Nekromanti Partisan Rollspelet

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Måns upptäckte att Fria Ligan reggat varumärket. Kommer det att bli ett Partisan-rollspel till slut?



Måns;n322239 said:
PARTISAN
"Den 30 oktober 1913 gick världen under. Från en höstmörk himmel kom de; Angriparna. Mekaniserade dödsmaskiner och svävande pansarfordon beväpnade med strålvapen krossade allt i sin väg. Det tog bara några timmar innan Sverige låg i ruiner. Samma sak med Berlin, London, Paris... Hela världen brann. Vi trodde att det skulle ta slut. Att de en dag skulle försvinna lika snabbt som de hade kommit. Vi hade fel. Angriparna hade kommit för att stanna.

De följande åren var fasansfulla. Vi levde på flykt. Gömde oss som råttor. Utan hopp, utan framtid.

Men så spreds ryktet. Angriparna hade mött motstånd. Flera enheter hade nedkämpats i Tyskland. Snart kom fler nyheter. Från Rotterdam, Köpenhamn och Riga. Angriparna var inte oövervinnerliga! Motståndet hade börjat.

Det var dags att slå tillbaka!"


Partisan! ja, inget retrospel har väl varit så här efterlängtat. Vi som minns reklamen från Sinkadus ser att handlingen har förflyttat sig från Sverige på 80-talet till Sverige på 10-20-talet men det är fortfarande utomjordningar som har anfallit. En stor del av inspirationen tycks komma från Orson Wells Världarnas krig samt fasorna under 1WW.
Tyvärr går det inte att vare sig ladda upp registreringsbeviset här eller direkt länka till det i databasen. Du måste besöka Svensk Varumärkesdatabas och söka på Partisan:
https://was.prv.se/VarumarkesDb/searchMain.jsp


Discuss.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Kan någon berätta originalhistorien? Spelet har nämnts en massa gånger på forumet på sistone, men alla antar att alla vet vad det handlar om. Det är någon sorts spel som skulle göras av Äventyrsspel men aldrig blev av, eller?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Genesis;n323107 said:
Kan någon berätta originalhistorien? Spelet har nämnts en massa gånger på forumet på sistone, men alla antar att alla vet vad det handlar om. Det är någon sorts spel som skulle göras av Äventyrsspel men aldrig blev av, eller?
Jepp, så är det. Läs mer på min blogg:
https://gondica.wordpress.com/2018/0...-verkligheten/
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lightshy;n323132 said:
Står det något där om att FL reggat varumärket?
Nej.

Det är vad den här tråden handlar om, Mekanurg svarade specifikt på Genesis fråga.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
CapnZapp;n323141 said:
Nej.

Det är vad den här tråden handlar om, Mekanurg svarade specifikt på Genesis fråga.
Jag försökte bara fiska lite till...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Såvitt jag vet har FL endast bekräftat att de sitter på varumärket. Vilket iofs framgår av PRV :)

Text/bild har jag slängt ihop och har inget med FL att göra.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Hur kan Fri Ligan sitta på varumärkesrättigheterna när spelet aldrig släpptes? Följde det med i någon deal? Varför är det inte Anders Blixt som sitter på rättigheterna?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Grisodlar'n;n323205 said:
Hur kan Fri Ligan sitta på varumärkesrättigheterna när spelet aldrig släpptes?
De har varumärkesskyddat namnet/ordet "partisan" inom varugruppen "sällskapsspel".

Det är allt. Ingen har påstått någonting alls angående det osläppta spelet.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
CapnZapp;n323207 said:
De har varumärkesskyddat namnet/ordet "partisan" inom varugruppen "sällskapsspel".

Det är allt. Ingen har påstått någonting alls angående det osläppta spelet.
Alright. Är det via PRV man ska skydda bandnamn också?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Grisodlar'n;n323205 said:
Hur kan Fri Ligan sitta på varumärkesrättigheterna när spelet aldrig släpptes? Följde det med i någon deal? Varför är det inte Anders Blixt som sitter på rättigheterna?
Fria Ligan gör inget anspråk på mitt halvfärdiga Partisan-manus.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
I princip kan du väl varumärkesskydda vad som, så länge det inte är ett för allmänt begrepp (ex. "Rollspel") - men det betyder bara att ingen annan får ta namnet till en produkt och säger inget om upphovsrätten till eventuellt innehåll.

(Hur långt varumärkesskyddet sträcker är ju en annan femma, skulle jag t.ex. kunna sälja Partisan-kakor utan att det skulle inkräkta på Ligans varumärke?)
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Kanske ingen bra idé att ge ut partisan?
Vi var många som hoppades att Georg Lucas skulle göra nya Star Wars filmer men det blev ju inte så lyckat när han väl gjorde det...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Partisan är antagligen ett rollspel som är bättre i teorin än i praktiken. Att vara soldater som krigar under organiserade former är alldeles för styrt för att bli bra som rollspel. (I alla fall om fokuset är på krigandet och inte på rollernas relationer till varandra eller till dem de lämnat hemma.) Att vara en liten motståndsstyrka skulle kanske fungera, men risken är att det blir för ofokuserat om det bara handlar om generellt motstånd mot tyskarna/ryssarna/utomjordingarna. Bäst skulle det naturligtvis vara om rollpersonerna är en liten grupp med ett specifikt uppdrag, som i "Kanonerna på Navarrone" eller liknande, men då blir det väldigt likt ett helt vanligt rollspelsäventyr som råkar utspela sig medan det pågår ett krig.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Gurgeh;n323238 said:
Partisan är antagligen ett rollspel som är bättre i teorin än i praktiken. Att vara soldater som krigar under organiserade former är alldeles för styrt för att bli bra som rollspel. (I alla fall om fokuset är på krigandet och inte på rollernas relationer till varandra eller till dem de lämnat hemma.) Att vara en liten motståndsstyrka skulle kanske fungera, men risken är att det blir för ofokuserat om det bara handlar om generellt motstånd mot tyskarna/ryssarna/utomjordingarna. Bäst skulle det naturligtvis vara om rollpersonerna är en liten grupp med ett specifikt uppdrag, som i "Kanonerna på Navarrone" eller liknande, men då blir det väldigt likt ett helt vanligt rollspelsäventyr som råkar utspela sig medan det pågår ett krig.
Twilight 2000? Jag läste det för länge sedan och fick känslan av ungefär det du säger (inte så mycket rollspelande som krigsspelande). Om Partisan-settingen skulle fungera som en polisstat, mera infiltration än öppet motstånd osv.?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Men V var en suverän TV-serie och där var det ju små fickor av motstånd. Jag drömmer att Blixts Partisan skulle påminna lite om V.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Grisodlar'n;n323243 said:
Men V var en suverän TV-serie och där var det ju små fickor av motstånd. Jag drömmer att Blixts Partisan skulle påminna lite om V.
Det är tänkbart, men det som fungerar på tv/film behöver inte fungera lika bra i rollspel. Början av "Saving Private Ryan", till exempel, fungerar väldigt bra som film, men skulle antagligen vara omöjligt att rollspela utan att det blev riktigt långtråkigt.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Gurgeh;n323244 said:
Det är tänkbart, men det som fungerar på tv/film behöver inte fungera lika bra i rollspel. Början av "Saving Private Ryan", till exempel, fungerar väldigt bra som film, men skulle antagligen vara omöjligt att rollspela utan att det blev riktigt långtråkigt.
Det är sant. Men tänk ändå:

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Voldstagg13;n323242 said:
Twilight 2000? Jag läste det för länge sedan och fick känslan av ungefär det du säger (inte så mycket rollspelande som krigsspelande). Om Partisan-settingen skulle fungera som en polisstat, mera infiltration än öppet motstånd osv.?
Självklart är det så!

Man kan ju se att FL är lockade av tanken. Det är inte svårt att se År Noll fast med utomjordningar/ockupanter och RP som basbyggande motståndsmän.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Gurgeh;n323244 said:
Det är tänkbart, men det som fungerar på tv/film behöver inte fungera lika bra i rollspel. Början av "Saving Private Ryan", till exempel, fungerar väldigt bra som film, men skulle antagligen vara omöjligt att rollspela utan att det blev riktigt långtråkigt.
Tror inte att det är speciellt svårt att spela, men det är kanske inte någon intressant diskussion egentligen. Ett krigsspel kan ju innehålla så mycket mer än ändlösa strider (vilket du är inne på).

Men hade jag skrivit Saving Privat Ryan RPG så hade stomningen av Normandie varit karaktärsskapandet. Ett slags Life and Death Board (a la Fallen Reich) där man genast satte meningslösheten och hopplösheten i fokus. Varför övelevde Eddie, och inte James som hade allt framför sig? Eddie var ju misslyckad och småelak. Och så räddade James hans liv? Varför? Och så får Eddies spelare redan från början leva med skuldkänslor och med ett brev från en döende pojkes blodiga händer.

Ja, krig är för mig något av den mest underanvända möjligheten bland rollspel.
 
Top