Personer i en by i svenska bondesamhället

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
När det gäller prästens hushåll så har jag sett flera exempel i Skåne på att en ”magister”, en prästslärling, ingick. Kanske ovanligare längre från universiteten dock?
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Läskunnigheten på en mer måttlig nivå är dock hyggligt hög, och alltmer efter att den sexåriga folkskolan inrättas 1842.

För de mer bokliga på landsbygden (som min morfar) var läroverk, seminarium (kyrkan hade hand om skolgången, därav att ecklesiastikministern höll i kyrka och skola), och ett jobb som folkskollärare en fungerande intellektuell karriär i det lilla.

Kom också ihåg att antingen har man lässinne eller så har man det inte, och har man det inte blir man konstig av att läsa för mycket. Så försiktighet behöver iakttas.
Jo Sverige var ju ändå rätt tidigt med allmän skolgång. Men i Västerbotten, och antagligen andra olägligt liggande platser, i allafall tror jag att man ska ta årtalet med en nypa grovmalet salt

Dels att det dröjde innan undervisningen kom ut till nybygarre och småbyar. Sen att när den kom i form av ambulerande lärare så betyder sex års skolgång inte att man undervisas i sex år, utan att man fått kortare perioder av undervisning utspridd under den sexprsoerioden.

Sen också att det fanns ett motstånd mot att skicka ungar till skolan, dels att de behövdes på gårdarna och att man inte såg vinningen med att "slösa" tid på läsning och skrivning när det finns så mycket praktiskt som både ska läras in och som måste göras. Och sen också att färden till en skolsal kunde vara lång och besvärlig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
En gissning för något som kan funka till researchen mer allmänt: Bestäm var det ska ligga, och kontakta en hembygdsförening i området. De har ofta makalös koll på detaljerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
En gissning för något som kan funka till researchen mer allmänt: Bestäm var det ska ligga, och kontakta en hembygdsförening i området. De har ofta makalös koll på detaljerna.
Mjo, får se om det blir nödvändigt. Men än så länge föredrar jag att hålla det lite vagt. Helt öppet kan det ju inte vara, men så gott det går. Då kan de som spelar spelet hämta lite från sin egen bakgrund, vilket jag tycker är trevligt. Det gör det ju också lättare med dialekterna!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
En gissning för något som kan funka till researchen mer allmänt: Bestäm var det ska ligga, och kontakta en hembygdsförening i området. De har ofta makalös koll på detaljerna.
Det är en väldigt bra idé, sen kan man ju alltid fila av serienumret på byggde om man vill, så att det blir lättare att flytta runt den.

Sen om man bestämmer var den ska vara så finns ju också chansen att man slipper att jag stoppar in huvudet i tråden och ropar: "i Västerbotten...."
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
När jag gjorde research för Norrlands inland

som har ett nygammalt bondesamhälle på andra sidan barriären

hittade jag väldigt bra norrländska källor på stadsbiblioteket som hade allt ifrån namn och bykartor till rena lootlistor (”vad finns i ladan?”). Rekommenderar varmt ett besök på det lokala biblioteket, ett dukat smörgåsbord av färdig prepp. 😊
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
Mjo, får se om det blir nödvändigt. Men än så länge föredrar jag att hålla det lite vagt. Helt öppet kan det ju inte vara, men så gott det går. Då kan de som spelar spelet hämta lite från sin egen bakgrund, vilket jag tycker är trevligt. Det gör det ju också lättare med dialekterna!
Det här tycker jag är intressant för att det går in på någon sorts mytologisering av det svenska förflutna. Föreställningen om "det gamla Sverige" hänger ju mycket på den här sortens miljöer – de mörka storskogarna med små bonde- och skogsbrukarsamhällen. I själva verket bör ju merparten av befolkningen snarare ha sina rötter i de tätbefolkade herrgårdslandskapen, och borde ha en bakgrund som mer hänger vid dessa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Det här tycker jag är intressant för att det går in på någon sorts mytologisering av det svenska förflutna. Föreställningen om "det gamla Sverige" hänger ju mycket på den här sortens miljöer – de mörka storskogarna med små bonde- och skogsbrukarsamhällen. I själva verket bör ju merparten av befolkningen snarare ha sina rötter i de tätbefolkade herrgårdslandskapen, och borde ha en bakgrund som mer hänger vid dessa.
Gör den? Ja, om man tänker typ medeltid eller så kanske, men om man tänker svenskt 1800-tal så är väl inte det särskilt associerat till mörka storskogar? Snarare drängar, torpare och bönder. I alla fall för mig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Det spelar väldigt stor roll för bönderna i din setting om det här är före eller efter det Laga skiftet - det som händer under 1700- och 1800-talen i skiftesreformerna är att den gamla medeltida ordningen, där man hade en teg på varje delad åker (du har säkert sett bilderna med "strimmiga" fält), gick över till att varje bonde fick några få sammanhängande åkrar. Detta gjorde individerna mer självständiga gentemot bykollektivet, ökade produktiviteten, och tvingade många att bli jordlösa anställda lantarbetare (som i sin tur senare blev den arbetskraft som städerna och industrialiseringen drog fördel av - nu fanns både arbetskraften och överskottet i jordbruket).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Det spelar väldigt stor roll för bönderna i din setting om det här är före eller efter det Laga skiftet - det som händer under 1700- och 1800-talen i skiftesreformerna är att den gamla medeltida ordningen, där man hade en teg på varje delad åker (du har säkert sett bilderna med "strimmiga" fält), gick över till att varje bonde fick några få sammanhängande åkrar. Detta gjorde individerna mer självständiga gentemot bykollektivet, ökade produktiviteten, och tvingade många att bli jordlösa anställda lantarbetare (som i sin tur senare blev den arbetskraft som städerna och industrialiseringen drog fördel av - nu fanns både arbetskraften och överskottet i jordbruket).
Ja, vi har diskuterat skiftet lite tidigare i tråden (som börjar bli väldigt lång!). Finns bra drama både före, under och efter skiftet. Före så har man olika delade åkrar där alla måste hjälpa till och odla tillsammans. Under har man lantmätarn som kommer och mäter upp och gör bedömningar, och som eventuellt kan mutas eller slåss med. Och efter så har man kvarvarande agg mot dem man ansåg fick en bättre lott efter skiftet.

Eventuellt så tar jag upp alla tre alternativen och låter spelgruppen bestämma gemensamt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Börjar fundera på om man ska göra en liten ”skapa en by”-process där man får ta några sådana här beslut. Hur stor är socknen, vilken sorts bygd ligger den i, är den skiftad eller inte, och så vidare. På det sättet kan man skapa lite olika byar med olika känsla. En liten oskiftad socken centrerad runt ett skogsbruk, en stor, skiftad socken med mycket storbönder och en herrgård i närheten, en bergssocken med kolare och gruvarbetare, och så vidare. Eventuellt mycket jobb att skriva ett sådant system, men ger ju en kul variation.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Börjar fundera på om man ska göra en liten ”skapa en by”-process där man får ta några sådana här beslut. Hur stor är socknen, vilken sorts bygd ligger den i, är den skiftad eller inte, och så vidare. På det sättet kan man skapa lite olika byar med olika känsla. En liten oskiftad socken centrerad runt ett skogsbruk, en stor, skiftad socken med mycket storbönder och en herrgård i närheten, en bergssocken med kolare och gruvarbetare, och så vidare. Eventuellt mycket jobb att skriva ett sådant system, men ger ju en kul variation.
Vill du ha stor tragik och action kan du köra scenariet frälseby där godsägaren vill avhysa alla för att lägga jorden under godset och/eller anlägga plattformar. Tjogtals tusenåriga skånska byar försvann under 1800-ta,et för att en greve eller baron helt sonika ville tjäna mer pengar. Och likande saker hände på andra håll i landet. Flera tusen frälse(arrende)gårdar försvann. Och de gamla arrendatorerna? Många sjönk ned i underklassen, en del emigrerade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Vill du ha stor tragik och action kan du köra scenariet frälseby där godsägaren vill avhysa alla för att lägga jorden under godset och/eller anlägga plattformar. Tjogtals tusenåriga skånska byar försvann under 1800-ta,et för att en greve eller baron helt sonika ville tjäna mer pengar.
Spelet handlar ju till stor del om konflikt mellan den sociala sammanhållningen och den individuella friheten. Så det är inte ett allmänt allmogedramaspel. Den sociala sammanhållningen, traditionen och anständigheten representeras av kyrkoherden, medan friheten, vildmarken och galenskapen representeras av huldran och oknyttet från skogen. Lite därför jag främst tänker på en liten socken i närheten av skog.

Och för återspelbarheten vill jag ha många olika små källor till friktion i samhället. Men de ska vara små, personliga konflikter. Typexempel kan vara hur Rasken super sig full och spenderar natten med bonddottern, och därmed försover sig dagen därpå när han ska köra likvagn. Eller hur Gunnar gjort Lena på tjocken efter en blöt natt, men egentligen avskyr henne och helst av allt vill förneka allt.

Okej, väldigt lika exempel, men de är från Rasken och från Torparen och hans omgifning, som jag tittar på/läser just nu.

Edit: Men det var ett intressant exempel!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Spelet handlar ju till stor del om konflikt mellan den sociala sammanhållningen och den individuella friheten. Så det är inte ett allmänt allmogedramaspel. Den sociala sammanhållningen, traditionen och anständigheten representeras av kyrkoherden, medan friheten, vildmarken och galenskapen representeras av huldran och oknyttet från skogen. Lite därför jag främst tänker på en liten socken i närheten av skog.

Och för återspelbarheten vill jag ha många olika små källor till friktion i samhället. Men de ska vara små, personliga konflikter. Typexempel kan vara hur Rasken super sig full och spenderar natten med bonddottern, och därmed försover sig dagen därpå när han ska köra likvagn. Eller hur Gunnar gjort Lena på tjocken efter en blöt natt, men egentligen avskyr henne och helst av allt vill förneka allt.

Okej, väldigt lika exempel, men de är från Rasken och från Torparen och hans omgifning, som jag tittar på/läser just nu.

Edit: Men det var ett intressant exempel!
Associerar detta till det gamla motsatsparet bygd - obygd. Du skulle kunna göra ett system där man gör bygden (människans tämjda, civiliserade, odlade, kultiverade
[bildligt och bokstavligt] säkra, värld) och ett där man gör obygden (oknyttens och naturens otämjda, farliga värld, ödemarken, vildmarken).

Sen är såklart bygden inte socialt/moraliskt säker.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Associerar detta till det gamla motsatsparet bygd - obygd. Du skulle kunna göra ett system där man gör bygden (människans tämjda, civiliserade, odlade, kultiverade
[bildligt och bokstavligt] säkra, värld) och ett där man gör obygden (oknyttens och naturens otämjda, farliga värld, ödemarken, vildmarken).

Sen är såklart bygden inte socialt/moraliskt säker.
Ja, det är en viktig uppdelning, och bra termer! Det tar jag med mig. Mekaniskt fungerar det så att kyrkoherden är SL när det är flera närvarande i scenen, och huldran är SL när du är ensam.

För tillfället tänker jag att jag gör en socken (Fröjaby socken), kanske ett par till "alternativa" socknar, och sedan lite tips om hur man kan göra egna. Just nu tänker jag mig inte att man skapar socknen tillsammans när spelltillfället börjar, men vi får se hur det blir.
 
Top