Jag skulle säga att det problematiska i PBP är att man diskuterar igenom det som ska hända, och sedan spelar man igenom det en gång till (genom att "narrera konflikten") eller bara tafatt hoppar över det. Det handlar alltså om saker som egentligen förtjänar att vara en del av scenerna och fokuseras på, men som snabbspolas igenom med samanfattning.
Det här skiljer sig från att man diskuterar och sammanfattar saker som annars inte visas upp i spel. Om jag säger att min rollperson plockar upp en ångdriven vattenpipa och vi har en kort diskussion om dess historia och kulturella signifikans så är detta en annan sak än PBP, eftersom det vi diskuterar annars inte skulle ha dykt upp i spel. Det är inte en del av kärnan i berättelsen, utan snarare färg som ger den mer djup och innehåll.
Med det sagt har jag upptäckt något på sistone. I mitt speltest av Anatman, i en version som jag nog inte kommer att använda*, så tog jag bort all form av planerande och snack innan spel, förutom rent regelsnack och spelets koncept och så. Men inget planerande, inga rollpersoner. När den första scenen sattes visste ingen vilka rollpersonerna var, vad berättelsen skulle handla om eller ens var den utspelade sig. Det här var jättehärligt, tyckte jag, och jag började på nytt uppskatta den gamla dängan "Show, don't tell". Det är mer kraftfullt att visa upp saker "i berättelsen" istället för att konstatera det i diskussion.
Jag undrar om man inte kan göra så med spelvärldsgrejer och liknande fluff, också. Alltså föra in dem i berättelsen. Tolkien har ju långa utläggningar om hobernas samhälle och så, och det skulle man kunna ha i rollspel också. Skillnaden mellan detta och den typen av diskussion jag nämnde ovan skulle då vara att det här görs explicit som en del av ståryn. Man skulle kunna turas om att etablera fakta, eller en spelare kanske har en liten monolog, eller liknande. Domäner i spel som Shock eller Archipelago kan också vara något. Men just det här med att ta det på allvar och göra det i en mer "narrerande" istället för "konstaterande" eller "diskuterande" form tror jag skulle kunna ge intressanta resultat.
* Men just det här konceptet kommer jag nog att sno till ett annat spel.