Plommonkrönikan arbetstråd

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Så jag skriver sedan ett par år tillbaka på en kampanj och nu har jag tänkt att jag ska skriva en tråd så att jag kan skriva av mig lite då och då om hur det går med den.

Plommonkrönikan är en spelledarlös kampanj med ett eget, minimalistiskt system, som följer en familj genom södra Kinas moderna historia. Det första äventyret utspelar sig i upptakten till Första opiumkriget 1839 och tanken är att det ska gå hela vägen till protesterna i Hongkong 2020. Det är ungefär ett äventyr per 20 år, men ibland blir det nog tajtare och jag gör ett par avstickare, så vi får se hur många äventyr det blir i slutänden. Jag har också funderat på att lägga till ett i 1820 som en bra prolog, för att visa hur det ser ut innan allting förändras och för att få det hela till jämnt 200 år.

Jag skriver ett scenario i taget och sedan provspelar jag det med oGothCon-gruppen, som består av @Hellzon, @Kim Nolemo, @DeBracy, @Vicotnik och @Lukas. Följande scenarion är färdiga och provspelade:

Rök över Kanton: Upptakten till Första Opiumkriget.
Den yttersta fredens himmelska rike: Taiping-upproret
Kantons sjuke man: 1890-talet (ingen speciell historisk händelse)
Den gula blommans kulle: Andra upproret i Kanton 1911

Just nu skriver jag på del fem, Krigets herrar, som utspelar sig 1925 och fokuserar på militärakademin i Whampoa. Den är snart klar! Jag funderade på att skriva klart och ge ut kampanjen i tre delar allteftersom de blir klara, men jag har insett att jag kommer att vilja skriva om lite delar när jag är klar med allt, eftersom jag dels upptäcker mer i mina efterforskningar, och dels vill bygga in lite referenser mellan delarna och eventuellt särskilja dem lite ibland, så att de inte blir för lika. En sak jag också leker med är systemet, som är ganska flexibelt och som jag därför kan ändra lite så att det fungerar lite olika i olika äventyr. Planen just nu för framtida delar (öh, spoiler för oGothcon-gruppen, antar jag, men liksom, det är historia):

Andra världskriget: Kanton under japansk ockupation 1940
Inbördeskriget 1949
Kulturrevolutionen 1960-tal
(Här flyr familjen till Hongkong)
Kowloon Walled City 1970/80-tal
Massakern på Himmelska fridens torg (sedd från Hongkong) 1989
Överlämningen av Hongkong 1997
Nationella säkerhetslagen och protesterna 2020

Så om den planen följs blir det 12 äventyr totalt. Lägger jag till en prolog blir det 13. Eventuellt funderar jag på att lägga till ett mellan Taiping och 1890, då hoppet där är lite för stort, så potentiellt 14. Det kommer att ta tid.

En annan sak jag funderar på är att fylla ut mellanrummen med små korta noveller/stämningstexter som berättar om någon händelse mellan äventyren och som liksom syr ihop berättelsen. Tanken är att spelgruppen kan läsa dem mellan spelsessionerna. Men det är än så länge inte en grej, och jag vet inte om jag är tillräckligt bra författare för detta (men i hemlighet tror jag ju såklart det).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Så gällande det jag jobbar med just nu: krigsherretiden.

Det är sjukt komplicerat. Jag har spenderat en massa tid med efterforskningar för den här delen och det är helt löjligt vad mycket det händer. För traditionellt rollspel tror jag att det här är en av de absolut bästa historiska perioderna att spela i. Kina är uppdelat bland olika "militärguvernörer" som styr ganska oberoende av regeringen, och de är allihopa fantastiskt färgstarka personer. Man kan verkligen se hur den som skrev spelvärlden jobbade med tematik. Härborta har vi delen som styrs av knarkbaronen, som odlar opium och smugglar den till resten av Kina. Här har vi biten som styrs av en våldsam och obildad jätte, före detta kriminell som gillar att "klyva meloner" (skallar) och som numrerar sina fruar för han orkar inte lära sig deras namn. Här borta har vi den puritanske kristne generalen som (enligt rykte) döper sina soldater med brandslang och håller på strikta moraliska regler. Och så vidare. Alla dessa krigsherrar ingår i olika allianser som ändras med jämna mellanrum och de krigar ständigt med varandra om territorier. Och på detta har vi den maktlösa regeringen i Peking, nationalistpartiet som kämpar för att behålla sitt fotfäste i söder, och Shanghai som kontrolleras av lika delar utländska kapitalister och inhemska gangstrar. Plus såklart en gryende kommuniströrelse understödd av Sovjet, samt japanska agenter. Det är en jävla soppa, helt enkelt.

Det är också så att det händer omvälvande saker typ varje månad. Det var svårt att välja en period att sätta äventyret i, för att det händer så mycket hela tiden, så mina kapitel (varje äventyr är uppdelat i fem kapitel) får jättekomplicerade texter som ska förklara vad som pågår. Till slut tänkte jag att "Fan, ska jag representera den här perioden får jag göra det som den är: Förvirrande och komplicerad". Så del fem ska vara ett förvirrande sammelsurium av händelser. Det blir svårt för spelarna att få ett fotfäste, men det gäller även för rollpersonerna, så jag tänker att det är rätt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Okej, nu är jag typ klar med Krigets herrar. Layout och småpyssel är kvar, och så klart speltest. Men jag har redan börjat kika på nästa del. Jag skulle vilja ha ett äventyr i Kanton under japansk ockupation, men det är riktigt jävla svårt att hitta någon info här. Engelska Wikipedia har en väldigt kort sida om när de intog staden, men ingen info alls om hur det var under ockupationen. Jag köpte en bok om Kina under andra världskriget, och den verkar ha ännu mindre info. Den nämner kort att staden intogs.

Jag har använt kinesiska källor genom hela arbetet, men mest som komplement till källor på engelska och franska. En hel del detaljer står ingenstans att finna i vanliga källor på europeiska språk (de finns säkert begravda i vetenskapliga artiklar som jag inte har tillgång till), så där har det varit väldigt hjälpsamt att kunna förlita sig på kinesiska källor. Att bygga hela scenariot på 100% kinesiska källor kan bli en utmaning, dock. Dels är de svårare att hitta, dels är de svårare att köpa, dels är de mycket jobbigare att läsa, och dels är de, för en såpass laddad period, naturligtvis noga kontrollerade av kommunistpartiet, om de inte är publicerade i Taiwan eller Hongkong.

Det här kommer att bli knivigt. Jag tar gärna emot tips från folk om vart jag kan leta efter info om detta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Okej, jag har hittat en fantastisk artikel: "Self-Serving Collaboration": The Political Legacy of "Madame Wang" in Guangdong Province, 1940-1945

Det verkar som att Kanton drevs nästan som ett personligt territorium av Chan Bik-kwan, hustru till Wong Zing-wai, som var president i den Kinesiska kollaborationist-regeringen över japanskockuperade områden. Hon kallades "Madam Wong", var intelligent, hänsynslös och inte ens japanerna själva kunde kontrollera henne.

It will be shown that "Madame Wang" was a powerful and power-hungry "self-serving" collaborator with strong and unwavering convictions on the political correctness of her husband's "Peace Movement" and on her service and help to the Chinese people under Japanese occupation. She was an extraordinary female leader whose political dominance and unprecedented "self-serving" type of collaboration in a single province sheds special light on the "gray area" of political and moral ambiguity inherent in wartime conditions. This study of her political activity and influence in collaborationist Guangdong can help us break free from the dominant moralistic framework and nationalist interpretation in which wartime Chinese history has typically been viewed.
Fuck yes, detta är rollspelsguld.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har hittat en kinesisk källa: 广州抗战纪实 - "Rapport från motståndskriget i Kanton". Den verkar rätt bra, i det att den är rejäl och går igenom hela perioden med fokus på Kanton, och den är såvitt jag kan förstå delvis byggd på förstahandsvittnen. Å andra sidan är den väldigt tydligt politiskt vinklad. Av det lilla jag läst hittills är alla kommunister heroiska hjältar, och Chiang Kai-shek en idiot och en skitstövel. Men det borde gå att pussla ihop ett narrativ och en bild av hur det var i Kanton under den här tiden med dessa två källor.

En sak jag faktiskt inte visste innan jag började läsa på om detta är att Japan invaderade Kina redan 1937, vilket gör att det känns udda att hävda att Andra världskriget började 1939 med Hitlers invasion av Polen. Det känns som en rätt eurocentrisk bild. Det är en kul grej med det här projektet att jag lär mig så mycket själv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg


Idag är fjärde juni, eller "luk sei" (sex fyra) som det kallas i Hongkong. Det är årsdagen för massakern på Himmelska fridens torg. Varje år sedan 1989 har det hållits en ceremoni i Victoria Park där tusentals har samlats med tända ljus för att minnas. I år, av "sanitära skäl" såklart, har detta förbjudits, och den som öppet visar att de minns massakern riskerar upp till fem års fängelse. Jag har inte kommit till slutet av kampanjen ännu, men det är fullt möjligt att just idag blir epilogen i den sista delen av Plommonkrönikan.

På söndag är det speltest av del fem, Krigets herrar. Jag håller på att skriva del sex redan, men i och med hur kampanjen fungerar, med kontinuiteten mellan äventyren, måste jag göra efterforskningar på del sju innan jag kan spika hur del sex ska se ut. Det är en komplicerad väv av beroenden mellan äventyren.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Förra helgen var det speltest av del fem, Krigets herrar. Jag tyckte att det gick bra, på det stora hela. Det var svårt att komma igång, och spelarna kände att de hade svårt att hitta en ingång i sina rollpersoner, så det måste jag titta på. Dessutom fick jag en del korrfel och en del otydliga beskrivningar uppklarade. Behöver gå igenom texten för att fixa allt detta, men jag har i alla fall antecknat det. Nu när varulvsspelet är över ska jag se om jag kan komma igång igen med del sex. Under efterforskningarna har jag stött på det fascinerande ämnet "kinesiska pistoler från krigsherre-eran". Den nördiga YouTube-kanalen Forgotten Weapons har en fin samling videor om dem som jag kan rekommendera:


Snubben i videon är också på gång med att kickstarta en bok om dem, som jag faktiskt blev sugen på att köpa, men kom på bättre tankar. Första gången jag varit frestad av en Kickstarter, dock!

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nu var det bra länge sedan jag jobbade med det här projektet. Efter ett riktigt ryck med att färdigställa andra projekt är det dags att ta tag i Plommonkrönikan igen! Jag har också rått bot, tror jag, på min brist på källor om Kanton under 2VK. Jag har lyckats komma över en PDF-version av 广东民国史 - Guangdongs republikanska historia. Den är också utgiven i Folkrepubliken, men den har ett par fördelar. För det första är den utgiven 2004, under en period jag inbillar mig är lite öppnare och mer tillåtande än perioderna före eller efter. För det andra är den mer akademisk, medan Rapport från motståndskriget i Kanton är mycket mer av ett propagandaverk. För det tredje är den helt sjukt gedigen — två volymer på vardera nästan 700 sidor.

Mitt problem är därmed inte längre ett av avsaknad av källor. Istället handlar det om att orka ta sig igenom den här boken. Alla 1400 sidor handlar såklart inte om ockupationstiden, så för det här projektet behöver jag bara koncentrera mig på en mindre del, men återigen, jag läser kinesisk text ganska långsamt, speciellt den här typen som är inskannade bilder (inte text-PDF) med ett ganska "handskriftsliknande" typsnitt. Det gör det mer svårläsligt och mycket jobbigare att slå upp ord.

Jag läser också 四世同堂, en roman som utspelar sig i Beiping (dåvarande namnet på Peking) under den japanska ockupationen. Även denna på kinesiska. Denna har jag dock i textform och kan läsa med popup-ordbok, vilket gör att det går mycket snabbare. Språket är också mer talspråkigt och inte så akademiskt. Dessutom släpps det typ tio kinesiska dramafilmer och serier om året som utspelar sig under 2VK. Det är lite känsligt för kinesiska film- och tvseriemakare att göra verk som utspelar sig i dagens Kina, eftersom minsta problem som personerna stöter på kan tolkas som att dagens Kina inte är en total utopi där alla är lyckliga hela tiden, och därmed regeringskritik. Men att göra ett nationalistiskt drama som handlar om att spöa japaner är säkert. Det finns en hel fascinerande genre av överdrivna draman med namn som "Nu dödar vi djävlarna" som handlar om att döda japaner för fosterlandet (att fosterlandet i det här fallet är Republiken Kina, och därmed dagens Taiwan, är en annan sak). Se till exempel den här vitt spridda scenen där en patriotisk kvinna gömmer en granat i sin vagina och tar den till sin älskade som sitter fängslad hos japanerna, så att de kan spränga sig själva och japanerna tillsammans.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
För det andra är den mer akademisk, medan Rapport från motståndskriget i Kanton är mycket mer av ett propagandaverk.
Hahaaaa så fel jag hade. Eller ja, den är akademisk. Massor av siffror och ordentlig research. Verkligen grundlig. Men den gör noll försök att vara opartisk. Jösses. Min favoritöverskrift hittills är "日伪的奴化教育" — Japansk-falsk slavifierande undervisning. "Falsk" här syftar på kollaborationistregimen, som konsekvens beskrivs som "Den falska regeringen", och "slavifiering" är alltså min översättning av ett verb som beskriver att förvandla folk till slavar. Jag läser en del av boken som handlar om undervisning i det ockuperade Kanton, nämligen. Mycket "kolonialistisk kultur", mycket "förvandla kineserna till slavar", väldigt mycket "japansk imperialism" och jag har till och med sett ordet 日倭 "De japanska dvärgarna", ett ganska rasistiskt tillmäle som knappast har sin plats i en akademisk skrift annat än i ett citat.

EDIT: Och såklart en massa 汉奸, som man med lite god vilja inte måste tolka som "rasförrädare'' utan kan nöja sig med "folkförrädare" eller till och med om man kisar lite "landsförrädare". Det är dock långt ifrån ett försök till neutral akademisk hållning.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,319
Location
Helsingborg
Som fantast av bepansrade tåg måste jag fråga, kommer det finnas ett scenario som involverar bepansrade tåg?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Synd. För bepansrade tåg var riktigt populära under de kinesiska krigsherrarna (speciellt Fengtian clique).
I scenariot om krigsherretiden är det faktiskt ett par rollpersoner som är soldater, eller snarare soldatkadetter. Och de slåss till och med litegrann. Men det är en amfibisk operation. Dessutom spolas den förbi så att man slipper tråka ut sig med att spela rollpersonerna när de fajtas, och kan koncentrera sig på det som är roligt i rollspel: Sitta och prata om sina känslor!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
I scenariot om krigsherretiden är det faktiskt ett par rollpersoner som är soldater, eller snarare soldatkadetter. Och de slåss till och med litegrann. Men det är en amfibisk operation. Dessutom spolas den förbi så att man slipper tråka ut sig med att spela rollpersonerna när de fajtas, och kan koncentrera sig på det som är roligt i rollspel: Sitta och prata om sina känslor!
men kan inte känslan man pratar om vara hur coola man tycker bepansrade tåg är ?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Okej, igår spelade vi Madame Wongs dynasti. Eller Fru Wongs dynasti. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är bäst som namn. När jag tittar på den här tråden kan jag konstatera att det var ett år sedan vi spelade Krigets herrar. Herregud, det här går långsamt. Men det är för att jag har en massa andra rollspelsprojekt samtidigt. Nåväl.

Sessionen gick riktigt bra. Eventuellt behöver svältreglerna justeras lite, då alla var mätta spelet igenom, men å andra sidan stal och slogs de för den maten, så det är kanske rimligt ändå. En riktigt fin omgång blev det, i alla fall, och jag är nöjd med scenariot som sådant. Det kretsar kring fem kvinnor som driver en restaurang (samma som i förra kapitlet, i Whampoa) under ockupationen. Det blir en snygg tematisk spegling av Fru Wong själv, som styr över Kanton under ockupationen och säger sig i alla fall agera för att skydda sitt folk.

Nästa del ska inte hoppa långt: Det ska handla om inbördeskriget och utspela sig under 1949. Där föregående del hade enbart kvinnor kommer denna att ha enbart män, och jag tänker göra den lite lik Den gula blommans kulle, i det att jag ger ganska lite info om rollpersonerna och ger spelarna markörer när de svarar på frågor för att etablera personernas bakgrund. Jag ska försöka att inte tappa farten nu och faktiskt börja jobba på den direkt, men som vanligt är det svårt att hitta bra källor. Jag har hittat en bok om kommunisternas erövring av Kanton, men som vanligt är den på kinesiska och väldigt pro-kommunistpartiet. Men det är klart bättre än inget.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag ska försöka att inte tappa farten nu och faktiskt börja jobba på den direkt
Nå, direkt blev det inte, men nu jobbar jag på nästa del, ännu inte döpt, och den blir lite annorlunda än andra. Jag inspirerar mig lite av Coffee together, och gör hela scenariot till en enda scen. Ett antal soldater sitter på vakttjänst och pratar med varandra. För biten om invasionen av Kanton har jag boken 花城春雷. Där plockar jag bara den militära situationen. För övriga delar, om livet under den här perioden, kan jag starkt rekommendera China's Civil War: A Social History, 1945-1949. Otroligt bra info om livet för vanliga människor under den här perioden.

På sätt och vis är det lite synd att göra den här delen till ett samtal mellan soldater, för det finns så otroligt mycket källor till bra drama i den här perioden: Människor som flytt undan japanerna återkommer till sina hembyar och finner allt förändrat. De som stannat kvar finner att deras egendomar tas ifrån dem med ursäkten att de var kollaboratörer. Massor av människor som inte vet om deras familjemedlemmar lever eller är döda. Kommunisterna som drar igenom landet, med akademiker som kommer ut på landsbygden för att driva upp klasskriget, och få bönderna att slå ihjäl godsägarna och dela på deras egendomar. Hyperinflation som ger upphov till enorm ekonomisk osäkerhet. En cynisk regering som givit upp alla försök att övertyga befolkningen, och nöjer sig med att helt enkelt slå ihjäl alla som säger emot, medan korrupta tjänstemän ostraffat länsar folket.

Men istället för att bygga ett drama runt något av detta, får jag bygga in alltihop i soldaternas bakgrundshistoria, istället. Det blir lite sin egen sorts drama.

Jag är också i färd med att titta igenom Kinas klassiska epos från den här tiden: 一江春水向東流 från 1947. Tre timmar, uppdelat i två delar. Är man intresserad av filmhistoria (*host* @Lukas *host*) eller kinesisk historia är detta helt klart en film att se. Finns att se i sin helhet med engelsk textning här: https://chinesefilmclassics.org/course/module-9-spring-river-flows-east-1947/
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag är också i färd med att titta igenom Kinas klassiska epos från den här tiden: 一江春水向東流 från 1947. Tre timmar, uppdelat i två delar. Är man intresserad av filmhistoria (*host* @Lukas *host*) eller kinesisk historia är detta helt klart en film att se. Finns att se i sin helhet med engelsk textning här: https://chinesefilmclassics.org/course/module-9-spring-river-flows-east-1947/
OH ser ut att vara precis min smak av film, ska bli att se så snart som möjligt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Har nu sett den, och den var helt okej, om än ganska melodramatiskt och dåligt skådespelad, samt väldigt skrivapånäsansk. Jag har också sett 小城之春, från något år senare, hyllad som Kinas mest klassiska film. Finns på samma länk som den andra filmen. Och dessa var skitbra! Och extremt rollspelig. Hade lätt kunnat vara en omgång Psychodrame, scen för scen. Eller, för den delen, Plommonkrönikan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har också typ skrivit klart Brödrakriget, som jag kallar delen som utspelar sig 1949. Börjat med efterforskningar för nästa del, om Kulturrevolutionen. Här har jag för en gångs skull funnit en riktigt bra källa som är lokal: Red Guard Factionalism and the Cultural Revolution in Guangzhou (Canton). Det är lite spännande när man undersöker lokal historia såhär. Jag håller på att läsa om intagningskriterier till elitgymnasier i Kanton 1964. :gremlaugh: Och det är superintressant! (Intagningskriterierna ändrades 1964, vilket var en bidragande orsak till de fraktioner inom rödgardisterna som uppstod i Kanton.)

Också, sådana här lokala berättelser är också väldigt spännande: https://www.thenanfang.com/blog/an-extraordinary-story-from-guangzhou-about-the-cultural-revolution/

När man läser om Kulturrevolutionen handlar det generellt bara om Peking, så det är spännande att utforska mer lokala förhållanden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
När jag gör min andra genomarbetning av den här kampanjen efter att ha spelat igenom hela en gång måste jag lägga in ett par generationer till, tror jag. Jag har två kvinnor som får sitt första barn vid 28 års ålder. Det är rätt sent. Men det är ett jäkla pussel att få ihop generationerna! Jag vill ju att folk ska vara lagom gamla när de dyker upp i spel. Man jag har nog gjort felet att jag byggt för mycket på romans, vilket är lätt att bygga drama kring. Enligt boken China's Civil War: A Social History, 1945-1949 var det inte ovanligt ännu på 1940-talet att folk en bit in i 30-årsåldern blev far- eller morföräldrar, och i vilket fall som helst så är man ofta trolovad redan som barn, så även när jag har tonåringar med är de rimligen redan förlovade. Kanske får jag lösa det genom att slänga in något extra scenario? Nåväl, för tillfället får det vara som det är. Drama handlar ju om ovanliga personer, så det är inte en katastrof, men en del av grejen är ju culture gaming, liksom, så jag känner att jag vill vara trogen epoken och kulturen.

I vilket fall som helst håller jag ju på att komma fram till Kulturrevolutionen och sedan Hongkong, och då kommer ju detta att ändras. En stor lockelse för unga i inbördeskriget var ju att få möjligheten att välja sin egen partner, istället för att gifta sig med den som ens föräldrar bestämt när man var liten.

Intressant kulturgrej som jag såg när jag läste på om detta, men som inte är aktuellt för tidsperioden då Plommonkrönikan utspelar sig: Under en lång period i Kinas historia hände det att en familj gifte bort sin son till en ung kvinna medan han ännu var en bäbis. Så en 17-årig kvinna kunde bli gift med en ettåring. På så sätt fick man direkt någon som kunde hjälpa till på gården, och även ta hand om barnet. Lite oklart om hon sedan skulle föda hans barn när hon är 35, eller om han skaffade barn med en konkubin sedan? Intressant, i alla fall.
 
Top