Nekromanti PHB 2?

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
DarkMystic said:
Nej Dimfrost, det stackar inte alls. Båda ger en feat bonus, och två feat bonuses stackar inte, så svårt var det.
Den är untyped, så den stackar med allt. Och just nu med sig själv tills den är erratad.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,567
Location
Fallen Umber
Nej, det är inte en feat bonus. Däremot är det väl hyfsat väntat att de ska errata det till att bli det.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vilka feats?</div></div>
Weapon Expertise, Implement Expertise och Melee Training känns omedelbart bogus. Med tanke på hur ofta Stabilize användes när vi i 4e:s barndom missuppfattade regeln (= Dnalor skarvade) och trodde att det fungerade som med featet, verkar Combat Medic lite väl bra också. Fast det kanske bara var som spelarna sög på den tiden :gremwink:
Jag är ännu inte helt överens med Distant Advantage eller Ferocious Tiger Form heller (jämför den senare med Rising Fury, till exempel, och håll Pounce i minnet).


Och så tyckte jag att Berserker's Fury verkade alldeles för bra tills jag faktiskt tänkte efter och måttade den mot Sneak of Shadows. Men den är alltså inte off egentligen; däremot verkar de inte riktigt ha måttat den mot Arcane Prodigy så jävla bra. (Jag tycker att det är ganska viktigt att multiclassfeatsen är väl balanserade inbördes, i och med att de är så överväldigande bra att folk ofta bara grundmulticlassar.)


Värt att veta i sammanhanget — om det inte redan var uppenbart — är väl att jag personligen hellre friar än fäller i sådana här fall. Jag gillar inte när min från början bra balans pajar ur, särskilt inte när den är såpass bra till att börja med som i 4e.



/Feliath — vet inte om han köper att matten är trasig till att börja med
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Om nu du tycker DnD 4 böckerna ballar ut så kan du ju bara hålla dig till grund böckerna som är balanserade, e det för hemskt?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
DarkMystic said:
Om nu du tycker DnD 4 böckerna ballar ut så kan du ju bara hålla dig till grund böckerna som är balanserade, e det för hemskt?
Sådana här svar brukar tyda på att folk inte tänker att rollspel faktiskt är en gruppföreteelse. Att man själv inte gillar något, men någon annan gör det gör att man måste spela med det. Varför ska man sätta sig över att någon annan får roligt?

/Han som mest ville inflika
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
DarkMystic said:
Nej Dimfrost, det stackar inte alls. Båda ger en feat bonus, och två feat bonuses stackar inte, så svårt var det.
Man skulle kunna trott att WotC inte missat en sån uppenbar grej, men det var precis vad som hände.

Men de var iallafall snabba att fixa det - saken är errataed i senaste "updates".

Sedan är det en annan historia att många väljer att helt sonika ge sina gubbar en sådan här feat (Weapon/Implement Expertise) gratis på level 5 för att inte man ska behöva uppleva att spelet "snodde" en feat slot...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Han said:
DarkMystic said:
Om nu du tycker DnD 4 böckerna ballar ut så kan du ju bara hålla dig till grund böckerna som är balanserade, e det för hemskt?
Sådana här svar brukar tyda på att folk inte tänker att rollspel faktiskt är en gruppföreteelse. Att man själv inte gillar något, men någon annan gör det gör att man måste spela med det. Varför ska man sätta sig över att någon annan får roligt?

/Han som mest ville inflika
Bara vi är överens om tre saker
1) att balansen redan från början inte är perfekt
2) att denna balans blir mer och mer skadskjuten för varje tilläggsbok du kör med
och
3) det är upp till SL/DM att bestämma vilka tilläggsböcker som gäller.

Exempelvis skulle jag aldrig tillåta Martial Power bara rätt upp och ner. Särskilt som Arcane och Divine Power ännu inte finns.

Att kräva att man kör med "allt" är att insistera på att spela ett grundligt sönderbrutet system med alldeles för många hål för att man ska kunna laga dem; där möjligheterna skapa en överbra gubbe är alldeles för många och lätta...

Även om 4E kanske är bättre uppstyrt än 3E är det redan nu för mig helt uppenbart att "tillåta allt" kommer fungera lika dåligt nu som i förra upplagan. Oavsett vad Wizards reklam säger... :gremsmile:
 
Top