Nekromanti Phobia

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag såg i Neogames nyhetsbrev att de planerar ett skräckrollspel som skall heta Phobia och jag undrar vad folk tycker om det?

I.M.H.O. så är det risk att det blir för mycket regler. Det är det redan i Eon och N2 men där kan jag stå ut med det. Men i ett skräckrollspel är det lite för tungt. En ljuspunkten är dock att psykoserna från N2 med en lätt revidering blir jävligt bra (jag kan inget om psykoanalys men N2s regler faller mig inte helt i smaken).

Sedan så finns ju världsbeskrivningen, eller bristen på sådan. I både Eon och N2 så saknas det världsbeskrivning och om trenden fortsätter i Phobia... Jag menar Eon är ju klassisk fantasy och N2 går ju att föreställa sig men ett skräckrollspel måste ha mer att ta i redan från grundboken.


_öRn
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Förstår precis vad du menar...
Neogames utgåvor har hitills varit väldigt "tunna" - snudd på att dom känns onödiga (behövs Eon eller Neotech?...jag menar, allt dom spelen tillfört är ju bara en massa regler och tabeller...var tog spelvärlden vägen??).
Ett horror-rollspel kräver så enormt mycket när det gäller bakgrundshistoria, så det ska bli intressant att se om Neogames klarar biffen...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag tror du blandar ihop kvaliterna hos "regelboken" respektive "rollspelet". Som du kanske vet finns det mängder med information om Mundana i ett stort antal Eon-moduler. Detta beror på att det är vår utalade strategi att publicera många böcker där varje bok behandlar ett intresseområde. I framtiden kommer vi försöka separera reglerna från bakgrundsmaterialet ännu mer.

För rollspel vartill det inte ges ut några moduler (exempelvis Gondica) kan det naturligtvis vara bra att ha mer fakta om världen i regelboken. Fast vi vill nog att regelboken skall vara just en regelbok...

För Phobia innebär detta att det blir en bok för rollpersongenerering samt en bok med regler (och här pratar vi inte alls lika omfattande regler som i Eon och N2). Till detta kommer vi ge ut en bok om världen, en bok om hur man skapar stämning och gör skräckscenarion.

Sedan är det nog inte osannolikt att antaga att det kommer att ges ut äventyr och andra bakgrundsmoduler till Phobia.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det finns vissa risker :)

SL: "En kula spränger din kompis huvud, du får en ObT6 i sanity-loss"
Spelare: "det är lungt, jag är helt frisk och har 97 sanity kvar"
*rull* *rull* *rull* *rull*...*rull*
SL: "tja, mentalsjukhuset nästa, gör en ny karaktär."

/inte helt seriös
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Då hoppas jag att världsboken kommer ut samtidigt som regelboken så man får bakgrunden och alla läskigheter. Annars kan vissa bitar bli som Shamanism i Eon, det finns regler men ingen bakgrund så ingen använder det (generellt sett).

_öRn, längtar efter en schamanbok till Eon Mmmm.... Mmmm... Marabou
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
En fråga?

Varför ska jag behöva köpa tre böcker för att få ett komplett rollspel (rollpersonsgenerering, regler och värld)? Den sista om Skräckscenarion och stämning kan jag nog vara utan känns det som.

/PAX
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Flera böcker

De som gillar att spela utan regler kan köpa enbart världsboken och slippa betala för rpgenerering och regler, de som tycker Neogames regelsystem är kasst kan skaffa världen och kanske rp-genereringen som ju innehåller en massa annat skoj med yrken och bakgrunds osv. Nån som kanske gillar reglerna kanske skaffar dem men skippar att köpa världsboken och hittar sin egen stämning istället. Bara det inte blir som i Alternity från Wizards of the Coast, där man har tre böcker för närmare 300 spänn styck för att få allting.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Re: Flera böcker

Antar att om priset per bok hamnar runt 100-120 kronor så ska jag inte vara den som gnäller senare.

Phobia med Nova Bas blir säkert bra.

/PAX - har skrivit sitt första inlägg med modem via T28:an. Det kostade säkert massor av pengar.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
*suck* gillar inte att spelleda skräck rollspel...
kan ni inte koncentrera er på SF spelet :gremsmile:
Jag kan hjälpa till om ni vill *ler* sitter och klurar lite på psionik genom cybernetiska mojenger
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Som Sereg sa är det nog Top Secret. Det finns nog få utanför Neogames som ens vet vilken tidsperiod eller böcker/filmer de tar inspiration från, och de som finns är nog belagda med munkavel.

Jag tycker att det är grymt att annonsera att man skall göra ett skräckrollspel utan att säga nånting om det (förutom att det skall använda ett jävligt bra RP generings system). De kunde allt ha hållit inne med nyheten till de hade något mer konkret och kunde sätta upp en sida som för Terra One (även om Terra One sidan också är väldigt fattig på detaljer)

Förresten är det här Neogames första rollspel (efter Viking) som inte har bokstavskombinationer av N-E-O i namnet.

_öRn
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
"Jag tycker att det är grymt att annonsera att man skall göra ett skräckrollspel utan att säga nånting om det

Aha! Spelet kommer säkert att handla om psykologisk terror!!! Det ser man ju på NeoGames beteende!!! /images/icons/smile.gif

*gömmer sina Phobiakunskaper djupt inom sig*

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: En fråga?

Personligen anser jag att "den sista boken" är den absolut viktigaste, speciellt för ett skräckrollspel där det är fundamentalt viktigt att skapa en tät stämning.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: En fråga?

Men hur tjocka och vad kommer dessa att kosta?
Eller... vad jag menar är... kommer ett *komplett* spel kosta mellan 300 och 400 kronor? (vilket är vad man rimligtvis är beredd att betala, men inte mycket mer)

Förresten, kan man redan nu ana att det kommer en Phobia box om många år?

_öRn
 
Top