Plommonkrönikan arbetstråd

Nu har jag läst klart boken, och kan verkligen starkt rekommendera den för den som är intresserad av politisk historia. Den är väldigt positiv till Patten, men efter att ha läst den är jag rätt övertygad och också positiv till Patten. Samt att jag känner att Storbritanniens agerande när det gäller överlämnandet innan Pattens intåg är rakt av skamligt. Min bild är ungefär såhär:

Kima: Vi vill ha tillbaka Hongkong, och om ni inte ger det till oss så tar vi det med våld.
Storbritannien: Men vi kanske kan fortsätta att ha en roll, även efter att …
Kina: Nej. Vi tar hellre över en sönderbombad ödemark än låter er vara kvar.
Storbritannien: Okej, okej. Vi får göra ett avtal. Sedan är det den här frågan om folkstyre …
Kina: Vi gillar inte demokrati; det är uteslutet.
Storbritannien: Nej, vi vill inte heller ha det, egentligen, men vi måste lite låtsas som att vi vill det. Vi har lovat att konsultera folket där, och … hoppsan, det verkar som att de verkligen vill ha demokrati. Så jobbigt.
Kina: Ja, det här går inte för sig.
Storbritannien: Nå, om vi fuskar lite med siffrorna kan vi påstå att det inte finns någon vilja till det, även om alla oberoende undersäkningar säger något annat. Men vi kan ändå inte riktigt bara skippa det …
Kina: Vi kan lova att införa det efter att ni har stuckit.
Storbritannien: Ja! Det låter jättebra. Då slipper vi bekymra oss om det, för det blir ju upp till er att införa demokrati senare. Det kan vi låtsas som att vi tror på att ni kommer att göra.
Chris Patten: VAD I HELVETE HÅLLER NI PÅ MED?!

Jag tror också att jag vet ungefär vad jag behöver fokusera på, vilket hjälper mig att kapa lite i kapitlen. Kommer att bli en del jobb att få ihop det här, men det ska nog gå, tror jag. De sista åren får bli epilog, istället för att spela hela vägen fram till 1997.

Det var länge sedan jag skrev i den här tråden, men projektet är inte dött. Faktum är att det har expanderat! Men jag har också jobbat på på sistone och kommit rejält framåt. Kampanjen har utökats till 15 scenarion bland annat genom att lägga till lite runt krigsherretiden. Har även (motvilligt) skrivit om scenariot om Taipingupproret så att det fokuserar på Kanton där röda turbanernas uppror och Hakka-Punti-konflikten härjar. Synd, för Taiping är riktigt balla grejer, men jag kan i alla fall ha det som bakgrund.

Och gällande bakgrunder har jag skrivit klart alla jag vill ha. Eventuellt tillkommer väl någon framöver, men jag har nu totalt 111 bakgrunder om allt mellan kejserlig examinering på 1880-talet till Hongkongs gayscen på 1980-talet. Det ger ett snitt på 7,4 per scenario, men eftersom tre scenarion under krigsherreeran är såpass nära varandra i tid att det är rimligt att använda samma rollpersoner så delar de bakgrunder, vilket innebär att varje scenario har åtminstone åtta olika bakgrunder att välja mellan, så att det finns lite valfrihet även om man är sex spelare.

Det har varit ett massivt arbete, och tyvärr är det fortfarande en jäkla massa jobb kvar, men grunden är färdig, vilket känns helt sjukt för ett projekt jag har jobbat med i så många år.

Just det, jag har också bytt namn på kampanjen. ”Plommonkrönikan” är ett namn jag var väldigt fäst vid, men ursprunget till namnet (familjen Muy) är inte längre med, och jag har nu delat upp krönikan i fyra delar: Kapok för kejsartiden, plommon för republiken, pion för kommunismen och bauhinia för Hongkong. Och då funkar det inte längre att använda ”plommon” för hela kampanjen.

Så det nya namnet är ”Blommornas folk”. Detta dels på grund av sagda blomstertema, men också eftersom Kanton är känt som ”blommornas stad” på kinesiska.

Jag har ju testspelat nån del för länge sen, men kan nog säga att det här är det jag ser mest fram emot att spela i sin helhet när det är klart! Kul att höra att det går framåt.

Just det, jag har också bytt namn på kampanjen. ”Plommonkrönikan” är ett namn jag var väldigt fäst vid, men ursprunget till namnet (familjen Muy) är inte längre med, och jag har nu delat upp krönikan i fyra delar: Kapok för kejsartiden, plommon för republiken, pion för kommunismen och bauhinia för Hongkong. Och då funkar det inte längre att använda ”plommon” för hela kampanjen.

Så det nya namnet är ”Blommornas folk”. Detta dels på grund av sagda blomstertema, men också eftersom Kanton är känt som ”blommornas stad” på kinesiska.
Då får slå mig på fingrarna varje gång jag kommer kalla den plommonkrönikan, för jag kommer inte komma ihåg det nya namnet

Back