jag stött på, och nog tar de sig själva på fullaste allvar, men samtidigt finns det nåtslags kling-och-klanggrej övewr dem som gör att man kan skratta lite åt dem, och som sagt - jag gillar ju att de kör med blås och hastighetsgrejer, sånt tror jag definitivt förbättrar trafiksäkerheten.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
vi ska skriva X antal O-bot för att uppnå de mål som RPS har satt på Pmynd
Är inte det ett ganska orimligt krav(rent teoretiskt altså)?
Jag menar om folk inte begår något brott som polisen kan skriva en Ordningsbor för då? :p

Nu vet jag ju att om man letar så hittar man alltid eller oftast nån att ge OB åt men rent teoretiskt så KAN det ju gå så att ingen begår något brott på länge :gremsmile:

Sen en fråga som har med samma sak att göra.
Detta är bara ett rykte jag hört och jag har själv svårt att tro att det stämmer... men får polisen en bonus för varje böteslapp dom skriver?
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Kravet i sig är kanske rimligt, vad vet jag.

Folk begår O-botsbrott hela tiden. Bilbälten, hastigheter, dimljus är väl de vanligaste. Rent teoretiskt så ska vi ju jobba bort oss själva, men det lär ju inte hända.

Om vi skulle få en bonus för varje OBot så skulle ju objektiviteten flyga ut genom fönstret. Att polisen har en högre trovärdighet i domstolen när det gäller trafikbrott är ju just att polismannen inte har någon personlig vinning av att rapportera brott, jmf med den misstänkte som har allt att vinna på att förneka brottet :gremlaugh:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Samma sak när man såg fyra snutar dra ut en hyfsat aspackad och väldigt lealös snubbe ur en lägenhet i närheten av där jag bor. Han var tydligen en objuden och ovälkommen gäst hos halvfyllona på hörnet, och de hade aspiranter i stan den veckan... Sålunda - fyra kraftiga Farbror och Tane Blå mot en lealös snubbe. De var inte elaka eller så, det var bara proportionaliteten i det hela som fick oss att garva...
Om de inte var elaka finns det väl inga negativa proportioner? Ju fler man är som tar hand om någon, så väl lealös som motsträvig, så ger ju fler personer en säkrare omhändertagning, framförallt för den omhändertagne. Om det var så att fyra poliser kom dit så ser jag inget konstigt över huvud taget med att de gör så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Om de inte var elaka finns det väl inga negativa proportioner?
Vem har sagt "elak"? Fyra självgoda snutar mot en lealös alkis - det var inte elakt, det vara bara roligt.

Å andra sidan är poliser ganska ofta roliga, åtminstone på lite avstånd, just för att de är så självgoda och tar sig själva på så sjukt stort allvar.

"Får man kalla en gris för konstapel?"
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
"Får man kalla en gris för konstapel?"
Vore inte det att tillskriva grisen lite väl höga ambitioner om sitt eget varande.

På vilket sätt är man självgod om man omhändertar en fylla?
Jag hanterar sånt mest varje dag och jag finner det humorlöst och mest tragiskt. Det är människor som krypit in i flaskan och fastnat där och de behandlas oftast av de flesta andra som drägg och lepra.

De som omhändertas är ju de som inte kan ta vara på sig själv, nedpissade och så plakata att de knappt kan gå. Jag tycker att efter man varit med missbrukare som dött i sina egna spyor/avföring/missär så är deras situation allt annat än humor. Våra ingripanden är inte heller kantade med roliga skämt om deras oförmågor och jag känner mig sällan självgod där och då.

Rätt så onödig provokation av dig, men det var ju lite väntat ;]
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Vem har sagt "elak"? Fyra självgoda snutar mot en lealös alkis - det var inte elakt, det vara bara roligt.
Jag ser inte det roliga i det eftersom det kan vara ett sätt att förenkla det och samtidigt göra det säkrare att ingen blir skadad av misstag. Jag vet ju heller inte om alkisen varit bångstyrig inne i lägenheten och först blev medgörlig när de kom ut. När du skriver självgoda känns det som det säger mer om dig och din åsikt om poliser än om poliserna i fråga utifrån vad du tidigare beskrivit om händelsen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Vore inte det att tillskriva grisen lite väl höga ambitioner om sitt eget varande.
Alltså... Du har väl hört den vitsen tidigare, hoppas jag?
- "ursäkta konstapeln, får man kalla konstapeln för gris?"
- "nej, absolut inte, det är mot lagen!"
- "För man då kalla en gris för konstapel?"
- "ja, det får man väl..."
- "ja, tack då, konstapeln..."

På vilket sätt är man självgod om man omhändertar en fylla?
Mja, nu blandar du ihop det jag skrev. jag skrev att 1) poliser ofta ser roliga ut, eftersom de ofta verkar så självgoda, samt 2) att det såg roligt ut när fyra poliser som såg ut att ta sig själva på största allvar ledde ett fyllo utanför min port. De båda uttalandena är enbart kopplade i och med att de illustrerar tillfällen eller omständigheter då polisen sett rolig ut.


I stort sett alla som pekar med hela handen och är sådär vardagsauktoritära och i största allmänhet tar sig själva på sjukt stort allvar är hemskt roliga. Det är ju som bekant roligast att skratta åt folk utan humor.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Jo jag har hört vitsen men jag tänkte inte bjuda upp :gremtongue:

Grejen med att man uttalar sig om vad andra gör sådär i svepande ordalag är att man inte har den minsta koll på vad som hänt.

1) Fyllan var arg när man kom dit och viftade med kniv mot konstaplarna. Då kommer man inte att leda ut personen i enkelt ledgrepp om vi säger så.

2) Fyllan är redlöst berusad och kan inte gå. Han har mer än 4 promille och måste in akut föra sjukvård.

3) Fyllan är känd av polisen för att alltid dela ut tjuvsmällar när man minst anar det.

osv.

Tycker du att det sett bättre ut om två leder ut fyllan med stora flin medans de andra två kommer släntandes efter med uppknäppta jackor utan mössa på och skämtar vitt och brett med yviga gester och ser ut att vara fyllda med humor och ett glatt humör...

Det skulle få mig att piska upp en och annan aspirant i vad som förväntas av en polisman i tjänst kan jag säga.

Att vi pekar med hela händer och är auktoritära är ju för att det förväntas av oss att lösa en uppgift när vi väl är på plats. Jag står inte och gormar åt en gammal tant som vill veta hur man tar sig till Åhlens, men samma tant kan få sig en åthutning med hela handen om hon är på väg in i ett gisslandrama med skjutvapen för att hon tycker sig ha rätten att gå precis där hon vill. Jag tar mig själv på största allvar i sådana situationer då det plötslig är mitt ansvar att ingen civilist irrar sig innanför vår avspärrning.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Modefrågan

Först: mycket trevligt med en aktiv polisman som bidrar med sin syn på ett avspänt sätt, och dessutom vågar vara kritisk mot den egna organisationen. Creds! :gremlaugh:

Nå. Jag är böjd att hålla med om att svensk polis idag ser tämligen militant ut. Samtidigt så har JJ mfl framfört goda argument för att arbetsklädseln faktiskt är ändamålsenlig. Det jag funderar lite över är hur utländsk polis ser på saken. De flesta västerländska poliskårer har en betydligt mer nertaggad stil. Förvisso är Sverige ett land av glesbygd, men det borde isf gälla även för amerikansk polis (som ofta uppträder i mer ordinära långbyxor och lågskor). Har du hört något av utländska kollegor?

Såvitt jag förstod uppstod diskussionen om polisens uniform i samband med en rapport från Etiska Rådet. Det jag tror att många missar är att ER inte bara kritiserade uniformen i sig, utan hur den införts. Såvitt jag förstod infördes tex kängor inte som ett beslut uppifrån, utan via egna initiativ ute i distrikten. Så får det inte gå till i en uniformerad organisation - hur skulle det se ut om svenska officerare på eget bevåg började bära gympadojor till m/90:n? Oavsett vems fel det är, så tycker jag att det tyder på att ledarskapet inte riktigt funkar. Tyvärr blev det hela en fråga om färgen på skjortan snarare än om sund organisationskultur.

En helt subjektiv åsikt är att en del poliser är slarviga med uniformens bärande. Ganska nyligen såg jag tex. en polisman vid min t-banestation som bar slarvigt uppsatt hästsvans, fritt hängande skjorta och ingen mössa (utomhus). Det är underkänt och dessutom potentiellt farligt. Vissa polismän borde tydligen lära sig lite mer om värdet av Force Protection.

Angående fotpatruller och dess problem, så tycker jag att cyklande polis är underskattat!

Återigen, cred för ditt engagemang! :kaffe:

/Sax, silent majority
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Har väldigt svårt att se "Rödeby-fallet" hända i Stockholm, om det inte handlar om grannbråk i Södertälje (sade han sjukt fördomsfullt)

Jag tänkte också på Rödeby. Å andra sidan kanske det ger större genomslag just eftersom det var i glesbygden?

Hur många dödsskjutningar förekommer i Stockholm? 2006 hade Stockholm 70 anmälda mord och dråp (motsv.) enligt BRÅ. Det som hände i Rödeby är egentligen ganska rättframt: en person trakasseras under längre tid och svarar till slut med övervåld. Hur många av Stockholms dråp rymmer liknande händelser? Möjligen kan man (hoppas jag) misstänka att det systematiska blundandet för trakasserierna inte är lika lätt i storstan. Men jag tror inte att det saknas Rödeby-fall i Stockholm heller.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Re: Modefrågan

I Finland är det nog samma problem, finns en del som anser att polisen borde göra sig av med tjänstevapnet och skaffa sig en vänligare uniform..

På Åland är det lite speciellt eftersom vi är självstyrda och ålänsk polis ligger under Ålands landskaps regering... lite efter valet var det en politiker som skrev en insändare om att Ålänska polisen skulle skaffa sig polishästar, chevrolet eller Ford Mustang som tjänstefordon och en uniform som klart och tydligt visade att de lydde under Ålands landskapsregering :p
De flesta skrattade väl bara åt honom men problemet är att det blir för "utseende fixerat"
Som JJ skrev så fyller uniformen en funktion, den ska vara bekväm och praktisk att arbeta i, slitstark men den bör också inge respekt.
Att folk känner sig lite osäkra och rädda av någon enligt mig pallrig anledning är iaf bättre än att folk fnyser eller skrattar åt polisen.(vilket vissa gör ändå eftersom dom är så självgoda och tar sig själva på för stort allvar enligt vissa ;P nåja ni fattar säkert pointen)

Om polisen vill förändra sin uniform bör dom själva ta initiativet och ta fram en ny uniform och sedan då få den godkänd av Justitieministeriet eller Inrikesministeriet i Finlands fall. Det är min åsikt iaf :gremsmile:
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Modefrågan

Helt rätt att det blev en liten 'revolution' angående uniformens införande.

Däremot vill vi (läs jag) i yttre tjänst inte på något sätt förändra uniformens utförande. Den är praktisk, ändamålsenlig och snygg '(nåja).

Att ta bort kängor och införa lågskor är FEL. I FAP 798-1 näms skor endast fem gånger:

10 Vid sjöpolistjänst får mörkblå eller svarta s.k. båtskor bäras.
Uniformering vid särskilda tillfällen - Uniformering för polisman i utlandstjänst - Skor, svarta.
Högtidsuniform I Skor, svarta.
Högtidsuniform II I Skor, svarta.

samt definering av skor

68 Skor, civil och polis Bärs till byxor utan knäppning nertill på byxbenen eller kjol. Enfärgat, svart helt läder eller annat liknande
material. Skor som bärs av kvinnlig personal får ha högst 5 cm klack – vid representation högst 8 cm. Skosnören skall vara
svarta.


Det är alltså fel att säga att vi har kängor mot uniformsreglerna då det inte finns regler om bärande till basuniform 2. dvs du får ha råsa kanindojjor om du så önskar :gremlaugh:

Att vissa inte har uniformen enligt regelverket stämmer. Jag tycker inte om det och det ska imo vara lite puts och studs på konstaplarna. Det fins en kriminologisk teori som heter 'Broken Window' och jag tycker den stämmer väl med verkligheten. Teorin säger att om polisen/bilarna/utrustningen är skitiga och trasiga så skickar man ut signaler att det är ok att inte vara så noga själv.

Att cykla är skitbra som civil, som uniformerad vette tusan, men jag har inte provat så jag får väl lägga ett förslag till kollegorna osså fram med tajta uniformsbyxor.. men jag lovar ingen bild på eländet :gremlaugh:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
2006 hade Stockholm 70 anmälda mord och dråp (motsv.) enligt BRÅ. Det som hände i Rödeby är egentligen ganska rättframt: en person trakasseras under längre tid och svarar till slut med övervåld. Hur många av Stockholms dråp rymmer liknande händelser? .
Man ska nog tillägga att med tanke på hur svensk kriminalstatistik fungerar så är antalet anmälda mord betydligt högre än antalet faktiskt mördade (enlighet dödsorsaksstatestiken).

Om de inte ändrat på rutinerna de senaste tre åren dvs.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Modefrågan

10 Vid sjöpolistjänst får mörkblå eller svarta s.k. båtskor bäras.
"Båtskor"? Seglarskor? Känga m/93? Uppblåsbara pontondojor?

Skor som bärs av kvinnlig personal får ha högst 5 cm klack
Nu är inte 5 cm så mycket men går det att förflytta sig snabbt och säkert i så hög klack?

Att cykla är skitbra som civil, som uniformerad vette tusan, men jag har inte provat så jag får väl lägga ett förslag till kollegorna osså fram med tajta uniformsbyxor.. men jag lovar ingen bild på eländet :gremlaugh:
Har du inte sett den där tv-serien, Pacific Blue eller vad den heter? :gremwink:

Dewil
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Modefrågan

Har du inte sett den där tv-serien, Pacific Blue eller vad den heter?
Cykelbyxor på min vackra lekamen... mentala bilder fyller min hjärna med skräck !!

Skulle inte tro det, föredrar lite pösiga bxor med sidofickor så man slipper gå och ha dåligt samvete varje dag för den därna munken som slank ner i går:D
 
Top