Nekromanti Plattlyssnarklubben - vecka 2

chrull

Stockholm Kartell
  • Recensera en platta på ditt sätt. Inga musikkunskaper krävs utan skriv vad du gillar och inte gillar med plattan.
  • Med platta menar vi alltså ett album, inga enstaka spår, inga singlar, inga recensioner av musikvideos.
  • Plattan kan vara ny eller gammal. Det kan vara Michael Jacksons Bad, Håkan Hellströms Det kommer aldrig va över för mig, Lilla Lovis Som en oskuld eller †‡†s †‡†. Smalt, brett, känt, okänt spelar ingen roll.
  • Du får recensera mellan 0 - 20 plattor i veckan. Mindre än 0 accepteras inte, och har du fler än 20 recensioner att posta ber vi dig vänta med resten till veckan efter.
  • Inkludera hemskt gärna en länk till där man kan lyssna på ett spår från plattan. Youtube, Spotify, grooveshark etc. Länken får gärna vara laglig. Är plattan släppt för gratis nedladdning (lagligt alltså) är det ju bara ohyfsat att inte länka till den, men länka gärna till sidan den går att ladda ned på, inte direkt till rar/torrent etc så blir det lättare för våra moderatorer att se att det faktiskt rör sig om privat- och inte piratkopiering.

Jag har lyssnat på Skinny Puppy - Weapon.

Jag tyckte bra om den, men är inte tillräckligt mycket konnässör av genren för att kunna kontrastera den mot andra Skinny Puppyskivor eller ens mot andra liknande artister. Så jag får nog nöja mig där: Jag tycker om den, kommer nog att lyssna på den fler gånger.

Betyg: 4/5

Jag har lyssnat på Ke$ha - Warrior.
Den är inte särkilt bra, faktum är att fötuom några enstaka låtar kommer jag nog undvika skivan helt, för att konstratera mot tidigare album av Ke$ha så kan jag säga att de kanske inte har hög kvalitet men de går definitivt att lyssna på.

Betyg :gremsleep: / :gremcool:

/Zorbeltuss

Freiburger Barock-Orchester spelar de 6 Brandenburgkonserterna av Johann Sebastian Bach.

I det klassiska datorspelet Civilization av Sid Meier fanns det olika civilisationsframsteg som gav fördelar till den uppfinnande nationen. Ett av de bästa -- speltekniskt sett -- var Bachs musik, som skapade lycka hos befolkningen för all framtid.

JS Bach komponerade för 300 år sedan för ensembler vars instrument och sätt att spela skilde sig från den nutida. Därför kan samma verk får olika "sound" beroende på hur det framförs. Freiburger Barock-Orchester är en tysk ensemble som har skaffat sig ett gott namn när det gäller rekonstruerad 1700-talsstil. De vet hur man fångar Bachs essens med instrument och arbetssätt hämtade direkt ur barocken.

Bachs Brandenburgskonserter klassas som några av hans bästa kompositioner och när de framförs av en mästarensemble blir resultatet underbart. Den här skivan fångar mig helt och fullt varenda gång jag lyssnar på den -- rytmer och tonslingor bildar en exakt intrikat väv. Varenda not ligger rätt. Kan Bach bli bättre än så här? Jag tror inte det.

Betyg: :gremcool:

https://www.youtube.com/watch?v=uw2dlZ8V4-0

Skinny Puppy – Weapon

Denna plattan är väl inte riktigt i min smak, det känns som den är tillgjord på något sätt, som om attityden är påklistrad och som att gruppen inte riktigt använder sig av sitt egen ljudbild även om jag faktiskt inte har koll på gruppen så jag kan inte säga säkert, den är dock lyssningsvärd och den får :gremsmile: / :gremcool: av mig men jag kommer nog hellre lyssna på Front Line Assembly, Front 242, KMFDM och Fields of Nephilim som ges som liknande artister av spotify, i framtiden.

Förslag på nästa veckas album är Queens Of The Stone Age – ...Like Clockwork

/Zorbeltuss

Re: Skinny Puppy – Weapon

Eller varför inte Skinny Puppys tidiga skivor?

Übereil

Übereil said:
Eller varför inte Skinny Puppys tidiga skivor?

Übereil
Får ta och testa det efetersom du rekomenderar det, innan hade jag ju mest denna skivan att gå på.

/Zorbeltuss

Ärligt talat så har jag inte lyssnat särskilt mycket på något av deras studiealbum - det jag HAR lyssnat på en del är en liveplatta vid namn Ain't It Dead Yet. Tipset hade mer att göra med att om man ska jämföra Skinny Puppy med banden du nämnde så bör man jämföra med det Skinny Puppy producerade samtidigt som de andra.

Dessutom har de ansetts som ett av Industrials mest framstående band långt innan deras senaste album, så antagligen bör man även kolla in deras äldre grejer om man ska bedöma dem ordentligt även om jag aldrig riktigt kommit mig för att göra det själv.

Übereil

Jag har lyssnat på Asta Kasks nya platta, Handen på hjärtat.

Jag är ett stort fan av Asta, de är nog mitt favoritband på den svenska punkscenen. Väldigt få band lyckas skapa en sådan positiv energi på sina spelningar.

Men nu ska jag inte prata om hur bra de är live, utan om den här plattan. Den är klassisk Asta - det märks såklart att grabbarna blivit gubbar vid det här laget; Asta har ju trots allt producerat kvalitetspunk bokstavligt talat hela mitt liv. Men, det är inte till det sämre - det här är tvärtom fortfarande energisk, glad, hoppig punk. Texterna och omvärldsanalysen har dock mognat, och det hela är lite mer tight än på deras allra första plattor.

Omvärldanalysen? Ja, för Asta är såklart liksom (vågar jag hävda) alla bra punkband givetvis ordentligt politiska. Här finns ett stort socialt patos och en för punkgenren kanske lite ovanlig vilja att analysera och förstå. Asta excellerar också i genren "gestalta människoöden"; klassikern "Än finns det hopp" till exempel. Eller på den här plattan, stenkastarporträttet "Vredens barrikad". Samtidigt drar de sig inte för att lyfta blicken, plattans första låt "Världens Räddaste Land" är klassisk vänsterinriktad USA-kritik - "Det är inte lätt för ett land i kris att leka världspolis..."

Överhuvudtaget en mycket, mycket bra platta. Alla Astas skivor är ruskigt bra, men jag kan egentligen inte hitta något att klaga på här. Det skulle vara att jag saknar en tydligt feministisk låt eller två, kanske. Men det blir ändå högsta betyg.

BETYG: 5/5

Back