Play by chat

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag spelleder för tillfället ett mellanspel inför Oraklets fyra ögon via chat i Discord och slås av hur kul, spännande och rafflande det är. Just nu handlar det mest om en strid, där två av karaktärerna (de är inte samlade) har blivit attackerade av orker i Oorams skog, och jag upplever att det finns delar av det som faktiskt fungerar bättre än när vi spelar live (via Foundry VTT). Det är så klart roligare att kunna prata direkt med varandra och vissa delar blir absolut mer stämningsfulla, men asynkroniteten som play by chat erbjuder gör att varje spelare kan hushålla med sin uppmärksamhet på ett annat sätt. Live-strider kommer alltid med en risk att bli långtråkiga eftersom varje spelare behöver vänta på sin tur och just väntan kan leda till att spelarna faller för distraktioner och blir okoncentrerade. Med chat är det aldrig ett problem, eftersom allt sker skriftligt. Det är enkelt att läsa i kapp om en varit tvungen att diska och lägga barnen under tiden som de andra spelarna agerade.

Vad har ni andra för erfarenheter av play by chat, alternativt play by post eller play by mail?
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Jag höll i ett blogspot-spel med The Shadow of Yesterday en gång i tiden. Minns det som väldigt roligt och bra, till viss del pga formatet och några fördelar med det som du nämner.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag höll i ett blogspot-spel med The Shadow of Yesterday en gång i tiden. Minns det som väldigt roligt och bra, till viss del pga formatet och några fördelar med det som du nämner.
Minns det som väldigt stämningsfullt. Pros and cons såklart.

Fördelar:
En helt annan möjlighet att formulera inre känsloliv

Nackdelar:
Tar tid
Lätt att rinna ut i sanden

Jag har kört det några fler gånger och alla har efter nån månad tagit slut, vilket får mig att tro att man ska köra hyfsat korta spel. 2 månader sedan bör det ta slut.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Nackdelarna tid och pyspunka lider rollspel av överlag (kring mitt bord).

Men tidsbestämt och kort tror jag också på för det här formatet.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
För ett tag sedan fanns det en discord-server som spelade MÖRK BORG West Marches-style, dvs flera parallella spelgrupper som spelade i en stor, delad värld. Varje IRL-dag rullades en d100 och på en etta inträffade en Plåga (enligt MB-reglerna). När den sjunde plågan slog igenom stängdes servern ner.

Jag spelledde en spelare igenom ett äventyr och tyckte det var svinroligt. Helt annorlunda än att sitta runt ett bord men formatet är verkligen ett som jag kan tänka mig att köra mer av, om jag har möjlighet. Sparade en transkription av vårt spel för dem som vill läsa, här: https://drive.google.com/file/d/1UD1lWkjDdfVguEOJGa_CRziwnsQCbP74/view?usp=sharing
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det här hänger jag inte riktigt med på. Kan du utveckla?
Oftast sker ju detta outtalat. Visst kan man förklara hur en karaktär känner med play-by-text ger en möjlighet på att ett mer naturligt sätt hålla inre monologer.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag är med i den play-by-post @guldfink nämner och uppskattar det väldigt mycket. Man kan ta sig tid att skriva vad personen gör och känner så att texten blir prosa. Det är också fantastiskt att ha ett spel igång hela tiden hela dagen. Jag skulle inte vilja ersätta vanliga spelkvällar med play-by-post utan ser det snarare som ett fantastiskt komplement.

Just nu kör vi via discord och det funkar bra. Men är det någon som testat något i stil med Role Gate?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Oftast sker ju detta outtalat. Visst kan man förklara hur en karaktär känner med play-by-text ger en möjlighet på att ett mer naturligt sätt hålla inre monologer.
Ah, okej. Det är nog en spelstilsfråga. Vi brukar beskriva rollpersonens tankar och känslor en hel del när vi spelar. Undrar vad det är med text som gör att det känns naturligare för dig? Att det känns mer som en roman?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spelade pbp play by post för ungefär 15-17 år sedan.

Jag vill minnas att det var på ett forum och att det var svenskt , kan ha varit på catahya .

Jag vill minnas att det inte var min kopp te över huvud taget då jag inte upplevde att det var i mitt fall ett gångbart substitut för rollspelande hemma vid köksbordet .
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ah, okej. Det är nog en spelstilsfråga. Vi brukar beskriva rollpersonens tankar och känslor en hel del när vi spelar. Undrar vad det är med text som gör att det känns naturligare för dig? Att det känns mer som en roman?
Kanske blir otydligt om varannan mening är tankar och varannan dialog? Jag har spelat massvis med inre monologer, skuggor, meta-gester för olika grejer men att baka in tankar mitt i en mening är ändå utmanande tycker jag. Men ni kanske hittat ett bra sätt att lösa det utan att tappa tempot i dialogen?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Kör till och från över discord. Fördelen att en kan ha tärningsslag direkt där i chatten, växla mellan synkront och asynkront, och faktiskt kunna få till spel mer. Saknar det lite nu och borde kanske starta igång något igen...
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ah, okej. Det är nog en spelstilsfråga. Vi brukar beskriva rollpersonens tankar och känslor en hel del när vi spelar. Undrar vad det är med text som gör att det känns naturligare för dig? Att det känns mer som en roman?
Jag tror att en starkt bidragande orsak är att man spelar själv. Alltså, jag kan gå in när det är "tomt" i spelet och skriva vad jag tänker utan att behöva respons från andra. Vi nämner absolut tankar och känslor när vi spelar, men vi återger inte längre kedja av tankar på samma sätt. Kan vara att det är mer kontemplativt att sitta och skriva.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Och bara för att vara tvärt om. Eller inte riktigt. Mer föra fram ett annat perspektiv: Men jag föredrar nog textformat när det inte blöder ut i full prosaform utan hålls rätt rappt och direkt utan större krav än vid ett vanligt spelbord. Textformatet har så stor risk att bli segt ändå tycker jag så allt en kan göra för att hålla nere hindret att skriva och mängden text att ta sig igenom är värt värdefullt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
När min gamla rollspelsgrupp, med det föga fantasifulla namnet RS Draken, spreds för vinden, försökte vi köra pbm ett tag. Det var svinkul och blev ett bra djup i det, men livet kom i vägen och det blev glesare och glesare mellan mailen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag körde en och spelade i en play by post kampanj när D&D 5e var i öppen beta. Vi höll levlarna låga så att fighterna skulle var korta och abstraktade bort en massa regler. Men det var kul! 300-500 ords poster var standard. Mycket mer en ”Vi samberättar en bok” än något annat. Internet åt hela grejen dock vilket var synd :(

Men det var där jag spelade kampanjen där spelarna jobbade för adeln som var bokstavliga vampyrer och de mördade någon som gav ut en tidning i the name of lawful good!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hur gör en om en vill testa att spela via chatt? Finns det några bra pågående som man kan hoppa in i med låg tröskel, eller kanske om någon vill arra ett?
 
Top