Nekromanti Partiska moderatorer

Status
Not open for further replies.

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n82564 said:
Nej, men man får leva med att man granskas hårdare – om inte annat för att man genom sådana åsikter kommer att hamna på tvärs med ett antal andra forumiter. Och det leder till gräl. Gräl leder till personangrepp. Personangrepp leder till banningar.

Poängen är dock att OBD verkar ha missat att det finns folk med misogyna åsikter, och en av dem blev bannad så sent som igår då han förleddes till den Mörka sidan av sitt hat.
Vilken användare "med misogyna åsikter" blev den 30 mars 2015 bannad "då han förleddes till den Mörka sidan av sitt hat"?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Krille;n82772 said:
När det dessutom finns ett antal personer på det här forumet som identifierar sig som politiskt aktiva (om än inte partipolitiskt aktiva) feminister så blir inte stämningen bättre.
Alltså. Man skall alltså ta hänsyn till feminister men inte exempelvis vänsterpartister eller piratpartister? Är det verkligen en officiell forumregel? Är det trollning om man påstår att SD som parti är dumma i huvudet? Om man påstår att SD-anhängare är dumma i huvudet?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Caligo;n85017 said:
Alltså. Man skall alltså ta hänsyn till feminister men inte exempelvis vänsterpartister eller piratpartister? Är det verkligen en officiell forumregel? Är det trollning om man påstår att SD som parti är dumma i huvudet? Om man påstår att SD-anhängare är dumma i huvudet?
Att säga att det blir dålig stämning att kalla folk dumma i huvudet är väl fullständigt rimligt, oavsätt politisk åsikt? Eller är jag förvirrad här... Jag menar, skulle jag vara... jag vet inte... 'frottefantast', och du skulle säga att alla frottefantaster är dumma i huvudet så skulle jag nog ta illa upp. Det är dessutom ett otroligt dåligt argument. Det följer inte att folk har fel bara för att dom är mindre intelligenta än medelindividen (eller hur man nu vill definiera dum).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Tony.Meijer;n85019 said:
Att säga att det blir dålig stämning att kalla folk dumma i huvudet är väl fullständigt rimligt, oavsätt politisk åsikt? Eller är jag förvirrad här... Jag menar, skulle jag vara... jag vet inte... 'frottefantast', och du skulle säga att alla frottefantaster är dumma i huvudet så skulle jag nog ta illa upp. Det är dessutom ett otroligt dåligt argument. Det följer inte att folk har fel bara för att dom är mindre intelligenta än medelindividen (eller hur man nu vill definiera dum).
Jag bara undrar om det är ok att skriva något som man vet retar upp Feminister eller inte?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är inte okej att reta upp användare, punkt.

Det finns några ämnen som vi vet av erfarenhet kommer att leda till sura miner och framförallt inlägg. Feminism är ett av dem. Det är som Godwins lag - sannolikheten att personangrepp förekommer i en sådan tråd går mot ett, och det snabbt Därför punktmarkeras den sortens trådar.

Svårare än så är det inte.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Tony.Meijer;n85019 said:
Att säga att det blir dålig stämning att kalla folk dumma i huvudet är väl fullständigt rimligt, oavsätt politisk åsikt? Eller är jag förvirrad här... Jag menar, skulle jag vara... jag vet inte... 'frottefantast', och du skulle säga att alla frottefantaster är dumma i huvudet så skulle jag nog ta illa upp. Det är dessutom ett otroligt dåligt argument. Det följer inte att folk har fel bara för att dom är mindre intelligenta än medelindividen (eller hur man nu vill definiera dum).

Det han vänder sig emot är ju att grupper behandlas olika. Han försvarar inte rätten att kalla andra för "dumma i huvudet", det tror jag du också förstod.

Mutantens fråga om vad som var misogynt och därmed orsakade avstängningen skulle vara kul att få svar på. Om jag minns rätt så dog den diskussionen när Krille hotade med banningar om man diskuterade feminism i tråden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ond bråd död;n85032 said:
Det han vänder sig emot är ju att grupper behandlas olika. Han försvarar inte rätten att kalla andra för "dumma i huvudet", det tror jag du också förstod.
Ja, olika grupper behandlas olika.
Som exempel kommer en nazist att behandlas annorlunda än en flickscout.
Deal with it.

Ond bråd död;n85032 said:
Mutantens fråga om vad som var misogynt och därmed orsakade avstängningen skulle vara kul att få svar på. Om jag minns rätt så dog den diskussionen när Krille hotade med banningar om man diskuterade feminism i tråden.
Mutanten blev inte avstängd för att han var misogyn.
De som inte förstår varför Mutanten blev avstängd efter att ha läst det andra inlägget i den här tråden kommer själva att bli avstängda om och om och om och om igen, för de förstår uppenbarligen inte hur man uppför sig på ett forum.
Och att fortsätta älta en fråga som man redan fått svar på är rättshaveristbeteende och brukar också leda till reaktioner från moderatorerna.
Allvarligt, den här tråden borde ha avslutats efter inlägg 2, men vi är uppe i inlägg 87. :sad:
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ni som påstår att moderatorerna har gunstlingar, vilka gunstlingar skulle det vara? Ni kan skicka i pm om ni inte vill ta det öppet, men jag är då knappast en av dem även om jag å andra sidan aldrig skrivit något som behövts banning för, eller ens en varning tror jag.

Och jag vet att någon har nämnt något om typ stockholmsklicken eller något liknande som att det bara är de som bor i storstäder som hålls om ryggen typ, själv bor jag då i Skellefteå så det är väl knappast något stort med det, om man inte gillar hockey iofs.

Poängen med det var att säga att åtminstone från min synpunkt som aktiv av och till här, från ett mindre samhälle i norr och inte i t.ex. stockholm, så ser jag det som att visst kan det vara trist att man inte kan vara med på en forumsöl ibland eller liknande men å andra sidan tycker jag bara det är kul och trevligt att läsa om det initiativet som var en kul grej tycker jag.. Å jag har då inte blivit sämre behandlad för att jag är från skellefteå. Men som jag ser det så är det inte så att vissa användare är under moderatorernas luppar för att de inte är stockholmare, eller ens för att de inte är feminister, utan för att de ägnar sig gång på gång åt att, först och främst diskutera saker som de om och om visat att de kommer bli bannade i.. De kan inte hålla sig ifrån att diskutera t.ex. feminism, samtidigt som de varje gång det diskuteras feminism kallar feministerna för något otrevligt eller hänvisar till något otrevligt eller allmänt håller en jävligt otrevlig ton.

Sen verkar de bli upprörda efteråt som att de är oskyldiga och inte gjort något när allt man behöver göra är att läsa igenom inlägget, kanske läsa modereringen och sen borde man ju rimligen veta varför det hände. Att bli arg och sedan börja bete sig på samma sätt har väl knappast löst något någonsin?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
.113;n85037 said:
Ni som påstår att moderatorerna har gunstlingar, vilka gunstlingar skulle det vara?
Förenklat kan man säga att de som sköter sig är moderatorernas gunstlingar för de ger aldrig moderatorerna något jobb.

Medan de som inte sköter sig inte är gunstlingar för de orsakar jobb för moderatorerna hela tiden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
anth;n85042 said:
Förenklat kan man säga att de som sköter sig är moderatorernas gunstlingar för de ger aldrig moderatorerna något jobb.

Medan de som inte sköter sig inte är gunstlingar för de orsakar jobb för moderatorerna hela tiden.
Åja, nog finns det de av oss som tidvis varit avstängda men som ändå av någon anledning betraktas som "gunstlingar". Mest verkar det handla om en lite märklig syn på vad som borde leda till banning. Det är ju t.ex. tydligt så att en del tycker att småstingsliga sarkasmer och sånt är helt jämförbara med rena personangrepp, svordomar och könsord.

Eller ja, det handlar väl också om att man helt enkelt glömmer bort eller bortser från alla de gånger ens politiska motståndare bestraffas.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag har inte ifrågasatt banningen. Jag hann iofs inte, precis som OBD spekulerade om, läsa Krilles modereringsinlägg innan jag postade min kommentar i tråden men jag har ändå inte ifrågasatt att jag blev bannad för de avslutande meningarna i min kommentar.

Jag tycker att min fråga till Krille här i tråden är väldigt rakt på sak: Vilken användare "med misogyna åsikter" blev den 30 mars 2015 bannad "då han förleddes till den Mörka sidan av sitt hat"?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Krille;n85027 said:
Det finns några ämnen som vi vet av erfarenhet kommer att leda till sura miner och framförallt inlägg. Feminism är ett av dem. Det är som Godwins lag - sannolikheten att personangrepp förekommer i en sådan tråd går mot ett, och det snabbt Därför punktmarkeras den sortens trådar.

Svårare än så är det inte.

Jag tycker dock att den här graden av cynism känns rätt skrämmande i sig. Är det bättre om alla bara sväljer all skit som skrivs åt båda håll utan att uttrycka sina åsikter? Vill redaktionen ha ett slut på politiska diskussioner så förbjud dem eller ta ställning, att gnälla kommer inte att leda till annat än mera gnäll.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
RasmusL;n85172 said:
Jag tycker dock att den här graden av cynism känns rätt skrämmande i sig. Är det bättre om alla bara sväljer all skit som skrivs åt båda håll utan att uttrycka sina åsikter? Vill redaktionen ha ett slut på politiska diskussioner så förbjud dem eller ta ställning, att gnälla kommer inte att leda till annat än mera gnäll.
Redaktionens ståndpunkt är att politiska diskussioner kan föras utan att personangrepp utförs. Att uttrycka en åsikt är inte automatiskt samma sak som att utföra ett angrepp.

Det är alltså, och jag är väldigt förvånad över att jag behöver skriva detta för jag tycker att det har sagts om och om igen, personangrepp eller angrepp på grupper som vi vill ha slut på.

Jag vet inte hur vi ska kunna säga det tydligare än vi gör i reglerna för detta forum och i dessa trådar.

Diskussioner = okej.

Angrepp på person eller grupp = inte okej.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rasmus det är väl inte konstigare än att om det är första maj demonstrationer som sker årligen i det lilla samhället X så kommer kanske en polis, bara för att, medan om det är nazister som ska demonstrera så är det fullt polispådrag eftersom de vet av tidigare erfarenhet att det kommer vara mot demonstrationer och väldigt arga människor där, och att det lätt spårar ur.

Det är väl liksom inte mer än lite framförhållning. Om jag varje gång jag skrev i Eon's forum betedde mig som en skit, gjorde olika regelbrott osv men skötte mig i övriga forumet, då skulle väl självklart moderatorerna va på mig som hökar varje gång jag är i eonforumet eftersom jag bevisat hur jag sköter mig där.

Tycker det hade varit mer skrämmande om moderatorerna inte gjorde så, det hade visat att de inte hade någon koll alls.

Börjar nog tro att ni bara trollar vidare eller något, för man kan inte läsa så här många svar på frågan utan att förstå den.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
.113;n85182 said:
Rasmus det är väl inte konstigare än att om det är första maj demonstrationer som sker årligen i det lilla samhället X så kommer kanske en polis, bara för att, medan om det är nazister som ska demonstrera så är det fullt polispådrag eftersom de vet av tidigare erfarenhet att det kommer vara mot demonstrationer och väldigt arga människor där, och att det lätt spårar ur.

Det är väl liksom inte mer än lite framförhållning. Om jag varje gång jag skrev i Eon's forum betedde mig som en skit, gjorde olika regelbrott osv men skötte mig i övriga forumet, då skulle väl självklart moderatorerna va på mig som hökar varje gång jag är i eonforumet eftersom jag bevisat hur jag sköter mig där.

Tycker det hade varit mer skrämmande om moderatorerna inte gjorde så, det hade visat att de inte hade någon koll alls.
Det blir i mina ögon en självuppfyllande profetia. Jag förstår problemet och den valda lösningen och ditt svar missar sitt mål i att du antar att du måste förklara det självklara snarare än problematisera kring följderna av lösningen. Jag förstår men håller inte med.

.113 said:
Börjar nog tro att ni bara trollar vidare eller något, för man kan inte läsa så här många svar på frågan utan att förstå den.
Här gör du tankevurpan att tro att dina åsikter och föredragna lösningar är objektiva sanningar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Magnus Seter;n85175 said:
Redaktionens ståndpunkt är att politiska diskussioner kan föras utan att personangrepp utförs. Att uttrycka en åsikt är inte automatiskt samma sak som att utföra ett angrepp.

Det är alltså, och jag är väldigt förvånad över att jag behöver skriva detta för jag tycker att det har sagts om och om igen, personangrepp eller angrepp på grupper som vi vill ha slut på.

Jag vet inte hur vi ska kunna säga det tydligare än vi gör i reglerna för detta forum och i dessa trådar.

Diskussioner = okej.

Angrepp på person eller grupp = inte okej.

Jag förstår, det är den cyniska hållningen inför ämnet snarare än de inblandade användarna och/eller kringliggande förutsättningarna jag ställer mig skeptisk till. Hade vi inte bråkat om jämställdhet så hade vi bråkat om något annat.
 
Status
Not open for further replies.
Top