Nekromanti Piratpartiet är ett populistiskt parti

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,024
Location
Smålands golvbrunn
Det viktigaste MP har gjort för svensk politik är att tvinga de andra partierna att ha en miljöpolitik.

Jag hoppas att PP kan ha samma effekt på tio till tjugo års sikt. Men jag tror inte det. Massövervakningen har redan vunnit. Medan vi sov.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Krille said:
Alternativt kan man se det som att det redan nu finns sju partier som har sina respektive paradigmer för hur man hanterar arbetslöshet, ekonomi och inflation, så det behövs inte ett till. Däremot behövs det ett parti som tar itu med sådana grundläggande saker som rättssäkerhet, meddelarfrihet, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, övervakning, förhandsgranskning, personlig integritet, brevhemlighet, öppenhet med mera, för det verkar de andra partierna ha glömt bort.
Problemet är väl att de andra partierna tänker även på andra saker så som brottslighet, brottbekämpning och de han kanske en större insikt om att alla människor inte är goda och ökad öppenhet inte alltid är bra.

Ta en sådan sak som "taxeringskalendern" som listar per kommun de personer med högt inkomst och förmögenhet, kallas allmänt för "utpressarbibeln" av polisen men den kan inte stoppas eftersom vi redan har alltför mycket öppenhet i Sverige. Inget annat land ger ut något sådant.

Otaliga utpressningar utförda av maffian har gjorts med den som underlag, då personer som inte skulle ses som "rika" utomlands men som har tillräckligt med pengar men lever ett förhållandevis normalt liv blir uppspårade på grund av att taxeringsinformationen är offentlig i Sverige.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eksem said:
Populism avser när man ställer "folket" mot "eliten" och ställer sig på det utmålade "folkets" sida. Används ofta nedsättande när man anser att någon driver en fråga för att vinna inflytande, och inte för att frågan i sig är viktig för denne, eller att frågan inte anses vara rimlig eller realistisk att driva.
Verklighetens folk!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,505
Troberg said:
Så länge demokratin inte är säkrad så kan inga förbättringar som görs på de områdena garanteras. Så länge demokratin är trasig så existerar allt bara så länge som de styrande låter det existera. Därför måste man fixa grunden först.
Vet inte om jag håller med. Demokratiska system och principer existerar inte i ett vakuum, utan kräver rätt sociala och ekonomiska förhållanden. Ekonomisk kris, ökande klyftor och segregation kan snabbt urholka även väl etablerade demokratiska normer och institutioner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Totte said:
Problemet är väl att de andra partierna tänker även på andra saker så som brottslighet, brottbekämpning och de han kanske en större insikt om att alla människor inte är goda och ökad öppenhet inte alltid är bra.

Ta en sådan sak som "taxeringskalendern" som listar per kommun de personer med högt inkomst och förmögenhet, kallas allmänt för "utpressarbibeln" av polisen men den kan inte stoppas eftersom vi redan har alltför mycket öppenhet i Sverige. Inget annat land ger ut något sådant.
Att minska öppenheten är sällan en bra lösning... Det är lite som att försöka komma åt barnporrproblemet genom att stänga ner hela internet. Kasta ut barnet med badvattnet, så att säga.

Att andra länder inte gör X är ingen anledning för oss att göra X. För att parafrasera ett uttryck: Om de andra länderna hoppade ner för en klyfta, skulle du också göra det? Om vi tycker att vi gör något bättre än andra länder så ska vi såklart fortsätta med det; det finns inget egenvärde i att göra som alla andra.


Öppenhet ÄR bra. Det problem du beskriver beror ju snarare på klassklyftorna. =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
stenhöna said:
Troberg said:
Så länge demokratin är trasig så existerar allt bara så länge som de styrande låter det existera.
Varför, och hur, är demokratin trasig?
Makten flyttas från folket, och man skapar övervakningsapparater som gör att man, om man så önskar, skulle kunna plocka oppositionen väldigt snabbt och enkelt. Andra säkerhetsmekanismer tas bort (tex allmän värnplikt, vilken gör en militärkupp nästan omöjlig). Polisen ges ökad makt utan att det egentligen behovsprövas.

Under diverse goda förevändningar så minskar man systematiskt utrymmet mellan "förbjudet" och "obligatoriskt", och därmed de frihetsgrader vi har.

Man åsidosätter lagen där det är praktiskt för att komma åt meningsmotståndare (se bara på TPB-härvan...).

Är det verkligen, i praktiken, så idag att "All makt utgår från folket" (och då menar jag inte "utgå" som i "utgår ur sortimentet")? Finns det fungerande mekanismer som garanterar att all makt kommer att utgå från folket även i framtiden?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Troberg said:
Rent konkret: Fortsätter inskränkningarna av den personliga friheten och integriteten, så kommer demokratin bara att finnas på pappret
Jag är ledsen att det blev just din post som jag svarar på eftersom jag kan låta ganska aggro när jag pratar politik, kanske för att det gör mig aggro. Det är inget personligt. Men citatet ovan exemplifierar perfekt vad jag ser som i bästa fall felaktigt, i värsta fall direkt farligt. Mycket av både PPs retorik och även vänsterns retorik handlar om just att demokratin i framtiden kanske bara kommer finnas på papper. Som om det är något som skulle kunna hända.

Demokratin finns bara på pappret, redan nu. Framtiden har varit här sedan runt 70-talet (71, om man skall vara riktigt petig, när Nixon körde upp huvudet i sin egen röv och tog bort den sista spärren för det fiata pengasystemet).

Mängden bevis för att demokratin redan är historia trumfas bara av mängden indicier som antyder samma sak. Gå igenom varenda exempel på det klarar jag helt enkelt inte av. Inte på ett rollspelsforum, inte här. Inte nu. Det är inte därför jag hänger på rollspel.nu, ändå kan jag inte låta bli att säga ifrån när jag ser sådant här.

Om du röstar någonstans på vänsterblocket, då kommer S dominera politiken. Om du röstar någonstans på högerblocket, så kommer M dominera politiken. Båda dessa står på nästan exakt samma plats politiskt. Din röst, var den än landar, landar i knäet på samma klass av människor den alltid landat i:

Inte din.

För hemskt för att vara sant? Integritetsinskränkningarna påbörjades av Socialdemokraterna (Bodströmsamhället etc), och har fullföljts av Moderaterna. Reallönerna började sänkas av Socialdemokraterna, och fortsätts av Moderaterna. Inga protester hörs. Samtliga partier godkände ingreppet i reallönerna. Ingen protesterar mot denna politikerklass. En styrande klass som för längesedan övergivit eventuella ideal och betraktar sig själva som ledare för landet.

I en parlamentarisk demokrati är inte politiker ledare för folket. De är tjänare till folket. De skall utgöra folkets förlängda vilja - men gör det inte. Vems intressen, om inte dina, är det de springer? Wikileaks har antydit precis vilka dessa dolda herrar är. Piratpartiet publicerade på sin sida vilka dessa är.

Kan de vara samma herrar som gav Moderaterna anonyma bidrag? Vi får inte veta vilka bidragsgivarna är nämnligen, det är hemligt. Ungefär som direktiv EU ger oss, dessa skall också hemligstämplas - för du får inte veta. Du har ingen rätt att veta, trots att dessa direktiv direkt påverkar dig och ditt liv. Med ena handen hålls du på avstånd från det som borde vara din demokratiska rättighet att ta del av, och med andra handen sekretessbelägger Moderaterna Billströms ekonomiska oegentligheter. Inte ens media får granska honom.

Inte ens media, tredje statsmakten.

Allt är bara en slump, right?
Purgatid bara överdriver, right?

Ponera för en sekund att något annat parti, vilket som helst, skulle få egen majoritet. SD har skrämt skiten ur befolkningen, och det luktar för övrigt false flag lång väg. Typ; låt de historielösa slåss med de maktlösa så är alla distraherade från att vi ljuger rakt i folkets ansikte. T.ex om vem som skall ha tillgång till FRAs trafik - utlovat enbart militär, nu både säpo och polisen, och detta bortsett från att FRA aldrig hållt sig till reglerna och konstant fortsätter bryta mot dem - utan ens en tillstymmelse till åtgärd eller straff från regeringen.

Så låt oss låtsas för en sekund att SD skulle få makten och vill begränsa (exempelvis) arbetskraftsinvandringen. Kan de det? Svaret är ja, och nej. I teorin är det möjligt, problemet är att vår ekonomiska modell är byggd för att evigt expandera, och för evig expansion krävs en expanderande mängd arbetskraft och ett större och större gap i reallönerna.

De större lobbyistorganisationerna representerar för närvarande 60% av industrin, om de ser sina intressen hotade är det inte öht svårt för dem att dra bort sitt stöd för den organisation eller land som krånglar. Klarar sig Sverige, vars ekonomi är helt byggd på export, att 60% (eller för att vara ärlig, ens 10%) av industrin drar permanent?

Nä, inte ens på skämt skulle vi klara det utan långtgående konsekvenser.

Ergo skulle SD antingen se sig tvungna att införa förändringar som skulle få ekonomiska konsekvenser för samma människor som SD vill ha röster från, eller också skulle de vara tvungna att fortsätta tillåta expansion av befolkningen -oavsett hur denna sker-. Sker den i nativitet så räcker det.

I Sverige sker den inte i nativitet.

SD är alltså komplett tandlösa och maktlösa även om dessa skulle ha en majoritet av rösterna, likaså PP eller vilken annan organisation som helst.

Varför är det så?

För att vi målat in oss själva i ett fucking hörn där allt vi kan och vill och förmår är direkt kopplat till en allt ökande produktion. Och detta på en finit planet. Toppen på kopparutvinning har för längsedan passerats, peak oil har passerats, bly, järn, ja i stort sett varenda resurs har redan passerat sin peak. Vi utvinner dessa fortfarande, men det kostar mer och mer energi, och att skaffa mer energi, kostar mer och mer energi.

När man började pumpa olja kostade det ett fat olja för varje 100 fat man fick upp. Dvs, man var i energi tvungen att spendera ett fat för att få upp hundra. Man hittar fortfarande olja i mängder, men nu krävs det 1 fat för varje 40 fat man får upp. Och mängden -är- begränsad. När vi når 1 fat för 20, hur ser energiproduktionen - och därmed all produktion ut då? 1 fat för 10? 5?

Jag raljerar, jag vet. De senaste 5-6 åren har jag läst om den globala ekonomin, om vårt resursfördelningssystem. Jag har försökt ha öppet sinne och inte döma vad jag läst, men det går liksom inte att blunda längre. Jag är vansinnig, jag är förbannad, bestulen, modfälld. Det enda som stryper mig mer än okunnighet är apologister och annat pack som framhärdar att allting egentligen är bra. Jag kan se motargumenten redan nu, de är samma som de alltid är.

"Men demokrati ger i alla fall möjligheten att förändra..."

Gör det det? Gör det verkligen det? Jag har "möjligheten" att vinna på lotto. Gör jag det? Det kvittar om det finns möjligheter när dessa inte tas. Så länge vi regurgiterar samma samhällsklass vid makten om och om igen kommer ingenting att förändras.

"Du överdriver, du ser samband som kanske inte stämmer."

Som jag ser det är det stora problemet inte att jag ser samband, utan att andra inte gör det.

Pojkar och flickor, er demokrati har blivit stulen. Den har ryckts bort från under er. Ni har blivit sövda med platt-TV och internet. Ni har en ridå av demokrati neddragen framför era ögon och mutor i era fickor för att ni skall säga att allting är bra egentligen. Protesterna är överdrivna. Det är inte så dåligt. Det är bara konspirationsteorier och foliehattar.

På valdagen tänker jag dra till regeringskansliets byggnad, där tänker jag riva sönder min röstsedel framför deras portar. Om min röst ändå är meningslös eftersom ekonomiska makter och ett system av falsk komplexitet tagit ifrån mig min bestämmanderätt, då vill inte jag delta heller.

Jag vill inte knyta näven i fickan mer.
Det är inte där den borde knytas.

// End rant.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
OBD said:
Möjligen har media en helt annan bild av vad "populism" innebär, då SD och liknande ofta kallas populister. Visst, de har en enkel lösning på problemet och en vi och dom-tanke, men det tycker jag stämmer rätt väl in på de flesta partier.
Hur har MP en "vi och dom-tanke"?
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Totte said:
Ta en sådan sak som "taxeringskalendern" som listar per kommun de personer med högt inkomst och förmögenhet, kallas allmänt för "utpressarbibeln" av polisen men den kan inte stoppas eftersom vi redan har alltför mycket öppenhet i Sverige. Inget annat land ger ut något sådant.
Skall inte lägga mig i debatten, bara påpeka att skattelistorna (dvs. uppgifterna om vad olika folk tjänar och betalar i skatt) har varit offentliga i Norge sedan mitten av 1800-talet. Det har varit debatt om detta, men trots vissa inskränkningar i systemet är de fortfarande offentliga (om än inte fritt sökbara på internet).
http://no.wikipedia.org/wiki/Skattelister

När folk säger att saker är på ett vis "bara i Sverige" så är det oftast inte helt sant.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Purgatid said:
Troberg said:
Rent konkret: Fortsätter inskränkningarna av den personliga friheten och integriteten, så kommer demokratin bara att finnas på pappret
Jag är ledsen att det blev just din post som jag svarar på eftersom jag kan låta ganska aggro när jag pratar politik, kanske för att det gör mig aggro. Det är inget personligt. Men citatet ovan exemplifierar perfekt vad jag ser som i bästa fall felaktigt, i värsta fall direkt farligt. Mycket av både PPs retorik och även vänsterns retorik handlar om just att demokratin i framtiden kanske bara kommer finnas på papper. Som om det är något som skulle kunna hända.

Demokratin finns bara på pappret, redan nu. Framtiden har varit här sedan runt 70-talet (71, om man skall vara riktigt petig, när Nixon körde upp huvudet i sin egen röv och tog bort den sista spärren för det fiata pengasystemet).

Mängden bevis för att demokratin redan är historia trumfas bara av mängden indicier som antyder samma sak. Gå igenom varenda exempel på det klarar jag helt enkelt inte av. Inte på ett rollspelsforum, inte här. Inte nu. Det är inte därför jag hänger på rollspel.nu, ändå kan jag inte låta bli att säga ifrån när jag ser sådant här.

Om du röstar någonstans på vänsterblocket, då kommer S dominera politiken. Om du röstar någonstans på högerblocket, så kommer M dominera politiken. Båda dessa står på nästan exakt samma plats politiskt. Din röst, var den än landar, landar i knäet på samma klass av människor den alltid landat i:

Inte din.

För hemskt för att vara sant? Integritetsinskränkningarna påbörjades av Socialdemokraterna (Bodströmsamhället etc), och har fullföljts av Moderaterna. Reallönerna började sänkas av Socialdemokraterna, och fortsätts av Moderaterna. Inga protester hörs. Samtliga partier godkände ingreppet i reallönerna. Ingen protesterar mot denna politikerklass. En styrande klass som för längesedan övergivit eventuella ideal och betraktar sig själva som ledare för landet.

I en parlamentarisk demokrati är inte politiker ledare för folket. De är tjänare till folket. De skall utgöra folkets förlängda vilja - men gör det inte. Vems intressen, om inte dina, är det de springer? Wikileaks har antydit precis vilka dessa dolda herrar är. Piratpartiet publicerade på sin sida vilka dessa är.

Kan de vara samma herrar som gav Moderaterna anonyma bidrag? Vi får inte veta vilka bidragsgivarna är nämnligen, det är hemligt. Ungefär som direktiv EU ger oss, dessa skall också hemligstämplas - för du får inte veta. Du har ingen rätt att veta, trots att dessa direktiv direkt påverkar dig och ditt liv. Med ena handen hålls du på avstånd från det som borde vara din demokratiska rättighet att ta del av, och med andra handen sekretessbelägger Moderaterna Billströms ekonomiska oegentligheter. Inte ens media får granska honom.

Inte ens media, tredje statsmakten.

Allt är bara en slump, right?
Purgatid bara överdriver, right?

Ponera för en sekund att något annat parti, vilket som helst, skulle få egen majoritet. SD har skrämt skiten ur befolkningen, och det luktar för övrigt false flag lång väg. Typ; låt de historielösa slåss med de maktlösa så är alla distraherade från att vi ljuger rakt i folkets ansikte. T.ex om vem som skall ha tillgång till FRAs trafik - utlovat enbart militär, nu både säpo och polisen, och detta bortsett från att FRA aldrig hållt sig till reglerna och konstant fortsätter bryta mot dem - utan ens en tillstymmelse till åtgärd eller straff från regeringen.

Så låt oss låtsas för en sekund att SD skulle få makten och vill begränsa (exempelvis) arbetskraftsinvandringen. Kan de det? Svaret är ja, och nej. I teorin är det möjligt, problemet är att vår ekonomiska modell är byggd för att evigt expandera, och för evig expansion krävs en expanderande mängd arbetskraft och ett större och större gap i reallönerna.

De större lobbyistorganisationerna representerar för närvarande 60% av industrin, om de ser sina intressen hotade är det inte öht svårt för dem att dra bort sitt stöd för den organisation eller land som krånglar. Klarar sig Sverige, vars ekonomi är helt byggd på export, att 60% (eller för att vara ärlig, ens 10%) av industrin drar permanent?

Nä, inte ens på skämt skulle vi klara det utan långtgående konsekvenser.

Ergo skulle SD antingen se sig tvungna att införa förändringar som skulle få ekonomiska konsekvenser för samma människor som SD vill ha röster från, eller också skulle de vara tvungna att fortsätta tillåta expansion av befolkningen -oavsett hur denna sker-. Sker den i nativitet så räcker det.

I Sverige sker den inte i nativitet.

SD är alltså komplett tandlösa och maktlösa även om dessa skulle ha en majoritet av rösterna, likaså PP eller vilken annan organisation som helst.

Varför är det så?

För att vi målat in oss själva i ett fucking hörn där allt vi kan och vill och förmår är direkt kopplat till en allt ökande produktion. Och detta på en finit planet. Toppen på kopparutvinning har för längsedan passerats, peak oil har passerats, bly, järn, ja i stort sett varenda resurs har redan passerat sin peak. Vi utvinner dessa fortfarande, men det kostar mer och mer energi, och att skaffa mer energi, kostar mer och mer energi.

När man började pumpa olja kostade det ett fat olja för varje 100 fat man fick upp. Dvs, man var i energi tvungen att spendera ett fat för att få upp hundra. Man hittar fortfarande olja i mängder, men nu krävs det 1 fat för varje 40 fat man får upp. Och mängden -är- begränsad. När vi når 1 fat för 20, hur ser energiproduktionen - och därmed all produktion ut då? 1 fat för 10? 5?

Jag raljerar, jag vet. De senaste 5-6 åren har jag läst om den globala ekonomin, om vårt resursfördelningssystem. Jag har försökt ha öppet sinne och inte döma vad jag läst, men det går liksom inte att blunda längre. Jag är vansinnig, jag är förbannad, bestulen, modfälld. Det enda som stryper mig mer än okunnighet är apologister och annat pack som framhärdar att allting egentligen är bra. Jag kan se motargumenten redan nu, de är samma som de alltid är.

"Men demokrati ger i alla fall möjligheten att förändra..."

Gör det det? Gör det verkligen det? Jag har "möjligheten" att vinna på lotto. Gör jag det? Det kvittar om det finns möjligheter när dessa inte tas. Så länge vi regurgiterar samma samhällsklass vid makten om och om igen kommer ingenting att förändras.

"Du överdriver, du ser samband som kanske inte stämmer."

Som jag ser det är det stora problemet inte att jag ser samband, utan att andra inte gör det.

Pojkar och flickor, er demokrati har blivit stulen. Den har ryckts bort från under er. Ni har blivit sövda med platt-TV och internet. Ni har en ridå av demokrati neddragen framför era ögon och mutor i era fickor för att ni skall säga att allting är bra egentligen. Protesterna är överdrivna. Det är inte så dåligt. Det är bara konspirationsteorier och foliehattar.

På valdagen tänker jag dra till regeringskansliets byggnad, där tänker jag riva sönder min röstsedel framför deras portar. Om min röst ändå är meningslös eftersom ekonomiska makter och ett system av falsk komplexitet tagit ifrån mig min bestämmanderätt, då vill inte jag delta heller.

Jag vill inte knyta näven i fickan mer.
Det är inte där den borde knytas.

// End rant.
Omgosh
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hej Rant Man :gremwink: , vill inte göra dig besviken, men varken M eller S har nån större makt att vare sig höja eller sänka reallönerna. Annat än marginellt. De bestäms av helt andra mekanismer.

Och när det gäller integritetsinskränkningarna är det samma sak. Vi får dem för att det går. Tekniskt. Och det är inte i första hand regeringar som ligger bakom det. Utan andra grupper. Såg senast igår på Axess-TV ett seminariem om det. Ett gäng borgerliga politiker och tänkare som varnade för utvecklingen. Många av dem var mycket oroade.

Privacy is theft, som Atwood skriver i sin senaste roman.

Inte det man kan förvänta sig eller tror om man är vänster, kanske.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Reallönen har gått upp 56% senaste 40 åren.

Jag tror ingen förväntar sig en ny världsordning när man går till valurnan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Minns 60- och 70-talet. Vi var inte så rika om man jämför med nu. Men vi KÄNDE oss rika eftersom länder dit vi hade börjat åka på semester till (typ Grekland och Spanien) var betydligt billigare då och med låg levnadsstandard. Vi kände oss som oljeschejker med fickorna fulla med cash när vi var ute och reste. :gremwink: Men festen tog slut i slutet på 80-talet. Det jämnades ut helt enkelt. Och då fick vi illusionen att vi blivit panka.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Recca said:
OBD said:
Möjligen har media en helt annan bild av vad "populism" innebär, då SD och liknande ofta kallas populister. Visst, de har en enkel lösning på problemet och en vi och dom-tanke, men det tycker jag stämmer rätt väl in på de flesta partier.
Hur har MP en "vi och dom-tanke"?
Tja, de är ganska hårt mot industri, storföretag, GMO, vetenskap och sånt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,505
Troberg said:
Recca said:
OBD said:
Möjligen har media en helt annan bild av vad "populism" innebär, då SD och liknande ofta kallas populister. Visst, de har en enkel lösning på problemet och en vi och dom-tanke, men det tycker jag stämmer rätt väl in på de flesta partier.
Hur har MP en "vi och dom-tanke"?
Tja, de är ganska hårt mot industri, storföretag, GMO, vetenskap och sånt.
"Dom" är väl ändå alltid personer, inte företeelser? Om du menar att alla rörelser som är kritiska mot en samhällsföreteelse har en vi och dom tanke - detta tycker jag är att hårdra saker.

Och menar du på allvar att MP skulle vara vetenskapsfientligt? Teknikfientligt, ok - kanske. Men vetenskapsfientligt?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,379
Location
Helsingborg
Etepete said:
Och menar du på allvar att MP skulle vara vetenskapsfientligt? Teknikfientligt, ok - kanske. Men vetenskapsfientligt?
Ja. Miljöpartiet är ganska myopiska när det gäller vetenskap. Passar det inte in i deras ideologi så gillas det inte, oavsett hur välgrundad teorierna är.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Cybot said:
Ja. Miljöpartiet är ganska myopiska när det gäller vetenskap. Passar det inte in i deras ideologi så gillas det inte, oavsett hur välgrundad teorierna är.
Just den varianten gör väl i och för sig alla partier/rörelser sig skyldiga till, i högre eller lägre grad.

Se på Jan Björklunds (och därmed Folkpartiets) relation till didaktisk forskning, till exempel... Man kollar hellre på siffror framtagna av europeiskt näringsliv (PISA) än på vad forskare på området säger.

Som exempel, dårå.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Arfert said:
Och när det gäller integritetsinskränkningarna är det samma sak. Vi får dem för att det går. Tekniskt. Och det är inte i första hand regeringar som ligger bakom det. Utan andra grupper. Såg senast igår på Axess-TV ett seminariem om det. Ett gäng borgerliga politiker och tänkare som varnade för utvecklingen. Många av dem var mycket oroade.
Vänta nu, hur kan det inte vara regeringen som ligger bakom? Det är väl statliga organ som övervakar, eller? Och riksdag som stiftar de lagar som tvingar organisationer att lämna ut uppgifter.

SÄPO och andra säkerhetspoliser brukar för övrigt vara de organ som ligger mest i gråzonen för vad som är tillåtet. Att Che Geuvara sköts på order av CIA är ju välkänt.

För övrigt tycker jag nog fängslande utan rättegång är tio resor värre än övervakning (ex. Guanatamo).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,505
Cybot said:
Ja. Miljöpartiet är ganska myopiska när det gäller vetenskap. Passar det inte in i deras ideologi så gillas det inte, oavsett hur välgrundad teorierna är.
Ja, de gillar inte vetenskap som inte stöder deras ståndpunkter. Precis som alla andra partier.

Skulle tvärtom säga att MP är ett av våra mer vetenskapstillvända parier, pågrund av dess enfrågefokus på miljö.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den mesta övervakningen, eller ska vi säga informationsinhämntningen, på internet görs av privata aktörer. För kommersiella själ. Det är det som drivit på utvecklingen. Och vi användare går med på det, utan att tänka. Varför måste man till exempel lämna sitt personnummer till en massa företag? För att få ett telefonabonnemang eller köpa en tågbiljett? Räcker det inte med att vi betalar? Fan, Google vet mer om mig än vad Stasi gjorde.

Sen hade Che personligen avrättat åtskilliga, så jag sörjer inte honom. Och vad har han med det här att göra?
 
Top