Nekromanti PHB 2?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Hur var den? Var den bra tycker ni? Antar att många här läst den, eftersom det inte fanns några ex kvar på SF-bokhandeln.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Superkort: inget man behöver egentligen.

Längre: några schyssta raser och några småtrista. Många av de nya klasserna står inte ut speciellt mycket, särskilt inte de många varienterna på druid-temat. Barden t.ex. är oväntat anonym.

Lite trist är att hela boken andas powercreep. Många förmågor är som gamla, fast bättre.

På det hela taget ett okej tillägg som gör att man kan variera sig lite om man tröttnat på de gamla klasserna.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag har läst lite. Men det jag tänkte på först var att det blir för mycket. Jag har visserligen bara spelat ett par möten, men det känns som om det inte är något jag behöver, eller skulle säga att någon annan behöver heller. Kanske om man spelar en hel massa, och vill ha lite variation, men annars inte. Blir mest lite "äcklad" av alla böcker som trycks upp så snabbt, och alla pengar som måste spenderas om man ska lyckas "hänga med".

Slutsats: Kanske kul längre fram, men inte nödvändigt om man inte lirar så värst mycket.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är av åsikten att kunna håna folk för att ge dem psyschic damage räcker för att motivera hela boken för mig. Och featen som styr upp kurvan för Klerkerna! Lite trist att behöva feats för att de inte speltestat ordentligt, men hey, +1 är +1!

Min ångest över de ohyggliga pengarna jag kastar på Wizards (jag spelar M:TG också nuförtiden) försöker jag trycka undan. Isch :gremsmirk:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
För mig är det bara hälften av klasserna jag var ute efter: bard, druid (nja... njo), barbarian och sorcerer. Några fler ritualer skadar väl inte.

Men använda i spel kommer jag inte att göra på mycket länge (om man inte räknar in ritualerna). Om inte någon dör, då är det stor chans för en bard med int 3, karisma 20 och inga kläder.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag hörde rykten om att WotC levererat färre exemplar än SFbok beställt så att inte ens alla förbokningar fick sina böcker första vändan. Hur som helst är den exakt vad den utger sig för att vara: fler raser och klasser med tillhörande föremål och feats. Ett par sidor errata till ditt och datt ingår också.

Barbarianen var efterlängtad i min kampanj - vi har fått hålla en i gruppen flytande med fighter och barbarpreviews ända sedan vi översatte från 3.5.

Bardens psykningar kändes klockrena under speltest - håller med Eksem där.

Druiden/Wardern kommer säkert till användning någon gång.

Sorcerern, invokern och avengern kommer inte att användas i min nuvarande kampanj, men det är mer en stämningssak.

Deva är en elegant utförd ras, de andra mer onödiga.

Hur balanserat det är har jag ingen uppfattning om. Jag har lärt mig att balansen i 4E är svårbedömd innan man verkligen testat den i spel och utöver Wizards Game Day-äventyr har jag ännu inte kört något PHB2 alls.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Mycket bra bok i min mening, de nya raserna och klasserna var varmt välkommna, tillbaka som nyanlända. Jag tycker man mer ska se den som wizards menar; en till corebook och inte en splat book.

Min personliga favorit är Wild Magen, ett av två val för sorcerer:n, kul att se den tillbaka, charmigt random. I mitt tycke kunde den få ha varit ännu mer slumpmässig, men det är nog inte allas kopp té, särskillt i D&D.
 

LuZeke

Veteran
Joined
30 Jul 2008
Messages
49
Location
En bit utanför sthlm...
Vi var och spelade på Game Day i lördags, då testade jag spela Avenger.

Även om karaktärerna inte var särskilt smart byggda (gjorda helt efter de Minis som följde med äventyret) så var det en riktigt rolig klass att spela.

Barden hade vi testat på tidigare så vi visste lite om den innan. Men det faktum att Bardens attacker är insults är bara guld.

"Du är dålig!"
"Aje!"


Bland andra roliga saker så är Deva intressant. Men det som verkligen säljer boken (eller för min del, Builder patchen) för mig är den Dragonborn specifika Paragon Path'en som ger en vingar! :gremlaugh:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag spelledde en grupp som innehöll en bard och en druid i går, och håller med alla andra om att bardens Vicius Mockery redan i sig gör att boken var värd pengarna (å andra sidan var det inte jag som köpte boken, så det säger inte så mycket). Den tredje rollpersonen i gruppen var en rogue, men han var halvorch, så hela gruppen kan väl räknas som PHB2-personer om man vill.

Vår bard lyckades få en goblin blackblade att blöda genom att säga att han hade fula byxor, dödade minions till höger och vänster genom att säga att de var dåliga, och fick en svärm argsinta vesslor att börja gråta och skriva dyster poesi och posta den på internet (okej, det sista var en rätt lös tolkning av reglerna). Dessutom gillade vi att bardens helarförmåga, Majestic Word, faktiskt lyckades skilja sig från de andra ledarnas förmågor, utan att vara (eller i alla fall verka, under några timmars spelande) obalanserad.

Druiden lyckas också skilja sig rätt ordentligt från andra controllers, speciellt om man fokuserar på wild shape-powers. Eftersom det fanns en rogue i gruppen satsade druiden rätt hårt på powers som gör att fienden ger combat advantage, och med lite träning och koordination kan det nog bli en dödlig kombination. Som det var nu fick roguen in de allra flesta av sina sneak attacks när han ändå flankade fienden, men det lär lösa sig om vi spelar någon fler gång med den här gruppen.

Det här var första gången jag spelledde D&D4, så jag vet inte exakt hur gruppen klarade sig jämfört med en PHB1-grupp under liknande omständigheter, men jag har spelat i en PHB1-grupp sedan spelet kom ut, och tyckte allt flöt på bra. Vi hann med fyra encounters på lite mer än fyra timmar, ett par av dem lite svårare och ett par med stora grupper minions att röja upp i. Det enda möjliga problemet var att gruppen fick mer XP än enligt riktlinjerna (de kommer att nå level 2 efter högst två encounters till, om vi spelar igen).

Det beror antagligen mera på att de var tre, dock. Riktlinjerna för encounter design verkar inte skala riktigt bra åt det hållet, och en grupp på tre kan utan problem regelbundet klara av encounters som enligt boken är lämpliga för fyra eller fem. Vi stötte inte på några powers som verkade uppenbart bättre än de som finns i PHB1 (däremot finns det ett par feats som verkar lite power creepiga). Det enda riktiga balansproblemet vi upplevde kom från ett magiskt föremål, och det föremålet kom från Adventurer's Vault.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Jag ordar lite om mina första intryck här: http://www.piruett.se/2009/03/17/forsta-intrycken-av-players-handbook-2/

Efter att läst och bläddrat ännu lite mer så tycker jag att alla yrken känns befogade, men att druiden, barden och den vilda sorceren känns mest intressanta. Avengern och shamanen är jag lite osäker på, men det kanske beror på att de är helt nya klasser.

Jag gillar speciellt att drullen numera kan knalla omkring som ett djur mest hela tiden.

Av raserna så tycker jag att goliath och shifter känns ganska tråkiga som koncept. Stenfolk och furries, liksom? Kanske är de roligare när man väl spelar dem.

Den största besvikelsen med boken är dock illustrationerna. De är överlag rätt dassiga -- men så har det ju varit med alla dd4-böcker. Bilden på barden är speciellt tråkig eftersom den är så lik den på warlocken i PHB1.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Shifters gillade jag i Eberron. Typ varulvar. Rätt schyssta. Men goliaths gillar jag inte alls. Å andra sidan så gillar jag inte halvorker heller. De känns förlegade. Tycker inte om "half-" raser - alls tror jag. Sedan gillar jag inte devan. Färgen förstörde allt. Det är nog denna förlegade fantasygrejen då varelser som är blå är epic, som jag inte pallar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag gillar allihopa, men främst för att det behövdes raser med plus i str/con, str/dex, str/wis och wis/int. :gremsmile:

Sedan gillar jag flavoren på devan också.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Jag hörde rykten om att WotC levererat färre exemplar än SFbok beställt så att inte ens alla förbokningar fick sina böcker första vändan.</div></div>
Dessa rykten äro bolux. Jag köpte mitt ex på releasedagen, och då fanns det stackvis med exemplar i butiken. Om ryktet stämde skulle SF ha en väldigt märklig inställning till förhandsbokningar...



/Feliath — hela boken är apgrym sånär som på några illa genomtänkta feats
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag fick också höra att sfbok fått en mindre låda än de velat. Malmöbutiken fick ner en bok, den köpte jag.

Men förhandsbokningar borde ju helt klart ha fått.
Jag tror att boken fanns tillgänglig i tre dagar via postorder.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Eftersom boken bl.a. innehåller komponenterna gnome, bard och barbarian är den givetvis ett måste. Jag är inte så förtjust i flufftexten till gnomen och att man kan kan använda CON som sekundär stat för barden (lika grotesk idioti som halvalvens CON-bonus) eller att barden har shield proficency. Dessutom är goliaths oerhört löjliga - om man skulle ta en obskyr ras från de tidigare rasböckerna hade Haduzee (eller hur det stavas) varit betydligt coolare och då hade man också kunnat ge halvorchen det mer vettiga +2 bonusen i CON i stället för DEX.

Huruvida raser, klasser och feats är perfekt balanserade eller ej bryr jag inte så oerhört mycket om (det är viktigare att saker är coola än att de är bra).
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Feliath said:
/Feliath — hela boken är apgrym sånär som på några illa genomtänkta feats
Vilka feats?

Jag köpte f.ö. också min bok på sf-bokhandlen (i stockholm) utan att ha förhandsbeställt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Dilandau said:
Avengern och shamanen är jag lite osäker på, men det kanske beror på att de är helt nya klasser.
Pfah! Avengern fanns med i Rules Cyclopedia, om än i en ganska annorlunda inkarnation. "Shamans" och "Witch-Doctors" fanns, om jag inte missminner mig, för humanoider i AD&D 2e, åtminstone. Så helt nya är de inte. :gremwink:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Dilandau said:
Feliath said:
/Feliath — hela boken är apgrym sånär som på några illa genomtänkta feats
Vilka feats?
T.ex. Weapon Expertise är ju rätt fånig eftersom den egentligen är en errata; spelarna halkar efter för mycket med To-Hit jämfört med vad de borde på högre nivåer. Nu valde de att göra en feat av den, så nu har man i praktiken en feat mindre att leka med.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Samt att man kan ta den två gånger för polearms och annat som har dubbla vapentyper. Om de inte har erratat det än. Det är rätt fånigt.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Nej Dimfrost, det stackar inte alls. Båda ger en feat bonus, och två feat bonuses stackar inte, så svårt var det.
 
Top