Pendragon?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kan inte låta bli att vara nyfiken på Pendragon. Dels för att vår grupp nog har ovanligt stor fascinasion för riddare, tornerspel och borgar. Dels för att det verkar vara en bra variant av BRP. Och självklart också för att ha Kung Arthurs England som spelvärld.

Det verkar inte ha funnits någon tråd med Pendragon i titeln sedan 2019 här i forumet, så jag tog mig mod till att skapa en.

Jag förstår att det finns olika version, där kanske framför allt 4.0 och 5.2 är aktuella (och att de till stor del är kompatibla). 4.0 öppnar mer upp för icke-riddare och även magiker, medan 5.2 är en återgång till mer traditionellt Pendragon där alla spelar riddare.

Det är högst osäkert om Arthur är en historisk person alls. Men jag förstår att man kan spela mer autentiskt 500-600 tal, eller mer fantasy/epic-mix och blanda och ge. Jag förstår att det finns något som heter GPC (Great Pendragon Campaign) som verkar vara mer en färdig kampanj, om man inte vill göra allt själv. Hur "fri" är man att göra som man vill? Förväntas Arthur och (de namngivna) riddarna runt runda bordet vara SLP att på riktigt interagera med? Blir det lätt konflikt med originalberättelsen - om man ändrar "historien" eller så?

Jag skulle kunna tänka mig att Pendragon (low-fantasy) är ganska lämpligt för BRP. Inte så mycket monster, och ganska mycket fokus på realism. Känns det så?

Blir Pendragon snabbt enformigt och långtråkigt? Eller är det i själva verket så att politiska intriger, maktspel, quests och så går att variera och hitta bra uppslag till, minst lika bra som i andra spelvärldar?

Är det självklart att välja 5.2? Eller finns det "spelstilar" eller "typer av kampanjer" som fungerar bättre med 4?

Ni får gärna besvara en eller flera frågor ovan, eller bara dela era erfarenheter.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Great Pendragon Campaign förutsätter att åtminstone de största hitsen kommer att spelas som i originalet. Om spelarna exempelvis försöker hindra Lancelot och Guineveres affär, eller döda Mordred i förtid, så faller det hela ihop. Men om de gör sådana saker använder de ju OOC-kunskap, så då får de skylla sig själva.

Magisystemet i 4e är rätt meh. Finns ingen egentlig anledning att använda det.
Undvik också de extra böckerna till 5e, som Book of the Estate etc. De lägger bara till onödig komplexitet till ingen nytta.

Sedan är jag en smula miffed att de utannonserade en kommande 6e väldigt kort tid efter att jag till slut satsat på att skaffa 5e-versionen av GCP i POD från DTRPG...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Great Pendragon Campaign
[...]
Undvik också de extra böckerna till 5e, som Book of the Estate etc. De lägger bara till onödig komplexitet till ingen nytta.
Så 5.2 + GPC är ditt grundtips?

Eller om man vill köra mer fritt, utan GPC.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Så 5.2 + GPC är ditt grundtips?

Eller om man vill köra mer fritt, utan GPC.
Ja, det enda som kan vara bra i övrigt är Book of Uther, som förlänger GPC till att starta 5 år tidigare.

Men om jag inte hade böckerna redan skulle jag nog vänta på 6e.


(IOFS kan man kanske skaffa PDF:erna av de gamla äventyren också. Fler äventyr är aldrig fel, det är fler regler som förstör spelet.)
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
If you don't mind English, we've played quite a lot of Pendragon.
While the editions are all pretty similar, I'd go with 5.2. All the extra stuff is 4 is pointless quaff that isn't needed.

You are definitely meant to play the great campaign but you can absolutely do your own thing too (or do your own thing while playing the big campaign). We've run a lot of short quests that were knightly intrigues or fairytale stuff or whatever. Go nuts.

The game does kind of a time-compression thing where you begin in a fairly realistic dark age, then as Arthur becomes king, you progress into the romantic high-chivalric era. You can play at any points in that timeline.

I will say this as advice:
A: The game is very good at pointing you in the right direction. If you pursue the rewards the game gives you (Glory, religious bonuses) you'll end up doing what you are supposed to be doing.
B: The game is absolutely about playing knights in Arthurian England. In some groups, you always get a bunch of people who immediately want to play a bunch of other characters. Say no. Everyone starts as a knight.
Once you understand the setting and the game, let people have some side characters but hold the line the first time you play. Knights. Not monks or wizards or space marines or hobbits. Knights.
C: Its a campaign. Single adventures can be a lot of fun but the sweep of the game and the true nature of it doesn't come out until you play a campaign.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det är jag är mest nyfiken på inför en ny utgåva av kampanjen är om de tänker göra något åt problemet med St Albans.
Jag lägger nog det här i spoiler-ruta ifall någon är känslig, men det är något som varje tilltänkt spelledare behöver känna till.

År 495 kommer garanterat alla PCs att dö. Detta kan tyckas vara OK i ett spel som ändå har ett generationellt perspektiv, man spelar en släkt och inte en individ. Problemet är att starten av kampanjen är 485. Det betyder att om man spelar RAW med färska riddare från det året, så har deras barn inte hunnit växa till sig så de kan ta över redan 495. Då blir man tvungen att spela någon annan släkting i några år tills de första karaktärernas söner har åldern inne. Detta upplever många spelare som väldigt otillfredsställande, inte minst därför att de spelmekaniska element som ärvs mellan ens karaktärer bara händer i rakt nedstigande led. Så åren du spelar en kusin är i viss mening "bortkastade".
Vad finns det för lösningar?
Man kan helt sonika eliminera de första 10 åren i kampanjen och starta efter St Albans, när det behövs många nya riddare för att ersätta förlusterna.
Man kan mixtra med ärftlighetsreglerna.
Book of Uther gör som sagt att man har 15 år på sig innan katastrofen istället för 10, men det räcker inte fullt ut. Tekniskt sett skall en ny riddare vara 21.
Det jag själv tänkt mig är start 480 i kombination med "previous experience", och jag låter karaktärerna redan ha fått barn innan kampanjstart. Nästa generation kommer kanske bara vara 18-20 när man kommer till 495, men jag tänker att de kan dubbas lite i förtid under så exceptionella omständigheter.

Men inget av alla dessa förslag finns med i kampanjen som skriven. Man måste lösa detta själv.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Oh, en annan lösning:
Man kan rälsa PCna till att inte vara där när skiten träffar fläkten. Men det tycker jag är lite väl tung hand på rodret.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
men det är något som varje tilltänkt spelledare behöver känna till
Intressant!

Alltså, om man har en färdig kampanj så är ju det någon slags rälsning (eller?) på hög nivå. Ett alternativ är ju att man som SL sätter sig in i kampanjen, men sedan låter den spela ut sig som det blir. Alltså blandar och ger.

Rätta mig om jag har fel: den här kampanjen är inte ett riktigt historiskt skeende, utan något Chaosium skapat, insprierat att legender och myter.
 

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
Jag tyckte om Pendragon när jag började spela det för många år sen, men sen hade jag en spelledare som favoriserade en spelare så mycket att hela spelet blev brutet. Han hittade på husregler bara för att rädda den spelaren, sen när en annan spelare hamnade i samma sits så hade han glömt regeln och spelaren fick alla konsekvenser. KAP har efter det en väldigt dålig smak i min mun, men kanske om jag skulle få spela med en bättre spelledare någon gång kanske...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Alltså, om man har en färdig kampanj så är ju det någon slags rälsning (eller?) på hög nivå.
Så är det ju, men förväntningen hos spelarna är nog mycket att man ska få se de klassiska händelserna. Att man kan titta på utsikten från tåget när det går på rälsen, och man kan ju gå runt i själva tåget och göra olika saker där, trots allt.

Kan man acceptera premissen är The Great Pendragon Campaign vansinnigt bra, den mest helgjutna hantering av Arthur-mytoset jag sett i något medium.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så är det ju, men förväntningen hos spelarna är nog mycket att man ska få se de klassiska händelserna.
Jag är inte säker på att mina spelare bryr sig :p

Så jag tänker att det finns tre sätt att spela på:
a) Man köper bara regelboken, och spelar fritt i ett för-medeltida eller tidigt medeltida England
b) Man köper GPC, och väljer och vrakar, utan att det är förutbestämt vad som händer sedan
c) Man köper GCP och spelar kampanjen från början till slut

Tankar på det?

Hur är det med Teknologi? Det hände säkert en del från 500 till 1300. Jag har fått uppfattningen att Pendragon blandar in en del medeltida element även om det inte är historiskt korrekt 500-tal?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag är inte säker på att mina spelare bryr sig :p

Så jag tänker att det finns tre sätt att spela på:
a) Man köper bara regelboken, och spelar fritt i ett för-medeltida eller tidigt medeltida England
b) Man köper GPC, och väljer och vrakar, utan att det är förutbestämt vad som händer sedan
c) Man köper GCP och spelar kampanjen från början till slut

Tankar på det?
Jag skulle inte riktigt rekommendera a). Det kanske går, men det blir en Arthur-berättelse som inte riktigt stöds av spelet om man aldrig lämnar mörkaste Medeltiden och bara kör realistisk teknologi. Det är litet att vägra USP:en. Ta en titt på Paladin, Karl de Store-varianten, om du vill ha i alla fall litet mer historiskt korrekt.

b) och c) går bra, men också d) köp bara regelboken och spelamed den. tGPC utspelar sig under 80 år, och det kanske är mer commitment än man vill göra. Man kan definitivt spela med regelboken och kanske något äventyr också, eller helt hemgjort.

Hur är det med Teknologi? Det hände säkert en del från 500 till 1300. Jag har fått uppfattningen att Pendragon blandar in en del medeltida element även om det inte är historiskt korrekt 500-tal?
Biten om teknologi är helt fantastiskt utfört, fullständigt genialt! Greg Stafford låter hela medeltiden rekapituleras under Arthur-tid.

Kampanjen börjar rätt historiskt för åren runt 500, med ringbrynjor, Motte & Bailey-befästningar, spjut och sådant, och måttligt imponerande hästar. Men sedan är kampanjen uppdelad i perioder som motsvarar huvudaktiviteten i Arthur-berättelserna (t.ex. är Tourney Period rätt sen), och i varje period introduceras ny utrustning så att vi mot slutet har kompletta sena gotiska helrustningar, borgar på största korsfarar-nivån, tvåhandssvärd, bästa hästarna och (bara hos skurkarna, förstås!) till och med tidiga kanoner precis mot slutet. Till och med sådant som ridderlighet och hövisk kärlek är "uppfinningar" som introduceras under perioden. På motsvarande vis triggar "The Enchantment of Britain" en bit in, när övernaturligheter blir mycket vanligare. Det är förstås totalt ohistoriskt, men det funkar helt underbart, och framför allt gör det att mycket senare medeltida berättelser som antar sin teknologinivå fortfarande funkar. Tanken - om man ens bryr sig - är att de här sakerna sedan tappas bort efter Arthur-tiden, kanske som en del av att The Enchantment of Britain upphör.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Rätta mig om jag har fel: den här kampanjen är inte ett riktigt historiskt skeende, utan något Chaosium skapat, insprierat att legender och myter.
Vad? Tror du inte att Kung Arthur funnits på riktigt?!?

Nä, men så klart är det ett hopkok på legender och litteratur. Mest Morte d'Arthur. Det Greg gjort är att sammanföra alla de spretiga snuttarna av berättelser till en sammanhängande helhet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om man köper GPC "idag", och läser för att se om man tycker det verkar vara något... låter det sedan rimlig att man kan använda den ganska rakt av med 6e när det kommer? Eller gör man det mest svårt för sig då? Jag förstår att ingen här har läst 6e, så att ni kan bara gissa.

Jag resonerar lite att det kommer nog ändå dröja till jag drar igång en kampanj, och om man ska förstå om Pendragon/GPC på riktigt är något för mig, så kanske kampanjen är mer intressant läsning än reglerna.

Det finns inga bra rykten om när 6e kommer eller?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Om man köper GPC "idag", och läser för att se om man tycker det verkar vara något... låter det sedan rimlig att man kan använda den ganska rakt av med 6e när det kommer? Eller gör man det mest svårt för sig då? Jag förstår att ingen här har läst 6e, så att ni kan bara gissa.
Hittills har utgåvorna varit funktionellt extremt lika. Pendragon är närmast perfekt som design, så det finns inte mycket att mecka med.
 
Top