Det här är några av de husregler jag tänker köra:
1) Skippa alla feats
2) Ge fighters skadebonus som kompensation för avsaknaden av feats lite utspritt över levlar och +1 i BAB på lvl 1
3) Ta bort alla klasser förutom figher, cleric, rogue (namnändrad till thief), wizard (namnändrad till magic-user) och ranger
4) Ändra abilitybonuskurvan till samma som i Mentzer-Basic
5) Rensa rejält bland skills. Alla sociala skills tas bort helt, bara rangers och thieves har skills
6) Antingen öka progressionen bland saves eller övergå till fasta målvärden på saves
7) Balansera demi-humans med långsammare XP i stället för att de får färre feats och skills (som jag ju tar bort) vid lvl 1. -20% XP känns ganska rimligt för dvärgar och alver.
Förmodligen tänker jag också ändra till ett silverbaserat monetärt system, men det kräver en hel del jobb, så det kanske jag skippar.
1) Skippa alla feats
2) Ge fighters skadebonus som kompensation för avsaknaden av feats lite utspritt över levlar och +1 i BAB på lvl 1
3) Ta bort alla klasser förutom figher, cleric, rogue (namnändrad till thief), wizard (namnändrad till magic-user) och ranger
4) Ändra abilitybonuskurvan till samma som i Mentzer-Basic
5) Rensa rejält bland skills. Alla sociala skills tas bort helt, bara rangers och thieves har skills
6) Antingen öka progressionen bland saves eller övergå till fasta målvärden på saves
7) Balansera demi-humans med långsammare XP i stället för att de får färre feats och skills (som jag ju tar bort) vid lvl 1. -20% XP känns ganska rimligt för dvärgar och alver.
Förmodligen tänker jag också ändra till ett silverbaserat monetärt system, men det kräver en hel del jobb, så det kanske jag skippar.

Eftersom jag vill minska behovet av rutnätsbaserad vill jag förenkla lite annat också. Flanking tar jag t.ex. bort och ersätter med att man får +1 per allierad som också är står i närstrid med motståndaren. Sneak attack nerfar jag rejält, som en konsekvens av detta. Sneak attack kan bara göras en gång per motståndare och strid och måste föranledas av ett lyckat stealth/hide in shadows check (där det är läggare att lyckas om motståndaren är upptagen med att slåss med någon annan).