Peak 90-tal

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Jag har två olika bilder av 90-talet som borde vara ömsesidigt uteslutande, men som på något sätt samexisterar. Den ena är "Det är 90-tal och det regnar", i kontrast mot "det glada 80-talet". Den andra är optimismen efter Sovjetunionens fall, kalla kriget är över, Fukuyama skriver Historiens slut.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag har två olika bilder av 90-talet som borde vara ömsesidigt uteslutande, men som på något sätt samexisterar. Den ena är "Det är 90-tal och det regnar", i kontrast mot "det glada 80-talet". Den andra är optimismen efter Sovjetunionens fall, kalla kriget är över, Fukuyama skriver Historiens slut.
Jag gillar hur du tänker. Men för mig är det snarare är nog motpolerna det myspysiga, halvdassiga, allsång-på-TV-iga nittiotalet som står i kontrast till actionfilmernas och hollywoods nittotal.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jag har två olika bilder av 90-talet som borde vara ömsesidigt uteslutande, men som på något sätt samexisterar. Den ena är "Det är 90-tal och det regnar", i kontrast mot "det glada 80-talet". Den andra är optimismen efter Sovjetunionens fall, kalla kriget är över, Fukuyama skriver Historiens slut.
De samexisterar eftersom optimismen var det officiella narrativet. Det var så vi skulle tycka. Regnet var hur det faktiskt var.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hmm ja. Jobba med media (tv-web-combo) eller IT (web-bygga dator) känns rätt 95 och framåt. Före det var det nog mer sitta-på-café-och-se-svår-ut eller sitta-på-café-och-fundera-varför-dom-där ser-så-skitnödiga-ut. Om man inte satt i en källare och spelade tills alla var hungriga.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
De samexisterar eftersom optimismen var det officiella narrativet. Det var så vi skulle tycka. Regnet var hur det faktiskt var.
Mmm, "historiens slut" betyder väl också drömmarnas slut, illusionernas slut, slut på förhoppningen om en bättre värld än 8-till-5, konsumism och teknokratisk administration för evigt. De stora berättelserna är döda och plötsligt står man där, utelämnad till sig själv. Och det regnar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Peak svenskt 90-tal ur mitt perspektiv:

Årtiondet inleds med att en mörk era avslutas ...

... i Berlin ...

... och i Moskva.

Våra blå baskrar tjänstgör i många år i Bosnien och Kosovo:

Dåvarande statsministern in action

Årtiondet avslutas med en svensk triumf i Jerusalem
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Mmm, "historiens slut" betyder väl också drömmarnas slut, illusionernas slut, slut på förhoppningen om en bättre värld än 8-till-5, konsumism och teknokratisk administration för evigt. De stora berättelserna är döda och plötsligt står man där, utelämnad till sig själv. Och det regnar.
Inte så som Fukuyama menade det. Han var hegelian och tyckte att 90-talet i västvärlden var det fulländade samhället.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Mmm, "historiens slut" betyder väl också drömmarnas slut, illusionernas slut, slut på förhoppningen om en bättre värld än 8-till-5, konsumism och teknokratisk administration för evigt. De stora berättelserna är döda och plötsligt står man där, utelämnad till sig själv. Och det regnar.
2020-talet är mer, "det har störtregnat tre veckor i streck och regnet visar inga tecken på att upphöra. Flera stora befolkningscentrum hotas av översvämning". Alternativt, "Oj, regnar det! Så bra! Det kanske kan hjälpa mot skogsbränderna".
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
För familjeliv så skulle jag nog föreslå Ensamma Mamma för Sverige och tidigare Zits för USA.

Hamilton filmerna från 90-talet är nog bra inspiration för saker som ett gäng 90-tales äventyrare skulle finna intressant.

Man måste nog då också nämna Skilda världar, ZTV, Bingolotto med Loket och sånt ...
Söndagsöppet är något jag tänker på som något från den perioden
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag kan inte låta bli att tänka på när jag 2015 såg en annons för en lokal nattklubb som körde en nostalgikväll med nittiotalstema och uppmanade besökarna att ta på sig "farsans gamla träningsoverall" och att klä sig "så B som möjligt". Det var ju inte så att det inte fanns lättillgängliga TV-serier från 1990-talet på webben 2015 för den som ville se hur folk verkligen såg ut då.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Nej, inte kufen Kramer, däremot Jerry själv. Ett par illasittande 501:or och en tröja som är ganska vid i överarmarna.

Nu skojade du förmodligen men det är ett rätt vanligt misstag när man ska återskapa en tidigare epok att man bara ser det excentriska och inte det vardagliga. Man kan inte plocka så mycket modeledtrådar ur t.ex. Fresh Prince, om man nu inte är ute efter att göra tokig komedi med avsiktliga överdrifter (som t.ex. The Wedding Singer).

Button-down-skjorta är i och för sig väldigt nittiotal.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,190
Vi har ett running joke som är ”Kom tillbaks och fräls oss med dina lögner Francis Fukuyama!”
1715174525239.jpeg

En intressant sak där efter kommunismens fall var hur actionfilmerna trevade efter vem som skulle vara den nya fienden. Bland kandidaterna fanns Japan, Kina, och en kort period, vita sydafrikaner.

Sedan lämnade islamisterna in den särklassigt starkaste ansökan till jobbet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,190
Nu skojade du förmodligen men det är ett rätt vanligt misstag när man ska återskapa en tidigare epok att man bara ser det excentriska och inte det vardagliga.
Ett vanligt fel som göra - ett hus är inrett med möbler från de senaste paren årtionden, inte bara vad som är arketypiskt inne just nu.

1715174804990.jpeg
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
66
View attachment 17897

En intressant sak där efter kommunismens fall var hur actionfilmerna trevade efter vem som skulle vara den nya fienden. Bland kandidaterna fanns Japan, Kina, och en kort period, vita sydafrikaner.

Sedan lämnade islamisterna in den särklassigt starkaste ansökan till jobbet.
True Lies från 1994 var tidig på bollen där.

Konstigt att ingen nämnt Peter Siepen än. 😃
 
Top