Varulv #Patterns #Patterns #Patterns - Spelet slut!

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tanken var ju att klara oss från röster R1, gå alla tre till mitten och sen vid behov kasta någon under bussen med argumentet "ulvarna skulle aldrig gå i samlad trupp med lokala nattmord!"
Det var ju ingen dum plan alls. (Som sagt, hade vi inte haft flyt i R1 hade det här blivit mycket hårigare.)

Och ytterligare bevis för att det här med att analysera vem som går vart, hur ulvarna tänker med nattmord och dylikt är en jävla sörja att försöka få vettiga analyser ur.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag vet inte om det hade varit för mycket eller om jag tänker fel, men om nattmord skedde före förflyttning så hade det gjort vårt liv som ulvar otroligt mycket lättare. Å andra sidan kunde det ju bli lite oklart rörande vem som dött var men bara att pricka ett nattmord utan att verka misstänkt kändes väldigt knepigt!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Fråga @Basenanji , om vi hittat globala nattmord, kunde byn då ha använt första rummet för att ta bort det till lokalt igen?
Nej. Min tanke var att allt skulle ske i utvecklingsfaser:

1. Inget nattmord alls
2. Lokala nattmord
3. Globala nattmord

Därför den där liknelsen med sigill som bröts, dvs att ett villkor "ersätter" ett tidigare.

Sedan var jag otydlig i mitt PM-exempel och så här i efterhand borde jag ha formulerat olika svar till olika spelare beroende på om de var först att lösa ett chiffer. Nu körde jag samma standardmeddelande till alla, vilket nog förvirrade.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jädrans vad trött svensk gammal skrift man satt å skummade igenom som handlade om gamla tidens kvinnor eller nått som jag hamnade på via en konstig länk sist i ett chiffer.
Vad var det Basse?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag vet inte om det hade varit för mycket eller om jag tänker fel, men om nattmord skedde före förflyttning så hade det gjort vårt liv som ulvar otroligt mycket lättare. Å andra sidan kunde det ju bli lite oklart rörande vem som dött var men bara att pricka ett nattmord utan att verka misstänkt kändes väldigt knepigt!
Jag tycker ”globala” fria nattmord är problematiskt i Varulvsspel.
Det är liksom en random kill som ”ligger utanför reglerna”.
Som typ fusk som ligger utanför snacket.
Uppskattar att det finns förståliga begränsningar som båda fraktioner kan förhålla sig till.

Förstår att powerrollerna är med för det är typ grunderna i Varulvsspel.
Likaså med Siare menjag gillar när det är tematiskt uppbyggt på nåtsett så att vi andra kanske kan klura ut nått på grund av spelares handlingar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jädrans vad trött svensk gammal skrift man satt å skummade igenom som handlade om gamla tidens kvinnor eller nått som jag hamnade på via en konstig länk sist i ett chiffer.
Vad var det Basse?
Haha, det var en länk till en databaspost (Gupea/Göteborgs universitet). Boken hade inget ISBN, utan fick vara med genom en URL. Nog läsvärd av Elin Ameen.
 
Top