Plommonkrönikan arbetstråd

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
En grej som inträffat flera gånger i efterforskningarna för den här kampanjen har varit att det finns något jag hört talas om, jag tänker "Det där var ju lite crazy", och sedan börjar jag läsa om det och liksom, "Vad i helvete, Kina?". Taiping-upproret var en sådan grej. Kulturrevolutionen är en annan. Jag visste liksom att det var en galen tid och att rödgardister gick runt och slog sönder tempel, typ. Sedan läser man lite:

(Varning för extrem brutalitet nedan)

Methods of slaughter during the Red August included beating, whipping, strangling, trampling, boiling, beheading and so on; in particular, the method used to kill most infants and children were knocking them against the ground or slicing them in halves.

On May 16, 1966, Cultural Revolution began in mainland, China. On August 5, Bian Zhongyun, the first vice principal of the Experimental High School Attached to Beijing Normal University, was beaten to death by Red Guards and was the first education worker in Beijing killed by the Red Guards.


(Notera "High School". Ledaren för gruppen var 17. Som tack blev hon hyllad av Mao, som beordrade polisen att inte arrestera några rödgardister utan låta dem hållas.)

The Cultural Revolution was characterized by violence and chaos. Death toll claims vary widely, with estimates of those perishing during the Revolution ranging from hundreds of thousands to millions. Beginning with the Red August of Beijing, massacres took place nationwide, including the Guangxi Massacre, in which massive cannibalism also occurred; the Inner Mongolia incident; the Guangdong Massacre; the Yunnan Massacres; and the Hunan Massacres.

Vad i helvete, Kina?

One of the mangoes was sent to the Beijing Textile Factory, whose revolutionary committee organised a rally in the mangoes' honour. Workers read out quotations from Mao and celebrated the gift. Altars were erected to display the fruit prominently; when the mango peel began to rot after a few days, the fruit was peeled and boiled in a pot of water. Workers then filed by and each was given a spoonful of mango water. The revolutionary committee also made a wax replica of the mango and displayed this as a centrepiece in the factory. There followed several months of "mango fever," as the fruit became a focus of a "boundless loyalty" campaign for Chairman Mao. More replica mangoes were created, and the replicas were sent on tour around Beijing and elsewhere in China. Many revolutionary committees visited the mangoes in Beijing from outlying provinces; approximately half a million people greeted the replicas when they arrived in Chengdu. Badges and wall posters featuring the mangoes and Mao were produced in the millions.

Vad i helvete, Kina?

Och sedan kommer man till Guangxi …

In certain areas including Wuxuan County and Wuming District, massive human cannibalism occurred even though no famine existed. According to public records available, at least 137 people—perhaps hundreds more—were eaten by others and at least thousands of people participated in the cannibalism. Other researchers have pointed out that 421 victims who could be identified by name were eaten, and there were reports of cannibalism across dozens of counties in Guangxi.



In 1968, 38 people in Wuxuan County were eaten, and 113 officials of the county participated in eating human flesh, hearts and livers. Chen Guorong (陈国荣), a peasant from Guigang County who happened to pass by Wuxuan, was caught and killed by local militia because he was fat; his heart and liver were taken out while his flesh was distributed to 20 people. A female militia leader ate 6 human livers in total, and cut the genitals of 5 men and soaked them in alcohol which she would drink later, claiming that these organs were beneficial to her health. The behavior of eating human flesh, hearts and livers occurred in many counties of Guangxi including Wuxuan, Wuming, Shangsi, Guigang, Qinzhou, Guiping, and Lingyun ... After the revolutionary committee was established in Shangsi County, a "killing conference" was held at Pingshan Square (平山广场) on September 1, 1968, during which more than 10 officials and civilians were beaten to death. After the conference, a committee member, Li Hao (黎郝), removed the hearts and livers from the corpses, sauteing them and preparing them as dishes for other representatives who attended the conference.



VAD I HELVETE, KINA?!?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
1686221985552.png
Till slut återkommer jag till Plommonkrönikan och fortsätter jobbet med Kulturrevolutionen. Det har gått såpass lång tid att jag glömt hälften av mina efterforskningar, så jag läser igen och arbetar samtidigt. Jag har dock gjort en del förändringar även i hur spelet fungerar. Den största är att jag den här gången tänker låta spelarna skapa sina egna rollpersoner. Det här har flera fördelar:
  1. Det gör att det känns mindre som att man bara spelar ut ett drama som jag har skrivit.
  2. Det tillåter mer dynamism mellan speltillfällena och mer frihet inom varje kapitel. Inget mer "Den här personen måste överleva" eller "Den här personen kommer senare att gifta sig med den där".
  3. Det gör att antalet spelare blir fritt, vilket gör att det här blir en utmärkt kampanj för att spela i en grupp med varierande deltagande, plus att jag numera kan delta själv i varje avsnitt.
Det finns dock såklart även två viktiga nackdelar:
  1. Det riskerar att ta ännu längre tid.
  2. Det kan kännas svårt för en spelare att skapa en rollperson i en tid och kultur hen inte är så bekant med.
För den första punkten är det en reell risk. Jag har dock bestämt mig för att plocka bort kravet att alla ska sätta en varsin scen i varje kapitel. Istället är det fritt hur många scener man sätter. grundtanken är att alla rollpersoner i alla fall ska dyka upp, men det här gör att man får lättare att anpassa speltiden själv. Det gör också att jag kan vara lite friare med antalet kapitel i varje scenario. I vissa scenarion har jag haft problemet att det är väldigt svårt att komprimera alla händelserna till fem kapitel, och i andra har det varit svårt att skriva kapitlen för att inte så mycket händer.

På den andra punkten är det tänkt att kulturtexterna ska vara till hjälp. Tanken är att man läser upp ett antal kulturbakgrunder vid rollpersonsskapandet och spelarna får "reagera" som i Psychodrame, alltså hitta på något om sina rollpersoner som relaterar dem till den här grejen. Detta förankrar rollpersonen i den kulturella miljön och ger mig dessutom ett verktyg för att se till att rollpersonerna kommer att bli påverkade av det som händer i scenariot. I fallet Kulturrevolutionen handlar det väldigt mycket om klassbakgrund, så jag kan ha en text om det kommunistiska klass-samhället (de fem röda klasserna, de fem svarta, de i mitten) och se till att alla spelare deklarerar sin rollpersons fars sysselsättning tre år innan revolutionen (vilket är vad som avgör ens klasstillhörighet). Jag tror att det kan bli fett!

En annan grej jag gjort är att göra om stress-systemet lite. Jag är väldigt nöjd med det nya systemet. Allteftersom du samlar på dig stress så inaktiveras vissa grundegenskaper. Först kan du inte längre använda Sympati, sedan Insikt, sedan Manipulation, Behärskande, Undvikande, och sist Konfrontation. Det betyder att har du riktigt mycket stress så kan du till exempel bara agera genom Undvikande eller Konfrontation ("slåss eller fly"). Fysisk skada går åt andra hållet. Blir du skadad blir du först av med Konfrontation, sedan Undvikande, och så vidare. Det är de egenskaper som är mest fysiska, medan man fortfarande kan använda mer mentala och känslomässiga egenskaper även om man är allvarligt fysiskt skadad. Har man både fysiska skador och stress så kanske man hamnar någonstans i mitten, och bara har tillgång till Manipulation och Behärskning, till exempel. Ska bli intressant att se hur det funkar, och det här är definitivt ett scenario där fysiska skador kan komma att bli aktuella.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Okej, nu är typ det här scenariot färdigt. Lite korr och layout och så fattas, och så det viktigaste: Namnet! Scenariot kretsar väldigt mycket kring klass. Huruvida du är av "röd klass" eller inte, allra helst av revolutionär kader, alltså att din far är högt uppsatt tjänsteman inom partiet eller armén. Det är också väldigt blodigt, och man spelar klasskamrater. Som ni kan se är möjligheterna till dubbeltydighet fantastiska här:

Rött blod, som i att man tillhör den kommunistiska överklassen, att man har revolutionen i blodet, och även att mycket blod flyter.
Klasskamp, som i sociala klasser, men även skolklasser.

Men jag är osäker på om jag hittar någon riktigt bra titel. Först hade jag helt enkelt "Rött blod", som är bra i dubbeltydigheter, men inte riktigt känns ball som titel. Just nu jobbar jag med "Revolutionens röda blod", vilket är lite bättre som titel och fortfarande skönt dubbeltydigt (blodet i kaderns ådror, blodet på gatorna). "Röd klass, rött blod" får med klassen också. Eller "Rödblodig klasskamp". Äh, jag vet inte om jag känner att någon av de där är sådär riktigt bra. Någon som har idéer?
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Allt det här är verkligen imponerande, engagerande och ’jag-vill-ha-erande’. Otroligt häftigt upplägg.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Allt det här är verkligen imponerande, engagerande och ’jag-vill-ha-erande’. Otroligt häftigt upplägg.
Kul att höra! Mitt nya upplägg är snabbare att skriva (men inte att researcha) och jag har två månader semester i sommar, så i mina vilda feberfantasier skriver jag klart resten i sommar. (Det kommer inte att hända.)

Därefter ska jag skriva om allting från början, nu när jag vet allt jag lärt mig på vägen. Menjag tänker sätta ett ambitiöst mål att bli klar under 2024. Får se om det går.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Okej, nu är typ det här scenariot färdigt. Lite korr och layout och så fattas, och så det viktigaste: Namnet! Scenariot kretsar väldigt mycket kring klass. Huruvida du är av "röd klass" eller inte, allra helst av revolutionär kader, alltså att din far är högt uppsatt tjänsteman inom partiet eller armén. Det är också väldigt blodigt, och man spelar klasskamrater. Som ni kan se är möjligheterna till dubbeltydighet fantastiska här:

Rött blod, som i att man tillhör den kommunistiska överklassen, att man har revolutionen i blodet, och även att mycket blod flyter.
Klasskamp, som i sociala klasser, men även skolklasser.

Men jag är osäker på om jag hittar någon riktigt bra titel. Först hade jag helt enkelt "Rött blod", som är bra i dubbeltydigheter, men inte riktigt känns ball som titel. Just nu jobbar jag med "Revolutionens röda blod", vilket är lite bättre som titel och fortfarande skönt dubbeltydigt (blodet i kaderns ådror, blodet på gatorna). "Röd klass, rött blod" får med klassen också. Eller "Rödblodig klasskamp". Äh, jag vet inte om jag känner att någon av de där är sådär riktigt bra. Någon som har idéer?
Röd klass, rött blod är bäst tycker jag, för det antar även thrillerns titelformat och signalerar att det kommer att bli farligt för karaktärerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Röd klass, rött blod är bäst tycker jag, för det antar även thrillerns titelformat och signalerar att det kommer att bli farligt för karaktärerna.
Ja, den är rätt bra, men den bryter också en del mot hur titlarna på övriga scenarion ser ut: Rök över Kanton, Den yttersta fredens himmelska rike, Kinas sjuke man, Den gula blommans kulle, Krigets herrar, Brödrakriget, [Röd klass, rött blod], Nio drakars borg, Den himmelska friden, Nationens säkerhet

Vissa av dessa titlar kan komma att ändras i framtiden, men det finns lite av ett mönster. ”Revolutionens röda blod” eller ”Rödblodig revolutionär” eller liknande skulle passa in bättre, tror jag. Eller det kanske inte gör något att det bryter av? ”Rök över Kanton” följer inte riktigt heller mönstret, men det är en titel jag är rätt förtjust i.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Är alla delar lika farliga för karaktärerna? Det du skrev; "det här är definitivt ett scenario där fysiska skador kan komma att bli aktuella" indikerar motsatsen. Då kanske det inte gör något att det bryter av? Annars lät Revolutionens röda blod snärtigt.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Man kan ju om man vill göra annat blodigt och klasskampigt, utan att nödvändigtvis ha in ordet blod.

Revolutionens öppna ådror
Gator röda av kamp
Fanor röda som vårt blod
Våra sår vattnar framtiden

Nu smög sig blodet in där ändå, på ett ställe. Men ändå.

Himla inspirerande projekt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Är alla delar lika farliga för karaktärerna? Det du skrev; "det här är definitivt ett scenario där fysiska skador kan komma att bli aktuella" indikerar motsatsen. Då kanske det inte gör något att det bryter av? Annars lät Revolutionens röda blod snärtigt.
Nä, det mesta är ju ganska chill, även om det finns våldsamma delar, och en del svält. :gremeek: Gula blommans kulle är rätt våldsamt, men det är först i slutet. Det här scenariot kan bli våldsamt redan någonstans i mitten.

Funderade ett tag på att leka med "Maos lilla röda" också, och att rollpersonerna är unga (13-14 år), men hittar ingen bra formulering.

Det röda blodet
De rödblodigas revolution
Det röda blodets revolt
Kantons röda blod
Den röda klassens revolution

("Röd klass" är rakt av ett koncept i historien. Det finns fem röda klasser och fem svarta klasser av människor)
Kanske helt enkelt "Den röda klassen"? Gillar att det är lite dubbeltydigt med skolklass här.

Det finns en fantastisk självbiografisk roman om perioden som på engelska heter "Born Red", vilket är en toppentitel, men alltså tagen.

Det finns också två fraktioner som slåss med varandra, som heter Östanvinden (de konservativa, som är av kommunistisk överklass) och Rödflaggorna (rebellerna). Det gör ju att @Sinisa_s "Fanor röda som vårt blod" får en sjysst resonans också, även om den också bryter mönstret lite. "Blodröda fanor" låter ganska najs.

Östanvindens röda blod
Röda flaggor i östanvinden
Den röda vinden (anspelar lite på "Östern är röd", också)

Grejen med "blod" var ju just att anspela på att ens härkomst är en väldigt viktig aspekt i konflikten. "Revolutionen i blodet", kanske?

Äh, jag tror att jag ska låta det här ligga och sjuda lite. Tar absolut emot fler förslag, men jag tror inte att jag spikar något just nu. "Revolutionens röda blod" är nog det jag har för tillfället, med "Kantons röda blod", "Blodröda fanor", "Den röda klassen" och "Revolutionen i blodet" som andra kandidater. Eller kanske "Blodsfanor i östanvinden" för att riktigt klämma in alla referenser. :gremcool:
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag gillar ”Den röda klassen”. Enkelt, ändå lite mångtydigt. Lite som ”Den högsta kasten”.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Jag har svårt att hitta en översättning av 走资派. Bokstavligen "Går-kapital-fraktion". På engelska översätts det till "Capitalist roader", alltså någon som "går kapitalismens väg", en anhängare av kapitalismen. Först översatte jag det bara till "kapitalister", för det är ju så det funkar: Man byter "ism" till "ist" för att benämna en angängare av ideologin. Men kapitalister låter ju som personer som äger kapitalet, och det är ju inte det som det handlar om här, utan kommunisternas skällsord för fiender inom partiet som inte är "ideologisk rena". "Kapitalistvägare" låter ju inget vidare, direkt. Just nu är alternativet att bara skriva "anhängare av kapitalismen", vilket funkar bra i beskrivande texter, men låter inget bra som skällsord. Någon som har en idé?

Äh, "kapitalismanhängare" funkar kanske helt okej, förresten. Eller "kapitalistanhängare"?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag har svårt att hitta en översättning av 走资派. Bokstavligen "Går-kapital-fraktion". På engelska översätts det till "Capitalist roader", alltså någon som "går kapitalismens väg", en anhängare av kapitalismen. Först översatte jag det bara till "kapitalister", för det är ju så det funkar: Man byter "ism" till "ist" för att benämna en angängare av ideologin. Men kapitalister låter ju som personer som äger kapitalet, och det är ju inte det som det handlar om här, utan kommunisternas skällsord för fiender inom partiet som inte är "ideologisk rena". "Kapitalistvägare" låter ju inget vidare, direkt. Just nu är alternativet att bara skriva "anhängare av kapitalismen", vilket funkar bra i beskrivande texter, men låter inget bra som skällsord. Någon som har en idé?

Äh, "kapitalismanhängare" funkar kanske helt okej, förresten. Eller "kapitalistanhängare"?
Om det är deras fiender som satt namnet på dem så eventuellt "kapitalistmedlöpare", eller, om du vill ha nåt som ligger bättre i mun, bara "medlöpare".
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Jag har svårt att hitta en översättning av 走资派. Bokstavligen "Går-kapital-fraktion". På engelska översätts det till "Capitalist roader", alltså någon som "går kapitalismens väg", en anhängare av kapitalismen. Först översatte jag det bara till "kapitalister", för det är ju så det funkar: Man byter "ism" till "ist" för att benämna en angängare av ideologin. Men kapitalister låter ju som personer som äger kapitalet, och det är ju inte det som det handlar om här, utan kommunisternas skällsord för fiender inom partiet som inte är "ideologisk rena". "Kapitalistvägare" låter ju inget vidare, direkt. Just nu är alternativet att bara skriva "anhängare av kapitalismen", vilket funkar bra i beskrivande texter, men låter inget bra som skällsord. Någon som har en idé?

Äh, "kapitalismanhängare" funkar kanske helt okej, förresten. Eller "kapitalistanhängare"?
Funkar det inte att gå till Marx och kalla denna grupp för småborgare (petite bourgeoisie)?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Om det är deras fiender som satt namnet på dem så eventuellt "kapitalistmedlöpare", eller, om du vill ha nåt som ligger bättre i mun, bara "medlöpare".
Ja, ”medlöpare” är inte fel. Det är ett bra ord. Tack!

Funkar det inte att gå till Marx och kalla denna grupp för småborgare (petite bourgeoisie)?
Nä, det är inte riktigt samma grej, känns det som. Vi snackar häxjakt inom partiet efter folk som inte anammat ideologin. ”Småborgare” ligger för nära ”småborgerlig”, vilket känns väldigt medelsvensson.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Äh, "kapitalismanhängare" funkar kanske helt okej, förresten. Eller "kapitalistanhängare"?
Den vedertagna översättningen är "kapitalistfarare", vad jag har sett. Det är begreppet som svenska maoister genomgående använder, men det används även i översättning av ex. Mo Yans romaner.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Den vedertagna översättningen är "kapitalistfarare", vad jag har sett. Det är begreppet som svenska maoister genomgående använder, men det används även i översättning av ex. Mo Yans romaner.
Åh, tusen tack! Skitsnyggt, och taget!
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Apropå namn på äventyret är ju ett annat alternativ att helt bryta med de konventioner du har haft (apropå kulturrevolutionen, om du vill markera det som ett brott i kinesisk historia) och ta något annat, typ en rödgardistisk slogan: "Krossa de fyra gamla!"; "Bombardera högkvarteret!"; "Låt tusen blommor blomma!", etc. Eller en fråga, som blir passande aggressiv: "Vilken klass tillhör du?"; "Vad gjorde din far under inbördeskriget?".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Apropå namn på äventyret är ju ett annat alternativ att helt bryta med de konventioner du har haft (apropå kulturrevolutionen, om du vill markera det som ett brott i kinesisk historia) och ta något annat, typ en rödgardistisk slogan: "Krossa de fyra gamla!"; "Bombardera högkvarteret!"; "Låt tusen blommor blomma!", etc. Eller en fråga, som blir passande aggressiv: "Vilken klass tillhör du?"; "Vad gjorde din far under inbördeskriget?".
Ja, det är kanske inte fel. Jag skulle kunna plocka från den strof som spelar en central roll i hela scenariot:

Om fadern är en hjälte så är sonen en bra karl; om fadern är reaktionär är sonen en bastard

Typ att plocka första halvan av den eller så. Men just nu har jag kört på "Det röda blodets revolution" och jag tycker att det ser snyggt ut på försättsbladet!

1686729214646.png

(En detalj som typ tre pers kommer att märka är att alla kinesiska tecken under det här scenariot är förenklade tecken, eftersom Mao drev igenom det på 50-talet. Före detta är det traditionella, och även senare scenarion kommer att använda traditionella, då de utspelar sig i Hongkong.)
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Efter att ha blivit klar med Det röda blodets revolution fortsätter jag nu med nästa del. Det är här kampanjen flyttar över till Hongkong, som är dess slutstation och mål. Den tredje delen heter Bauhinia (de två första delarna heter Plommon och Gräs). Approachen här kommer framförallt att bli att ge en massa olika små bakgrundstexter om olika delar av Hongkong på 70-talet, och låta spelarna göra sin egen berättelse. Eventuellt kommer jag att ha ett litet ramnarrativ om Chiang Kai-Sheks och Maos död (de dör väldigt nära varandra i tid, 1975 resp. '76), men det finns ingen stor händelse här för beräätelsen att kretsa kring.

Tyvärr innebär det att även om jag kommer att ha med Kowloon Walled City som en bakgrundstext så kommer jag inte att insistera på att scenariot utspelar sig där, eller att det ens ska förekomma. Detta betyder att jag måste ge upp namnet Nio drakars borg som var det allra bästa scenarionamnet i hela serien. Det låter asballt, det är en direktöversättning av platsens nman 九龍城寨, och det är dessutom en hint till triaderna, eftersom det finns nio huvudsakliga triadorganisationer, vars överhuvuden är kända som drakhuvuden. Suck, kill your darlings och allt det där.

I alla fall är det nu researchdags, och jag har aldrig haft så kull med efterforskningsbiten som för den här delen. Självklart är en viktig del av efterforskningarna att kolla på gamla snut- och gangsterfilmer från den här tiden. Kan varmt rekommendera 城寨出來者 (Engelsk titel Brothers from the Walled City), för övrigt. Riktigt, riktigt bra rulle.

En annan rekommendation är TV-serien Hong Kong Beat från 1978.Det är typ Cops fast 70-tal, brittiskt och förlagt i Hongkong. Jag har ännu bara sett avsnittet nedan, men kollar just nu på avsnitt ett, som handlar om droger (åldersbegränsat på YouTube). Seriöst, det här är så jävla bra!

 
Top