Varulv #Patterns #Patterns #Patterns - Spelet slut!

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Yem86 röstas ut! Hon var ulv!

Och med det har byn vunnit! Grattis! đŸ„ł

Men Team Ulv ska ocksÄ ha cred för roligt, listigt och vÄgat spel!

Det har varit mycket roligt att fÄ leda det hÀr spelet, Àven om en del skönhetsflÀckar möjligen var nÄgot störande. För sÄdant ber jag om ursÀkt. PÄ det hela taget Àr jag dock mycket nöjd och tycker att det var ett frejdigt parti att följa!

Jiffrena dÄ? Jo förstÄr ni sÄ hÀr var det:

Hallen var ett simpelt ceasarchiffer. Jag la ett alfabet över ett annat dÀr I blev A.

IJK... =>ABC...

Eftersom jag Àr flummig humanist rÀknade jag frÄn A till I och fick dÄ fram siffran nio, antalet ringar som smiddes Ät mÀnschorna i Bilbo eller Silmarillillionon eller vad det var.

Matematiker river nog sitt hÄr.

Detta chiffer gav ulvlaget möjligheten att nattmörda - med begrÀnsningen att de bara kunde nattmörda lokalt.

Ulvarna kunde inte mörda frÄn början (!) sÄ det hÀr chiffret var bÀst för dem. Det tyckte jag var ett bra sÀtt att balansera upp att de var tre frÄn början, mot sex bybor. Sedan missade jag det nÀr jag presenterade PM:na i min regeltext. Sorry!


Rökrummet var helt enkelt ett enkelt, slump skrivet anagram för budskapet "Du kan förhindra förflyttning". Simpelt, med förhoppningen att det skulle ge er lite huvudbry nÀr nÄgons förflyttning inte blev som det var tÀnkt.

Galleriet var hawaiianska (Tack Google translate!) för "Du kan se om nÄgon har en förmÄga" vilket blev...makt?! Flaggan har Ätminstone inte jag sett tidigare men ska enligt Wikipedia vara delstatsflaggan för Hawaii.

Och sÄ den gÀckande Matsalen dÄ! HÀr anvÀnde jag ett murarchiffer - men se, eftersom ni Àr sÄ smarta stökade jag till det lite.

Lösningen Àr (rutnÀtet ej med hÀr)
*
IHG
FED
CBA

**
RQP
ONM
LKJ

***
ÄÅZ
YXV
UTS

...och dÄ blev lösningen:
"Du kan anvÀnda lönngÄngar" dvs röra sig direkt mellan Matsalen och övriga rum (VintertrÀdgÄrden, Arbetsrummet, Rökrummet och Galleriet)

Extra cred till @Impetigo som kÀmpade pÄ bra hÀr!

Biblioteket fick ett lustigt murarchifferliknande system dÀr jag lade planetsystemet tre gÄnger efter varandra under alfabetet. DÄ mÄste Pluto vara med trots att himlakroppen idag har blivit degraderad till "dvÀrgplanet". Hmpf!

DÀrför blev inspirationen att Pluto (det romerska namnet pÄ Hades), Àgaren av Kerberos, visst var en Àkta planet.

Chiffret blev till slut "Du kan vÀkta".

Salongen var det stÀlle dÀr ulvarna kunde lÄsa upp globala mord. Inga konstigheter hÀr, periodiska systemet var grunden (grundÀmne, hö hö...) och atomnumret 1 motsvarade första bokstaven i alfabetet. "Ulvar kan mörda globalt" var lösningen.

Köket tyckte jag var kul, dĂ€r anvĂ€nde jag ISBN-nummer för böcker vars författarinnors efternamn blev "Ingen kan vakta". Tydligen finns ingen svensk författarinna med efternamn pĂ„ Ä?! Konstigt, men jag utgick dock bara frĂ„n Wikipedias lista över svenska författare.

Sedan blev göteborgaren i mig himla nöjd med ledtrÄden "Initialt Àr det bra att tÀnka efter". Jag Àr fan fortfarande nöjd med den!

VintertrÀdgÄrden var fraktionssiarens rum. DÀr anvÀnde jag ett Vigenerechiffer med kodordet "Basenanji" - Erik Granströms osynliga efrit som hÄller upp den svÀvande klippan i Skuger sÄ inte Rhabdorhana kan komma Ät det blÄ barnet. Stiligt löst av @Yem_86 !

Arbetsrummet slutligen innehöll lösningen "Din röst rÀknas dubbelt" och chiffret skapades utifrÄn hur heltonerna Àr placerade i vÄrt vÀsterlÀndska notsystem, med start frÄn stora c. Tipset som FramgÄngstÄget kom med var tÀnkt att leda till att ni skulle bild-googla en pianoklaviatur. PÄ nÄgra sÄdana fÄr man ocksÄ se att noterna delas in i olika oktaver och skrivs med olika klaver.

Ganska svĂ„rt, men listiga Impetigo löse det faktiskt! 😎👌🎉

Med det önskar jag alla en fortsatt hÀrlig sensommar oavsett om den Àger rum i en hÀngmatta, pÄ ett arbete eller i en skola av nÄgot slag.

Kom bara ihÄg FramgÄngstÄget mantra:

"Vem bryr sig om vem som vann nÀr man kan dricka gratis rosevin?"

Kram pÄ er!

/Basse
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Tackar alla för gott deltagande och Basse vilket fix med alla chiffer!

Roligt med spel som gör att vi deltagare börjar sitta och pula med helt nya saker i livet.
Denna gÄng var det ett nytt lager med funderingar och stora huvudbry, googlande och svordomar ang chiffer.

Varför gick ni 2 ulvar till samma rum Matsalen rakt fram i första rundan?
Ni minskade ju chansen att aktivera chiffer?

Jag hade jÀttekul.

Fridens och pÄ Äterseende
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Stort tack, @Basenanji , för ett vÀldigt roligt spel med mÄnga kluriga chiffer!

Jag ska inte gĂ„ in pĂ„ hur lĂ€nge jag satt med matsalschiffret, men det var ett bra tag och jag hann nog pröva en sisĂ„dĂ€r tio-tolv olika nycklar och alla tĂ€nkbara rotationer som kunde göras med varje nyckel đŸ˜« prövade inte den rĂ€tta nyckeln dock sĂ„ kom ju aldrig riktigt nĂ€ra.

Byn var stekhet, grattis till en vÀldigt vÀlförtjÀnt seger. FLAWLESS hade det vÀl hetat om dettvar Mortal Kombat. Hatten av!

Vi ulvar hade ”högrisk” som tema och jag tycker att vi höll oss tematiska genom hela spelet â˜ș

I r1 skrev jag ett inlĂ€gg nĂ€ra slutet av rundan som var menat att framstĂ„ som ett felpostat inlĂ€gg frĂ„n ulvtrĂ„den, det var uppenbarligen alldeles för diffust formulerat för ingen plockade upp det trots att Rasmus citerade det tvĂ„ gĂ„nger 😬

Jag var sen sÀker pÄ att det skulle uppdagas i r2 sÄ vi valde att satsa pÄ att offra mig för att försöka mörda empi (iom att jag redan var brÀnd). Sen visade det sig alltsÄ att a) mordet pÄ empi lyckades b) det var vÀldigt ont om syndabockar i biblioteket och c) ingen plockade upp mittulvinlÀgg frÄn r1.

Jag sĂ„g en chans att skylla mordet pĂ„ Martin och blev fartblind. Borde satsat pĂ„ att underbygga för Yems framtida rundor i stĂ€llet (planen sen slutet av r1 var att Yem skulle vinna i r7â˜ș) för att fĂ€kta. Nu satte jag Yem i en usel sits sĂ„ lĂ€xan blir nog ”den som gapar efter mycket
”

Kul spel hur som helst, vi hade roligt i ulvchatten ocksÄ!



Varför gick ni 2 ulvar till samma rum Matsalen rakt fram i första rundan?
Ni minskade ju chansen att aktivera chiffer?
Vi enades om att det var mest ”högrisk” att gĂ„ alla tillsammans. SĂ„ hade rasmus varit kvar i spel hadw vi varit tre ulvar i matsalen 😎
 

Yem_86

LÀser snabbt, tÀnker lÄngsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Tackar alla för gott deltagande och Basse vilket fix med alla chiffer!

Roligt med spel som gör att vi deltagare börjar sitta och pula med helt nya saker i livet.
Denna gÄng var det ett nytt lager med funderingar och stora huvudbry, googlande och svordomar ang chiffer.

Varför gick ni 2 ulvar till samma rum Matsalen rakt fram i första rundan?
Ni minskade ju chansen att aktivera chiffer?

Jag hade jÀttekul.

Fridens och pÄ Äterseende
bra jobbat!
Jag Ă€r nöjd att jag lyckades lösa nĂ„got chiffer.😅 kul men svettig. Jag gillar inte att vara ulv egentligen men jag hade kul Ă€ndĂ„.
MÄste chansa lite och det var nyttigt för mig som Àr för feg bÄde som bybo och ulv.
Bra ordnat!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
I r1 skrev jag ett inlĂ€gg nĂ€ra slutet av rundan som var menat att framstĂ„ som ett felpostat inlĂ€gg frĂ„n ulvtrĂ„den, det var uppenbarligen alldeles för diffust formulerat för ingen plockade upp det trots att Rasmus citerade det tvĂ„ gĂ„nger 😬
HallÄ byn hur kunde vi missa denna post?
Var det alla rysligt svĂ„ra Bassechiffers fel😇
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack för ett kul spel! Roliga chiffer och lurigt men vÄgat spelat av team ulv! :) Och det kÀnns lite najs att jag hade rÀtt om ulvarnas nattmord i början ;)

SpÀnnande val av er att spela sÄ dÀr högrisk, och att det trots detta var svÄrt att hitta er visar ju vÀldigt bra pÄ hur saker kan lÀsas sÄ olika ur olika ögon.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag rÄkade ocksÄ skriva i trÄden istÀllet för ulvchatten ( inte med flit dock) nÀr jag skrev om att sidd var enda hoppet. Oops.
Jag funderade lite över det inlÀgget nÀr det kom men glömde sen bort det.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Tack för ett kul spel! Roliga chiffer och lurigt men vÄgat spelat av team ulv! :) Och det kÀnns lite najs att jag hade rÀtt om ulvarnas nattmord i början ;)

SpÀnnande val av er att spela sÄ dÀr högrisk, och att det trots detta var svÄrt att hitta er visar ju vÀldigt bra pÄ hur saker kan lÀsas sÄ olika ur olika ögon.
Haha, ja du hade helt klart rĂ€tt Ă€ven om jag tolkade det efter pm:et som basse erkĂ€nde blev knas 😆
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Tack alla för mycket roligt spel!

Lite ledsen att jag inte hann lösa chiffer under medeltidsveckan. Det Àr fantastiskt hur mÄnga varianter man kan vrida ett chiffer och utan papper och penna Àr det svÄrt att testa sig fram ISBN-chiffret var riktigt snyggt. Min första tanke var boktitlarna men nÀr det inte funkade började jag skriva upp allt möjligt pÄ mina fusklappar jag hittade i lÀgenheten medan min fru brottade ner barnen för kvÀllen.

Jag misstÀnkte alla pÄ slutet. Vimes som mÀster manipulatör hade varit riktigt coolt. Skippa globala nattmord för att vinna cred och förlita sig pÄ auktoritet och stark argumentation. DÀrför blev jag lycklig nÀr yem avslöjade siar-förmÄgan. DÄ kunde jag ute sluta en och typ alltid vinna.

Jag Ă€r alltid lika imponerade över hur mycket information ni finner genom tex röstningsmönster. Även om jag tycker att jag Ă€r duktig pĂ„ mönsterigenkĂ€nning sĂ„ kan jag aldrig vara lika pricksĂ€ker som ni nĂ€r det gĂ€ller att tolka folks röstningsbanor.

@Vimes och @Sidd Àr Äterigen mycket starka bybor, inte för att dissa er andra pÄ nÄgot sÀtt men Äterigen fÄr jag se hur dom tvÄ pÄ helt olika sÀtt vaskar fram ulvar pÄ löpande band.
Jag ska erkÀnna att jag underskattade Sidd i början och byggde ett starkt bias mot Sidd men som jag nÀmnt i senare matcher försöker jag kompensera för det och dÄ ser jag mer och mer hur hans kaos fÄr ulvar att tvingas agera, hamna i försvarsstÀllning och brista i sömmarna precis tillrÀckligt för att sÄdana som Vimes kan pilla ut dom noggrant detektivarbete.

Hade jag varit den som bestÀmt utgÄngen pÄ de sista rundorna hade det varit 90% magkÀnsla och troligtvis slutat med en 50/50 mellan tvÄ kandidater.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
bra jobbat!
Jag Ă€r nöjd att jag lyckades lösa nĂ„got chiffer.😅 kul men svettig. Jag gillar inte att vara ulv egentligen men jag hade kul Ă€ndĂ„.
MÄste chansa lite och det var nyttigt för mig som Àr för feg bÄde som bybo och ulv.
Bra ordnat!
Vem försökte ni nattmörda första rundan?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Tackar alla för gott deltagande och Basse vilket fix med alla chiffer!

Roligt med spel som gör att vi deltagare börjar sitta och pula med helt nya saker i livet.
Denna gÄng var det ett nytt lager med funderingar och stora huvudbry, googlande och svordomar ang chiffer.

Varför gick ni 2 ulvar till samma rum Matsalen rakt fram i första rundan?
Ni minskade ju chansen att aktivera chiffer?

Jag hade jÀttekul.

Fridens och pÄ Äterseende
Vi tÀnkte gÄ alla tre till samma!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Vem försökte ni nattmörda första rundan?
Tror att det var du! Men vi siktade ju mest pÄ röst -seger, höga odds att trÀffa nÄgot nattmord nÄgonsin om vi inte skulle röra oss vÀldigt förutsÀgbart :)
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Tror att det var du! Men vi siktade ju mest pÄ röst -seger, höga odds att trÀffa nÄgot nattmord nÄgonsin om vi inte skulle röra oss vÀldigt förutsÀgbart :)
DĂ„ förstĂ„r jag att ni siktade pĂ„ high risk! 😂
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Först och frÀmst: tack för strÄlande spelupplÀgg, Basse! Det hÀr Àr kanske det upplÀgget som bÀst utnyttjat konceptet "individuell förflyttning pÄ en karta". MÄnga av de saker jag trodde i spelets inledning visade sig stÀmma: 3 ulvar, mÀktiga förmÄgor lÄngt in i huset. UpplÄsandet av bÄde individuella förmÄgor och villkor gav en bra pacing. Jag Àr kass pÄ chiffer, men upplÀgget gjorde att förmÄgor och villkor var "halvdolda" vilket jag gillade.

Lokala nattmord Àr en jÀkla nerf, sÄ 3 ulvar pÄ 9 spelare totalt tycker jag Àr helt rimligt. Byn fick ju ett siande (mitt av Stöveln) vilket gav en edge, men jag tror framför allt att vi vann pÄ tur och lite skicklighet. Det var röta att vi nackade Rasmus i R1. Hade vi inte gjort det tror jag det hÀr hade varit betydligt tuffare för oss. Men vi spelade ganska bra ocksÄ! Ulvarna gjorde verkligen inga stora misstag, men byn var bra (om Àn lite kaosig i trÄden - men alla utröstningar var hyfsat vÀlavvÀgda).

Sedan glÀdjer det mig lite att Vanligt JÀvla Bybospel var effektivt. Jag var ute och cyklade om att Xyas och Stövelns röster i R1 rödade dem, men det berodde ju pÄ att Impetigo ocksÄ var ulv. Utöver det kÀnns det som att vi lyckades pejla in ulvarnas spel ganska bra. Jag har haft en lit ekörig första vecka pÄ jobbet efter semestern, och fÄr erkÀnna att jag lÀste trÄden ovanligt slarvigt och slött, men lyckades ÀndÄ göra hyfsade deduktiva analyser av röstningen. Kul!

Sidd Àr nÄgot av en stjÀrna tycker jag. Det kÀnns som att han alltid Àr med i det vinnande laget oavsett om han Àr god eller ond. Har du koll pÄ din win rate, @Sidd?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
OcksĂ„ kul att bĂ„de jag och Impetigo blev ulvar igen 😅 Bra spel av dig som vanligt!

Och tack till dig Yem_86, var superkul att spela, du Ă€r bra och Ă€r med och förgyller spelen du Ă€r med i, Ă€ven nĂ€r vi förlorar 😅

Tanken var ju att klara oss frÄn röster R1, gÄ alla tre till mitten och sen vid behov kasta nÄgon under bussen med argumentet "ulvarna skulle aldrig gÄ i samlad trupp med lokala nattmord!"
 
Top