Nekromanti Planeringsfas: VÄRMEDÖD

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
krank said:
Det betyder att du, jag, Möller och Paxen sagt antingen "absolut" eller "kan funka" till Stargate.
Vad var det för karaktärer i i stargate, här är vad jag kommer på på rak arm:
* Hjälten, han McGyver-skådespelaren
* Teknik-killen, som kan fixa alla apparater-glasögon
* Kvinnan, doktor tror jag.
* Ledaren för militärerna
* Och majoren förstås, han med inomhusuniform och runt ansikte.
* Den onde egyptiske guden

Fast ovanstående var från filmen och första serien.
Sen dök han jaffa-mannen upp och antagligen bytte man lite skådespelare men sak samma.

I den nya serien där de är i rymden är väl jaffa-mannen utbytt mot Dreads-mannen och en Dreads-kvinnan(utan dreads).
Den nya ondingen har väl ersatt Ra, så det är också lite sak samma.

Jag får läsa på reglerna för att se hur många snubbar vi behöver använda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Glom said:
Jag får läsa på reglerna för att se hur många snubbar vi behöver använda.
Heh, det löser sig.

Jag tänkte utgå från Stargate: SG-1 och så kan jag fixa fram nån bra sida att läsa på om karaktärerna i.
 

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
Glom said:
Vad var det för karaktärer i i stargate, här är vad jag kommer på på rak arm:
* Jack O'Neill Hjälten, han McGyver-skådespelaren
* Daniel Jackson Teknik-killen med glasögon, som kan fixa alla apparater
* Samantha Carter Kvinnan, doktor tror jag.
* Ledaren för militärerna
* George S. Hammond majoren förstås, han med inomhusuniform och runt ansikte.
* Teal'c jaffa-mannen

Från wiki main characters
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Glom said:
Glom said:
Vad var det för karaktärer i i stargate, här är vad jag kommer på på rak arm:
* Jack O'Neill Hjälten, han McGyver-skådespelaren
* Daniel Jackson Teknik-killen med glasögon, som kan fixa alla apparater
* Samantha Carter Kvinnan, doktor tror jag.
* Ledaren för militärerna
* George S. Hammond majoren förstås, han med inomhusuniform och runt ansikte.
* Teal'c jaffa-mannen

Från wiki main characters
Daniel Jackson är inte en teknik-kille, det är Carter som är det (fast hon är mer matematik, fysik, vetenskap överhuvudtaget- kvinna). Jackson är en arkeolog, såvitt jag vet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Paxen said:
Daniel Jackson är inte en teknik-kille, det är Carter som är det (fast hon är mer matematik, fysik, vetenskap överhuvudtaget- kvinna). Jackson är en arkeolog, såvitt jag vet.
Jäpp jäpp. Det är en grej jag finner fucking awesome: Det är bruden i gruppen som är naturvetenskaperskan och en av killarna som är den mjäkige hippiehumanisten.

Sen skulle jag väl egentligen vilja se en jämnare könsfördelning, men det styrs ju delvis upp i senare säsonger...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Okej,

steg 1 är avklarat, vi har en värld.

Nu ska vi pilla ut de element vi tycker oss behöva för att kunna generera berättelser i den här världen.

Vi ska inte pilla ut allt som finns eller skulle kunna vara med.

Vi ska bara pilla ut vad vi tycker är viktigt. Senare ska vi sätta relationer mellan grejerna, men det kommer vi till.





<- det där ska alltså föreställa en början till (typ) ett flödesschema eller nåt ditåt; personer och t.ex viktiga platser vi lägger dit kommer att skrivas som fyrkanter. relationer gör jag till ovaler.



EDIT: Tanken är alltså att vi ska göra det tillsammans; kom med förslag på personer eller platser ni vill ha med, så diskuterar vi saken.
 

Attachments

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
OK, skall starta upp mitt inkscape igen. Mspaint som jag använt den senaste tiden för (eatpoopucat.com) var kass, inte ens pilar fanns det och att inte kunna redigera text är tvärdåligt.

Anyhow, är det något sånt här som du tänkt dig eller skall ovalerna cirkla in personerna?
Släng min bild, det är bara för att få till denna fråga.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Glom said:
OK, skall starta upp mitt inkscape igen. Mspaint som jag använt den senaste tiden för (eatpoopucat.com) var kass, inte ens pilar fanns det och att inte kunna redigera text är tvärdåligt.

Anyhow, är det något sånt här som du tänkt dig eller skall ovalerna cirkla in personerna?
Släng min bild, det är bara för att få till denna fråga.
Alltså, vi ska ha en gemensam bild, och jag tänkte att det enklaste är typ om jag håller i det grafiska, och ni bara säger vad ni vill att jag ska stoppa in =)

EDIT: Men ja, något i den stilen.

Tänkte vi kan fokusera på element först - alltså personer och eventuellt viktiga platser. Vilka saknas? Några fientliga jäklar kanske, återkommande ondingar? Vi har ju han Apophis om vi tänker första säsongerna...
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Tänkte vi kan fokusera på element först - alltså personer och eventuellt viktiga platser. Vilka saknas? Några fientliga jäklar kanske, återkommande ondingar? Vi har ju han Apophis om vi tänker första säsongerna...
Ondingar har vi Goa'uld (och då har vi redan där ett 20-tal ondingar), replicators (om vi bara tänker på SG-1 så är det ju maskinerna som gäller då) och Ori (det är dom Gamla, fast fundamentalister).

Dom viktiga platserna torde ju vara jorden, och då speciellt SG centrumet, ev ryska SG centrumet, några planeter (jag tycker att vi borde koncentrera oss på en eller två planeter. Det var väldigt ovanligt att dom åkte till fler än en under ett avsnitt).

Annat folk än ondingar (eller annat folk som kan vara ondingar) är ju förstås militärer i eller utanför komplexet, aliens som dom möter (med aliens så menar jag alla rymdvarelser, även av människor) osv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Paxen said:
Ondingar har vi Goa'uld (och då har vi redan där ett 20-tal ondingar), replicators (om vi bara tänker på SG-1 så är det ju maskinerna som gäller då) och Ori (det är dom Gamla, fast fundamentalister).
Mitt förslag är att fokusera på Goa'uld, typ de första säsongerna och så. Jag vill nog ha ganska specifika saker på kartan, precis som vi inte har "SG1-teamet" så ska vi heller inte ha "goa'ulderna". Snarare kanske vi sätter ut Apophis och 1-2 till specifika.

Paxen said:
Dom viktiga platserna torde ju vara jorden, och då speciellt SG centrumet, ev ryska SG centrumet, några planeter (jag tycker att vi borde koncentrera oss på en eller två planeter. Det var väldigt ovanligt att dom åkte till fler än en under ett avsnitt).
Är det egentligen viktigt med planeterna? Eller ja, är de specifika planeterna verkligen viktiga? Jag tycker nog inte riktigt det; man åker dit, det är konstigt, men åker hem.

Ska också säga att vi kommer att spela igenom motsvarande en säsong eller så, alltså inte ett avsnitt utan flera.


Det viktiga här är att inte se "vad som finns i serien", utan mer "vad tycker vi är specifika, viktiga element i serien".

(och jag föreslår som sagt ett fokus på de första säsongerna, möjligen Replicators men inte så många Gamlingar och inga jämra Ori)
 

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
krank said:
Mitt förslag är att fokusera på Goa'uld, typ de första säsongerna och så. Jag vill nog ha ganska specifika saker på kartan, precis som vi inte har "SG1-teamet" så ska vi heller inte ha "goa'ulderna". Snarare kanske vi sätter ut Apophis och 1-2 till specifika.

Paxen said:
Dom viktiga platserna torde ju vara jorden, och då speciellt SG centrumet, ev ryska SG centrumet, några planeter (jag tycker att vi borde koncentrera oss på en eller två planeter. Det var väldigt ovanligt att dom åkte till fler än en under ett avsnitt).
Är det egentligen viktigt med planeterna? Eller ja, är de specifika planeterna verkligen viktiga? Jag tycker nog inte riktigt det; man åker dit, det är konstigt, men åker hem.
Det låter som om vi tar Aphophis, men fanns det namn på de andra Goauld, var det någon som förekom i mer än ett avsnitt?

Om man nu skall ha med någon plats får det väl bli SG-centret.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Efter att ha wikipediad lite tänker jag mig att vi fokuserar på »Goa'uld arc«, dvs de tidiga säsongerna.

Cheyenne Mountain
basen alltså. Given. Massor av roligt.

General Hammond
Skalliga bossen. Också given.

Tok'ra och Asgard
Allierade till SG command. Den första är snälla men snobbiga gua'uld-er, den andra är av kontrakt begränsade små aliens.

NID
För mig antagligen seriens viktigaste grej. Jordlig amerikansk underrättelsetjänst som oftast lägger käppar i hjulen.

Janet Fraiser
Doktorn hemma på basen. Dyker upp nästan alltid, är sällan jätteviktig. Men för att väga upp könsfördelningen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Okej, uppdaterad spelplan.



(högerklicka, view image om den är för liten)


Det ser kaotiskt ut. Antagligen kommer det att bli värre.

Om vi inte ska ha fler element (jag har tagit bort ett par föreslagna för att hålla partiet lite kort), är det nämligen dags för relationer.

Till exempel:

O'Neill ---> undertryckt romantik ---> Carter
O'Neill ---> konflikt (teoretiker vs praktiker) ---> Jackson
Teal'c ---> brukade vara First prime åt ---> Apophis
Hammond ---> chef på ---> Cheyenne mountain

är ni med?
 

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tre dagar senare blir jag först att svara...

Jack O'Neill <hat> NID

General Hammond <Ogillar varandra men måste hålla sig på mattan> NID

Janet Fraiser <Vänner> Samantha Carter

Nått sånt kanske.
 

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
Jag är helt för att ha med jordmotståndare från regeringen, fanns det någon särskilt jobbig person vi kunde göra en fyrkant av?

Hur var det med NID, kunde vi ha med fyrkanter som inte var personer eller platser? I så fall borde vi väl kunna ha med Goa'uld-minions som Jaffa o.dyl., de är ju en rätt viktig del av serien också.

----
Relationer:
Teal´C ->Respekt-> Jack

(det är något skumt med Teal´C, han verkar så stolt, men det är väl Jack han följer?)

Teal´C ->Ser ner på-> de övriga?

Att SG-1 och Janet är ett team behöver man kanske inte markera, de ställer väl upp för varandra lite utöver det vanliga.

Jag vet inte riktigt vem som Apophis hatar, är det [Cheyenne Mountain] eller [Jack O´Neill]. Helt klart är väl att han hatar Teal´C men det har ju krank redan noterat på ett mer förfinat sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag funderar på om vi ska ha SG-1 som en egen ruta, faktiskt. Teamet, som koncept. Det är ganska viktigt. Plus att vi löser problemet med Apophis.

Sedan är det väl mer SG-1 som hatar Apophis än tvärtom, åtminstone i början...

Bra förslag, hursomhelst. Jag funderade på Jaffa, men nånstans måste vi dra gränsen; jag har inte med Replicators eller annat heller. Partiet ska ta slut nån gång också =)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
När du säger "som koncept" menar du att vi ska vara "nya karaktärer"? FÖ så ycker jag att det låter rätt bra.. Jag har inget att tillägga iaf.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Paxen said:
När du säger "som koncept" menar du att vi ska vara "nya karaktärer"? FÖ så ycker jag att det låter rätt bra.. Jag har inget att tillägga iaf.
Vi kommer att vara lite olika karaktärer lite olika rundor; det finns inga "rollpersoner" i den hör leken, inte i vanlig mening iaf =)
 

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
krank said:
Jag funderar på om vi ska ha SG-1 som en egen ruta, faktiskt. Teamet, som koncept. Det är ganska viktigt. Plus att vi löser problemet med Apophis.

Sedan är det väl mer SG-1 som hatar Apophis än tvärtom, åtminstone i början...
Hat pilen från SG-1 mot Apophis går nog via Teal´Cs-relation till Apo. vi behöver bara knyta ihop Teal´C med alla övriga via små fina "Sg-1-team member pilar"
 
Top