Nekromanti Partiska moderatorer

Status
Not open for further replies.

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Eftersom det var OT i förra tråden startar jag en ny.

Mutanten fick inte bara 2 dagars avstängning utan totalt 10. Att de fick två kan jag köpa eftersom det stod uttryckligen i en äldre moderering, även om de kanske inte hade hunnit se modereringen. Exakt vad är det som är värt 8 dagars avstängning? Hade någon av moderatorernas skyddslingar skrivit en pk-variant av inlägget hade det knappast blivit några följder. Möjligen en varning om tillräckligt många anmälde inlägget, men antagligen inte ens det. Snarare hade inlägget hyllats av moderatorerna och/eller deras anhang.

De kan förstås göra som de vill och banna precis vem de vill, men att påstå att sånt här är bra för debattklimatet eller liknande är skitsnack. Folk blir förbannade och mer benägna att bita ifrån. Man känner allt mindre tilltro till moderatorerna när man vet hur godtyckligt de kan utdela banningar till personer som har en annan uppfattning.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är väl ingen som påstått att det här är ett opartiskt forum? Man får lära sig att ta sina strider bara. Och en del är lämpligare att man tar någon annanstans.

Innan jag lärde mig det höll jag på att bli permabannad. Har jag hört från säker källa. Men tror inte att det finns nån moderator kvar sedan den tiden, alla har väl mer eller mindre bytts ut. Du får ha tålamod bara.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Lukas;n82292 said:
Så du tycker att säga sådana saker är bra för diskussions klimatet?

Jag tror de gör varken till eller från för diskussionsklimatet. Däremot tror jag att 8 dagars avstängning var overkill även om man av någon anledning känner sig svårt kränkt av ollade tärningar i en text. Vad var det han blev bannad för förra gången, var det nåt liknande?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ond bråd död;n82319 said:
Jag tror de gör varken till eller från för diskussionsklimatet. Däremot tror jag att 8 dagars avstängning var overkill även om man av någon anledning känner sig svårt kränkt av ollade tärningar i en text. Vad var det han blev bannad för förra gången, var det nåt liknande?

Ett väldigt kort svar på det här är att vi blir benägna att reagera både hårdare och snabbare på en användare som har upprepade varningar och avstängningar i ryggen sedan tidigare.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Arfert;n82294 said:
Det är väl ingen som påstått att det här är ett opartiskt forum? Man får lära sig att ta sina strider bara. Och en del är lämpligare att man tar någon annanstans.

Innan jag lärde mig det höll jag på att bli permabannad. Har jag hört från säker källa. Men tror inte att det finns nån moderator kvar sedan den tiden, alla har väl mer eller mindre bytts ut. Du får ha tålamod bara.

Jag får försöka med det. :) Det är ju förhoppningsvis bara en fas som går över snart. Om 10-15 år kommer man se tillbaka på den här tiden som den mest bisarra och obegripliga i landets/västvärldens historia. "Va fanken tänkte vi egentligen?"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag får försöka med det. :) Det är ju förhoppningsvis bara en fas som går över snart. Om 10-15 år kommer man se tillbaka på den här tiden som den mest bisarra och obegripliga i landets/västvärldens historia. "Va fanken tänkte vi egentligen?"
Nu låter du som Anders Fager. ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ond bråd död;n82319 said:
Jag tror de gör varken till eller från för diskussionsklimatet. Däremot tror jag att 8 dagars avstängning var overkill även om man av någon anledning känner sig svårt kränkt av ollade tärningar i en text. Vad var det han blev bannad för förra gången, var det nåt liknande?
Oavsett hur man tror det påverkar diskussionsklimatet borde man känna till moderatorernas inställning till den typen av språk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ond bråd död;n82319 said:
Jag tror de gör varken till eller från för diskussionsklimatet.
Nu råkar väl jag veta att OBD inte ser det här (han har erkänt själv att han blockar mig), men jag vill mest poängtera hur olika världar man lever i när Mutantens tirad, avslutad på det där sättet, "varken gör till eller från" för diskussionsklimatet.

Det är såklart skitsnack att moderatorerna skulle gå hårdare åt personer med vissa åsikter. Det finns definitivt feminister på det här forumet som har en tendens att få varningar väldigt snabbt helt enkelt för att de inte kunnat hålla sig i skinnet tidigare.

Att OBD som vanligt "glömmer bort" att t.ex. jag varit avstängd i omgångar när jag uttryckt mig otrevligt går mig inte heller förbi.

Men som sagt, någonstans när man inte ser att uttryck som "sug min ollade T6:a" i sig ÄR dåligt diskussionsklimat vet jag liksom inte ens vad som finns kvar att säga. Det är uppenbart att OBD med "gott diskussionsklimat" inte menar det jag menar: att vi diskuterar lugnt och sansat och för fram våra argument utan onödig provokation, elakheter eller personangrepp.

Jag vill inte tillskriva OBD några åsikter hen har, men visst har hen uttryckt gillande för andra forums mer "anything goes" / "vilda västern" / "så högt i tak att det inte finns något tak" / "otrevligast vinner"- typ av "moderering"? Som typ på Flashback, där de outade mig efter att jag blivit utsatt för våldtäktsförsök (med namn och arbetsplats).

(Den tråden finns för övrigt fortfarande kvar. Så var det med de hårda reglerna om att inte outa folk... Men det gäller kanske bara medlemmar? Snacka om hyckleri isf...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ond bråd död;n82286 said:
Folk blir förbannade och mer benägna att bita ifrån. Man känner allt mindre tilltro till moderatorerna när man vet hur godtyckligt de kan utdela banningar till personer som har en annan uppfattning.

Man = Ond Bråd Död och mutanten.
Folk = Man
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vi kan ju se det hela som ett socialt experiment. Är hårdare straff ett bra sätt att komma till rätta med personer som pga tärningsollartexter utgör en fara för allmänheten? Om det funkar här så tycker jag vi kan uppdatera Sveriges lagar lite senare.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Ond bråd död;n82286 said:
Eftersom det var OT i förra tråden startar jag en ny.

Mutanten fick inte bara 2 dagars avstängning utan totalt 10. Att de fick två kan jag köpa eftersom det stod uttryckligen i en äldre moderering, även om de kanske inte hade hunnit se modereringen. Exakt vad är det som är värt 8 dagars avstängning? Hade någon av moderatorernas skyddslingar skrivit en pk-variant av inlägget hade det knappast blivit några följder. Möjligen en varning om tillräckligt många anmälde inlägget, men antagligen inte ens det. Snarare hade inlägget hyllats av moderatorerna och/eller deras anhang.

De kan förstås göra som de vill och banna precis vem de vill, men att påstå att sånt här är bra för debattklimatet eller liknande är skitsnack. Folk blir förbannade och mer benägna att bita ifrån. Man känner allt mindre tilltro till moderatorerna när man vet hur godtyckligt de kan utdela banningar till personer som har en annan uppfattning.
FET JÄVLA MODERERING:

Om du inte förstår vad det är i Mutantens inlägg som gör att han fick ett strängare straff – ganska nyligen efter att vi infört skärpta åtgärder för vissa typer av regelbrott – så är du antingen dum i huvudet, eller låtsas att du är det.

Ditt upprepade nedklankande på mina moderatorer är så fruktansvärt tröttsamt att jag inte ens orkar hålla en trevlig ton längre.

Lägg av med det är du hygglig – annars stänger jag av dig bara för att få sinnesro.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kan medge att jag postat ett par lite väl salta inlägg som jag inte skulle grinat över att jag skulle blivit åtminstone varnad för, men jag ska undvika att göra det framöver. Men ibland tar saltet över, jag ärju inte mer än människa :)
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
krank;n82326 said:
Nu råkar väl jag veta att OBD inte ser det här (han har erkänt själv att han blockar mig), men jag vill mest poängtera hur olika världar man lever i när Mutantens tirad, avslutad på det där sättet, "varken gör till eller från" för diskussionsklimatet.

Det är såklart skitsnack att moderatorerna skulle gå hårdare åt personer med vissa åsikter. Det finns definitivt feminister på det här forumet som har en tendens att få varningar väldigt snabbt helt enkelt för att de inte kunnat hålla sig i skinnet tidigare.

Att OBD som vanligt "glömmer bort" att t.ex. jag varit avstängd i omgångar när jag uttryckt mig otrevligt går mig inte heller förbi.

Men som sagt, någonstans när man inte ser att uttryck som "sug min ollade T6:a" i sig ÄR dåligt diskussionsklimat vet jag liksom inte ens vad som finns kvar att säga. Det är uppenbart att OBD med "gott diskussionsklimat" inte menar det jag menar: att vi diskuterar lugnt och sansat och för fram våra argument utan onödig provokation, elakheter eller personangrepp.

Jag vill inte tillskriva OBD några åsikter hen har, men visst har hen uttryckt gillande för andra forums mer "anything goes" / "vilda västern" / "så högt i tak att det inte finns något tak" / "otrevligast vinner"- typ av "moderering"? Som typ på Flashback, där de outade mig efter att jag blivit utsatt för våldtäktsförsök (med namn och arbetsplats).

(Den tråden finns för övrigt fortfarande kvar. Så var det med de hårda reglerna om att inte outa folk... Men det gäller kanske bara medlemmar? Snacka om hyckleri isf...)
Reglerna om att inte outa folk gäller enbart medlemmar ja. Ofta maskas även outningar av icke-medlemmar genom att man byter ut ett par bokstäver mot * eller x eller motsvarande, typ "det är ju solklart att det gäller J****e Å*****n". De har ju aldrig påstått att reglerna är till för att skydda ickemedlemmar så något regelrätt hyckleri är det inte frågan om.

Tråkigt att höra vad du råkat ut för btw. =( De flesta tycks ändå ha stått på din sida i den tråden och tyckte att den som outade dig var en jävla idiot som borde hängas ut själv.


Dante: Är det föredömligt att du insinuerar att vissa medlemmar är dumma i huvudet?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Kanske skulle det vara tydligare med en lite mer ingående förklaring till varför någon blev bannad?

Om jag t.ex. skriver något extremt som därmed ger mig en 7 dagars bann vore det bra om det uttryckligen i banningen stod -varför- jag blev bannad.

(t.ex. "Gemstone bannad 8 dagar för extremt användande av "t.ex." ")
Det gör det hela lite mer tydligt och ganska uppenbart för andra användare vad som gäller. Om någon då tycker ett straff är opassande så kan denne jämföra med tidigare banningar
(t.ex. "hallå där, sist fick Gemstone faktiskt 9 dagars bann för användande av "t.ex." !")

Granted, det lägger mer press på moderatorerna, men det är en tanke iallafall :)
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ond bråd död;n82319 said:
Jag tror de gör varken till eller från för diskussionsklimatet. Däremot tror jag att 8 dagars avstängning var overkill även om man av någon anledning känner sig svårt kränkt av ollade tärningar i en text. Vad var det han blev bannad för förra gången, var det nåt liknande?
Likt andra så måste jag påpeka att det förmodligen blir värre av att han/hon/den/det ganska nyligen blev bannad för liknande grejer. Det gör ju det hela lite allvarligare ur moderatorernas läge (heh, skrev 'moderaterna' först)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Gemstone;n82402 said:
Kanske skulle det vara tydligare med en lite mer ingående förklaring till varför någon blev bannad?
Det står väldigt tydligt i det modererande inlägg den här startades för: De två inblandade fortsatte tjafsa efter att ha blivit hårt tillsagda av moderator, och den ene gjorde det grövre genom, om jag minns inlägget korrekt, "sin avslutning".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Magnamund;n82400 said:
De har ju aldrig påstått att reglerna är till för att skydda ickemedlemmar så något regelrätt hyckleri är det inte frågan om.
Det är hyckleri att låtsas som att man bryr sig om anonymitet när man bara är intresserad av anonymitet gällande sina egna användare. Det vore som om det här forumet hade haft regler som sagt att det vore OK att kalla utomstående för nazister, men inte medlemmar. Istället har det här forumet den gällande policyn att det är VÄRRE att gå på någon som inte är närvarande och därför inte kan "försvara sig".
 
Status
Not open for further replies.
Top