Peak 90-tal

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,430
Location
Maastricht
Någon har redan nämnt Nirvana, men grunge överlag är ett 90-tals fenomen.

Titanic var väl en av 90-talets största filmer?
Vänner?
Reality TV blev väl stort under 90-talet också?
Fresh Prince?
Jurassic Park har nämnts.
Universal Soldier!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag går mot strömmen och slår ett slag för Bonniers serie Ny Lyrik, som började ges ut i mitten av 90-talet. Det är knappast populär kultur, men jag tycker ändå att det var en bokserie som fångade tidsandan (jag läste samtliga titlar i serien) lika bra som Knesset och Schyffert. När det gäller lyriken från det här årtiondet vill jag också slå ett slag för Stig Larsson och Ann Jäderlund. Har läst båda med stor behållning. Ingen av dem debuterade under 90-talet, men jag tycker ändå att deras poesi på olika sätt passar särskilt väl in i tidsandan som rådde då.

Noterat: Den litteraturhistoriskt och/eller antikvariskt bevandrade känner till att Bonniers redan på 1940-talet gav ut en mer modernistiskt präglad Ny Lyrik-serie, men det är alltså inte den jag syftar på här. Jag antar att tanken med den på 90-talet utgivna serien var att slå an en ton som skulle föra tankarna till den äldre serien, ett nostalgiskt grepp som jag uppfattar som typiskt för just 90-talet. Kanske kan man säga att det var då de ständiga omtagningarna av gamla grejer började? Nostalgi har förstås funnits länge, men mitt intryck är att det har eskalerat sedan 90-talet.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Sändes den i svensk TV? Inte för att det skulle göra skillnad för om det är/hör till 90-talet.



Är 70–talist.
Den heter Pang i plugget. Jag är också 80-talist och känner igen namnet, men har aldrig sett den.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
… well … blev ett rejält sidospår.

Men lyfter ändå en annan grej. 90-tal är flera kanalers boom era, samtidigt som större delen av landet har bara två eller tre kanaler i sitt normalutbud. SatelitTvkanaler. Parabolboom, kabel-TV boom.

DigitalTV betyder lite olika saker, och andra saker än idag, till exempel satsningen som gjordes runt Linköping.
 
Top