Personer i en by i svenska bondesamhället

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Och gällande detta:

Ja, jag har också rotat runt i tabellverket lite, och gjorde samma observation som dig. Givet att du redan har så många sorters folk, kanske du ska strunta i de fåtaliga hantverkarna, som väl statusmässigt är att betrakta som torpare.
Eventuellt lägger jag till "Hantverkare" som en allmän kategori, och nämner främst skräddare, skomakare och hovslagare. Kan ju eventuellt vara intressant folk att bygga drama kring. Får se. Ska ju speltesta nu på lördag, vilket gör att det finns en risk att jag lägger ned hela projektet om spelet inte klickar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Varför anser du det? Min automatiska reflex är att inte hålla med, men vad är dina argument?
Att de är klart under bönderna i status (i Skåne bor de t ex i gatehus, dvs små hus med en kålgårdar och någon liten åkerlapp) men klart över drängarna. Så jag tänker att de har betydligt lägre status än hantverkare i städer.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
Romaner som kan vara av inspirerande, dock e i Finland o rör sig mer runt enskilda gårdar men det e med en interaktion med resten av samhället: Sju bröder, å Högt bland Saarijärvis moar


Att de är klart under bönderna i status (i Skåne bor de t ex i gatehus, dvs små hus med en kålgårdar och någon liten åkerlapp) men klart över drängarna. Så jag tänker att de har betydligt lägre status än hantverkare i städer.
Men de är i teorin självägande. Till skillnad från torpare som är arrendatorer, o sådant kan betyda mycket.

Sedan är Skåne många gånger något av en anomali kontra resten av Sverige när det kommer till samhällsuppbyggnaden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Här han J i korthet en bild, mina vänner,
Utaf hufvudstädernas Marchands-Tailleurs.
Om någon af Er sockenskräddaren känner,
Jag hoppas Ni ingen jemförelse gör.
En ”Fusker”, som ljuger
Och ej är gesäll ! ——
För knäfveln ej duger
En slik paralell ! —

Mauritz Cramær
Ljud och oljud (1845)

Gud vad jag älskar Litteraturbanken.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Wikipedia gör ju skillnad mellan sockenskräddare och byskräddare:

Sockenskräddare utsågs inom en socken av sockenstämman och beslutet lagfästes i häradsrätten. Skräddaren var oftast kvalificerad och ansluten till skrået och betalade en skatt som kallades gärningsören. Vid sidan av dessa sockenskräddare fanns även byskräddare, som verkade utan krav på kvalificering eller att bli utsedda.
Så lite status är det väl att bli utsedd till sockenskräddare av sockenstämman, antar jag. Mer än en torpare, mindre än en bonde? Och en byskräddare ligger längre ned på skalan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Okej, ett tips till. Vart femte år gjorde landshövdingarna (aka konungens befallningshavande) en slags totalbeskrivning av sina län och skickade in till regeringen (aka kungl maj). Info om näringsliv, befolkningsutveckling, mm, mm. Guld för historiska rollspel i Sverige under 1800-talet. Finns här: https://www.scb.se/hitta-statistik/...atistik-1811-1860/femarsberattelser-18171855/.
Wow, det var verkligen en riktigt fin resurs! Får se hur mycket jag orkar plöja i den, men lite bläddrande i Värmlands berättelse ger en ganska bra överblick. Tusen tack för tipset!
 
Top