Nekromanti Pixel-experient

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Hittade en grej jag gjorde runt 2004.
Tror det var för att testa vad man kunde få in för figurer på 64x64 pixlar.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
AWESOME!

Är den gjort pixel för pixel, eller ritad för hand?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Hur grym som helst. Stört snygg.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Häftigt gjort! Får mig att tänka på när man målade skavenfigurer i högstadiet. :gremsmile:
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag ritade först med blyerts & scannade. Programmen jag använde var iDraw och Photoshop, minns ej i vilken ordning.

Jo 64x64 är ganska stort. Ett spel som jag tycker verkligen har snygg och cool grafik är Pocky & Rocky till SNES, där är de vanliga figurerna på 32x32.

SNES-spel brukade väl ha upplösning på runt 320*240. Medan kanske PS1 hade 640*480. (minns ej exakt, orkar inte kolla upp).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Thermight said:
SNES-spel brukade väl ha upplösning på runt 320*240. Medan kanske PS1 hade 640*480. (minns ej exakt, orkar inte kolla upp).
Upplösningar funkar lite annorlunda på TV-spel; delvis för att äldre TV-apparater inte hade upplösningar i pixlar på riktigt samma sätt som monitorer...SNES fixade iaf motsvarande 256x224, 512x224, 256x239, 512x239, 512x448 och 512x478.

PS1 klarade mellan 256×224 och 640x480, där ganska få spel använde det senare. Det var mest 2d-spel.


Öht var PS1 egentligen en mycket bättre 2d-konsoll än 3d-konsoll...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Riktigt stiligt! Jag donade en hel del med sådant här på min gamla Amiga när det begav sig. Dock var vi begränsade till 16x16 sprites vilket gav lite mindre utrymme, men även det är mer utrymme än man tror. :gremsmile:

Snyggt!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag donade en hel del med sådant här på min gamla Amiga när det begav sig. Dock var vi begränsade till 16x16 sprites
Hmm... Varför denna begränsning? Jag gissar att det var någon särskild programvara ni ritade pixlar i, typ "Shoot em up Construction Kit", som kan ha haft denna begränsning.

Jag hade nämligen också en Amiga, och ritade mest sprites för att använda i våra egna AMOS-spel, och där var det mest standard att man ritade spritar i storleken 32x32, även om jag gjorde ett antal i 64x64 eller större också (mest bossar och bakgrundsobjekt). Därför blev jag nyfiken på varför du hade begränsningen 16x16.
 
Top