Pendragon?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
mina husregler said:
Därtill dör inte kvinnan automatiskt om tabellen säger det. Istället slår kvinnan ett CON-slag och om hon klarar detta är hon svårt sjuk och har -5 nästa gång hon slår för att föda barn. Om kvinnan inte har ett angivet CON-värde, räkna med att hon har 12 i CON plus kulturella modifikationer.
So, yes.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har förfäder, ca 100 år sedan, som födde 10 barn och 2 nådde vuxen ålder.
Det var inte ens fattiga.

Men måste ju bestämma hur länge man är barn om man ska prata barnadödlighet. Klart att om barnen började arbeta hårt när de var 10år, så kanske en del inte blev 18år.

Men om ni säger att dödligheten är för hög i Pendragon så tror jag er.
Det kan ju vara bra för mig - som ny SL - att veta innan alla ättlingar är oundvikligt döda. Har ni sett några simuleringar på hur stor familj man får i "Core"?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Precis. BoE och BoM inbjuder däremot till tänket "hur kan jag maxa min vinst med det här sjukt brutna systemet och på köpet skapa en ostoppbar pengamaskin som gör att jag aldrig behöver äventyra för pengar". Detta är min ena invändning mot systemet.
Det här låter ju extremt tråkigt. Om det däremot är någon spelare som vill fokusera på mer mjuka aspekter av sin gård, rita skisser, porträtt, namnge sina hästar, sätta upp staket för att hålla rovdjur borta, så kan man ju uppmuntra det i viss utsträckning. Och kanske speciellt göra det som en avslappnad solo-session istället. Och kanske inte lika ambitiöst varje gång.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det kan ju vara bra för mig - som ny SL - att veta innan alla ättlingar är oundvikligt döda. Har ni sett några simuleringar på hur stor familj man får i
Min erfarenhet, om fyra spelare startar samtidigt;
1 familj dör ut
1 familj lever vidare men blir aldrig stor
2 familjer växter till gigantiska proportioner
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Här är ett släktträd en bra bit in i en kampanj. Tyngyr, Owain, Gilmere och Gregor var RPs - notera att det varierar stort med deras genetiska framgång. Här slog vi Childbirth och Child Survival RAW, kanske någon mindre husregel mot slutet. Regeln jag postade ovan för minska dödligheten bland fruar infördes en bit in i kampanjen.
 

Attachments

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Min erfarenhet, om fyra spelare startar samtidigt;
1 familj dör ut
1 familj lever vidare men blir aldrig stor
2 familjer växter till gigantiska proportioner
This kind of sounds like a logical outcome from the tables.

Perhaps a large family should mean less willingness to have more children, and perhaps higher mortality because of crowdedness (is that a word?). And small families should have better chance - more attention to the few children? That would maybe make the game better, but it may not be more realistic.

I can see that if you are 21, need 3 years to find a wife, 3 years to have a first son, and he lives you will be 47. A quite respectable age for a knight going through 27 years of adventure. And that is the best case. If the first wife dies, or the first son dies, you will be significantly older when your first son is 21.

How is it? If no son is 21 when you die, then someone else will step in until he is old enough to take over?

Another question: you have stats for your Charger but not for you wife, of your character sheet. Do you make a separate character sheet for the wife? I understand her Stewardship and Chirurgery matters most. And then I learnt and forgot a strange word: bailiff. His Stewardship also matter. How is it determined and where do you write it? I feel that a separate character sheet for some more things would be useful. I understand book-of-estates comes with something like that. Any good online resources that are more light weight?

I kind of feel that when it comes to family, estate and extended family, some kind of "fog of war" should be used, so things can be resolved when they matter, rather than following everything year by year.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
We did not do full sheets for spouses or squires, but you can. I just had people keep a separate page with the couple of skills that were relevant for the character. For most, it only ever ends up being 2-3 skills.
I did want to do adventures specifically for the wives but didn't get a chance since we only played part of the campaign. We did have a squire quest that was pretty fun.

I believe one of the books has a system for rolling up skills for NPC's but we usually just did 1D6+10 for anyone that was supposed to be trained and then wrote it down at that point.

I had everyone prepare a few notes on a couple of cousins, brothers etc. that could manage the estate if you died. Not full sheets, just a line or two of text. That way, it doesn't feel quite so much like a whole new character was just invented.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Nu har ju BoE ersatt BoM, men gud alltså, vad jag hatar BoM. Gå aldrig, aldrig, aldrig med på att köra med den.
Jag håller med BoM är det tråkigaste. Vi brukade göra så att varje spelare fick köra ett kort soloäventyr årligen med SL och göra vinterfasen då. Det hade en tendens att gå snabbare om det var en spelare och en SL som båda kunde fokusera på att det skulle gå snabbt..
Kommer dock aldrig igen att köra mer med BoM (eller BoE för den delen).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Sådär, nu har vi gjort rollpersoner och spelat intro-äventyret i regelboken för att känna på spelet. Mina spelare är ganska entusiastiska.

Finns det ingen spelledarskärm?
Eller någon samling med viktiga tabeller som man använder hela tiden?

Jag har googlat lite utan framgång.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Det är jag är mest nyfiken på inför en ny utgåva av kampanjen är om de tänker göra något åt problemet med St Albans.
Jag lägger nog det här i spoiler-ruta ifall någon är känslig, men det är något som varje tilltänkt spelledare behöver känna till.

År 495 kommer garanterat alla PCs att dö. Detta kan tyckas vara OK i ett spel som ändå har ett generationellt perspektiv, man spelar en släkt och inte en individ. Problemet är att starten av kampanjen är 485. Det betyder att om man spelar RAW med färska riddare från det året, så har deras barn inte hunnit växa till sig så de kan ta över redan 495. Då blir man tvungen att spela någon annan släkting i några år tills de första karaktärernas söner har åldern inne. Detta upplever många spelare som väldigt otillfredsställande, inte minst därför att de spelmekaniska element som ärvs mellan ens karaktärer bara händer i rakt nedstigande led. Så åren du spelar en kusin är i viss mening "bortkastade".
Vad finns det för lösningar?
Man skulle ju kunna köra att erfarenhet ärvs mellan RP:na i sidoled. Man skulle ju kunna rättfärdiga det genom att ha att första generationens RP:s ungar sedan blir väpnare till andra generationen o blir upplärda av dem o är där under äventyren, bara inte i händelsernas centrum.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är jag är mest nyfiken på inför en ny utgåva av kampanjen är om de tänker göra något åt problemet med St Albans.
Jag lutar åt att helt enkelt bara börja 485 och se vad som händer. I någon annan tråd för ett tag sedan om rollpersonernas död framgick att en del grupper/spelledare kör med att rollpersoner inte dör om spelarna inte samtycker, utan att man hittar en fortsättning.

Vi kanske inte ens kommer till 495. Spelarna kanske inser att de gjort massa misstag på vägen och gärna skulle vilja starta om med nya rollpersoner. Det kanske finns någon Kusin eller så som de gärna vill spela. Eller så, på något sätt, missar de tillställningen i St Albans.

Men det är ändå bra att veta i förväg, när 495 närmar sig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ok, jag har ett scenario på gång där spelarna ska befria en tillfångatagen riddare.

1) Skulle ”fångvaktaren” ha fången i sitt hem (Manor), och i så fall omfattas detta av Hospitality? Är det alltså förbjudet att befria en fånge från någons hem?

2) Givet att några rövare satts att vakta fången på en trygg plats i skogen… har man sin squire och hästar med sig ”hela vägen” (även om de utsätta för fara och begränsar möjligheten att röra sig tyst)?

Är det tänkbart att riddaren resa själv, till fots?

Jag noterar att en Charger är värd betydligt mer än vad man får i lösen för en riddare. Vågar man låta ”parkera” squire och hästar i ödemarken? Eller kan man lämna dem på ett närliggande Manor (ungefär som det inte skulle se väldigt misstänkt ut).


Det blir ytterst upp till spelaren att avgöra hur han vill göra. Men jag vill ju vara förberedd med vad som är rimligt och normalt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ok, jag har ett scenario på gång där spelarna ska befria en tillfångatagen riddare.

1) Skulle ”fångvaktaren” ha fången i sitt hem (Manor), och i så fall omfattas detta av Hospitality? Är det alltså förbjudet att befria en fånge från någons hem?

2) Givet att några rövare satts att vakta fången på en trygg plats i skogen… har man sin squire och hästar med sig ”hela vägen” (även om de utsätta för fara och begränsar möjligheten att röra sig tyst)?

Är det tänkbart att riddaren resa själv, till fots?

Jag noterar att en Charger är värd betydligt mer än vad man får i lösen för en riddare. Vågar man låta ”parkera” squire och hästar i ödemarken? Eller kan man lämna dem på ett närliggande Manor (ungefär som det inte skulle se väldigt misstänkt ut).


Det blir ytterst upp till spelaren att avgöra hur han vill göra. Men jag vill ju vara förberedd med vad som är rimligt och normalt.
1) För att gästfrihetens lagar ska gälla måste den erbjudas och accepteras. (Om rövare kommer till din gård kan du inte neutralisera dem genom att skrika ”ni har min gästfrihet”. Inte heller kan en rövare rädda sig själv från att bli anfallen genom att ropa att han står under din gästfrihet).

2) Väpnare och hästar kan utan problem färdas i en skog.

I KAP rekommenderar jag att man inte håller på med för mkt logistik och spiller så mkt tid på vad väpnare sysslar med. Var generös: om det inte finns väldigt starka skäl (typ: enda sättet att komma över till ön var att ro i en roddbåt med plats för exakt fyra personer) är väpnaren i närheten med hästarna. I tveksamma fall kan man slå ett väpnarslag.
 
Last edited:
Top