Nekromanti Pixel-experient

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Hittade en grej jag gjorde runt 2004.
Tror det var för att testa vad man kunde få in för figurer på 64x64 pixlar.
 

Attachments

  • 672.jpg
    672.jpg
    24.8 KB · Views: 0
AWESOME!

Är den gjort pixel för pixel, eller ritad för hand?
 
Hur grym som helst. Stört snygg.
 
Häftigt gjort! Får mig att tänka på när man målade skavenfigurer i högstadiet. :gremsmile:
 
Jag ritade först med blyerts & scannade. Programmen jag använde var iDraw och Photoshop, minns ej i vilken ordning.

Jo 64x64 är ganska stort. Ett spel som jag tycker verkligen har snygg och cool grafik är Pocky & Rocky till SNES, där är de vanliga figurerna på 32x32.

SNES-spel brukade väl ha upplösning på runt 320*240. Medan kanske PS1 hade 640*480. (minns ej exakt, orkar inte kolla upp).
 
Thermight said:
SNES-spel brukade väl ha upplösning på runt 320*240. Medan kanske PS1 hade 640*480. (minns ej exakt, orkar inte kolla upp).

Upplösningar funkar lite annorlunda på TV-spel; delvis för att äldre TV-apparater inte hade upplösningar i pixlar på riktigt samma sätt som monitorer...SNES fixade iaf motsvarande 256x224, 512x224, 256x239, 512x239, 512x448 och 512x478.

PS1 klarade mellan 256×224 och 640x480, där ganska få spel använde det senare. Det var mest 2d-spel.


Öht var PS1 egentligen en mycket bättre 2d-konsoll än 3d-konsoll...
 
Riktigt stiligt! Jag donade en hel del med sådant här på min gamla Amiga när det begav sig. Dock var vi begränsade till 16x16 sprites vilket gav lite mindre utrymme, men även det är mer utrymme än man tror. :gremsmile:

Snyggt!
 
Jag donade en hel del med sådant här på min gamla Amiga när det begav sig. Dock var vi begränsade till 16x16 sprites

Hmm... Varför denna begränsning? Jag gissar att det var någon särskild programvara ni ritade pixlar i, typ "Shoot em up Construction Kit", som kan ha haft denna begränsning.

Jag hade nämligen också en Amiga, och ritade mest sprites för att använda i våra egna AMOS-spel, och där var det mest standard att man ritade spritar i storleken 32x32, även om jag gjorde ett antal i 64x64 eller större också (mest bossar och bakgrundsobjekt). Därför blev jag nyfiken på varför du hade begränsningen 16x16.
 
Back
Top