Nekromanti Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Eldilon said:
Totte said:
Ta en sådan sak som "taxeringskalendern" som listar per kommun de personer med högt inkomst och förmögenhet, kallas allmänt för "utpressarbibeln" av polisen men den kan inte stoppas eftersom vi redan har alltför mycket öppenhet i Sverige. Inget annat land ger ut något sådant.
Skall inte lägga mig i debatten, bara påpeka att skattelistorna (dvs. uppgifterna om vad olika folk tjänar och betalar i skatt) har varit offentliga i Norge sedan mitten av 1800-talet. Det har varit debatt om detta, men trots vissa inskränkningar i systemet är de fortfarande offentliga (om än inte fritt sökbara på internet).
http://no.wikipedia.org/wiki/Skattelister

När folk säger att saker är på ett vis "bara i Sverige" så är det oftast inte helt sant.
2003-2004 opphørte masseutlevering til media, og gateadresse og fødselsdag/-måned ble fjernet. I 2006-2007 ble masseutlevering til pressen gjeninnført.

Norrmännen har förstått att rika gangsters från öst gärna vill bli ännu rikare. Man tar bort födelsedata och adress, gör det lite svårare.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Arfert said:
Den mesta övervakningen, eller ska vi säga informationsinhämntningen, på internet görs av privata aktörer. För kommersiella själ. Det är det som drivit på utvecklingen. Och vi användare går med på det, utan att tänka. Varför måste man till exempel lämna sitt personnummer till en massa företag? För att få ett telefonabonnemang eller köpa en tågbiljett? Räcker det inte med att vi betalar? Fan, Google vet mer om mig än vad Stasi gjorde.

Sen hade Che personligen avrättat åtskilliga, så jag sörjer inte honom. Och vad har han med det här att göra?
Men... informationshämtning är inte samma sak som övervakning? Övervakning blir det först när staten begär ut uppgifter.

Personnummer begärs förmodligen för att kolla efter prickar hos kronofogden m.m.

Che var bara menat som ett exempel på hur säkerhetspolisen går utanför och bredvid lagen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För mig kan det ofta kvitta om det är Google eller CIA som samlar in data. När det väl är insamlat är anden ute ur flaskan så att säga. Och privata företag har väl så stor makt att fukka upp mitt liv. Banker, försäkringsbolag etcetera. För att bara ta några exempel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Etepete said:
Troberg said:
Recca said:
OBD said:
Möjligen har media en helt annan bild av vad "populism" innebär, då SD och liknande ofta kallas populister. Visst, de har en enkel lösning på problemet och en vi och dom-tanke, men det tycker jag stämmer rätt väl in på de flesta partier.
Hur har MP en "vi och dom-tanke"?
Tja, de är ganska hårt mot industri, storföretag, GMO, vetenskap och sånt.
"Dom" är väl ändå alltid personer, inte företeelser? Om du menar att alla rörelser som är kritiska mot en samhällsföreteelse har en vi och dom tanke - detta tycker jag är att hårdra saker.

Och menar du på allvar att MP skulle vara vetenskapsfientligt? Teknikfientligt, ok - kanske. Men vetenskapsfientligt?
Vetenskap som inte passar deras doktrin.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Arfert said:
För mig kan det ofta kvitta om det är Google eller CIA som samlar in data. När det väl är insamlat är anden ute ur flaskan så att säga. Och privata företag har väl så stor makt att fukka upp mitt liv. Banker, försäkringsbolag etcetera. För att bara ta några exempel.
Tänkte på detta när jag läste om CIA/Snowden och AngryBirds.

Skulle jag samla in data skulle jag göra det via t.ex Greystripe, företaget som har annonsnätverket och annonssystemet som väldigt många gratisappar använder sig av. Det finns några andra åxå, men anledningen till att de är så använda är lätttillgängligheten, länka in, anropa, klart. Du slipper förhandla med reklamnätverk eller lokala representatörer, det sköts åt dig. Annonser med lokalt data "Hungrig, prova Nisses Körv, runt hörnet" ingår etc etc.

"Allt skall vara gratis" generationen drar ju med sig att det som är gratis kanske även har en bieffekt, du betalar inte med pengar utan med din integritet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,487
Det tycker jag att dra saker till och forbi sin spets. Om "håller inte med sina meningsmotståndare" innebär "vi och dom" tänk, ja då har alla politiska och samhälleliga aktörer ett "vi och dom" tänk till den milda grad att det blir meningslöst att tala om det. Och om du sedan vill antyda (vilket jag antar) att det gör dem till populister, då är all politik populistisk - och även den termen blir meningslös.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Etepete said:
Det tycker jag att dra saker till och forbi sin spets. Om "håller inte med sina meningsmotståndare" innebär "vi och dom" tänk, ja då har alla politiska och samhälleliga aktörer ett "vi och dom" tänk till den milda grad att det blir meningslöst att tala om det. Och om du sedan vill antyda (vilket jag antar) att det gör dem till populister, då är all politik populistisk - och även den termen blir meningslös.
Vilket ungefär var min poäng från början.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Du råkar beröra ett av mina nördområden?

Ok, grundlagsnörden vaknar - jag hoppas att detta är vad du söker, men om det inte är det, PM:a så hjälper jag gärna till.

Svaret är mycket enkelt "nej". Sverige har en rätt extrem variant av rättspositivism (doktrinen som säger att lagen är lag oavsett rimlighet), som ligger väldigt nära Karl Schmitts makt är makten över undantagstillståndsdefiintion. Denna tradition byggdes upp med goda skäl (vi hade en mindre konstitutionell kruis på 1920-talet, då kungen försökte göra sig till faktisk regerinsliedare i linje med vad den dåvarande grundlagen avsåg att han skulle vara. Fram till 1970-talet regerades sverige i strid med sin egen grundlag. Det är alltså motsatt tradition mot vad som ses som normal konstitutionell praxis i mer konfrontativt orienterade system.

Frasen utgår från folket är dessiutom någonting som svensk grundlagsforskning aldrig känt sig bekväm med. Det har gjorts flertalet utredningar som i grund och botten handlar om detta problem, men de flesta har varit allt för politiskt laddade för att accepteras av alla parter utan hot om medborgargarden eller kravaller. De senaste tenderar helt enkelt att säga att tolkningen av grundlagen är avhängig den egna politiska åsikten, vilket är det samma som att säga att den är irellevant.

Viss politisk konsensus har nåtts kring den synnerligen begränsade, men icke desto mindre existerande, medborgerliga rättighetskatalogen i RF2. Den stipulerar i princip att staten endast får ingripa i medborgarnas liv när nationens intresse står på spel. Definitionen av vad detta intresse är, faller inte inom ramen för vad politiker ses som kompetenta att avgöra. Denna förhandling pågår i domstolarnas expertavdelningar (AD, normprövningsförhandlingar, expropriationsrättsfrågor), och på byråkraternas kanslihus (RiR:s verksamhet är till exempel i sin helhet ägnad åt att definiera målet för byråkratins makt).

Att lämna över problemen och rättighetsförsvaren till byråkraterna är s.a.s. det svenska sättet att lösa problem - en pandang till kollektivavtalsmodellen om man så vill - och eftersom dessa tenderar att se sitt uppdrag i ljuset av god vilja och juridisk inkompetens, så är folkets frihet garanterad så länge den förutsätts av samhället. Till saken hör att de flesta byråkrater jag har talat med utanför försvarsmakten är totalt okunniga om de lagtexter som reglerar deras verksamhet - jag är också statsvetare, inte jurist, men finner det ändå graden av ointresse anmärkningsvärd, just eftersom den lägger makten över normaliteten hos medierna.

Jag skulle säga att sociala friheter (hbträttigheter, reproduktiva rättigheter, rätten till utbildning, yttrandefrihet, etc) förmodligen är ohotade. Däremot är det ett faktum att våra politiska rättigheter inskränks. Forskare (även seriösa, kvantitativa sådana) kring Tännsjö
talar om trepartsmodellen för styre, där man kan välja två av Frihet-Effektivitet-Demokrati (i någon slags Rousseauansk hittepådefinition som inkluderar alla politiska rättigheter men inga sociala, och därutöver ett stort mått av följsamhet mot folkets vilja); sverige har traditionellt sett enligt dessa legat i hörnet ED. En läsning från detta perspektiv skulle vara att man håller på att relokaliseras till FE, vilket inte nödvändigtvis är helt fel, även om PP mycket riktigt blir jätteviktiga för att hindra en möjlig diktatorisk utveckling.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,487
Min poäng är att det är rätt att kalla SD populistiskt, och inte kalla MP populistiskt eftersom man annars drar begreppet så till dess spets att den saknar all mening. Alla begrepp kan tunnas ut, och har sällan fasta skiljelinjer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,487
Re: Du råkar beröra ett av mina nördområden?

Tell said:
Till saken hör att de flesta byråkrater jag har talat med utanför försvarsmakten är totalt okunniga om de lagtexter som reglerar deras verksamhet
Så är det nog överlag. Tror de flesta av mina kollegor mest har ordning på Freedom of Information Act, eftersom den berör deras arbete till vardags. Själv har jag haft turen att jobba en del med EU-fördragen (TEU, TFEU), men det har snarast att göra med att jag har skrivit för en konstitutionell process där de är viktiga. Sedan är det ju lätt för mig, som arbetar i ett land utan skriven författning (Storbritannien) att tycka att sådant inte heller är så viktigt. Det har, som du säger, mer att göra med demokratisk och institutionell kultur. Min gamla föreläsare i demokratisk transition när jag pluggade i Leuven pratade om "Constitutionalism", på vad jag tyckte var ett övertygande sätt - den grad till vilket ett samhälle genomsyras av rättstatsprinciper - och oberoende av vad som ev. står i en konstitutionell text.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
OT.

Re: genomsyrande. Det är en mycket bra sektordefinition, men det är just det. Däremot fungerar den ju i realitetetn perfekt, precis som du säger, i commonlawsystem, eller system med tungt presidensförfarande.

Det andra sättet att se det, är att constitutionalism mäter grad av laglydnad, och då framförallt efterlevnad av legal hierarki. Jmfr Ultra Vires-doktrinen för Storbritanniens del, om jag förstår den rätt. - Har jag förstått den rätt? Att UV innebär att kommuner får introducera by-laws så länge dessa inte står i direkt strid mot skriven engelsk, UK:sk eller federal lag?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,487
Re: OT.

Nu är jag inte en expert på councils (än) men Ultra Vires är väl den allmänna principen att lagar som det lagstiftande organet inte är kompetent till är ogiltliga?

Vad gäller byelaws så grundas dessa alltd på en speifik Act of Parliament, och får laga kraft genom behörigt departement. De enda som har rätt att stifta lag i UK utanför Westminster är Assmblierna i Wales och NI, samt Skotska riksdagen. I skottland gäller det du skriver - vi har rätt att lagstifta om allt som inte är "reserved" till Westminster, dvs utrikespolitik, de stora socialförsäkringssystemen etc etc.

Wales och NI har det tvärtom - en lista med områden de FÅR lagstifta inom, men inget annat.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Arfert said:
Hej Rant Man wink , vill inte göra dig besviken, men varken M eller S har nån större makt att vare sig höja eller sänka reallönerna. Annat än marginellt. De bestäms av helt andra mekanismer.
http://www.youtube.com/watch?v=VF__jA7GUhY

Arfert said:
Och när det gäller integritetsinskränkningarna är det samma sak. Vi får dem för att det går. Tekniskt. Och det är inte i första hand regeringar som ligger bakom det. Utan andra grupper.
Vilka som ligger bakom det är en sak, vem som låter det fortgå är en annan.

Arfert said:
Såg senast igår på Axess-TV ett seminariem om det. Ett gäng borgerliga politiker och tänkare som varnade för utvecklingen. Många av dem var mycket oroade.
Vill du slå vad om att deras oro inte kommer leda till några åtgärder? Vad säger du? Slå till då, om detta är din övertygelse. Vi slår vad om en liten summa, säg 10k.

Jag menar... Du kan ju vinna.
Fniss.

Arfert said:
Den mesta övervakningen, eller ska vi säga informationsinhämntningen, på internet görs av privata aktörer. För kommersiella själ. Det är det som drivit på utvecklingen. Och vi användare går med på det, utan att tänka.
Och om staten bör vara en förlängning av folkets vilja, och folkets vilja är att inte bli övervakade, varför tas inga steg för att begränsa övervakningen? För att man inte kan? Det finns tekniska lösningar. För att man inte vill? Varför skulle man inte vilja det?

Trollerimedia ställde frågan i TV till en hög människor:

"Hur orolig är du för att bli övervakad?"
70% svarade att de inte är oroliga.

Det är exakt den här typen av tramserier som förblindar människor och får dem att tro att allting egentligen är bra. Som får oss att inte titta efter noggrannare. Som får oss att inte lära oss hur pengar skapas, och var dessa pengar sedan tar vägen. Hur resurserna fördelas.

För frågan om hur oroliga vi är för en sak reflekterar inte på hur ovilliga vi är till en sak. Exempelvis är jag inte alls orolig över att en hord elefanter kommer trampa ihjäl mig. Det betyder inte att jag vill bli ihjältrampad av en hord elefanter. Men frågar man hur många som vill bli övervakade?

Så varför frågar man inte hur villiga folk är att bli övervakade? Jag frågade SVT detta i mail, och fick som svar av Engholm att det inte var så intressant vilka som var ovilliga jämfört med vilka som var oroliga. Hon länkade även till en krönika från Rayman där hon raljerar om Sjöström hos Novus ifrågasätter den konstiga frågan. Alltihop är fyllt av logiska felslut och missriktande retorik.

Bekymrande. Man möter inte kritiken utan dirigerar om uppmärksamheten till något annat.

Arfert said:
Sen hade Che personligen avrättat åtskilliga, så jag sörjer inte honom. Och vad har han med det här att göra?
Poängen jag tror Stenhöna vill göra är att Statliga underrättelseorgan är kända för att göra överträdelser, och det är bekymrande när styrande ger dessa organ större makt, speciellt när denna makt som i FRAs fall om och om igen visat sig användas felaktigt och i strid med lagen.

Arfert said:
För mig kan det ofta kvitta om det är Google eller CIA som samlar in data.
Ändra CIA till FRA så kvittar det på samma sätt som det kvittar om det är en affärsman eller polisen som utsätter dig för brott. Den ena kan eller kan inte stå i opposition till dig. Den andra skall per definition vara på din sida och är det enda skydd du har mot den föregående.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Purgatid said:
Trollerimedia ställde frågan i TV till en hög människor:

"Hur orolig är du för att bli övervakad?"
70% svarade att de inte är oroliga.

Det är exakt den här typen av tramserier som förblindar människor och får dem att tro att allting egentligen är bra.
Påminner om en undersökning som gjordes när det var inne med fågelinfluensa. Man frågade ett antal personer och kom fram till att många (låt oss säga 80%, även om jag inte kommer ihåg den verkliga siffran) var oroade. Detta spann sedan tidningen till ett "Varför gör regeringen ingenting fast så många är oroade!!!"-reportage.

Liksom, hur många som är oroade har noll samband med hur farlig den egentligen är, och ska därför inte ligga till grund för vilka åtgärder man vidtar.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Totte said:
"Allt skall vara gratis" generationen drar ju med sig att det som är gratis kanske även har en bieffekt, du betalar inte med pengar utan med din integritet.
"Om du inte betalar för varan så innebär det att du själv är varan."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,638
Location
Rissne
Korpen said:
Totte said:
"Allt skall vara gratis" generationen drar ju med sig att det som är gratis kanske även har en bieffekt, du betalar inte med pengar utan med din integritet.
"Om du inte betalar för varan så innebär det att du själv är varan."
Exakt hur relaterar detta till - till exempel - open source?

Den som laddar ner de rollspel jag skapat, vad betalar de med? De som laddar ner och använder en ickekommersiell version av Linux?

Ibland är gratis bara... gratis. "Betalar med" är inte alltid en användbar modell för att förklara vad som händer.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Nu har du inte en betalversion som är ren och en gratisversion "som spårar användaren" så jämförelsen haltar, men å andra sidan har du nog färre nedladdningar än Angrybirds så det skulle inte löna sig att implementera tracking ens i dina PDF:er ifall detta nu var möjligt.
 
Top