Nekromanti Partisan!

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Vi vill ha:
-Partisan!
Vi vill ha:
-Partisan!

Vad vill vi ha!?
-Partisan!
När!?
-Nu!
När!?
-Nu!
Närnärnär!?!
-Nununu!!!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Någon mer än jag som tycker partisan låter som en maträtt eller en efterrätt av något slag?

"får det lov att vara en portion partisan med potatis och sås?"

"Åh vad jag är sugen på lite partisan med vaniljsås"
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En variant av parmesan men med mera motstånd?:)
Men...'Partisan!' ? Ska det förknippas med Fantasy! osv.??
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Reddokk Fheg;n164180 said:
Någon mer än jag som tycker partisan låter som en maträtt eller en efterrätt av något slag?

"får det lov att vara en portion partisan med potatis och sås?"

"Åh vad jag är sugen på lite partisan med vaniljsås"

När jag jobbade på ICA-lagret i Västerås för massa år sedan var det en kille som också tyckte det.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Arfert;n164451 said:
Tror tyvärr att herr Blixt har fullt upp. :(
Jepp, just nu jobbar jag på introkampanjen till Riotminds retro-Drakar och Demoner. Därefter ska jag skriva psi-regler till Sci-Fi! Och på plats tre i röret ligger kortromanen Dusk and Dawn.
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Den som ger ut regler för ett Partisan spel, får givetvis mitt exemplar av Friherren Axel Gyllenkrok's Partisnkrig från 1943. Med citat som "Svensken blir värre framåt kvällen"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska jag vara ärlig så är jag inte så intresserad av att skriva Partisan!, men någon annan får gärna göra det. Det finns ballare spelidéer. Och vi som frusit arslet av oss i ett 20-mannatält i minus 23 grader tidigt 80-tal, kanske inte ser tjusningen heller.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Arfert;n166640 said:
Ska jag vara ärlig så är jag inte så intresserad av att skriva Partisan!, men någon annan får gärna göra det. Det finns ballare spelidéer. Och vi som frusit arslet av oss i ett 20-mannatält i minus 23 grader tidigt 80-tal, kanske inte ser tjusningen heller.
Jepp, jag håller med. Det kändes roligare att skriva om Partisan-Venus åt Fenix -- i den kampanjmiljön slipper man ju frysa. :cool:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Däremot ett spel där man spelar partisan-orcher i Mordor, 4e-5e-åldern, det vore ball. ;)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Arfert;n166652 said:
Däremot ett spel där man spelar partisan-orcher i Mordor, 4e-5e-åldern, det vore ball. ;)
Spellarollerna blir lägre vandöda som överlevde Saurons fall och som nu leder den heroiska kampen mot Gondors förtryck. ;)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag tycker fortfarande att ett oironiskt Partisan skulle kunna bli coolt. Men jag spelade ju Tw2000 på 90-talet också.

Soldaat van Oranje som förebild till ett 2VK-spel, och något så långt som möjligt från Red Dawn för en 80/90-talssetting.

Jag undrar om "dagens ungdom" utan erfarenhet av att leva i skuggan av kalla kriget skulle kunna köpa att spela historier i ett Sverige eller Europa under Sovjetisk ockupation. Men för mig hade det absolut funkat. Och spel idag skrivs väl för en kapitalstark marknad av generation Y-hipstrar.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Enligt en gammal Sinkadus så skulle det i Partisan finnas fem olika ockupationssituationer.

1. Sverige ockuperat av Nazityskland under andra världskriget.
2. Sverige ockuperat av Sovjetunionen under kalla kriget.
3. Sverige ockuperat av USA/Nato under kalla kriget.
4. Sverige ockuperat av osympatiska rymdvarelser (tänk tv-serien V som var poppis på 80-talet).
5. PSI-krafter bland människor (om detta innebar att rollpersonerna spelade jagade PSI-mutanter eller om PSI-mutanter i en djävulsk komplott tagit över Sverige och det var rollpersonernas uppgift att stoppa dem avslöjar inte tidningen).

Vilket scenario skulle ni helst velat rollspela?
 
Top