Placera ut platser i häxkräl. Hur gör ni?

Det här med "spelarnas handlingar och preferenser" är ganska viktigt för mig den här gången. Mitt tidigare tänk med spelvärldar har, antar jag, varit mycket blorbigt. Jag ville (och vill fortfarande i min Ereb Altor-kampanj, t.ex.) kunna världen på ett sätt som ger spelarna möjlighet att vandra in på redan existerande platser och i redan pågående skeenden.

Med Mutant År Noll spelar vi i en stad som jag, av alla som sitter runt bordet, kan allra minst om. Så jag försöker göra det till en grej som känns annorlunda och kul för spelarna att vara med och "tolka" som @Zire kallade det ovan. Jag uppmuntrar dem att ha sina Google Maps appar framme och spåna om vad som finns i området och hur det jag slagit fram kan te sig i det området och hur det kan ha hamnat där.

Jag tror dock att jag gör som de flesta här föreslår och blandar friskt. Förhoppningsvis lär jag mig efter hand mer om lokal geografi och kulturella egenheter och kan placera ut och tweaka speciella zonsektorer så de får den där känslan av att vara på "rätt ställe". Jag vet redan var Genlab Alfa ligger (utanför kartan dock) och Maskinarium måste ju ligga precis vid eller utanför kusten, vilket gör det lite lättare. Men jag har inte ens läst igenom alla kompendier än, så det får bli lite som det blir.

Men hittills har spelarna sett 3 sektorer av ca 600 på kartan, så det känns som det finns lite tid... 😅
Hade skitkul med att generera "hexar" i må0 iom att jag hade lite koll på staden ifråga. Tycker du gör helt rätt som blandar in spelarna oxå! Hade evt tänkt på olika "nivåer" i det att stora/viktiga grejer kan du få sätta ut i förväg (typ, specialzoner som syns på håll, eller vars effekter märks flera hexar bort), sen kan "markplan" osv sättas ut lite mer allt eftersom.

Hexkräl i må0 hör helt klart till mina favoriter i rollspel, hade grymt roligt när jag SLade det!

OSR-hatten på.

Jag tycker det är helt OK att slumpa allt först och sedan gå och spela. Det är fortfarande inte så att jag har lagt allt enligt någon sorts tillrättalagd bana, men jag slipper sakta in när vi spelar för att sitta och slumpa saker vid bordet.
Det är nog inte så dumt sätt att jobba på heller även när man vill bearbeta hexarna. Att först generera för ett större område (som spelarna kommer att hålla sig inom) och sedan bearbeta en delmängd. Skulle spelarna traska utanför det bearbetade området så finns det åtminstone en obearbetad version av rutan istället för ingenting.

Back