"Ping-pong" in DoD. Over-stated as a problem.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Beroende på spel - BRP-spel brukar ofta konstruera motståndet så att de är kompletta individer som går att bemöta som personer, inte mooks som bara existerar för att man ska kunna se bra ut när man dödar dem enkelt. Minions passar i D&D och Feng Shui (där de bara *är* till för just detta), men kanske inte i BRP.
De passar utmärkt i BRP också just eftersom minions mycket väl kan vara "kompletta individer som går att bemöta som personer". Enda skillnaden mellan en minion och en vanlig SLP är att en minion inte har en hel påse med KP man måste hacka sig igenom. De kan fortfarande vara farliga och kompetenta på vad de gör.

Det reducerar självfallet inte striden till endast 1 tärningsslag, eftersom en minion kan klara sig länge nog även med bara 1 KP om de kan undvika och parera. Men det betyder att när man väl får in en träff på en minion så har det träffen nästan garanterat en rejäl effekt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Beroende på spel - BRP-spel brukar ofta konstruera motståndet så att de är kompletta individer som går att bemöta som personer, inte mooks som bara existerar för att man ska kunna se bra ut när man dödar dem enkelt. Minions passar i D&D och Feng Shui (där de bara *är* till för just detta), men kanske inte i BRP.
För mig är minions inte en del av BRP-känslan. Så +1 på den. (Kan det göras? Självklart. Man kan köra BRP med levlar också om man vill, etc i all oändlighet, men någonstans slutar det ju då också vara det vi menar med BRP). (EDIT: så man kan ju då så klart hävda att äkta BRP måste innehålla ping-pong strider :unsure: )
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
BRP, åtminstone i gamla Drakar och Demoner, suger på dueller mellan personer.

Ta bara några siffror mellan två jämnbra.

FV vs FV
5 vs 5: 16% chans att något händer

10 vs 10: 25% chans att något händer

15 vs 15: 56% chans att något händer

När vi spelade hade man minst läderrustning (abs 2). Då var det 19% chans på 1T8 i skada att inget hände (jag räknar in perfekta slag).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
(EDIT: så man kan ju då så klart hävda att äkta BRP måste innehålla ping-pong strider :unsure: )
Inte mycket ping-pong i Call of Cthulhu - ena sidan dör snabbt, antagligen spelarnas om man tagit sig vatten över huvudet.

Det är svårt att parera kulor.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
BRP, åtminstone i gamla Drakar och Demoner, suger på dueller mellan personer.

Ta bara några siffror mellan två jämnbra.

FV vs FV
5 vs 5: 16% chans att något händer

10 vs 10: 25% chans att något händer

15 vs 15: 56% chans att något händer

När vi spelade hade man minst läderrustning (abs 2). Då var det 19% chans på 1T8 i skada att inget hände (jag räknar in perfekta slag).
Suger det verkligen eller uppmuntrar det till något annat än "jag slår väl igen då"?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ett uppenbart problem är att reglerna inte stödde annat mycket än "då slår jag väl igen då".
Som sagt, håller inte med att det inte finns regler för mycket annat. Visst vi gjorde inte så tokiga saker som Kar mot Int på motståndstabellen som jag skrev ovan, men vi slet vapen och sköldar ur händerna på våra motståndare om det visade sig att de var svåra att träffa, eller knuffade dem från klippor eller vad som helst. Och skulle inte hävda att det inte stöds i reglerna. Varför är armbrytning en ok applikation av motståndstabellen men inte att slita skölden ur händerna på någon? Varför skulle knuffa bort en sten från en grottöppning vara ok applikation men inte knuffa ner en fiende från en klippa? Skulle inte säga att vi alltid hade högst funktionella användningar av just motståndstabellen, men skulle nog säga att den var en rätt stor del av vårt spelande och att den öppnade upp för att vi verkligen inte kände att "jag kan bara göra vad som står i färdighetslistan" som det låter som att många spelar spel med färdigheter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag hänger inte med. Varför kan en SLP med 1 KP inte vara en individ i sin egen rätt?
För att hela konstruktionen visar att han bara är där för att dödas maximalt enkelt. Den som frågar en mook om hans hopp och önskningar hellre än att bara avverka honom spelar om inte fel så i alla rätt emot förväntningarna. Poängen med mooks är att de kvittar som annat än en speedbump.

BRP har ett simulationistiskt anslag också, och då blir det plötsligt väldigt svårt att motivera varför vissa motståndare dör bara man petar på dem. Det är inte direkt realistiskt att kunna se att någon går ned på ingenting, så att man kan säga "aha, han måste ha varit en mook, annars hade han tålt det där!"
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Aight, vi har sjukt olika syn på regler kontra värld helt enkelt =)
Det här är bokstavligen vad som händer i t.ex. 4E: Någon lägger en svag area-attack, och när man ser att vissa monster går ned på den, säger man "ah, bara en minion, annars hade den aldrig dött av det där lilla". Vad betyder det ens diegetiskt att någon är en minion (snarare än bara inkompetent)?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
FV vs FV

15 vs 15: 56% chans att något händer
När vi spelade hade man minst läderrustning (abs 2). Då var det 19% chans på 1T8 i skada att inget hände (jag räknar in perfekta slag).
En vanlig EDD strid för oss var en nyskapad rollperson (FV15) som med bredsvärd anföll en jämlik fiende (FV 15, medelstor sköld, ringbrynja)
I det fallet kommer var 20:e slag ungefär att tillfoga skada om inte försvararen också använder sitt vapen för att försvara.

75% träffchans, 75% chans att parera, 30% att skölden skyddar även om paraden missar, 37,5% att skadan tränger igenom rustningen.
För att nöta ner 10 KP behövs ungefär 100 attacker.
En något starkare fiende som också parerar med vapnet är en seg nöt att knäcka.

Med reservation för att jag hade räknat fel.
//EvilSpook

Edit: korrigering av felaktig %-sats, och förtydligande.
Edit2: felaktig uträkning av paraderna. Det blev nu ännu värre.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det här är bokstavligen vad som händer i t.ex. 4E: Någon lägger en svag area-attack, och när man ser att vissa monster går ned på den, säger man "ah, bara en minion, annars hade den aldrig dött av det där lilla".
Se, där har man ju redan hamnat i strid. En minion kan uppfylla roller utanför strid lika väl. Det är bara att när det slutligen kommer till strid så går den striden fort istället för att dra ut på det i det evinnerliga.

Och DnD 4E skiljer sig inte bara från DoD genom användandet av minions. Det är väldigt mycket som ligger bakom skilnaderna i känsla där, och minions är en av de minsta.

Vad betyder det ens diegetiskt att någon är en minion (snarare än bara inkompetent)?
Genom att helt vända på steken och säga att minions är normen. Att "vanligt folk" tål inte smäll efter smäll efter smäll. Det gör bara härdade "hjältar" (oavsett vilken sida de är på).

Vilket jag själv tycker är mycket mer "realistiskt"(om man ens kan använda det ordet i sammanhanget) än att Bosse Bagare tål upprepade hugg från ett bredsvärd utan att dö.

Och för mig tar det på intet sätt bort "känslan" i BRP. Det tar bara bort något jag ofta tycker är sjukt frusterande.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
En vanlig EDD strid för oss ...
[Uträkning]
Med 4 äventyrare som slåss mot 6 fiender så blir det i storleksordningen 2000 anfalls/försvarsslag (och därutöver skadeslagen) för att nöta ner allas KP.
Med så många slag och så liten relativ skada kommer man sannolikt att hamna väldigt nära det statistiska också. Därefter är det två månaders sjuksäng innan man bör gå in i en ny strid. Det är väl den typen av ping-pong slag som upplevs som problemet?

//EvilSpook
 
Top