Nekromanti Pathfinder, husregeltråden

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
anth said:
Schtajner said:
Vitulv:

Jag har för du du nämnde en xp formel per spelsession någonstans som var variantregel/husregel i PF. Vilken var det?
En "quick and dirty rule" som hängt med nästan oförändrad sedan DnD3 är om man besegrar 4 st varelser av samma CR som man har level går man upp en level.
Glöm inte att multiplicera med antalet personer i gruppen.
Ett party på 3 st lvl 5 PCs behöver besegra 3*4=12 st CR5 varelser för att gå upp en level.
Om varelserna inte har samma CR som PCs level så gäller regeln att för varje ändring av CR med 2 dubblas/halveras varelserna.
Ex: 6 st CR 5 varelser = 3 st CR 7 varelser = 12 st CR 3 varelser.
Om CR bara ändras ett steg får man multiplicera med x1,5 respektive x0,67

Ett ännu enklare alternativ är att säga att rollpersonerna går upp en level var 4:e spelsession.
Personligen tycker jag inte om denna variant av två anledningar:
1. Spelsessionerna kan variera i längd.
2. Hur mycket rollpersonerna uträttar under en spelsession varierar från gång till gång.
Men tar man hänsyn till sånt, t.ex. "idag hann vi med dubbelt så mycket som vi brukar göra" eller "idag spelade vi bara hälften så länge som vi brukar", är det helt OK för mig.

När det gäller att dela ut skatter brukar jag gå efter tabellen som visar hur mycket pengar PCs ska ha vid olika levels och försöka se till att rollpersonerna följer den.
I pathfinder (förutsatt medium progression) så verkar det vara 5st monster av samma CR som krävs (för medium progression).

Eller räknade man med xp från quests tidigare?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
I pathfinder (förutsatt medium progression) så verkar det vara 5st monster av samma CR som krävs (för medium progression).

Eller räknade man med xp från quests tidigare?
Kan nog stämma, jag ursäktar mig med att jag inte är helt inkörd på Pathfinder ännu.
Däremot VET jag att det var 3,33 monster i gamla DnD3.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag kollade på lite olika levlar och det verkar som om det är ~5 som krävs.

Var det ingen som hade en jämförelse mellan xp och levels i 3/3.5/PF förresten? jag har sett en tidigare men några snabba googlingar ger inget vettigt.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Jag väljer att omformulera mitt svar.

Jag har en polare som kallas Dådda och bor i ett fint torn i ett älvnära gentrifierat kvarter. Han brukar hävda att valfrihet är en illusion. Han ogillar både friskolor och privatägda apotek, t.ex. Jag tror också att han gillar långa köer och Stalin. Jag har bara spelat rollspel med Dådda vid ett tillfälle (ett kort parti Tunnels & Trolls) och det kanske inte satte några djupare spår. Jag är dock rädd för att min vän Dådda skulle bli både arg, ledsen och besviken ifall han fick reda på att jag tillät ytterligare en divine caster när jag lirar D&D/Pathfinder. Kanske skulle han säga upp kontakten med mig. Det vågar jag inte riskera.
 
Top