Nekromanti Partisan Rollspelet

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Måns;n323257 said:
Tror inte att det är speciellt svårt att spela, men det är kanske inte någon intressant diskussion egentligen. Ett krigsspel kan ju innehålla så mycket mer än ändlösa strider (vilket du är inne på).

Men hade jag skrivit Saving Privat Ryan RPG så hade stomningen av Normandie varit karaktärsskapandet. Ett slags Life and Death Board (a la Fallen Reich) där man genast satte meningslösheten och hopplösheten i fokus. Varför övelevde Eddie, och inte James som hade allt framför sig? Eddie var ju misslyckad och småelak. Och så räddade James hans liv? Varför? Och så får Eddies spelare redan från början leva med skuldkänslor och med ett brev från en döende pojkes blodiga händer.

Ja, krig är för mig något av den mest underanvända möjligheten bland rollspel.
Jo, jag tangerade det i mitt första svar i tråden:

"Att vara soldater som krigar under organiserade former är alldeles för styrt för att bli bra som rollspel. (I alla fall om fokuset är på krigandet och inte på rollernas relationer till varandra eller till dem de lämnat hemma.)"

Att spela ut krigandet i en sådan situation skulle troligen fungera dåligt. Antagligen skulle det bara bli springande och skjutande utan att något resultat uppnås. Dessutom borde rollpersonerna själva inte ha så stora valmöjligheter. Någon skriker order, och de utför dem. Det är möjligt att det går att få det att fungera, men jag är skeptisk.

Som du säger blir det en helt annan sak när det inte är krigandet som är fokus, utan hur rollpersonerna reagerar på det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Konstigare saker har ju hänt. Om Fria Ligan växt till att plocka Alien-licensen skulle jag inte förvånas om Världarnas Krig stod näst på listan över spel med Å0-motorn.

Koolt vore det om det spelet isåfall marknadsfördes under namnet Partisan i Sverige. Det är ju ett så starkt varumärke, iallafall om vi jämför med annan vaporware. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Gurgeh;n323259 said:
Att spela ut krigandet i en sådan situation skulle troligen fungera dåligt. Antagligen skulle det bara bli springande och skjutande utan att något resultat uppnås. Dessutom borde rollpersonerna själva inte ha så stora valmöjligheter. Någon skriker order, och de utför dem. Det är möjligt att det går att få det att fungera, men jag är skeptisk.
För mig går den någon slags linje mellan elitsoldater och "vanliga" människor. Alltså, jag tycker att det är superintressant med citizen soldiers (de som tvångsvärvades, mer eller mindre, till olika krig). Mitt krigsspel (Fog of War) handlar om just det. Vad händer när vanliga människor hamnar i en extremt ovanlig, hotfull och främmande situation? Jag skulle angripa Partisan på samma sätt (det är ju f.ö det Genesis snackat om i hans postapo-spel) och det tror jag hade kunnat bli riktigt bra,

Sedan rekommenderar jag att man läser några krigsbiografier. I riktigt krig är det ganska lite krig och ganska lite ordrar som skriks ut. Däremot är det ganska många olika typer av jobb som ska utföras (vissa är extremt meningslösa) som inte sällan är helt händelselösa. TV-serier som Generation Kill och Band of Brothers fångar det ganska bra.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Tomorrow when the war began tycker jag känns som en bra utgångspunkt för Partisan.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Måns;n323257 said:
Men hade jag skrivit Saving Privat Ryan RPG så hade stomningen av Normandie varit karaktärsskapandet. Ett slags Life and Death Board (a la Fallen Reich) där man genast satte meningslösheten och hopplösheten i fokus.
Gör det. Nu. Helst igår. Jag vill spela det.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Rangertheman;n323266 said:
Tomorrow when the war began tycker jag känns som en bra utgångspunkt för Partisan.
Exakt -- jag skulle gärna arbeta med ett sådant upplägg. :cool: Nåt slags Partisan möter Stranger Things :wink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man får spela nåt i stil med franska motståndsrörelsen under andra världskriget. Det funkar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Tror det går alldeles utmärkt att spela krigsrollspel, särskilt på squadnivå. Även om det kanske har en tendens att dra iväg mot skräck. Band of Brothers är bra inspiration. Örnnästet, kanonerna på Navarone, dare I say it Kellys Hjältar.

AD 47 är ett rollspel om att spela romersk legionär i det barbariska Britannia som har mycket klokt om hur man spelar en squad på ett roligt sätt, variation i uppgifter och mellan rollpersoner.

Pendragon passar nog egentligen också in här
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Minna att vi nämnde något om Partisan när vi spelade på 80-talet om man ville spela i någon slags nutid då kunde man inte princip spela mutant men ta bort mutationer och efter katastrofen. Regler och vapen fanns ju.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n323313 said:
Minna att vi nämnde något om Partisan när vi spelade på 80-talet om man ville spela i någon slags nutid då kunde man inte princip spela mutant men ta bort mutationer och efter katastrofen. Regler och vapen fanns ju.
Ja, man skulle lugnt kunna använda BRP/Mutantregler för att lira något i stil med Partisan. Fast då hade man ju inte fått någon ny fantasieggande rollspelsbox att dräggla över. Där sket ju ÄS i det blå skåpet. De missade bollen helt när de gav ut skit som Chronopia men inte Partisan.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Partisan borde få leva vidare sitt mytiska och förunderliga liv isf att publiceras i någon form...
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
PAX;n323320 said:
Partisan borde få leva vidare sitt mytiska och förunderliga liv isf att publiceras i någon form...
Där har du också en poäng. Risken är ju att ett Partisan anno 2019 skulle bli något helt annat än vad det var tänkt från början och att man skulle bli grymt besviken, ungefär som med Riotminds Drakar och Demoner 2016.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Grisodlar'n;n323322 said:
Där har du också en poäng. Risken är ju att ett Partisan anno 2019 skulle bli något helt annat än vad det var tänkt från början och att man skulle bli grymt besviken, ungefär som med Riotminds Drakar och Demoner 2016.
Jepp, det skulle inte gå att göra ett Partisan idag som är i närheten av det spel jag planerade för 30+ år sedan. Nutidens gamers har helt enkelt andra anspråk på produkterna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
PAX;n323320 said:
Partisan borde få leva vidare sitt mytiska och förunderliga liv isf att publiceras i någon form...
Det är ju en märklig historia och ganska kul att det lever vidare. Personligen hade jag tyckt att det vore oerhört kul om spelet blev verkligheten till slut :) Det skulle ju inte bli mindre förunderligt för det, tvärtom!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
skaraborgarn;n323356 said:
Spelet som aldrig spelades är bättre än spelet som kom ut och blev jaha, jaså.
Ett Partisan 2019 skulle säkert bli intressant och spelbart, även om det skulle stå en bra bit från Partisan 1987. Men, som sagt, den bollen ligger hos Fria Ligan.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Mekanurg;n323360 said:
Ett Partisan 2019 skulle säkert bli intressant och spelbart, även om det skulle stå en bra bit från Partisan 1987. Men, som sagt, den bollen ligger hos Fria Ligan.
Ja men namnet har levt kvar lite för länge. Eller så får du ge ut ditt alster! :wink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
skaraborgarn;n323362 said:
Ja men namnet har levt kvar lite för länge. Eller så får du ge ut ditt alster! :wink:
Som sagt, Fria Ligan äger namnet så de enda som kan ge ut det är just FL. Anders kan naturligtvis skriva det, men läs gärna det blogginlägg som han länkade till högre upp där han ger ett väldigt uttömmande svar på frågan.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Man får väl hoppas att om Fria Ligan gör något med varumärket, att de använder en annan spelmekanik än i alla sina andra spel. Gärna hederlig BRP.
 
Top